MuscleMeat

eerst cardio dan kracht en dan eiwitshake + dextrose of andersom?

Francisco vs

Novice
Waardering
0
Mijn vraag is of ik eerst moet cardio'n en dan kracht training en gelijk erna eiwitshake+dextrose of eerst krachttraining en dan cardio'n en dan die shake.

of eerst KT dan shake en dan pas cardio'n

welke combie het is beste als je het meeste vet wilt verbranden en KT, cardio en eiwitshake met dextrose wilt gebruiken op 1 dag?

Het algemene advies luidt: eerst krachttraining, dan de cardio. Dit omdat de krachttraining anders minder efficient zou zijn. De shake kun je op allerlei momenten rondom te trainingen nemen. Daar bestaan verschillende ideeen over. Als het een proteine-shake is zou ik m een half uurtje tot een uurtje voor de krachttraining nemen.

• Topic Starter Topic Starter
jah maare PWO shake dan?, ik gooi in me PWO shake ook dextrose maar ik cardio nu zo een 6x per week. dus vraag ik me nog steeds waarneer ik het beste dextrose inkan nemen door eerst te cardio'n en daarna KT doen en dan pas die dextrose+proteine shake te nemen of andersom. of een andere combinatie...

Ik zou de PWO dan iig meteen na de cardio nemen. De dextrose is (naar ik meende) om je glycogeen-voorraden aan te vullen, iig om je spieren snel van nieuwe brandstoffen te voorzien. Die zijn dan sowieso onontbeerlijk vlak na de cardio indien je erna meteen aan de KT gaat.

maar als ik het direct na me cardio inneem gaat me lichaam dan niet de dextrose als energie bron gebruiken inplaats van me vet?

Je lichaam gebruikt lichaamsvet als brandstof. Mocht je direct het lichaamsvet gebruiken, dan is dat tijdens de cardio lijkt mij. Kan me moeilijk voorstellen dat je lichaam nadat je cardio hebt gedaan direct een aanzienlijke hoeveelheid lichaamsvet gaat omzetten in glycogeen.

In ieder geval is het bij het kwijtraken van vet natuurlijk belangrijk dat je op een dag meer verbruikt dan je inneemt. Als je dextrose neemt moet je deze gewoon op dat moment nemen waarbij je het beste presteert. Je wilt tijdens je cardio en je KT zo fit mogelijk zijn lijkt me. Toch?

Uiteraard houd je bij het nemen van dextrose rekening met het aantal kcal dat je met deze dextrose als extra inneemt, waarbij je zoals gezegd aan het einde van de dag zoveel aan kcal wilt hebben ingenomen dat je lichaam gedwongen is lichaamsvet te verbruiken. Dit betekent dan een beperking van iig je koolhydraten en je vetten.

Aan jou de vraag: hoe zou het moment van het innemen van de dextrose van invloed kunnen zijn op het aantal gr lichaamsvet dat je verbrandt? Enkel door dusdanig te timen dat je zo goed mogelijk presteert en dus zoveel mogelijk energie verbruikt. Je lichaam kan ook tijdens rust vet verbranden weet je. Die dextrose wordt sowieso als energie-bron gebruikt, wanneer je m ook neemt, 'telt' deze even zwaar, de dextrose 'komt in de plaats' van evenzoveel lichaamsvet.

Nou als ik eerst KT doe en dan dextrose neem en vervolgens ga cardio'n dan heb ik een grote insuline piek gekregen door de dextrose en ga ik geen vet verbranden met cardio want dan gaat me lichaam de dextrose als energie bron gebruiken. dus waarneer ik dextrose inneem heeft zeker invloed op me verbranding van me lichaamsvet.

en waarom ik eerst cardio en dan KT doe is omdat als ik het andersom doe dus eerst KT en dan cardio doe en na me cardio gelijk dextrose+proteine shake neem, dan "verstoor" ik me afterburn van me cardio door de dextrose neem ik aan?

cardio - shake(proteine+dextrose) - KT
KT - shake(proteine+dextrose) - cardio
cardio - KT - shake(proteine+dextrose)
KT - cardio - shake(proteine+dextrose)
cardio - shake(proteine) - KT - shake (dextrose)

welke combie is nou het beste, want ik denk dat het zeker wel uitmaakt waarneer je die shakes neemt...

Nou als ik eerst KT doe en dan dextrose neem en vervolgens ga cardio'n dan heb ik een grote insuline piek gekregen door de dextrose en ga ik geen vet verbranden met cardio want dan gaat me lichaam de dextrose als energie bron gebruiken. dus waarneer ik dextrose inneem heeft zeker invloed op me verbranding van me lichaamsvet.

Zucht... JE LICHAAM GAAT TOCH ALTIJD DIE DEXTROSE ALS ENERGIEBRON GEBRUIKEN??! Wat maakt het nu uit wanneer je die dextrose als energiebron gebruikt?

Stel de dextrose telt voor 140 kcal, dan komt dat overeen met ongeveer 20 gram lichaamsvet. Wanneer je deze dextrose dan ook neemt, je mist hiermee een potentieel kcal-tekort van 140 kcal op die dag, oftewel je mist de verbranding van 20 gram lichaamsvet.

Neem je de dextrose bijvoorbeeld 5 uur NA de cardo, waardoor je tijdens de cardio wellicht wel die 20 gram lichaamsvet extra verbrandt, dan zul je later alsnog die 140 kcal er extra bij krijgen, waardoor je extra kcal-tekort alsnog teniet is gedaan en je ALSNOG 20 GRAM LICHAAMSVET MINDER ZULT VERBRUIKEN.

Is dit nu zo moeilijk te begrijpen?

De enige manier waarop je in jouw geval wel degelijk in totaal meer lichaamsvet zult kwijtraken over de gehele dag door een andere timing van de dextrose met een verder eenzelfde totale inname van kcal is dat je hierdoor meer energie zult gaan verbruiken. Als je lichaam tijdens de cardio ineens minder efficient met lichaamsvet omgaat dat buiten de cardio bijvoorbeeld, doordat het uit eenzelfde hoeveelheid lichaamsvet ineens minder kcal uit kan halen. Dit lijkt me echter onwaarschijnlijk en heeft dan ook een wel erg goede onderbouwing nodig.

Terug
Naar boven