Fitness Seller

dikke spieren die toch snel zijn

slimpie

Novice
Waardering
0
Beste sportieve mensen,

Ik heb een probleem waar ik graag jullie mening over wil hebben.
Het volgende is gaande.
Sinds enkele jaren beoefen ik naast bodybuilding ook een vechtsport, te weten Taekwondo. Nu merk ik dat ik door mijn spiermassa trager in bewegingen ben dan mijn mede taekwondoka's, vooral mijn armen hebben hier last van. Weet iemand hoe ik moet trainen om toch mijn lichaam te behouden, maar snellere acties kan maken?
Dank jullie wel alvast!

Snelheid trainen? Kaarskes 't vlammeke uitslaan, de bruce lee truc met die stok en een pingpong balleke...?

Ge kunt waarschijnlijk niet het beste van alletwee hebben hé... weet dat kracht verdubbelt de impact, maar snelheid verdriedubbelt...

En als ge tai chi doet, hebde geen kracht of snelheid nodig :p

Grtz
DiS

slimpie zei:
Beste sportieve mensen,

Ik heb een probleem waar ik graag jullie mening over wil hebben.
Het volgende is gaande.
Sinds enkele jaren beoefen ik naast bodybuilding ook een vechtsport, te weten Taekwondo. Nu merk ik dat ik door mijn spiermassa trager in bewegingen ben dan mijn mede taekwondoka's, vooral mijn armen hebben hier last van. Weet iemand hoe ik moet trainen om toch mijn lichaam te behouden, maar snellere acties kan maken?
Dank jullie wel alvast!

dan had ge best zuiver krachttraining gedaan ipv bodybuilding. naja, what's done is done, ik zou zeggen, train op snelkracht. genoeg oefeningen te vinden op het net om je wat meer explosiviteit te geven

Meer reps met minder gewicht, op die manier zul je meer kracht en minder spiermassa omzetten. ;)

Groeten.

Hier een trainingsschema van Joe Weider !

Hij noemt het "Bodybuilding for the Martial Arts".

3 dagen per week

Bench Press 3 sets 8-12 reps
Military Press 3 sets 12 reps
Bent-Over Barbell Row 3 sets 8 reps
Bent-Arm Pullover 2 sets 8-12 reps
Lateral Raise 2 sets 8-12 reps
Upright Row 2 sets 15 reps
Barbell Curl 2 sets 12 reps
Squat 3 sets 10 reps
Leg Extension 2 sets 12 reps
Leg Curl 2 sets 12 reps
Crunch 4 sets 15-20 reps

Iets wat ik Peter Aerts vaak bij ons zie doen is negatief bandrukken.

Langzaam laten zakken, bijna op de borst en explosief wegdrukken.

Misschien heb je hier iets aan.

Maar Bodybuilding en Martial Arts samen, lijkt me niet de perfecte combie ! ???

wat voor mij ook helpt is boksen, weet niet of je een bokszak hebt, maar ik doe nu 2x in de week korte sessies, van 10 min, en dan bijvoorbeeld 20 sec knallen, wel gecontroleerd, en ff 30 sec wat rustiger, of gewoon ff rusten.
en wat de anderen ook zeggen, explosief trainen, ook wel eens met lichtere gewichten voor maximale snelheid.

Kijk eens in de log van DumphuiZ, ik dacht dat hij krachtsport met een vechtsport combineerde.

DiSTuRBeD zei:
Snelheid trainen? Kaarskes 't vlammeke uitslaan, de bruce lee truc met die stok en een pingpong balleke...?

Ge kunt waarschijnlijk niet het beste van alletwee hebben hé... weet dat kracht verdubbelt de impact, maar snelheid verdriedubbelt...

En als ge tai chi doet, hebde geen kracht of snelheid nodig :p

Grtz
DiS

snelheid is idd veel belangriijker. dubbele kracht id dubbele impact, dubbele snelheid = 4 x impact.

Dit halen we uit de formule voor kinetische energie MV² / 2

mss is het dan wat beter met meer reps te trainen?

Een formidabele reactie van eq_909 :D

Weet dat je juist niet hoog in reps moet gaan om power te kunnen bouwen, het zenuwstelsel produceert minder power rond de 7e a 8e rep (kleine verschillen zijn er natuurlijk tussen individuen). Tevens moet je op een load varierend van 45% tot 65% gaan, wil je de meeste Horsepowers eruit persen (sommige olympische lifters kunnen echter bij 85% het meeste power produceren).

187_fig1.gif

Figure 16: Isometric Force Time Curve
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Zoals je ziet produceren olympische gewichtheffers inmens veel power tijdens hun lifts.

Quality over Quantity. Probeer te werken van 1 t/m 5 reps (mijn max ligt eigenlijk bij 3) en meerdere sets. De rustpauzes tussen de sets circa 1~3 min voor optimale power output en minder om ook je endurance aan te spreken.

Hazimix zei:

3 dagen per week

Squat 3 sets 10 reps
Leg Curl 2 sets 12 reps
Crunch 4 sets 15-20 reps

Wat is zo radicaal anders aan dit schema dan aan een ander bodybuilding schema?

Waardeloos schema om power mee te bouwen.

Hazimix zei:

3 dagen per week

Squat 3 sets 10 reps
Leg Curl 2 sets 12 reps
Crunch 4 sets 15-20 reps

Iets wat ik Peter Aerts vaak bij ons zie doen is negatief bandrukken.

Langzaam laten zakken, bijna op de borst en explosief wegdrukken.

Maar Bodybuilding en Martial Arts samen, lijkt me niet de perfecte combie ! ???

Al deze oefeningen 3 keer per week?
Of deze oefeningen over 3 keer verdelen?

nogmaals, zeker niet het ideaal schema om jouw doel mee te bereiken

als je spieren sneller wilt maken dan moet je ze snel trainen...snel trainen lukt gewoon niet met hoge gewichten! dus je moet of met hele lage gewichten trainen, of juist zonder gewicht. En aangezien het voor vechtsport is, moet je het sportspecifiek doen!Dus je slagen en trappen oefenen, en zo snel mogelijk dan.
Het schijnt zelfs zo te zijn als je bij bijvoorbeeld sprinten je spieren sneller wilt maken, je ze moet trainen met een hogere snelheid dan je gewend bent, en in dat geval door bijvoorbeeld te sprinten met de wind in de rug.
Je kunt bankdrukken wat je wilt, maar wanneer maak je tijdens vechtsport een slag precies zo uitgevoerd als bankdrukken met ook die snelheid? de gewichten moeten wel erg laag zijn om een voldoende hoge snelheid te bereiken in dat geval...

Hazimix zei:
AL dezxe oefeningen 3 X per week !

En het is een schema van Joe Weider...niet van mij !!

Heb je vragen mail hem !!!

joe@weider.com :D

Hazimix

3x per week? dan krijgen je speieren toch nooit genoeg rust om goed te groeien? en het aantal reps ligt wel hoog voor een 'kracht'-schema

Terug
Naar boven