AndroidHealthClinic

Doodstraf

Iedereen die met de doodstraf eens is die heeft totaal geen verstand van het leven in het algemeen.
Het zijn ook meestal de ongelovige honden die niet in God geloven maar wel in de dood. :rolleyes:

Doe niet dom kerel, ik ken genoeg atheisten die anti doodstraf zijn, misschien zijn het nog de meest progressieve denkers van allemaal.

Geweldige post BuilderB :D

Wanneer je het puur rationeel bekijkt maakt het eigelijk niet uit of je voor of tegen de doodstraf bent. Sommige mensen horen niet in de maatschappij en helaas is er (nog) niet de mogelijkheid om die mensen er van te voren uit te pakken. Zowel levenslang als de doodstraf garandeerd dat dit soort mensen niet terug komt in de maatschappij. Persoonlijk vind ik het wel een mooie boodschap als de overheid of een land uit morele overwegingen afstand doet van de doodstraf. Zo'n boodschap zal waarschijnlijk geen levens redden, maar het is een mooi teken. Iets om trots op te kunnen zijn.

Hier word echt alleen maar gekeken naar de vorm van de straffen die men voorstelt, maar niemand die echt stil staat bij de gruwelijke misdaden waar de straffen voor opgelegd worden.

Een vinger afhakken is barbaars en middeleeuws, als iemand de radio uit je auto steelt of je huis totaal overhoop haalt voor die twee tientjes die jij tussen je DVD'tjes hebt liggen, dan is dat normaal? Dat is niet schandalig?

Hoe vaak zitten we niet collectief te kwelen en te kankeren in een topic waar weer eens een familiedrama word besproken waarbij pa z'n vrouw en drie koters neerknalt, of in een topic waarin je leest dat een kind van 5 jaar seksueelmisbruikt is door een vent van 45? Iedereen wil de daders lynchen, afmaken, neerknuppelen, en als het even kan, vierendelen. Maar als er hier voor een straf op maat word gepleit dan is het ineens te gek voor woorden? Barbaar, middeleeuws, en islamitisch?

Extreme daden vereisen extreme gevolgen. Nu pik je misschien een reep chocola mee bij de Albert Heyn - puur omdat het leuk is, de spanning - wat staat je nou te wachten? Hoogstens een paar uurtjes op het politiebureau. Denk je er zo nog over als je er je vinger mee kwijt raakt?

Wat jullie hier doen is meten met twee maten.

een vinger afhakken omwille van een kleine diefstal :roflol: hopelijk bedoelde je dit maar als voorbeeld

een vinger afhakken omwille van een kleine diefstal :roflol: hopelijk bedoelde je dit maar als voorbeeld

Ja, het is ook maar een voorbeeld. Mijn idee ging er meer uit van bankovervallen enzo, of het systematisch leegroven van bejaardentehuizen enzo, of het stelen van dure auto's.

• Topic Starter Topic Starter
In Nederland wordt in veel gevallen niet zwaar genoeg gestraft. Zwaar straffen kan ook op een andere manier dan ledematen afhakken etc. In veel topics die Centaur noemt wordt inderdaad snel gegooid met de meest creatieve folter methoden. Ik denk dat dat komt omdat er puur vanuit de emotie wordt gereageerd of om 'populair' te worden.

Om het allemaal nog maar eens te herhalen: Strenger straffen zal wellicht zorgen voor meer genoegdoening bij de slachtoffers, maar niet voor een daling van de misdaad cijfers. Bij overtredingen werkt strenger straffen, omdat dat mensen waarbij de drempel hoog ligt om een misdaad te begaan zich dat aantrekken.

Over het algemeen begaan mensen mensen met een andere 'norm' zware misdrijven. Daar werkt strenger straffen niet bij, tenminste niet om het landelijk misdaadcijfer omlaag te krijgen.

strenger straffen: langere gevangenisstraffen of strafwerk ter bevordering van het sociaal welzijn :thumb:

Iedereen wil de daders lynchen, afmaken, neerknuppelen, en als het even kan, vierendelen. Maar als er hier voor een straf op maat word gepleit dan is het ineens te gek voor woorden? Barbaar, middeleeuws, en islamitisch?

Is een eerste staat van emotie. Denken en doen liggen, bij de meeste nog ver uit elkaar, gelukkig.

Centaur zei:
Extreme daden vereisen extreme gevolgen. Nu pik je misschien een reep chocola mee bij de Albert Heyn - puur omdat het leuk is, de spanning - wat staat je nou te wachten? Hoogstens een paar uurtjes op het politiebureau. Denk je er zo nog over als je er je vinger mee kwijt raakt?

Je bent net vader en dan zul je zien dat kinderen graag kinds de grens willen opzoeken. De kick en alles erom heen.

Volwassen die een reep chocolade/etenswaren stelen kunnen ook andere motieven hebben. Zijn genoeg verhalen van moeders die geen eten voor hun baby kunnen kopen omdat ze in de steek gelaten zijn.

Centaur zei:
Wat jullie hier doen is meten met twee maten.

Half van de antwoorden zijn ook provocerend en bewust loze kreten.

Boverndien lijkt wel alsof een aantal hier een soort ego boost of zelfs een kick krijgen om harde straffen uit te voeren, terwijl er nauwelijks discussie is geweest over vonissen en straffen die bijdragen aan een tolerantere maatschappij. Zowel voor plegers als slachtoffers.

Om het allemaal nog maar eens te herhalen: Strenger straffen zal wellicht zorgen voor meer genoegdoening bij de slachtoffers, maar niet voor een daling van de misdaad cijfers. Bij overtredingen werkt strenger straffen, omdat dat mensen waarbij de drempel hoog ligt om een misdaad te begaan zich dat aantrekken.

Genoegdoening zal er nooit zijn. Maar strenger straffen dat mag zeker wel. Ik ken mensen, waarvan hun kind vermoord, is die de moordenaar na 3,5 jaar weer tegen kwamen in de supermarkt omdat hij met verlof was. Dit alles zonder een seintje van justitie. Sta je ineens oog in oog met de moordenaar van je kind/broer/zus......

• Topic Starter Topic Starter
Genoegdoening zal er nooit zijn. Maar strenger straffen dat mag zeker wel. Ik ken mensen, waarvan hun kind vermoord, is die de moordenaar na 3,5 jaar weer tegen kwamen in de supermarkt omdat hij met verlof was. Dit alles zonder een seintje van justitie. Sta je ineens oog in oog met de moordenaar van je kind/broer/zus......

Genoegdoening was misschien niet het goede woord, meer enigzins een gevoel van rechtvaardigheid als er een strenge straf wordt uitgedeeld. Zoiets als de moordenaar tegen komen in de supermarkt lijkt mij verschrikkelijk. Daarom ben ik ook zeker voor zwaardere straffen.

Terug
Naar boven