AndroidHealthClinic

eerste keer cutten

Ik ben helemaal met je mee. Maar je geeft nog niet het antwoord op mijn vraag.
Ik zal proberen het concreter te maken.

Situatie A (zoals jij het uitrekend)
1500 kcal Verhouding Koolhydraten eiwitten vetten 50%/30%/20%
Koolhydraten 750 kcal = 187.5 gr
Eiwitten 450 kcal = 112.5 gr
Vetten 300 kcal = 33.3 gr

Voor situatie B heb ik het gewicht in gr. van situatie A opgeteld =333.5 dit gedeeld door 100 = 1%
Dat getal heb ik maal de 50 / 30/ 20 gedaan. Ik kom dan uit op 1667 kcal. Dit heb ik zo gedaan om de waarden enigzins vergelijkbaar te houden.
Situatie B
1667 kcal Verhouding Koolhydraten eiwitten vetten 50%/30%/20%
Koolhydraten 166.75 gr = 667 kcal
Eiwitten 100.05 gr = 400.2 kcal
Vetten 66.7 gr = 600.3 kcal

Zo zie je zelfde richtlijn, verschillend uitgelegd, zeer verschillende waarden. Wat is juist?

Ah op die manier. Ik had al gezegd; obv totale inname van kcal.

Dus situatie A is juist.
Je neemt 50 van je totale inname van kcal.
Als je totaal 1500 kcal inneemt (van alles bij elkaar) neem je 50% daarvan = 750 kcal aan koolhydraten. 750 kcal aan koolhydraten, delen door 4 (want 1 kcal = 4 gram koolhydraten) kom je uit op 187,5 gram koolhydraten.

Ik snap je situatie B ook niet echt, je zegt dat je 50% koolhydraten neemt, maar van wat?

situatie B is erg onduidelijk IMO.

ieder lichaam is anders.
Wat hier op het forum staat is ook geen regel of wet.
Het zijn richtlijnen.

Wij weten niet hoe een lichaam reageert op voedsel.
de geschiedenis kennen wij vaak niet. Zit een lichaam in spaarstand kunnen wij niet uit de tekst halen.
Vaak help je de mensen vooruit met een fatsoenlijk schema.
Maar komt pietje de eerste 3 weken opeens aan. gooien ze vaak de handdoek in de ring.
om echt goed advies te kunnen geven moet je veel meer weten over iemand.

neem bijvoorbeeld topicstarter.

20 jaar
traint 2 jaar
vet 20%
Gaat nu cutten 10x gaat hij trainen.

gaat hij nu opeens zoveel cardio toevoegen? Dan geef ik hem 2 a 3 maand en dan is die overtraind. Ben je verder van huis.
traint hij al langer zo vaak vraag ik mij af hoe die dan nog zoveel vet kan hebben.

Als je hem dus echt goed advies zou willen geven zou ik eerst willen weten wat die de afgelopen twee jaar heeft gedaan.

Dit is mijn 2de dag pas ben 1 september begonnen, ik moet zeggen ik eet normaal niet zoveel is echt veel. Misschien ga ik over 2 maanden ook keto aan beginnen dan moet je de helft kcal van je onderhoud eten Tog ?

heb bijna nooit honger, ongeacht hoeveel ik eet... Zal 500-800 onder gaan zitten.

Overtrainen bestaat niet :trollface:

Hallo kijk eens na zijn schema. Hij past nu ook 4x cardio toe. 3x 8 tot 10 km hardlopen. Overtrainen komt zekers wel voor bij hardlopers.
Duurlopers kunnen dus zeker wel overtraint raken.
Maar stefan bedankt voor het melden dat ik schrijffouten maak.

Hallo kijk eens na zijn schema. Hij past nu ook 4x cardio toe. 3x 8 tot 10 km hardlopen. Overtrainen komt zekers wel voor bij hardlopers.
Duurlopers kunnen dus zeker wel overtraint raken.
Maar stefan bedankt voor het melden dat ik schrijffouten maak.

Ondervoed.

Je kan als je wilt elke dag een marathon lopen..Zolang je maar genoeg eet.
Je kan als je wilt elke dag flink hard trainen..Zolang je maar genoeg eet.

Al die cardio en hardlopen ed is geen overtraining, maar kan tot blessures, complicaties en slecht herstel leiden omdat hij dan ''ondervoed'' is.

Hell dat is als je gewend bent om zoveel te sporten. Ik kan nergens op uit maken dat ts al zo lang en zo vaak 8 tot 10 km hardloopt. Begint hij daar nu opeens mee heeft hij echt wel kans om zichzelf voorbij te lopen.
Zou hij al wel langer die afstanden vaker lopen vraag ik mij af hoe die aan die 20 procent vet komt.

Hell dat is als je gewend bent om zoveel te sporten. Ik kan nergens op uit maken dat ts al zo lang en zo vaak 8 tot 10 km hardloopt. Begint hij daar nu opeens mee heeft hij echt wel kans om zichzelf voorbij te lopen.
Zou hij al wel langer die afstanden vaker lopen vraag ik mij af hoe die aan die 20 procent vet komt.

Een beginner die net begint met hardlopen kan never nooit 8 tot 10 km hardlopen. Daaruit kan je opmaken dat TS wel degelijk vaker heeft hardgelopen.

Afvallen is eten.
Als je veel hardloopt, maar ook veel eet, blijf je je vet behouden.

Vetpercentage kan fout berekend zijn.

Al met al; overtraining bestaat niet.

Leg ze dat dan maar eens uit bij run info

Leg ze dat dan maar eens uit bij run info

Uhm, wat moet ik ze precies uitleggen..? Dat jij niet het verschil weet tussen overtraining en ondervoeding?

''Hersteltijd bij de verschillende trainingsvormen met de extra supercompensatie voor gemiddeld belastbare sporters:
· Duurloop tempo 1 en 2 : 1 dag.
· De extra lange duurloop: 2 dagen.
· Duurloop tempo 3 : 2 dagen.

· Interval extensief : 2 dagen.
· Interval intensief : 3 dagen.''

Hij houdt zich aan de regeltjes hoor.

Runinfo kan wel leuk vertellen over overtraining, maar dit is een bodybuildersforum en wij gaan uit van krachttraining en daarop gebaseerde voeding die eventueel wordt aangepast of activiteiten zoals hardlopen en zwemmen.
Runinfo gaat uit van hardlopers die alleen hardlopen..ja dan kan je al snel geblesseerd raken als je niet weet waar je mee bezig bent.

Ik weet wel degelijk het verschil.. maar goed onze mening zijn verschillend dat kan en mag.

Ah op die manier. Ik had al gezegd; obv totale inname van kcal. Dus situatie A is juist. Je neemt 50 van je totale inname van kcal. Als je totaal 1500 kcal inneemt (van alles bij elkaar) neem je 50% daarvan = 750 kcal aan koolhydraten. 750 kcal aan koolhydraten, delen door 4 (want 1 kcal = 4 gram koolhydraten) kom je uit op 187,5 gram koolhydraten. Ik snap je situatie B ook niet echt, je zegt dat je 50% koolhydraten neemt, maar van wat? situatie B is erg onduidelijk IMO.
Zo onduidelijk ben ik toch niet? Maar goed, het zat mij niet lekker, dus ik heb gisterenavond diverse internet calculators afgestruind en nagerekend ook enkele excel sheets uitgeplozen die ik verzameld had. Conclusie je hebt gelijk situatie A is juist.

---------- Toegevoegd om 06:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:05 ----------

Overtraindheid bestaat wel degelijk, zowel bij kracht als bij duursport.
Het komt vooral voor bij mensen die niet weten wat ze doen en bij mensen die zichzelf te hoge (onrealistische) doelen stellen.

Ontstaan
Na elke training heeft het lichaam de tijd nodig om te herstellen van de geleverde inspanning. Na enige tijd zal het lichaam iets meer herstellen dan het oorspronkelijke uitgangsniveau. Deze eigenschap van het menselijk lichaam om zo op lange termijn beter aangepast te zijn aan nieuwe omstandigheden wordt supercompensatie genoemd. Om supercompensatie te bereiken moet het lichaam door middel van rust voldoende de tijd hebben gekregen voor het herstel. Indien te vroeg in de herstelfase een nieuwe trainingsprikkel wordt gegeven, die hetzelfde fysiologische mechanisme aanspreekt, dan zal het herstel langer duren. Als een trainingsprogramma zodanig in elkaar zit dat de trainingsprikkels elkaar te snel in de tijd opvolgen, dan zal op een gegeven moment overtraining ontstaan.

Symptomen
Als iemand overtraind is, zal het lichaam zich over het algemeen continu in een actieve staat bevinden. Zo probeert het te herstellen van de schade die is opgelopen. Deze actieve staat kan zich uiten in een hoge rustpols, slapeloosheid, een slechte eetlust en gewichtsverlies. Daaraan gekoppeld is dan vaak een verslechterde motivatie en humeur te constateren. Spieren doen vaak zeer en voelen stijf aan. Overige symptomen zijn bijvoorbeeld duizeligheid en zweetaanvallen.

Behandeling en preventie
Indien er sprake is van overtraining, zijn rust en het verlagen van de trainingsintensiteit de enige remedies. Daarnaast dient het trainingsschema nader bekeken te worden, en daar waar nodig dient er een betere periodisering toegepast te worden. Ook de leefwijze van de sporter en diens persoonlijke omstandigheden spelen een rol. De leefwijze, bijvoorbeeld de eetgewoontes, heeft grote invloed op het herstelvermogen van het lichaam. Daarnaast kunnen persoonlijke omstandigheden zoals stress, ziekte of psychische spanningen leiden tot een verlaagde herstelfunctie van het lichaam.

Een goed trainingsprogramma houdt rekening met deze persoonlijke omstandigheden en is zo opgebouwd, dat de verschillende hersteltijden van de diverse fysiologische mechanismen goed op elkaar zijn afgestemd.

Ah, ik zag overtrainen meer als: teveel oefeningen/sets/reps in een training proppen.
Daarvan zeggen de meeste: dat is overtraining.
En dat bestaat niet.

Mooie uitleg

Als je krachttraining doet en duursport doet heb je wel wat eiwitten nodig, maar 2-3 gram/kg lichaamsgewicht is (om als minimum te nemen) gewoon teveel..

Idd, ik zit al een paar jaartjes net onder de 2gram per kg en ga er niks minder op.

Terug
Naar boven