Fitness Seller

Demonstreren & Protesteren topic!! (BLM enz.)

Samen met zn brand verspreidt over 10 jaar.

Prachtig eerbetoon. Bedankt plunderaars!

Arbeitseinsatz in D was ook slavernij. Hoor je 'ons' ook niet de hele tijd over huilebalken over genoegdoening. Ik ga ook niet janken om een gratis M8 in München

Arbeitseinsatz in D was ook slavernij. Hoor je 'ons' ook niet de hele tijd over huilebalken over genoegdoening. Ik ga ook niet janken om een gratis M8 in München
Als iemand die half hersendood is begrijp ik sowieso de hele discussie niet. Laat staat dan sommige mensen zich klaarblijkelijk schuldig voelen. 🤦‍♂️ Waar trek je trouwens de grens?

Kolonialisme en slavernij waren hoe dan ook geen uitsluitend blank fenomeen. Noch waren alle slachtoffers van laatstgenoemde uit sub-Sahara.

220px-Sclavi_Tiganesti.jpg

An 1852 Wallachian poster advertising an auction of Roma slaves in Bucharest.

• Topic Starter Topic Starter

Jesse Klaver in 3,2,1...

Duurt al ff.

De zwarte gemeenschap en alle sjw’s: laten we dit even negeren...
64B69CE3-AC21-4BB8-80B7-70169913A746.jpeg

Ik weet niet of dat aantal wel klopt, maar ik moet er tegelijk bij vermelden dat ik echt een leek ben. Anders dan wat boekjes op school, wat krantenberichten en historisch nieuwsblad kom ik niet. Er zijn tevens veel verschillen in de manier van slaven houden. De 19e eeuwse slaven waren voor de kapitalistische wereldmarkt, spinnen werd gemechaniseerd en dit ging beter met katoen. Toen er voldoende innovatie kwam werd deze vorm van slavernij inefficiënt. De 19e eeuwse slavernij was ook racistisch, en de slaven werden voornamelijk te werk gesteld in de landbouw. Er werd rond 1860 vlak voor de afschaffing vd slavernij in USA al 4 miljoen slaven geteld. Als je dit vergelijkt met de 1 tot anderhalf miljoen slaven uit Europa over een periode van 2 eeuwen in Noord Afrika waren is dat niet te vergelijken. Het maakt verder ook geen donder uit, elke slaaf zou er een te veel moeten zijn. Moderne slavernij is ook schrijnend.

Ik weet niet of dat aantal wel klopt, maar ik moet er tegelijk bij vermelden dat ik echt een leek ben. Anders dan wat boekjes op school, wat krantenberichten en historisch nieuwsblad kom ik niet. Er zijn tevens veel verschillen in de manier van slaven houden. De 19e eeuwse slaven waren voor de kapitalistische wereldmarkt, spinnen werd gemechaniseerd en dit ging beter met katoen. Toen er voldoende innovatie kwam werd deze vorm van slavernij inefficiënt. De 19e eeuwse slavernij was ook racistisch, en de slaven werden voornamelijk te werk gesteld in de landbouw. Er werd rond 1860 vlak voor de afschaffing vd slavernij in USA al 4 miljoen slaven geteld. Als je dit vergelijkt met de 1 tot anderhalf miljoen slaven uit Europa over een periode van 2 eeuwen in Noord Afrika waren is dat niet te vergelijken. Het maakt verder ook geen donder uit, elke slaaf zou er een te veel moeten zijn. Moderne slavernij is ook schrijnend.

wat vind jij van het idee dat de huidige zwarte generatie last zou moeten hebben / hinder zou moeten ondervinden van
de slavernij destijds en dat de huidige generatie van blanken zich hiervoor moeten verontschuldigen en boete moet doen,
in mijn beleving zijn er dan wel meer bevolkingsgroepen die hier veel meer aanspraak op zou kunnen maken dan de zwarte gemeenschap

Zolang die schreeuw n*gers in kleding lopen die door Aziatische kinderhandjes wordt gemaakt en iPones hebben waar Chinezen hun leven voor hebben gelaten hebben moeten ze meer boete betalen dan dat ze recht hebben op een vergoeding.

wat vind jij van het idee dat de huidige zwarte generatie last zou moeten hebben / hinder zou moeten ondervinden van
de slavernij destijds en dat de huidige generatie van blanken zich hiervoor moeten verontschuldigen en boete moet doen,
in mijn beleving zijn er dan wel meer bevolkingsgroepen die hier veel meer aanspraak op zou kunnen maken dan de zwarte gemeenschap
Het is makkelijk voor mij om een oordeel te geven over iets waar ik totaal geen gevoel bij heb. Wordt het aangegrepen om bepaalde verantwoordelijkheden niet te hoeven nemen of om falen in eigen achtergrond of toekomst te maskeren, vast wel. Stelletje aanstellers hoe kan je nou last hebben van iets waar je zelf helemaal niet bij bent geweest. Dit zie je ook in bepaalde houdingen van groepen tegenover joden, en WOII is pas 75 jaar terug (al gaan de kwesties met en tegenover joden veel langer terug natuurlijk). Er zullen vast onderzoeken zijn gedaan hoe zoiets doorwerkt in generaties. Ik geloof wel dat het kan doorwerken en dat je terecht of onterecht het idee kan hebben dat je minder volwaardig bent, omdat je bijvoorbeeld zo bent opgevoed of dat mensen in de omgeving je anders behandelen of dat idee meegeven (of dat dit een soort van self fulfilling prophecy is enz).

Gedraag je altijd correct want als zwarte word je al met een schuin oog aangekeken. Veel families dragen natuurlijk ook de namen die gegeven zijn in de tijd van de slavernij. Daarmee word je dagelijks geconfronteerd. In die tijd ging slaaf zijn over van ouders op kinderen en dergelijke. Wanneer mensen in de familiegeschiedenis gaan duiken en die racistische manier van omgang met hun voorouders (het uitsluiten, vernederen, minderwaardig behandelen) op zich laten inwerken doet dat iets.
Ben ik daarvoor verantwoordelijk, nee. Jij ook niet. Ik denk dat het bij velen gaat om een stuk erkenning. Dat neemt niet weg dat andere zaken die net zo schrijnend zijn ook erkenning verdienen, maar om nou het ene geval met het andere te gaan vergelijken en daaruit dan conclusies te trekken dat de ene minder moet zeuren dan de ander, is wat simpel. Ik weet niet wat ik vind van eventuele herstelbetalingen. Kan me eigenlijk op dit moment niets schelen. We zijn aangekomen in een land waar het aanpassen van een kinderfeest zowat een burgeroorlog kan worden.

Edit.
Ik geloof, misschien ten onrechte, op basis van mijn ervaring met donkere lieden dat meesten geen haat hebben tegen blanken. Als ze zich al met bovenstaande bezighouden willen ze een gelijkwaardigere samenleving. Er is echter een kleine groep binnen de black community die behoorlijk fanatiek is, hetzelfde zie je eigenlijk binnen de groep die voor zwarte piet is. Veel denken inmiddels kan mij het nou eigenlijk schelen, maar een kleine groep maakt er een dagtaak van om niet eens moeite te doen om te kijken of een stukje opschuiven kan leiden tot oplossen van dit probleem. En in deze groep zijn verschillende motieven die daaraan ten grondslag liggen, is te makkelijk om te zeggen ja die gasten zijn allemaal racistisch (werkt twee kanten op). En de ene fanatieke groep verwijt de andere fanatieke groep, terwijl ze zichzelf door dezelfde soort mechanismen laten sturen. Is dan wel weer grappig vind ik omdat dit laat zien dat we in veel opzichten meer op elkaar lijken dan verschillen, maar dat terzijde. Binnen zo'n groep bestaan allemaal groepjes, dat wil ik alleen maar zeggen. Ik heb volgens mij nooit problemen met Surinamers gehad. Dat zegt niets over dat er geen problemen zijn met Surinamers, maar hoeveel van hier hebben wel echt stelselmatig problemen met ze? Verder heb je nog Antillianen, Ghanezen, Congolezen en ga het rijtje maar af. Maar ze worden veelal als een groep gezien (op social media) in deze protesten, dat is denk ik te gemakzuchtig. Voor je het weet gaat het over wij, blanken, en hullie de zwarten. Dat is vooral makkelijk voor bepaalde groepen die daar goed garen bij spinnen.

Laatst bewerkt:
Hebben we daar trouwens polls van? Als het meer dan 1% is, dan immigreer ik samen met Bertie Cirkel naar het 3de dal universum.

Schuldgevoel was miss het verkeerde woord. Eerder een soort idee dat de Europeanen dat gedaan hebben en dat racisme het gevolg is. Dus ik denk iedere Groenlinks-stemmer :p

@De Gezonde Roker leestip: time on the cross. In deze studie laten twee historici zien dat slavernij economisch nog steeds goed rendabel was. Daarnaast, en dat is miss wel nog belangrijker, dat slavernij veel onterechte stereotypen heeft. Die zie je nog steeds terug in iedere slavenfilm. Zoals bijv. dat iedere familie uit elkaar wordt gehaald, dat slaven veelal mishandeld werden, slecht te eten kregen of geen geld konden verdienen. Dat blijkt allemaal eerder uitzondering te zijn dan regel. Ook logisch als je vanuit een plantage eigenaar kijkt: een slaaf is duur en werkt nou eenmaal minder goed als die ondervoed is of klappen van de zweep heeft gehad. Hij werkt veel harder als hij toekomstperspectief heeft en goed behandeld wordt. Het punt is dat zo'n slaaf het in economisch opzicht vaak beter had dan de vrije blanke fabrieksarbeider in de VS.

Terug
Naar boven