MuscleMeat

eco verbruik auto

Uitzetten die onzin, wat je aan brandstof zou besparen weegt niet op tegen slijtage aan- en uiteindelijk vervanging van de startmotor als je het mij vraagt.
Het milieu argument is natuurlijk helemaal een lachwekkend verkooppraatje.

Startstop systeem werkt met een speciale motor. Daarnaast zet hij hem stil vlak voor het 'dode punt' waardoor hij met een met een klein tikje al weer aanslaat.

---------- Post toegevoegd 3 April 2013 om 10:15 ----------

Banden hard oppompen doet de levensduur alleen maar goed, de grip en rijcomfort weer niet.

Niet comfortabel
Gevaarlijk
Extra slijtage aan banden

:o

Startstop systeem werkt met een speciale motor. Daarnaast zet hij hem stil vlak voor het 'dode punt' waardoor hij met een met een klein tikje al weer aanslaat.

---------- Post toegevoegd 3 April 2013 om 10:15 ----------

Niet comfortabel
Gevaarlijk
Extra slijtage aan banden

:o

Hardere banden slijten minder snel.. doen ze ook in formule 1 en motogp.
hardere banden hebben idd iets minder grip + ze warmen moeilijker op.
Ik denk dat comfort meer afhangt van je schokdempers.

Banden hard oppompen doet de levensduur alleen maar goed, de grip en rijcomfort weer niet.

Een start stop systeem werkt wel, echter alleen in de stad waar men vaak moet stoppen. Je zult het niet merken in liters, maar je zult er wel verder mee komen op een tank. Overal spreekt met tot van cijfers tot 10%, dit zal dus alleen in extreme gevallen gehaald worden (file). Deze cijfers liggen niet, maar net zoals op dit forum, e-hero's met krachtstats.

Betreft uitstoot en label A, soms zijn er auto's die met een bepaalde wieldop in cat. A vallen, maar bij nieuwaanschaf met lichtmetalen velgens in cat. B vallen. Elk jaar worden de regels aangescherpt, alles is dus van belang.

Betreft de levensduur startmotor, maak je daar absoluut geen zorgen om. De toegepaste startmotor is vaak een wat sterkere, doorontwikkelde dan die in de generatie ervoor werdt gebruikt.

Gewoon start stop dus gebruiken, had het systeem anders niet aangeschaft.

Beter je huiswerk doen Tom.;)

Als je de banden vol oppomt dan gaat de band opbollen waardoor het meeste gewicht op het midden van het loopvlak terecht komt en dus niet over de hele band verspreidt wordt, hierdoor slijt het middengedeelte veel harder en is de band eerder aan vervanging toe.

Bandenslijtage.jpg

Start stop systeem was al achterhaalt toen het net uit was, natuurlijk kan je hier wel wat mee winnen maar trek 1 keertje goed door op de snelweg en het is weer weg. Die 10% ben ik nog niet tegen gekomen maar maak daar in de praktijk maar 2/3% van. Het is ontworpen om de uitstoot terug te brengen.

Die startmotorkwaliteit weet ik niet maar ik ga er van uit dat ze daar extra aandacht aan geschonken hebben;) Al zou ik ook niet raar opkijken als die dingen om de haverklap naar de klote gaan, je moet je geld ergens op verdienen natuurlijk, helemaal in deze moeilijke tijd.

Edit voor de mensen die 2000 toeren rijden. Kan perfect in een diesel maar bij een benzinemotor is het vaak eerder een nadeel dan voordeel. Ik kan het helemaal gaan uitleggen maar ik vegelijk het meestal met een berg op fietsen. Als jij in je hoogste versnelling een berg op fietst dan maak je weinig toeren maar je bent kapot als je bovenaan bent, als je 1 of 2 versnellingen terug schakelt en sneller trapt maak je meer toeren maar je komt wel minder moe aan.

Ik rij een 2l en die is een stuk zuiniger als ik rij met 2500-3000 toeren dan dat ik op 2000 blijf hangen.

Laatst bewerkt:

Hardere banden =\= harder opblazen.

En ligt er aan, kleine schokjes zoals op een straatstenen weg worden voor een groot deel door banden opgevangen.

Laatst bewerkt door een moderator:

In de formule 1 en Motorsport gebruiken ze diagonaalbanden, dat wil zeggen dat de stalen koordlagen gekruisd door de hele band lopen. Hierdoor wordt de band veel steviger in zijn compleetheid.

Radiaalbanden zoals op de personenauto's zijn vooral verstevigd op het loopvlak en minder op de zijkant van de band, hierdoor kan de band makkelijker inveren en blijft dus beter op de weg, geeft meer comfort, enz. Eigenschappen die je niet nodig hebt op een strakke circuitbaan. Ook moeten de banden van een personenauto veel langer meegaan dan die van een circuitauto.

Motoren hebben altijd diagonaalbanden, motoren rijden in bochten vooral op de zijkant van de band en als dat niet verstevigd is met extra koordlagen dan klapt een band binnen de kortste keren.

:)

Ik rij een 2l en die is een stuk zuiniger als ik rij met 2500-3000 toeren dan dat ik op 2000 blijf hangen.

Wanneer je onregelmatig rijd wel ja, met cruise controll is 2000 zuiniger. Al verschilt het per blok, over het algemeen is het toerental met het hoogste koppel het zuinigst.

Overigens rij ik meestal net boven de 2000 toeren op de snelweg, bij 120 km/h zou die 1500 toeren draaien schat ik.

Wanneer je onregelmatig rijd wel ja, met cruise controll is 2000 zuiniger. Al verschilt het per blok, over het algemeen is het toerental met het hoogste koppel het zuinigst.

Overigens rij ik meestal net boven de 2000 toeren op de snelweg, bij 120 km/h zou die 1500 toeren draaien schat ik.

Precies en laat mijn max koppel nou net bij de 3000 toeren liggen;)

Bij een constante snelheid kan je idd wat laagtoeriger rijden maar ik doelde meer op de mensen die standaard bij 2000 toeren overschakelen waarna ze in de volgende versnelling vanaf 1600/1700 toeren het gaspedaal instrappen om vervolgens weer bij 2000 te schakelen.
Ik heb al zoveel problemen hiermee gezien omdat de motorblokken gewoon niet warm genoeg worden en een hoop sensoren door vervuiling naar de klote gaan. Het is 1 niet zuiniger en 2 hoge kosten voor de kapotte onderdelen.

Ik heb de onzinbeweringen even gemarkeerd voor je en trouwens, werd is gewoon met een d en niet met dt.

Waar haal jij vandaan dat een startmotor niet zijn levensduur kan waarmaken? Zomaar dingen roepen kan iedereen.

Over de banden had ik het idd fout. Rolweerstand is minder, totale slijtage is minder, band in de praktijk niet langer mee gaan.

Erwin, jij zult idd eerder 2 tot 3% in de pratijk tegenkomen. Het is niet effe meetbaar door eenmalig 1 tank zonder en 1 tank met het start en stop systeem leeg te rijden. Laat wel staan dat 10% over het algemeen alleen in je dromen tegen komt.

Het start en stop systeem is gewoon een compromis, waarom hoor ik trouwens niemand klagen over de accu, die hebben het 'zwaarder' dan de startmotoren. Hun levensduur is normaal een jaar of 5.

Laatst bewerkt:

Nope, zie post erwin 280 verderop.

Volgens mij slijt het loopvlak te snel als je de band kneiterhard oppompt.

Dat en het slijt onregelmatig.

Eco werkt mijn inziens wel, maar de winst die je ermee boekt is minimaal in normale omstandigheden, ie. enkel bij file of stadsverkeer waar je vaak dient te stoppen/vertrekken is dit echt voordelig.
Ik weet niet precies hoe het met jou wagen zit, maar vele auto's hebben tegenwoordig geen echte startmotor zoals vroeger meer die enorm veel woog en veel energie nodig had om te starten.
Tegenwoordig is er vaak zelfs geen (echte) startmotor meer, maar wordt het vliegwiel direct aangestuurd met elektrische impulsen; hierdoor verbruik je in wezen niet echt iets als je telkens start bij een rood licht ofzo.
Om te besparen zou ik het eco systeem aan laten staan, maar ik verwacht niet dat je er wonders mee kan verrichten qua verbruik.

Beste resultaat bereken je zelf (rij eens enkele tanks leeg met systeem en enkele zonder en dan kom je er vast wel uit).

Grtz,

:roflol: noem mij 1 auto met verbrandingsmototr die geen startmotor gebruikt.

Auto's in de hogere klasse en ook wel hybride auto's maken gebruik van de energie van het vliegwiel om de motor weer te starten (binnen een bepaalde tijdsspanne) de goedkopere zooi zoals vw polo en seat ibiza gebruiken gewoon de startmotor.

Er is een verschil tussen een hard opgepompte band en de compound van een band.

Waar haal jij vandaan dat een startmotor niet zijn levensduur kan waarmaken? Zomaar dingen roepen kan iedereen.

:roflol:

Nvm pik I'm out, roep ze nog.

In de formule 1 en Motorsport gebruiken ze diagonaalbanden, dat wil zeggen dat de stalen koordlagen gekruisd door de hele band lopen. Hierdoor wordt de band veel steviger in zijn compleetheid.

Radiaalbanden zoals op de personenauto's zijn vooral verstevigd op het loopvlak en minder op de zijkant van de band, hierdoor kan de band makkelijker inveren en blijft dus beter op de weg, geeft meer comfort, enz. Eigenschappen die je niet nodig hebt op een strakke circuitbaan. Ook moeten de banden van een personenauto veel langer meegaan dan die van een circuitauto.

Motoren hebben altijd diagonaalbanden, motoren rijden in bochten vooral op de zijkant van de band en als dat niet verstevigd is met extra koordlagen dan klapt een band binnen de kortste keren.

:)

Thanks voor deze ophelderende post, ik ging er altijd van uit dat iets voller voordelen had.

• Topic Starter Topic Starter
Heb het nu een paar dagen getest en mijn boordcomputer op verbruik/L gezet.

Het totaal verbruik gaat een stuk sneller naar beneden als ik de eco uitzet. Dus blijkbaar doet dat eco ding wel iets. Dacht dat het juist meer zou verbruiken met eco en dat het alleen maar voor het milieu was.

Ik kan nu iets van een 80 km meer rijden met 1 tank als ik de eco knop aan laat staan.

Ga het nog even aanzien...

Terug
Naar boven