- Waardering
- 20.663
Het gebeurt daar ook, maar de journalisten die daarbij stonden zitten nu naast Navalny.
Er waren een paar weekenden achterelkaar tienduizenden mensen op straat in Moskou en Sint Petersburg met name en bijna iedereen heeft een telefoon waarmee hij of zij kan filmen wanneer de politie overgaat tot geweld of arrestaties. Meestal worden mensen gewoon opgepakt en meegenomen in een politiebusje voor een nachtje in de gevangenis. Op internet kan je tegenwoordig alles zien, dus als er massaal mensen in elkaar werden geslagen als in Nederland nu, hadden we dat wel meegekregen.
Er was wel een geval waarbij een politieagent een vrouw van in de 50 in haar buik had getrapt en die vervolgens enkele meters achteruit vloog. Dit was ook gefilmd en was overal trending op YT en IG. Het was echt een huge deal. Een paar dagen later zag je op Russische staatstelevisie een reportage van dat die politieagent met een bos bloemen die vrouw opzocht in het ziekenhuis om zijn excuses aan te bieden
Allemaal voor de bühne, snap ik...Maar daarmee gaf de overheid wel een signaal af dat ze begrijpen dat dit anno 2021 niet meer de manier is om met demonstraties om te gaan.
In Nederland zie ik dat dus niet... want behalve op geenstijl zie ik er nergens nieuwsartikelen over en nergens mensen die er schande van spreken, of betrokkenen die het boetekleed aantrekken en hun excuses aanbieden.
Blijkbaar is dit dus normaal in Nederland vanaf nu.