MuscleMeat

Demonstreren & Protesteren topic!! (BLM enz.)

• Topic Starter Topic Starter
@chrisk
Er is toch iemand vermoord en een ander iemand is gewond geraakt door toedoen van een schutter die op of in een park schoot waar blm betogers rondliepen?

Zo heb ik het bericht gelezen op nu.nl.

@chrisk
Er is toch iemand vermoord en een ander iemand is gewond geraakt door toedoen van een schutter die op of in een park schoot waar blm betogers rondliepen?

Zo heb ik het bericht gelezen op nu.nl.
Klopt ook.

Het eerste wat ik dacht bij het zien van dat bericht was dat het mogelijk om een politiek gemotiveerde aanslag tegen hen zou gaan. Dacht jij dat er niet bij?

Dus ik wou wel kijken wat er over te vinden was. Dan vond ik de initiële tweets erover opmerkelijk. Die suggesties deden dit geval blijkbaar in de aandacht springen in de VS.

Maar ik weet ook dat er dagelijks berichten zijn van shootings rond blm betogers - waaronder meerdere schietincidenten alleen al in die 'autonomous zone' met ook minstens een dode - die niet op nu.nl komen.

Nu snap ik dat als het inderdaad een hate crime was geweest dat zeker nieuwswaarde heeft, en daar wilde ik dan ook graag van weten, maar hun selectie lijkt me zo voorbij te gaan aan het enkel rapporteren van dodelijke slachtoffers tijdens blm protesten.

edit: En de gewilligheid/hoop van die amerikaanse media/influencers dat zoiets door een white supremacist gedaan zou worden en daar zo liegend over stoken is ook interessant/opmerkelijk op zich. Als nieuwswaarde bij dit geval. Niet alleen om nu.nl in hun selectiviteit te bekritiseren.

Laatst bewerkt:
Het eerste wat ik dacht bij het zien van dat bericht was dat het mogelijk om een politiek gemotiveerde aanslag tegen hen zou gaan. Dacht jij dat er niet bij?
Ik dacht er is weer een of andere gek bezig, misschien zo eentje met een confederate vlag op zijn pick-up.

Ik vroeg me af waarom nu.nl deze en niet vele andere dagelijkse shootings rond die protesten rapporteerde. Niet incorrect, maar wel pakkende titel en photo/beeldvorming. Omdat er counter protests werden verwacht waren er meteen berichten dat het om een white supremacist dader zou gaan. Echter voordat nu.nl wakker werd waren er ook al geruchten dat het helemaal niet tegen de protesten was gericht, maar de dader er juist bij betrokken was.

Later bevestigt door arrestatie van de verdachte die "had taken part in demonstrations but was disruptive and had been asked by other protesters to leave, authorities and protesters said Sunday."

Slachtoffer:

Tariq Naseed, net als Shaun King, is een race baiters van de hoogste categorie, verschrikkelijk polariserend, uit op verdeeldheid en cashen.

Probleem is dat door op deze manier te werk gaan je wel meer daders vangt, maar ook heel veel mensen onterecht lastig valt, dat moet echt beter kunnen. Ja, het is fout om alle Polen staande te houden en preventief te gaan controleren.
Dan is de vraag of wij het accepteren dat mensen lastig gevallen worden om de wet hand te haven. Sterker; als je selectief zoekt worden er per definitie minder mensen lastig gevallen.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat dit betekent, maar ik vind dit een mooi klinkende uitspraak, hoewel de som de uitkomst is van optellen.
Daarmee bedoel ik te zeggen dat discriminatie of racisme een bepaalde handeling is, niet een uitkomst.
Een voorbeeld: Volgens sommigen is het feit dat allochtonen het minder goed doen op de arbeidsmarkt racisme. De uitkomst -een negatieve voor een bepaalde groep- is automatisch het bewijs van racisme. Echter is die uitkomst slechts de som van vele kleinere sommetjes. Ergens in die som kan zeker een racistische of discriminerende factor zitten, absoluut waar. Betekent dit dan dat de uitkomst per definitie is veroorzaakt door racisme?

Ik begrijp dat dit gebeurt, want zo’n versimpeling heb je nodig om mensen van je verhaal te overtuigen. Zo kan je vrienden en vijanden direct bepalen en ligt de schuld altijd bij een ander. Identiteitspolitiek 101.

Dat zijn vaak ook mensen die na Katrina de trailer met boot achter de pick-up hangen en naar het rampgebied rijden om te helpen.
Zijn ook mensen die bij Charlottesville rondliepen. Of bij de KKK, Unite the Right enz. Vandaar mijn post over een of andere gek, misschien wel zo eentje.

Geen idee of deze podcast al is gepost, maar deze Hebreeër zag het, samen met een handvol anderen, aankomen. Althans, ze zeiden het publiekelijk. Wat hen niet in dank werd afgenomen.

We're all living in Amerika... Amerika ist wunderbar...

Zijn ook mensen die bij Charlottesville rondliepen. Of bij de KKK, Unite the Right enz. Vandaar mijn post over een of andere gek, misschien wel zo eentje.
Ik heb toen met Katrina of Harvey beelden van een enorme file gezien van pickup trucks met boten trailers erachter van Amerikanen die vrijwillig gingen helpen, veel van die pickups hadden confederate flag bumper stickers. Dat die flag onder vuur ligt en ook nogal populair is in de wat rechtsere kringen maakt niet iedereen met zo'n sticker een racist of potentiële shooter.

Ik heb toen met Katrina of Harvey beelden van een enorme file gezien van pickup trucks met boten trailers erachter van Amerikanen die vrijwillig gingen helpen, veel van die pickups hadden confederate flag bumper stickers. Dat die flag onder vuur ligt en ook nogal populair is in de wat rechtsere kringen maakt niet iedereen met zo'n sticker een racist of potentiële shooter.
Schrijf ik ook niet. Toch enigszins wonderlijke reactie.

Geen idee of deze podcast al is gepost, maar deze Hebreeër zag het, samen met een handvol anderen, aankomen. Althans, ze zeiden het publiekelijk. Wat hen niet in dank werd afgenomen.
Wat zagen ze aankomen? Is het niet herhaling/voortzetting/verdere escalatie van gerel sinds de 70s?

Dan is de vraag of wij het accepteren dat mensen lastig gevallen worden om de wet hand te haven. Sterker; als je selectief zoekt worden er per definitie minder mensen lastig gevallen.
Met etnisch profileren val je juist meer mensen onterecht lastig, het werkt niet.
Daarmee bedoel ik te zeggen dat discriminatie of racisme een bepaalde handeling is, niet een uitkomst.
Een voorbeeld: Volgens sommigen is het feit dat allochtonen het minder goed doen op de arbeidsmarkt racisme. De uitkomst -een negatieve voor een bepaalde groep- is automatisch het bewijs van racisme. Echter is die uitkomst slechts de som van vele kleinere sommetjes. Ergens in die som kan zeker een racistische of discriminerende factor zitten, absoluut waar. Betekent dit dan dat de uitkomst per definitie is veroorzaakt door racisme?
Ik ben het met je eens dat ongelijke uitkomsten niet noodzakelijk ongelijke kansen betekenen. Gelijke kansen vind ik belangrijker dan gelijke uitkomsten, dus als er in een sommetje iets fout gaat, dan zie ik graag de som gecorrigeerd en niet de uitkomst. Dat betekent op zijn minst goed onderwijs voor iedereen, goede gezondheidszorg en goede huisvesting en misschien wat extra hulp voor de onderkant, maar dan los van etniciteit.

Aan de andere kant, neem het etnisch profileren bij de belastingdienst. Mensen bij dezelfde kinderopvang werden alleen gecontroleerd als ze ook een buitenlandse achtergrond hadden. Vervolgens werd er heel langzaam en vooringenomen gereageerd op bezwaar en werd er bij beroep bij de rechter vrijwarend bewijs achtergehouden.

Dan kan je wel zeggen dat het het niet zo erg is om op deze manier te profileren aan het begin (terwijl je geen reden hebt om aan te nemen dat dit zin heeft, want zelfde opvang) en dat was misschien wel een eis van de politiek (want oa Bulgaren-fraude), maar uiteindelijk is die mensen hun leven helemaal kapot gemaakt. Het is onvoorstelbaar wat die mensen is aangedaan door de Nederlandse overheid.

Epische uitspraak van z'n broer destijds:

"As a fellow neo-nazi, can I ask you how you spent yom kippur?"

(gericht aan Rubin die ook een joodse achtergrond heeft)

Misschien is mijn reactie meer een reactie op het algemene beeld in de Nederlandse media.
Ik had om duidelijker te zijn Charlottesville en die extreem rechtse groepen erbij kunnen betrekken in mijn voorbeeld.

Ben weleens bij een USA cars dag geweest waar die confederate vlag ook gehesen werd, die gaan echt niet met een laken op het hoofd allerlei rare dingen roepen.

Met etnisch profileren val je juist meer mensen onterecht lastig, het werkt niet.
Worden anders de slachtoffers van zo'n overrepresentatieve groep niet onterecht nog meer lastig gevallen? Als kosten van niet etnisch profileren?

Ik had om duidelijker te zijn Charlottesville en die extreem rechtse groepen erbij kunnen betrekken in mijn voorbeeld.

Ben weleens bij een USA cars dag geweest waar die confederate vlag ook gehesen werd, die gaan echt niet met een laken op het hoofd allerlei rare dingen roepen.
Laatst zag ik een stukje van een heel spannende BNN docu met Tim Hofman over de KKK, dat die nog overal aanwezig was en dat het iedereen kon zijn.

Dus ik zoeken op Wikipedia: 5k-8k, marginaal groepje en de mensen die in beeld kwamen waren geen mensen met macht, aanzien en intelligentie, meer loserclubje dat anderen alle schuld geeft van hun falen.

Terug
Naar boven