MuscleMeat

Een hoge dosis vitamine c noodzakelijk?

MeDieViL

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
560
Massa
40kg
http://www.degeneratie.nl/index_uc.asp?PaginaID=1803

intresant artikel, gaat erover dat er een mutatie is gebeurd in een gen dat ervoor zou zorgen dat we zelf vitamine c hebben, er staat zelfs in dat wanneer dieren ziek zijn ze een enorme hoeveelheid vitamine c produceren, dus zou het toediene van 10gram als je de griep hebt bv wel gezond zijn
lees het artikel is zouk zo zeggen :)

Leuk artikel ! :thumbs:

Dokter begint gisteren tegen me te zeiken als ik zeg dat ik al 4gr vit c ophad (ben griepachtig)

Slik al een tijdje geen multivitaminen ivm andere medicijnen en als ik ziek werd duurt het langer dan voor heen om weer op te knappen. Nu was ik laats ziek, ben vitamine C gaan gebruiken en was sneller opgeknapt. Dus voor mij was het wel noodzakelijk:D

Voor weerstand is het zeker belangrijk. toen ik even van de multi en vit c afstapte kreeg ik meteen verkoudheid e.d

• Topic Starter Topic Starter
calibre zei:
Dokter begint gisteren tegen me te zeiken als ik zeg dat ik al 4gr vit c ophad (ben griepachtig)
wat heeft hij dan gezegd? (geloof het artikel wel, maar ben niet iemand die ineens tege de mening is van de geneeskunde zoals sommige waar ik al mee heb gepraat, die manne da overal een complot in zien...)

ik neem nu 3 gr vit. c per dag maar als ik het artikel goed lees dan zie ik dus dat ik ook grote hoeveelheden vet. e zou moeten consumere. enig idee in welke hoeveelheden je dan moet denken?

qoute uit het artikel:
- als er niet tegelijkertijd ook een megadosis vitamine E geconsumeerd wordt, gaat vitamine C als een oxidant werken i.p.v. als een anti-oxidant.

[Link niet meer beschikbaar]

ff op google kwam ik dit tegen

nog een site met info
http://www.vita-send.nl/vite.htm

door al die positieve info kan ik alleen meer concluderen dat het wel degelijk zijn effect heeft!

Vitamine E en C en de ziekte van Alzheimer: In een Amerikaans onderzoek werd onderzocht of het gebruik van hoog gedoseerde vitaminepreparaten de kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer vermindert. Tussen 1995 en 1997 werd bij circa 5000 personen van 65 jaar en ouder onderzocht of ze de ziekte van Alzheimer hadden . Dit bleek bij 200 personen uit de testgroep het geval te zijn. Ook werd gekeken welke proefpersonen vitamine C, vitamine E, vitamine B complex of multivitaminetabletten gebruikten. Drie jaar later werden deze mensen nogmaals benaderd. Hierbij werden 104 nieuwe gevallen van Alzheimer vastgesteld. Gecorrigeerd voor leeftijd, coïtuse, lichamelijke gezondheid en genoten onderwijsniveau werd geen bewijs gevonden voor een beschermend effect van uitsluitend en alleen gebruik van vitamine C , vitamine E ,een multivitaminepreparaat of vitamine B-complex . Onder degenen echter die zowel vitamine C (tenminste 500mg per dag) als vitamine E (tenminste 400ie per dag) supplementen gebruikten - 17% van de mensen - kwam aanzienlijk minder Alzheimer voor: 78% minder bij het eerste onderzoek en 64% minder bij het tweede onderzoek. Onder degenen die zowel vitamine E als een multipreparaat gebruikten ( dat ook vitamine C bevat ) kwam ook minder Alzheimer voor, zij het vaker dan onder de vitamine E+ vitamine C slikkers. Door anderssoortig, dubbelblind, onderzoek zou pas afdoende bewezen kunnen worden dat hoge doses vitamine E + vitamine C bescherming bieden tegen de ziekte van Alzheimer. (Archives of Neurology, 2004)

MeDieViL zei:
http://www.degeneratie.nl/index_uc.asp?PaginaID=1803

intresant artikel, gaat erover dat er een mutatie is gebeurd in een gen dat ervoor zou zorgen dat we zelf vitamine c hebben, er staat zelfs in dat wanneer dieren ziek zijn ze een enorme hoeveelheid vitamine c produceren, dus zou het toediene van 10gram als je de griep hebt bv wel gezond zijn
lees het artikel is zouk zo zeggen :)

Er zijn een paar kleine probleempjes met het stukje dat mijnheer heeft geschreven:

-Hij verwijst naar een paar losse studies en laat op geen enkele manier merken dat hij diepgaand op de zogenaamde positieve werkingen van vitamine C is ingegaan. (14 referenties en dan met zo'n verhaal komen. Dan moet je wel lef hebben!)
Mijnheer haalt 1 onderzoekje aan naar de werking van vitamine C bij verhoudheid. Wanneer mijnheer meer hierover had gelezen, had hij geweten dat je bij een beginnende verkoudheid 8 g/dag weg moet werken om een mogelijk positief effect te hebben.

-Hij vergeet te vermelden dat orale inname van vitamine C, maar een beperkte bloedstijging laat zien, zelfs bij enorm hoge doseringen. Het lichaam neemt lang niet alles op. Hiervoor zou je door de dokter vitamine C moeten laten injecteren!

MeDieViL zei:
[Link niet meer beschikbaar]

ff op google kwam ik dit tegen

Vitamine E moet je helemaal mee oppassen. Vitamine C geeft buiten wat gasvorming in de darmen hoogstwaarschijnlijk geen bijwerkingen.

Maar vit E is een ander verhaal. Vit E is helemaal NIET goed voor het hart. Het is in hoge doseringen eerder slecht voor het hart. Bij inname van hoge doseringen is de kans dat je sterft aan hartproblemen groter!!!
Afblijven dus!

Toen ik jou leeftijd had, las ik ook alle verhalen over vitaminen die ik maar tegenkwam. Tegenwoordig doe ik dit nog steeds, maar ik weet dat ik internetsites NOOIT zomaar moet vertrouwen. TENZIJ er een hele lijst referenties bij staat naar wetenschappelijke onderzoeken. En zelfs dan nog moet je opletten.

Wanneer je perse een supplement wilt nemen voor de "algehele" gezondheid kun je overwegen om visoliecapsules te slikken of EGCG (groene thee-extract).
Van deze stoffen zijn enorm veel onderzoeken uitgevoerd, en beiden lijken op meerdere gebieden van lichaamsfuncties een positieve werking te hebben.

Een stuk verder naar beneden in deze sectie staan 2 stukken van mij:
-Vitamine C: Een overzicht van de menselijke studies (in vivo)!!
-Groene thee: De menselijke in vivo onderzoeken tot nu toe!!!

Zoals je ziet heb ik er net wat meer over gelezen dan de dipshits die jouw sites hebben gemaakt.
Dat wil niet zeggen dat ik er veel vanaf weet. Maar de "dipshits" halen er alleen een paar onderzoeken uit die hun goed uitkomen. Dat soort mensen moet je voor oppassen. Iemand moet altijd het hele verhaal schrijven.
Als ik had gewild, had ik makkelijk een aantal onderzoeken van vitamine C op het hart kunnen weglaten. Ik had veel mensen op het board dan de illusie gegeven dat vit C goed is voor het hart en dat de kans op algehele sterfte, hartproblemen en kanker wordt verminderd bij hoge inname.
Hierbij had ik dan een grote lijst met onderzoeken kunnen plaatsen.

OPLETTEN DUS

Een meta-analyse waarbij ze MEDLINE (site met enorm vele wetenschappelijke onderzoeken) en een aantal andere wetenschappelijke databases hebben afgezocht van 1966 tot 2005.

Een recente meta-analyse van vit E (waarbij ze dus naar alle onderzoeken kijken, en deze zorgvuldig tegen elkaar afwegen. Niet er maar willekeurig een paar uitvissen en dan zeggen dat het werkt) laat zien dat meer dan 400 IE het "all cause mortality" laat stijgen. Dit betekent algehele sterfte!!!!!
In dat geval heeft het totaal geen zin meer om te kijken wat vitamine E voor losse ziektebeelden doet:

Vitamin C and vitamin E for Alzheimer's disease.

OBJECTIVE: To evaluate the literature on supplemental vitamin C and vitamin E therapy in the prevention and treatment of Alzheimer's disease (AD). DATA SOURCES: Literature retrieval was accessed through MEDLINE (1966-March 2005) using the key words antioxidants, vitamin C, vitamin E, Alzheimer's disease, and dementia. International Pharmaceutical Abstracts (1970-March 2005), Current Contents (1996-March 2005), Cochrane Database of Systematic Reviews (1994-March 2005), and Ebsco's Academic Search Elite (1975-March 2005) were searched with the same key words. STUDY SELECTION AND DATA EXTRACTION: Articles related to the objective that were identified through PubMed were included. DATA SYNTHESIS: Oral supplementation of vitamin C (ascorbic acid) and vitamin E (D-alfa-tocopherol acetate) alone and in combination have been shown to decrease oxidative DNA damage in animal studies in vivo, in vitro, and in situ. Recent results of a prospective observational study (n = 4740) suggest that the combined use of vitamin E 400 IU daily and vitamin C 500 mg daily for at least 3 years was associated with the reduction of AD prevalence (OR 0.22; 95% CI 0.05 to 0.60) and incidence (HR 0.36; 95% CI 0.09 to 0.99). Contradicting this is a previous prospective observational study (n = 980) evaluating the relationship between 4 years of vitamin C and E intake and the incidence of AD, which detected no difference in the incidence of AD during the 4-year follow-up. Recent meta-analysis results suggest that doses of vitamin E > or =400 IU daily for more than one year are associated with increased all-cause mortality. Mega-trial results suggest that vitamin E doses > or =400 IU daily for 6.9 years in patients with preexisting vascular disease or diabetes mellitus increase the incidence of heart failure, with no other outcome benefits noted. CONCLUSIONS: In the absence of prospective, randomized, controlled clinical trials documenting benefits that outweigh recently documented morbidity and mortality risks, vitamin E supplements should not be recommended for primary or secondary prevention of AD. Although the risks of taking high doses of vitamin C are lower than those with vitamin E, the lack of consistent efficacy data for vitamin C in preventing or treating AD should discourage its routine use for this purpose.

Big'r zei:
Vitamine E moet je helemaal mee oppassen. Vitamine C geeft buiten wat gasvorming in de darmen hoogstwaarschijnlijk geen bijwerkingen.

Maar vit E is een ander verhaal. Vit E is helemaal NIET goed voor het hart. Het is in hoge doseringen eerder slecht voor het hart. Bij inname van hoge doseringen is de kans dat je sterft aan hartproblemen groter!!!
Afblijven dus!

Toen ik jou leeftijd had, las ik ook alle verhalen over vitaminen die ik maar tegenkwam. Tegenwoordig doe ik dit nog steeds, maar ik weet dat ik internetsites NOOIT zomaar moet vertrouwen. TENZIJ er een hele lijst referenties bij staat naar wetenschappelijke onderzoeken. En zelfs dan nog moet je opletten.

Wanneer je perse een supplement wilt nemen voor de "algehele" gezondheid kun je overwegen om visoliecapsules te slikken of EGCG (groene thee-extract).
Van deze stoffen zijn enorm veel onderzoeken uitgevoerd, en beiden lijken op meerdere gebieden van lichaamsfuncties een positieve werking te hebben.

Een stuk verder naar beneden in deze sectie staan 2 stukken van mij:
-Vitamine C: Een overzicht van de menselijke studies (in vivo)!!
-Groene thee: De menselijke in vivo onderzoeken tot nu toe!!!

Zoals je ziet heb ik er net wat meer over gelezen dan de dipshits die jouw sites hebben gemaakt.
Dat wil niet zeggen dat ik er veel vanaf weet. Maar de "dipshits" halen er alleen een paar onderzoeken uit die hun goed uitkomen. Dat soort mensen moet je voor oppassen. Iemand moet altijd het hele verhaal schrijven.
Als ik had gewild, had ik makkelijk een aantal onderzoeken van vitamine C op het hart kunnen weglaten. Ik had veel mensen op het board dan de illusie gegeven dat vit C goed is voor het hart en dat de kans op algehele sterfte, hartproblemen en kanker wordt verminderd bij hoge inname.
Hierbij had ik dan een grote lijst met onderzoeken kunnen plaatsen.

OPLETTEN DUS
bedankt! dus eigenlijk volgens jouw is een grote hoeveelheid vitamine c wel efficient maar een grote heoveelheid vit e is dan eerder gevaarlijk?

nu is mn vraag dan, ik heb al dikwijls gelezen dat vitamine c een grote dosis vot e nodig heeft om te "recycle" en om als een anti oxydant te werken
welke hoeveelheden kan ik dna het beste nemen?

MeDieViL zei:
bedankt! dus eigenlijk volgens jouw is een grote hoeveelheid vitamine c wel efficient maar een grote heoveelheid vit e is dan eerder gevaarlijk?

Vitamine C in grote hoeveelheden is helaas ook niet zo efficient als sites je soms willen doen geloven.
Alleen bij verkoudheid zou ik overwegen om zo'n megadosering van 8 g/dag te nemen.
Normaal heb je waarschijnlijk niets aan meer dan 1-2 g/dag.

MeDieViL zei:
nu is mn vraag dan, ik heb al dikwijls gelezen dat vitamine c een grote dosis vot e nodig heeft om te "recycle" en om als een anti oxydant te werken
welke hoeveelheden kan ik dna het beste nemen?

Ik heb nooit een onderbouwing gezien dat je een grote dosis vitamine E nodig hebt om te voorkomen dat vit. C oxideert.
Iedere dag (of om de dag) nemen veel mensen een multivitamine, en waarschijnlijk is de vitamine E uit je voeding alleen al genoeg.
Antioxidanten hebben allemaal invloed op elkaar. Niet alleen vitamine E zorgt ervoor dat C minder oxideert.

Helaas is de enige tip die ik je kan geven om veel groenten en fruit te eten. Ik weet dat dit een standaard, maatschappelijk correct antwoord is, maar dit is de enige wetenschappelijk onderbouwde tip die ik kan geven.

Wanneer je 1 losse vitamine gaat nemen, mis je andere micro-nutrienten in groenten en fruit die er van nature al voor zorgen dat bepaalde lichaamsfuncties beter werken.
Er is geen 1 vitaminepil die dit effect kan evenaren helaas.

Even een kleine copy/paste van ergogenics, maar dit geeft goed het probleem weer van vitaminepillen:

Het probleem met geconcentreerde 'natuurstoffen'

Een toxicologisch onderzoek laat zien waarom stof A in een levensmiddel andere effecten heeft als stofje A in geconcentreerde vorm. De aanwezigheid van andere verbindingen in levensmiddel beïnvloeden het effect via enzymen.

Dit onderzoek ging over methyleugenol, een stof in basilicum, die de voedingsindustrie ook in geconcentreerde vorm gebruikt. Op zichzelf doet de stof niets, maar het enzym CYP1A2 maakt er een kankerverwekker van.

In kruiden zitten waarschijnlijk verbindingen die het enzym afremmen. Haal je methyleugenol uit zijn natuurlijke voedingsmiddel, dan valt die rem weg.

Supplementen en functional foods bevatten vaak hoge concentraties natuurlijke stoffen. Omdat ze 'natuurlijk' zijn, zijn ze onschadelijk, aldus de industrie. In het geval van bètacaroteen viel dat echter vies tegen. Andersom blijkt dat stofjes vaak ook geen gewenste effecten meer hebben als je ze uit hun voedingsmiddel haalt. Lycopeen bijvoorbeeld.

Als je weet wat voor onderzoek er in de levensmiddelenindustrie gebeurt, houd je je hart vast. Onderzoekers ontwikkelen technologie, waarmee fabrikanten natuurlijke levensmiddelen opsplitsen in een keur van stoffen en extracten. De grondstoffen voor de levensmiddelen van morgen. Dat belooft wat.

thx, idd meer fruit is het beste, en dat is precies wat ik ga doen
ben verzot op kiwis, en heb gelezon dat 1 kiwi 150% vit c heeft, alsk er zo'n 2 op heb, dan hebbek al direct een goeie dosis binnen

maar iets anders, over mineralen
heb ook al veel gelezen dat de mineralen in de onze bodem 67% vermindert zijn, daar overmatig gebruik van mest enzo? dus zou extra mineralen nemen helpen?

De mineralen in onze bodem zijn niet vermindert door het overmatig gebruik van mest maar door het intensief telen van gewassen, doch als je bij iedere maaltijd genoeg en gevarieerd groenten eet en een paar stukken vers fruit per dag dan heb je imo niets extra nodig van vitamine of mineraalsupps.

Enkele glazen vers geperst sinaasappelsap 's morgens help ook om je vit c behoefte te dekken.

Diabolic zei:
De mineralen in onze bodem zijn niet vermindert door het overmatig gebruik van mest maar door het intensief telen van gewassen, doch als je bij iedere maaltijd genoeg en gevarieerd groenten eet en een paar stukken vers fruit per dag dan heb je imo niets extra nodig van vitamine of mineraalsupps.

Enkele glazen vers geperst sinaasappelsap 's morgens help ook om je vit c behoefte te dekken.
dan nog een vraag
zijn de voedingstabellen aangepast aan de verminderde mineralen in de bodem?

een dagelijkse vitamine E is gezond maar er mag niet overgedoseerd worden. met vitamine C en B's heb je dat niet. het teveel wordt dan toch uitgescheiden. simpel regeltje 'ADEK' onthouden. dat zijn de vitamines die zich opstapelen in je lichaam en waar je niet teveel mag van nemen. dan worden ze echter schadelijk.

MeDieViL zei:
dan nog een vraag
zijn de voedingstabellen aangepast aan de verminderde mineralen in de bodem?

Een kleine verbetering: in de voeding. Het komt wel neer op hetgeen in de bodem zit want de voeding komt voort uit de bodem. Wel een terechte vraag want wat blijkt uit een zeer recent onderzoek:

http://www.guardian.co.uk/frontpage/story/0,,1700223,00.html

Bepaalde mineralen in bepaalde voedingsstoffen zijn de laatste 60 jaar gehalveerd. Voor de echte details en uitleg moet je bij Big'r zijn, dat is één van de grote experts op dat vlak.

nog een vraag, telt dit alleen voor mineralen?
dus zijn de aminzuren of vitamines in fruit nog hetzelfde gebleven?

Terug
Naar boven