- Waardering
- 22.094
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik denk ook dat er bij veel blanke westerlingen een soort schuldgevoel zit dat het westen de rest van de wereld verneukt heeft met slavernij en kolonialisme.
Hebben we daar trouwens polls van? Als het meer dan 1% is, dan immigreer ik samen met Bertie Cirkel naar het 3de dal universum.Daar heb ik geen last van. Wie daar wel last van heeft is niet goed snik.
Als iemand die half hersendood is begrijp ik sowieso de hele discussie niet. Laat staat dan sommige mensen zich klaarblijkelijk schuldig voelen. 🤦♂️ Waar trek je trouwens de grens?Arbeitseinsatz in D was ook slavernij. Hoor je 'ons' ook niet de hele tijd over huilebalken over genoegdoening. Ik ga ook niet janken om een gratis M8 in München
Ik weet niet of dat aantal wel klopt, maar ik moet er tegelijk bij vermelden dat ik echt een leek ben. Anders dan wat boekjes op school, wat krantenberichten en historisch nieuwsblad kom ik niet. Er zijn tevens veel verschillen in de manier van slaven houden. De 19e eeuwse slaven waren voor de kapitalistische wereldmarkt, spinnen werd gemechaniseerd en dit ging beter met katoen. Toen er voldoende innovatie kwam werd deze vorm van slavernij inefficiënt. De 19e eeuwse slavernij was ook racistisch, en de slaven werden voornamelijk te werk gesteld in de landbouw. Er werd rond 1860 vlak voor de afschaffing vd slavernij in USA al 4 miljoen slaven geteld. Als je dit vergelijkt met de 1 tot anderhalf miljoen slaven uit Europa over een periode van 2 eeuwen in Noord Afrika waren is dat niet te vergelijken. Het maakt verder ook geen donder uit, elke slaaf zou er een te veel moeten zijn. Moderne slavernij is ook schrijnend.
Ik weet niet of dat aantal wel klopt, maar ik moet er tegelijk bij vermelden dat ik echt een leek ben. Anders dan wat boekjes op school, wat krantenberichten en historisch nieuwsblad kom ik niet. Er zijn tevens veel verschillen in de manier van slaven houden. De 19e eeuwse slaven waren voor de kapitalistische wereldmarkt, spinnen werd gemechaniseerd en dit ging beter met katoen. Toen er voldoende innovatie kwam werd deze vorm van slavernij inefficiënt. De 19e eeuwse slavernij was ook racistisch, en de slaven werden voornamelijk te werk gesteld in de landbouw. Er werd rond 1860 vlak voor de afschaffing vd slavernij in USA al 4 miljoen slaven geteld. Als je dit vergelijkt met de 1 tot anderhalf miljoen slaven uit Europa over een periode van 2 eeuwen in Noord Afrika waren is dat niet te vergelijken. Het maakt verder ook geen donder uit, elke slaaf zou er een te veel moeten zijn. Moderne slavernij is ook schrijnend.
Het is makkelijk voor mij om een oordeel te geven over iets waar ik totaal geen gevoel bij heb. Wordt het aangegrepen om bepaalde verantwoordelijkheden niet te hoeven nemen of om falen in eigen achtergrond of toekomst te maskeren, vast wel. Stelletje aanstellers hoe kan je nou last hebben van iets waar je zelf helemaal niet bij bent geweest. Dit zie je ook in bepaalde houdingen van groepen tegenover joden, en WOII is pas 75 jaar terug (al gaan de kwesties met en tegenover joden veel langer terug natuurlijk). Er zullen vast onderzoeken zijn gedaan hoe zoiets doorwerkt in generaties. Ik geloof wel dat het kan doorwerken en dat je terecht of onterecht het idee kan hebben dat je minder volwaardig bent, omdat je bijvoorbeeld zo bent opgevoed of dat mensen in de omgeving je anders behandelen of dat idee meegeven (of dat dit een soort van self fulfilling prophecy is enz).wat vind jij van het idee dat de huidige zwarte generatie last zou moeten hebben / hinder zou moeten ondervinden van
de slavernij destijds en dat de huidige generatie van blanken zich hiervoor moeten verontschuldigen en boete moet doen,
in mijn beleving zijn er dan wel meer bevolkingsgroepen die hier veel meer aanspraak op zou kunnen maken dan de zwarte gemeenschap
Hebben we daar trouwens polls van? Als het meer dan 1% is, dan immigreer ik samen met Bertie Cirkel naar het 3de dal universum.
Het punt is dat zo'n slaaf het in economisch opzicht vaak beter had dan de vrije blanke fabrieksarbeider in de VS.