Fitness Seller

Effecten van koffie op je metabolisme

Melonz

Ripped Bodybuilder
Waardering
312
Lengte
1m80
Massa
98kg
Vetpercentage
12%
Hallo dbb'ers :D
Nu hoorde ik de laatste tijd van veel mensen dat koffie je metabolisme verhoogt, nu leek me dit wel interessant om elke dag een kop koffie te drinken. Maar als ik ga googlen dan vind ik zeer uiteenlopende verhalen; de een zegt dat koffie je metabolisme mooi verhoogt, waarop de ander zegt dat dit niet het geval heeft en koffie alleen maar nadelen heeft.. Kan er iemand hier duidelijkheid over scheppen? Bvd

(Koffie is natuurlijk zonder suiker etc) :D

Vraag mij dit ook af, lijkt me altijd beter als je ze gewoon op een random tijdstip neemt een suikervrije pakt of niet?

Caffeine heeft voorzover ik weet inderdaad een effect op je metabolisme, al zijn het maar miniem.

Zie ook de vele fatburners met caffeine.

• Topic Starter Topic Starter
En als ik elke dag koffie drink, zou er dan gewenning van het lichaam optreden?
Bij fatburners is dit toch niet, waarom zou het dan bij koffie wel zo zijn?

Caffeine works by increasing the rate of fatty acid metabolism, and decreasing the rate of carbohydrate (glucose) metabolism during aerobic exercise. Every study done on the effects of caffeine during aerobic exercise that has measured muscle glycogen levels, has found that glycogen is spared after ingestion of only 150 to 250 mg of caffeine. An increased reliance on fat, and decreased reliance on glucose and glycogen translates into increased aerobic exercise endurance and increased time to exhaustion. In addition to this, for a given amount of calories used during exercise, more calories will come from body fat if caffeine is consumed prior to exercise.

Caffeine is one of the least marketed, but most effective "fat burners" available. It accomplishes what L-carnitine claims to do, but does not do. Caffeine will not help you lose weight on its own, but when taken before aerobic exercise, can increase fat burning and help you exercise longer by delaying the onset of fatigue. Caffeine will not have any beneficial effect on anaerobic exercise. If you use caffeine, please use it sparingly and in small doses. Be aware of the side effects listed above, and see a physician if you suspect any complications.

Koffie voor je cardio dus?:D
Meer hier: http://www.protraineronline.com/past/may16/fat.cfm

Ik ga er zeker mee experimenteren, maar dan wel met de energydrankjes suikervrije, alleen voor de training 1 met suiker;)

Toen ik ging cutten heb ik een tas koffie in m'n voedingsschema opgenomen omdat ik dit zwarte spul anders nooit dronk en dus tamelijk "heftig" reageerde.
Ik werd merkbaar zenuwachtiger en m'n hartslag ging omhoog. Ik veronderstel dat dit toch een invloed heeft op je metabolisme (anders heb ik het voor nix naar binnen gegoten :D)

Maar niet veel later nadat ik ermee begonnen was, werd ik het gewoon en reageerde m'n lichaam er helemaal niet meer op. Toch niet in die mate dat het merkbaar was en vraag me dan ook af of het nut heeft hiermee door te gaan.

• Topic Starter Topic Starter
Maar niet veel later nadat ik ermee begonnen was, werd ik het gewoon en reageerde m'n lichaam er helemaal niet meer op. Toch niet in die mate dat het merkbaar was en vraag me dan ook af of het nut heeft hiermee door te gaan.

Dat antwoord verwachte ik dus al.. En als ik enkel in het weekend koffie drink, zou dat de gewenning tegen gaan?

Koffie voor cardio doe je beter niet :) Ligt niet al te goed op de maag zeg maar (of bij mij toch niet :P)

Maar verder neem ik aan dat het niet al te veel invloed heeft op je metabolisme..

basaal metabolisme gaat inderdaad omhoog, de ijzeropname gaat omlaag. Bij mannen is ijzer niet heel erg belangrijk dus als je het gaat afwegen is koffie een goede keuze naar mijn mening.

Maar koffie verhoogd ook cortisol in het lichaam dit is weer nadelig voor spieropbouw.

Maar koffie moet je gewoon niet teveel drinken en gewoon met mate dan is het wel goed voor je stofwisseling en vetverbranding lijkt mij.

Dat antwoord verwachte ik dus al.. En als ik enkel in het weekend koffie drink, zou dat de gewenning tegen gaan?

Dit is een vraag die ik mezelf ook stel dus daar durf ik geen antwoord op geven.
Het klinkt in ieder geval aannemelijk dat vijf dagen, ontwenning zeg maar, genoeg is voor die 2 tassen die je in het weekend drinkt en zo je lichaam niet de kans geeft om zich aan de caffeïne aan te passen.
Kan het zijn dat je geen effect meer voelt maar dat het daarom nog niet wil zeggen dat het minder werkt?
Misschien weet iemand anders er een antwoord op?

's ochtends een bak espresso.

Kun je dan niet beter cafeïne caps nemen voor je training?

cafeïne is ook een nice pre workout boost.. geeft je meer energie en train je vaak wel wat intenser dat kan ook zen voordelen hebben met vetverlies

Als je een energiedrank (de goedkope varianten van Red Bull) zou drinken voor een training. Zou je hem dan letterlijk direct voor je training opdrinken of een half uurtje op voorhand ofzo?

Als je een energiedrank (de goedkope varianten van Red Bull) zou drinken voor een training. Zou je hem dan letterlijk direct voor je training opdrinken of een half uurtje op voorhand ofzo?
Ik heb hier op school nog onderzoek in gedaan. De prestatie en concentratie gaan eerst lichtelijk omlaag en na ongeveer een half uur pas omhoog;)

Terug
Naar boven