- Waardering
- 52
Ik ben tegen de doodstraf omdat :
- Processuele fouten na executie niet meer ongedaan kunnen worden gemaakt, wat nog te vaak voorkomt in Texas.
- De kosten van een executie tot tweemaal zo hoog liggen dan een levenslang veroordeling. Gedetineerden op 'Deathrow' zitten daar gemiddeld zo'n 8 tot 12 jaar, waar extra kosten aan zitten verbonden. De processuele kosten en het daadwerkelijk ter dood brengen overstijgen een levenslange veroordeling.
- Ik vind de dood niet per defintie een straf. Uiteindelijk gaan we allemaal dood, dat is een lot wat ons allemaal wacht. De tijd dat een ter dood veroordeelde kan nadenken in een kleine cel over zijn misdaden wordt alleen maar verkort.
- Ik denk dat mensen ( niet allemaal ) kunnen veranderen. Eens een moordenaar betekent niet in alle gevallen een moordenaar.
- Aangetoond is dat in landen waar geen doodstraf van kracht is het landelijk gemiddelde van moorden per 100.000 inwoners bijna zes keer zo laag ligt.
- Het rechtssysteem van een Jury veel te subjectief is.
- Een te streng juridisch systeem met een doodstraf geen afschrikkend effect heeft. Kijk maar naar de misdaadcijfers in de VS.
Helemaal mee eens.
Komt nog bij dat ik vind dat je de waarde van een mensenleven tekort doet met de doodstraf. Je geeft als maatschapppij het signaal af dat het soms ok is iemand dood te maken, een beschaafd land hoort zoiets gewoon niet te doen.

Dat is toch een wetenschappelijk bewezen feit, wat je bepaald niet van GOD kunt zeggen.