Fitness Seller

Dextrose na de training in de cut

Om je metabolisme weer op gang te brengen dacht ik zo...

Ja dat begrijp ik, maar als het je glycogeen aanvult, dan heb je er eigenlijk niks aan volgens sommige.

Teminste als je doel vet verbranden is. Volgens mij weten de meesten het zelf niet eens meer.

Oh, en waarom zou het lichaam dan energie op slaan als het toch dure actieve spierweefsel af gaat breken bij gebrek aan glycogeen? Spierweefsel word afgebroken om aminozuren te winnen voor lichaamseigen herstelprocessen, alleen in extreme situaties word dit omgezet naar energie.

Het spierweefsel wordt in zo`n situatie niet afgebroken voor een herstel proces, maar om de energie vooraden veilig te stellen. Skeletspierweefsel is niet noodzakelijk om te overleven en zal dan afgebroken worden, terwijl vetreserves worden gespaard.
En dat gebeurt, zoals je zegt, in extreme situaties zoals ondervoeding en extreme cardiosessies. Cutten is in veel gevallen een grijs gebied waarin je ballanceerd tussen vetverlies en spierafbraak. Goede voeding bepaald aan welk deel van het grijze gebied iemand zich bevind.

Een belangrijk punt in de discussie is de lichaamssamenstelling van de persoon in kwestie. Bij een vet percentage van 20 zal spierafbraak bij het cutten minder snel verlopen dan wanneer iemand op 10% staat.
Het beste wat je kunt doen is het regelmatig wegen en meten van je lichaam, dan kun je snel ingrijpen bij ongewenste veranderingen zoals spierafbraak.

Als jij dextrose vóór je cardio gaat nemen, waar gaat je lichaam dan zijn energie vandaan halen? ;) Niet van de vetten in ieder geval, dus doe je je cardio om de dextrose op te branden.

Als jij je vet al verbrand tijdens cardiosessies na KT en zo nu en dan s'morgens op een nuchtere maag gaat dat beetje dextro na die beide inspanningen geen problemen opleveren.

Ik snap je wel jij blijft uitgaan van "vetverbranding de gehele dag" daarom geen snelle koolhydraten consumeren maar ik cut niet op die manier.

En omdat de topic starter ook al cardio doet na zijn KT vraag ik me af wat het nut is om dan snelle koolhydraten te laten staan, vet verbranden heeft hij immers al gedaan. En je moet ook wat voedsel aan je spieren blijven geven. Na inspanningen zijn snelle koolhydraten het meest spieropbouwend.

Ik heb het artikel van Lany Norton meerdere malen gelezen, en ook ervaringen gelezen van mensen die zijn contest dieet volgde.

Volgens hem:
50% van je koolhydraat behoefte in de ochtend, als ontbijt (trage kh's zoals havermout)
20% van je koolhydraat behoefte (snelle suikers zoals dextrose) TIJDENS krachttraining in combinatie met BCAA/X-tend
30% van je koolhydraat 45/60min na je training (trage kh's)

Als jij je vet al verbrand tijdens cardiosessies na KT en zo nu en dan s'morgens op een nuchtere maag gaat dat beetje dextro na die beide inspanningen geen problemen opleveren.

Ik snap je wel jij blijft uitgaan van "vetverbranding de gehele dag" daarom geen snelle koolhydraten consumeren maar ik cut niet op die manier.

En omdat de topic starter ook al cardio doet na zijn KT vraag ik me af wat het nut is om dan snelle koolhydraten te laten staan, vet verbranden heeft hij immers al gedaan. En je moet ook wat voedsel aan je spieren blijven geven. Na inspanningen zijn snelle koolhydraten het meest spieropbouwend.

Bedankt voor een andere kijk op de zaak.

Door alle discussies door elkaar heen ben ik even de situatie van de topicstarter gaan vergeten, hetgeen het eigenlijk om gaat hier. Jouw stelling klopt wel, maar het heeft 2 kanten. Kant 1 is het gebruik van "afterburnen", na je cardio ben je leeg, en enige andere activiteit zal het vet voor aangesproken worden als er geen koolhydraten binnen komen. Kant 2 is dat je koolhydraten nodig hebt om de eiwitten naar je spieren te transporteren, maar wél je afterburn stopt.

Mijn vraag is wél: Waarom moet dat met dextrose? Waarom geen complexe carbs?

Bedankt voor een andere kijk op de zaak.

Door alle discussies door elkaar heen ben ik even de situatie van de topicstarter gaan vergeten, hetgeen het eigenlijk om gaat hier. Jouw stelling klopt wel, maar het heeft 2 kanten. Kant 1 is het gebruik van "afterburnen", na je cardio ben je leeg, en enige andere activiteit zal het vet voor aangesproken worden als er geen koolhydraten binnen komen. Kant 2 is dat je koolhydraten nodig hebt om de eiwitten naar je spieren te transporteren, maar wél je afterburn stopt.

Mijn vraag is wél: Waarom moet dat met dextrose? Waarom geen complexe carbs?

Ja het beeld is nu duidelijk geschetst, we begrijpen elkaar. :)

Ik gebruik dextrose omdat volgens mij SNELLE koolhydraten nodig zijn om zo snel mogelijk de spieren te herstellen na de inspanningen. Complexe carbs worden de hele dag afgegeven en zijn minder snel dus meer kans op spierafbraak.

Las wel ooit op dit forum dat een gem. mens genoeg dextrose in zijn lichaam heeft om 2 uur intensief te sporten dus in dat geval is die hele dextrose onnodig. Daarom neem ik persoonlijk maar de helft van wat wordt aanbevolen met mijn dextrose.

Ik denk dat je met afterburnen wellicht meer spier gaat verbranden en denk dat dit beter is voor iemand die alleen wilt afvallen en niet bezig is om zijn spiermassa te behouden.

Waarom zou je dan ooit refeeden als het toch alleen je glycogeen aanvult en je vet verbranding belemmert ????

Je hebt ook nog altijd het metabolisme wat je een boost geeft.. En daardoor weer meer gaat verteren dan dat er binnen komt. Dus wanneer je metabolisme geboost is, en je eet minder, ga je ook weer vet verbranden..

• Topic Starter Topic Starter

Ik gebruik dextrose omdat volgens mij SNELLE koolhydraten nodig zijn om zo snel mogelijk de spieren te herstellen na de inspanningen. Complexe carbs worden de hele dag afgegeven en zijn minder snel dus meer kans op spierafbraak.

Las wel ooit op dit forum dat een gem. mens genoeg dextrose in zijn lichaam heeft om 2 uur intensief te sporten dus in dat geval is die hele dextrose onnodig. Daarom neem ik persoonlijk maar de helft van wat wordt aanbevolen met mijn dextrose.

Ik denk dat je met afterburnen wellicht meer spier gaat verbranden en denk dat dit beter is voor iemand die alleen wilt afvallen en niet bezig is om zijn spiermassa te behouden.

Bedankt voor de goede uitleg, het is mij een stuk duidelijker geworden.
Ik heb nog 1 vraag. Hoelang moet ik wachten na de cardio om dextrose te nemen? een uurtje of direct?

Snelle KH's zijn niet nodig hoor. Het enige wat dextrose doet is een insulinepiek creeren, en die insuline zorgt ervoor dat KH's en eiwitten in je spieren komen. Maar dit gebeurd ook zonder een insulinepiek van dextrose. Ook bij het eten van complexe carbs word insuline vrijgegeven door het lichaam, alleen in een gelijkmatiger tempo, maar wél langduriger als wanneer je 1 flinke piek hebt.

O shit de de lokale sportschool eigenaren are back in town

En wat gebeurt er als je helemaal geen carbs neemt na de training? En pas weer carbs pakt bij je ontbijt de volgende ochtend?

Iemand?

Het hangt er allemaal vanaf hoe intens je wilt cutten .. en de gouden regel is: Te intens is nooit goed.
Na je KT gewoon 3 amino's nemen , tijdens je KT een druivesuiker. Na je cardio ook carbs nemen, je lichaam smeekt er om. Als je dit je lichaam te lang onthoud heb je meer kans op spierverlies.

Alright, maar dan liefst dus een tijdje wachten met langzame carbs? Uurtje na cardio ofzo? Ben net klaar met cardio, nu whey shake, voor t slapen gaan kwark met brinta oid?

Hangt er vanaf hoe intens je wilt cutten .. uurtje wachten kan geen kwaad, ik neem meestal na me cardio wel n druivesuiker + amino's, daarna na 60 minuten me kip + rijst.
En ik ben pas 3 weken bezig nu, en de aders komen al op me borst en benen, en ik kwam vanaf 13 % BF

Dus ik heb alles gelezen en vroeg me nu af . Terug nar de essentie van de zaak.Wat is het meest wijze om te doen tijdens de cut? dextrose pakken en zorgen voor insulinepiek? of na geringe tijd beetje slow carbs nemen ? en wat gebeurt er als ge gewoon geen KH's eet? Dat is wat ik momenteel doe in mijn cut ! :s enkel shake en 2 uur later 500 Gr kwark ?

Ligt er ook een beetje aan hoe laat je traint. pak je sochtends je cardio dan kan een beetje dextro absoluut geen kwaad denk ik, aangezien je dan toch nog heel de dag voor je hebt.
Savonds is een ander verhaal lijkt mij. Ik train vaak om een uurtje of 5 en pak tijdens mijn training wat essential amino, en na me training alleen peptopro... buiten de cut pakte ik er altijd waxymaize bij. Als ik dan thuis kom van training staat er vaak een warme maaltijd voor me klaar.
Heb ook es zitten denken over die kwark voor t slapen gaan. Zit toch ook gauw zo'n 25 gram koolhydraten in een bak kwark, grootste deel suikers volgens mij?
Is het dan misschien een optie om een blik tonijn te eten voor t slapen? Zijn alleen geen langzame eiwitten zoals in de kwark??

Terug
Naar boven