XXL Nutrition

Doktersadvies?

den_dimi

Competitive Bodybuilder
Waardering
46
Ben net langs de dokter geweest, ik had wat vreemde symptomen en heb dan maar bloed laten trekken...

Ik heb erbij gezegd dat ik Proteineshakes drink, m'n dokter zei meteen dat ik moest stoppen daarmee omdat het je lever en nieren verwoest

Is het echt zo slecht als hij zegt? of moet ik het toch wat relativeren

PS:Ik train nu al zo'n 4 jaar en gebruik dus ook al lang shakes

dit is zwaaaaar achterhaald (of je moet al een of andere nieraandoening hebben)
de meeste huisartsen hekelen elk suplement

hoeveel gram whey gebruik je dagelijks? en gebruik je nog veel andere zuivelproducten buiten kwark?

Géén probleem indien geen overmatig gebruik !!
Zorg er wel ff voor dat je voldoende water tot je neemt .

Oftewel , gebruik het als toevoeging op je eten, drink voldoende water en leef niet op shakes alleen ,.... dan is er imo niets aan de hand

tja een huisarts blijft een huisarts
hij zegt het niet voor niks en zal natuurlijk wel een beetje waarheid in zitten

tja een huisarts blijft een huisarts
hij zegt het niet voor niks en zal natuurlijk wel een beetje waarheid in zitten

Bij overmatig gebruik en weinig tot geen toename van water kan hij idd gelijk hebben dat het schade aan de nieren kan veroorzaken.
Maar bij gewone toename is er imo niets ergs aan de hand !
Als dat wel zo zou zijn had het hier in dit "alles verbiedende landje" wel weer op de doping lijst gestaan ,..... waar het dus niet staat !!!!

Ben net langs de dokter geweest, ik had wat vreemde symptomen en heb dan maar bloed laten trekken...

Ik heb erbij gezegd dat ik Proteineshakes drink, m'n dokter zei meteen dat ik moest stoppen daarmee omdat het je lever en nieren verwoest

Is het echt zo slecht als hij zegt? of moet ik het toch wat relativeren

Relativeren.
Welke symptomen heb je dan?

Maar als je niet overdrijft met eiwit-shakes, genoeg water drinkt elke dag, gezonde lever en nieren hebt, is er weinig aan de hand hoor.

Ik drink elke dag 2L water (in creatine-fase 3L), gemiddeld 1 à 2 shakes per dag, ook al een jaartje of 3, ik vernoem het ook af en toe als ik op controle ga bij huisarts, maar die heeft me toch nog nooit zo'n mededeling als jouw huisarts laten verstaan hoor.

Géén probleem indien geen overmatig gebruik !!
Zorg er wel ff voor dat je voldoende water tot je neemt .

Oftewel , gebruik het als toevoeging op je eten, drink voldoende water en leef niet op shakes alleen ,.... dan is er imo niets aan de hand

zo zie ik het ook ja. Gewoon als een extraatje zien

• Topic Starter Topic Starter
meestal enkel na trainingen (3x/week) dus echt overmatig gebruik is hier niet aan de orde denk ik

symptomen zijn: regelmatig hoofdpijn, koortsig, hoge bloeddruk/hartslag, hartkloppingen, donkere urine
dit sinds begin februari ongeveer

ik vind het zelf wat zorgwekkend dus wacht vol spanning op de uitslag vh bloedonderzoek, MOGELIJKE oorzaken zouden kunnen zijn hepatitis, leveraandoening

3 eiwitshakes per week , komaan daar ligt het zeker niet aan hoor.

Hoe zit het met het drinken van water per dag ?

meestal enkel na trainingen (3x/week) dus echt overmatig gebruik is hier niet aan de orde denk ik

symptomen zijn: regelmatig hoofdpijn, koortsig, hoge bloeddruk/hartslag, hartkloppingen, donkere urine
dit sinds begin februari ongeveer

ik vind het zelf wat zorgwekkend dus wacht vol spanning op de uitslag vh bloedonderzoek, MOGELIJKE oorzaken zouden kunnen zijn hepatitis, leveraandoening

Sorry jongen ik ben geen arts , maar wat jij daar opnoemd kan voor zover ik durf te zeggen NIET door 3 shakes per week komen !!!

Heb je niets anders ingenomen ???

het zal aan die paar shakes niet liggen

van teveel eiwitten... kunnen je nieren wat minder gaan functioneren ja.. (overigens niet de lever dat gebeurt mi door andere stoffen) Je symtopmen hebben mi niks te maken met je eiwit shakes. Dit moet zeker op iest anders duiden. Maar je huisarts heeft wel een punt. Zo te horen heeft het iig met de urine wegen ( dus ook je nieren te maken) Waarschijnlijk moeten ze al extra hard werken omdat er ( miss) iets mee aan de hand is. ALs je daarbij ook nog een eens erg veel eiwitten binnenkrijgt hebben de nieren dus extra veel te verwerken. Ik zou er iig rustig aan mee doen. Goed drinken is erg belangrijk. Succes

je symptomen passen wel mi bij elkaar.. Donkere urine wil vaak duiden op een infectie ( + je bent koortsig) / niet goed functioneren van de nieren. De nieren ( bijnieren) maken een hormoon aan wat de bloeddruk regelt. Hoge bloeddruk kan je hoofdpijn + hartkloppingen verklaren.

Wanneer je 3-4x per week met een hoge intensiteit 'clean' aan bodybuilding / krachtsport doet dan is een richtlijn 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht (vet vrije massa).
Train je een tijdje niet of met matige intensiteit dan is 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht (VVM) voldoende.

Je kan dus voor jezelf bepalen of het nemen van een proteïneshake zinvol is.

Zorg wel voor een variatie in je eiwitten, zuivel, vlees, vis, eieren.

Terug
Naar boven