XXL Nutrition

Die t*ring psychologen

Ik niet rijp genoeg? Zal ik men rijpe banaan ff in je hol duwen, nerd! :D

bigtony zei:
Hey mede-BB'ers,

Ik moet even iets kwijt.

Wat is dat toch met bodybuilding? Iedere keer als je zegt dat je van krachttraining houdt, dat je op je voeding let, en dat je lekker veel supplementen slikt, men denkt dat je een bodybuilder bent en daarom tot de 'foute' types behoort.

Ik hou potverdomme van trainen en ik interesseer me voor voeding, trainingsmethoden en allerlei supplementen. Ik moet me echter iedere keer verdedigen, want mevrouw de psycholoog vind er wel weer wat van. Die bespeurt natuurlijk weer een of andere vorm van compensatiedrang in de zin van een zwak zelfbeeld of iets dergelijks.

GELUL allemaal.

Ik lees deze discussie voor het eerste en ik moet zeggen dat die psychologe mss wel de nagel op de kop slaat met haar analyse over bigtony en tegelijk over heel veel andere BB'ers.

Ik kan die boze reacties wel begrijpen van sommigen maar de waarheid kwetst nu eenmaal en mocht iemand zoiets tegen mij zeggen dan zou ik er ook niet blijer van worden. Ik zou gewoon dezelfde tegenreactie geven, iets in de trand van: "jij denkt dat je mij met je psychologische bs kan ontleden maar jullie zijn allemaal hetzelfde jullie psychologen, iedereen in hokjes steken dat doen jullie."
Ik zou ook niet aarzelen om het persoonlijk te spelen want je geeft zo iemand enkel maar van hetzelfde laken een pak daarmee.

Er bestaat een theorie in de prychologie die zegt dat iedereen een minderwaardigheidscomplx heeft en de iedereen doet wel iets om daar van af te raken, of dat nu werken, een huis bouwen of BB'ing is.
Ik geloof in die theorie en niemand moet mij verwijten maken als ik enthousiast over trainen begin te praten want ik ben iemand die met tiendubbele kracht terugslaat. :mad:

Ik heb een gigantisch minderwaardigheidscomplex. Verder ben ik een psychopaat, met een sterke neiging naar paranoïde schizofrenie.
Maar dat is allemaal onbelangrijk want God heeft mij de opdracht gegeven om met gewichten te trainen en anabolen te nemen zodat ik mij kan wreken op de ongelovigen.

dus.... :rolleyes:

bigtony zei:
Hey mede-BB'ers,

Ik moet even iets kwijt.

Wat is dat toch met bodybuilding? Iedere keer als je zegt dat je van krachttraining houdt, dat je op je voeding let, en dat je lekker veel supplementen slikt, men denkt dat je een bodybuilder bent en daarom tot de 'foute' types behoort.

Een vriendin van mijn vriendin is psychologe en iedere keer moet ik oppassen dat ik niet te enthousiast wordt over mijn passie: bodybuilding. Altijd krijg je dan zo'n rare blik of een opmerking in de zin van: 'je bent geobsedeerd op je lichaam'. 'Jezus, die Arnold Schwarzenegger is echt een narcist en jij hebt daar een foto van binnen hangen?' Waarom vind jij spieren zo belangrijk? etc, etc.

Ik hou potverdomme van trainen en ik interesseer me voor voeding, trainingsmethoden en allerlei supplementen. Ik moet me echter iedere keer verdedigen, want mevrouw de psycholoog vind er wel weer wat van. Die bespeurt natuurlijk weer een of andere vorm van compensatiedrang in de zin van een zwak zelfbeeld of iets dergelijks.

GELUL allemaal.

Is er misschien iemand bekend met een bodybuilder die toevallig ook psycholoog is? Zoals je bijvoorbeeld Rick Collins hebt voor de 'juridische zaken'? Ik moet munitie/argumenten hebben om eens goed terug te kunnen vuren.

GRTZ :mad:

PS ik heb het hier gepost ivm met gezondheid; psychische gezondheid!!

Ik ben beroepshalve psycholoog. En ik vind het helemaal geen gelul, het is m'n 'andere' passie. Je hebt er natuurlijk die denken dat ze met een diploma in de hand alles mogen zeggen over mensen... meestal zijn het diegenen die na enkele jaartjes blijven hangen en veel herexamens toch nog nipt hun papiertje halen.

Ik doceer ondertussen al een tijdje. Tijdens de pauzes komen m'n studenten dan vragen stellen terwijl ik m'n shake drink. Nog nooit geen negatieve commentaren gehad, de eerste les kijken ze wel eens raar op. Verder zijn ze heel erg braaf. Ik ben wel niet echt bodybuilder, meer 'powerbuilder' of zo, ook een tijd aan gewichtheffen gedaan. En ik ben niet alleen, ik ken een paar collega's die een behoorlijk potje kunnen deadliften.

Ik vind bijvoorbeeld dat krachttraining, liefst in combinatie met meditatie (lichaam en geest weet je wel), één van de krachtigste antidepressiva vormt die men kan bedenken. En ik kan nog wel een paar punten aanhalen waarom trainen gunstig kan zijn voor iemands persoonlijke ontwikkeling (tenminste als het naturel gebeurt, maar dat is dan mijn mening).

Maar wie weet heeft die vriendin wel ergens een punt ; ik bedoel hiermee, mensen die aldoor over hun passie doordrammen worden snel irritant, opschepperig, of zelfs obsessief gevonden, of die passie nu bodybuilden of postzegels verzamelen is. Ik weet niet of dat bij jou het geval is, maar uit je post lijkt het wel zo. Waarom spaar je je passie niet voor in het krachthonk ?

Zelf praat ik eigenlijk zelden over m'n training, behalve dan met andere liefhebbers van the Iron Game. M'n vrienden weten wat ik doe, ze weten waarom ik zoveel eet, maar verder laat ik hen met rust en zij mij. Het interesseert hen niet zo erg, en dat hoeft ook niet. Ze respecteren mij en mijn prestaties, maar ze hoeven er niet alle dagen mee om de oren te worden geslagen.

Of je training al dan niet als "fout" wordt ervaren, hangt volgens mij erg veel van je zelf af, en hoe je het overbrengt naar anderen. Als je 'gewoon' doet dan denk ik niet dat men je als bv. als macho, patser of narcist zal bestempelen. Afin, dat is toch mijn ervaring en wat ik rondom mij zie.

Laatst bewerkt:
Hey, een beroepszieleknijper, nu wordt het interessant. :) En hij doet ook nog aan ijzersleuren & pleuren :thumb:
Waar denk jij dan dat de grens ligt tussen fanatieke hobby en ongezonde obsessie?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven