XXL Nutrition

Dextrose post workout

Ano_61292

Competitive Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
125
Lengte
1m86
Massa
40kg
Vetpercentage
1%
Heb ook wat op andere forums gezocht en naar hun zeggen kan het geen kwaad dat je meteen na je krachtraining dextrose neemt en dan nog cardio 20-30 min op 60-70 % ( 140-155 ) doet.

is dit zo? of toch beter na de cardio sessie , maar dan zie ik het nut er niet echt van in om dextrose te nemen, want dan zit er toch al half uur tussen wanneer je het meteen na je training moet nemen

You need to replace your glycogen stores after working out, cardio or not. You can NOT gain fat from taking dextrose post workout.

True or false? :):dunno:

Probleem is dan wel dat je minder vet gaat verbranden tijdens je cardio.

Glycogeen moet inderdaad aangevuld worden, maar dat is een proces dat tot 24 uur duurt.. De dextrose na je training nemen puur om glycogeen aan te vullen is wel achterhaald.
Andere reden om het te nemen is de insulinerespons, waardoor bouwstoffen en andere stoffen zoals creatine beter worden opgenomen.

Als je de cardio puur voor je conditie neemt zou ik de dextrose zeker nemen, maar als je cardioot om vet te verliezen absoluut laten staan.

Heel het 'You need Dextrose PWO' trek ik ondertussen in twijfel. Tot enkele weken terug was ik hier ook groot voorstander van. Toch toont onderzoek dat het niet per definitie iets bijdraagt. Zo levert een insuline level boven de 30 mU/L niet meer proteine synthese op. Insuline levels lopen met een whey shake van 30gr op tot ongeveer 40 mU/L extra dextrose toevoegen heeft dus eigenlijk weinig zin. Dus als je geen lange uren aan het sporten bent of aan het refeeden hoeft het helemaal niet nodig te zijn imo.

Laatst bewerkt:
Ja dat is ook zo inderdaad. Ik begin ook steeds meer te twijfelen aan het carbs PWO verhaal. Ik neem het nog wel, maar veel kleinere hoeveelheden dan ik vroeger gebruikte. (max 20gr)

• Topic Starter Topic Starter
Dus ik kan gewoon perfect na de cardio die dextrose nemen en nog een effect ervan hebben voor mijn krachtraining

Die tabletten in de winkel zijn ook goed, alleen 10x zo duur als je het omrekent naar grammen

Check even bij je natuurwinkel, koste mij €2.80 voor een pak van een kilo ;)

You need to replace your glycogen stores after working out, cardio or not. You can NOT gain fat from taking dextrose post workout.

false x 2, 1. je zet er wel gewoon vet van aan, 2. in je lever zit genoeg glycogeen om dat beetje wat je tijdens je training verbruikt hebt weer aan te vullen.

vind dextrose waardeloos

Beetje kort door de bocht. Het gaat om het totaal plaatje van voedingsinname en verbranding. Maar dextrose is niet noodzakelijk, zeker waneer je vet wilt verliezen.

het metabolisme van suiker in de lever (en daar valt dextrose ook onder) zet veel om in vet. Als het om het totaalplaatje gaat stel ik voor dat je gewoon een goede bron van complexe koolhydraten neemt want synthetische suiker in wat voor vorm dan ook heeft helemaal geen plaats in ons dieet. Sowieso is het 30min gevoelig na workout verhaal lariekoek en ben je 4 uur lang gevoeliger dus genoeg tijd voor rijst oid.

het metabolisme van suiker in de lever (en daar valt dextrose ook onder) zet veel om in vet. Als het om het totaalplaatje gaat stel ik voor dat je gewoon een goede bron van complexe koolhydraten neemt want synthetische suiker in wat voor vorm dan ook heeft helemaal geen plaats in ons dieet. Sowieso is het 30min gevoelig na workout verhaal lariekoek en ben je 4 uur lang gevoeliger dus genoeg tijd voor rijst oid.

Als de cellen "leeg" zijn zakt het bloedsuiker waardoor je lichaam in een katabole situatie verkeerd. Dit kun je snel opheffen met snelle koolhydraten als dextrose. Het D-glucose wordt dan snel opgenomen in het bloed en niet omgezet als vetten, mits het in correcte hoeveelheden wordt genuttigd.
De gevoeligheid, window of opertunity, is het grootst vlak na de training en neemt gedurende de tijd af. De exacte duur is sterk persoons en trainings afhankelijk.
In dit geval ben ik het zeker met je eens om een complexe koolhydraten bron te kiezen om een beter insuline niveau te genereren, zoals rijst inderdaad.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Als de cellen "leeg" zijn zakt het bloedsuiker waardoor je lichaam in een anabole situatie verkeerd. Dit kun je snel opheffen met snelle koolhydraten als dextrose. Het D-glucose wordt dan snel opgenomen in het bloed en niet omgezet als vetten, mits het in correcte hoeveelheden wordt genuttigd.
De gevoeligheid, window of opertunity, is het grootst vlak na de training en neemt gedurende de tijd af. De exacte duur is sterk persoons en trainings afhankelijk.
In dit geval ben ik het zeker met je eens om een complexe koolhydraten bron te kiezen om een beter insuline niveau te genereren, zoals rijst inderdaad.

Dus best gewoon dextrose laten, en als ik thuis ben iets van complexe koolhydraten innemen is het verstandigste

Als de cellen "leeg" zijn zakt het bloedsuiker waardoor je lichaam in een anabole situatie verkeerd. Dit kun je snel opheffen met snelle koolhydraten als dextrose. Het D-glucose wordt dan snel opgenomen in het bloed en niet omgezet als vetten, mits het in correcte hoeveelheden wordt genuttigd.

Bedoel je niet katabole situatie ?

Laatst bewerkt:
Als de cellen "leeg" zijn zakt het bloedsuiker waardoor je lichaam in een katabole situatie verkeerd. Dit kun je snel opheffen met snelle koolhydraten als dextrose. Het D-glucose wordt dan snel opgenomen in het bloed en niet omgezet als vetten, mits het in correcte hoeveelheden wordt genuttigd.

Naast dat de window of oppertunity debateerbaar is, is het feit dat je dextrose PWO nodig hebt (zoals ik boven al eerder vermeld heb) wellicht helemaal niet nodig om insuline levels te stimuleren tot het punt wat nodig is om adequaat proteine synthese te stimuleren.

Daarnaast heeft onderzoek ook aangetoont dat het zelfs helemaal niet uitmaakt welke vorm van koolhydraten je binnen krijgt om na je training je glycogeen voorraden aan te vullen zo lang je maar voldoende Kh's binnen krijgt gedurende de dag (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9127682)

Weet niet of het aan mij ligt maar ik word er steeds sceptischer over.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven