Fitness Seller

Duizelig bij squaten

Gekke Henkie

Cool Novice
Waardering
3
Hallo,

Bij het squaten heb ik last van duizeligheid. Niet dat ik bijna omval maar op de een of andere manier kom ik gewoon zuurstof tekort waardoor ik al gauw mn setje stop terwijl mijn spieren het gewoon aankunnen.

Hier heb ik alleen last van bij squaten, ook wel een klein beetje met de hack-squat.

Ik adem in als ik omlaag ga en hard uit als ik omhoog kom... Het kan zijn dat ik toch niet helemaal goed ademhaal alhoewel ik niet weet hoe ik het dan moet doen.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Tips?

bedankt.

Laatst bewerkt:
Dit kan ook aan je conditie liggen, die is vrij belangrijk bij dit soort oefeningen heb ik gemerkt.

Ik heb exact hetzelfde. Na een setje zwaar squatten heb ik soms zelfs het gevoel bijna flauw te vallen. Dit terwijl ik net als jij goed ademhaal en bovendien een goede conditie heb. Denk gewoon dat het betekent dat we zwaar genoeg trainen haha.

zwaar squatten is noui eenmaal intensief. Heb dit zelf ook 9/10 keer. Erg moe/ buiten adem.

Probeer eens in te ademen als je boven bent, en pas weer uitademen als je weer boven bent.

Probeer eens in te ademen als je boven bent, en pas weer uitademen als je weer boven bent.

:S

basis van elke oefening is uitademen als je kracht zet, als ik me adem moet inhouden word me pan knalrood (niet goed)
zoals Gekke Henkie het beschrijft is gewoon correct, je moet nou eenmaal wennen aan squatten, duizeligheid enz is vrij normaal..

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Oke dan ben ik niet de enige.. Alleen betekend dit dat je dan minder zwaar je benen aanpakt omdat je al gauw onvoldoende zuurstof hebt...

Wijk je toch weer uit naar de leg press, de hacksquat machine en de leg ext..

Hoewel ik met bovenstaande oefeningen goede resultaten heb.. Vooral omdat ik dan niet buiten adem raak en/of duizelig.

Ik ben het met Kix eens, je adem inhouden terwijl je kracht zet is geen goed plan volgens mij haha denk dat je daar alleen maar duizeliger van wordt :D

:S

basis van elke oefening is uitademen als je kracht zet, als ik me adem moet inhouden word me pan knalrood (niet goed)
zoals Gekke Henkie het beschrijft is gewoon correct, je moet nou eenmaal wennen aan squatten, duizeligheid enz is vrij normaal..

Says who? Je Zweet zeker ook nooit tijdens het trainen?

---------- Toegevoegd om 00:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:55 ----------

Ik ben het met Kix eens, je adem inhouden terwijl je kracht zet is geen goed plan volgens mij haha denk dat je daar alleen maar duizeliger van wordt :D

Ik wordt juist duizelig als ik ga uitademen als ik kracht zet.

Lucht in je lijf helpt met krachtzetten en je core/rug aangespannen houden, waarom zou je dat uitblazen juist op het moment dat je dat nodig hebt?

Laatst bewerkt:
Oke ik moet mijzelf even corrigeren. Ik zat even na te denken en ik houd zelf ook mijn adem het eerste stuk bij het omhoog komen in. Pas als ik bijna omhoog ben adem ik uit.

Filmpje van Rippetoe over de Valsalva Maneuver:

http://www.youtube.com/watch?v=QkeN_fkXrdE

Squaten is gewoon een oefening wat heel veel energie van je lichaam eist vooral als je tot het uiterste gaat zelfde geld bij mij voor DL dan zie ik ook vaak sterretjes

Laatst bewerkt:
Probeer goed te eten voor dat je gaat trainen.
Een eiwitrijke maaltijd en dextrose/maltrodextine net voordat je gaat trainen.
Misschien helpt het^^

hoe lang squat je al? bij mij trok het na een tijdje weg

+1

Tijdens het zakken worden je longen van onderaf dicht gedrukt. Betekend dus dat als je inademd tijdens het zakkennje nooit een diepe adem inhaling kan doen en je de gehele set bezig bent oppervlakkig adem te halen.

Gewoon eerst diep inademen voor je zakt.

Vergeet ook niet dat je volle longen helpen met het stabiel houden van je lichaam.
Doseer dus ook de uitgaande adem.

Je drinkt genoeg water / gevarieerd voedingsschema?

+1

Tijdens het zakken worden je longen van onderaf dicht gedrukt. Betekend dus dat als je inademd tijdens het zakkennje nooit een diepe adem inhaling kan doen en je de gehele set bezig bent oppervlakkig adem te halen.

Gewoon eerst diep inademen voor je zakt.

Super , straks even proberen !

Probeer met je lijf te drukken, niet met je hoofd :-P.

Heb hetzelfde bij leg-press...

Ik had het vanochtend nog.. niet extreem, maar wel gevoel dat ik iets lichter in me hoofd werd.
Voor de volgende keer zal ik de tips even onthouden;)

Ik heb dit ook een beetje (squat nu max. 60 kg), ik kan me voorstellen dat de duizeligheid erger wordt met zwaardere gewichten. Het is wel altijd snel weer weg gelukkig.

Zal volgende keer diep ademhalen n inhouden (of heel licht uitademen) gedurende de rep.

Terug
Naar boven