XXL Nutrition

Eiwitopname gedurende de nacht

Ik zal morgenavond het citaat plaatsen heb het boek op mijn werk liggen het heet 'een leven lang fit''

haha oke heb net ook al gehoord dat het boek achterhaald is! of het zo is is een tweede, hier alsnog het citaat:

Citaat uit: ‘Een leven lang fit’’
Harvey aand Marilyn Diamond

‘Het lichaam heeft een opmerkelijk mechanisme om te garanderen dat iets dat zo essentieel is als proteïne regelmatig met grote vakkundigheid wordt geproduceerd. Dat is de aminozurenbank.
Door de digestie van voedsel en de recycling van proteïneafval, brengt het lichaam alle verschillende aminozuren in het bloed en de lymfenstelses in omloop. Als het lichaam aminozuren nodig heeft, worden ze opgenomen uit het bloed of de lymfen. Deze voortdurend circulerende voorraad aminozuren staat bekend als de aminozurenbank. De aminozurenbank lijkt op een handelsmerk die vierentwintig uur geopend is. De lever en cellen deponeren voortdurend aminozuren en nemen ze weer op, afhankelijk van de concentratie van aminozuren in het bloed.
Als het aantal aminozuren hoog is, worden ze door de lever geabsorbeerd, die ze opslaat tot ze nodig zijn. Als het peil van de aminozuren in het bloed daalt door opname door de cellen, brengt de lever iets van de opgeslagen aminozuren weer in de circulatie.
De cellen hebben ook de capaciteit om aminozuren op te slaan. Als het aminozurengehalte in het bloed daalt, of als enkele andere cellen specifieke aminozuren nodig hebben, kunnen de cellen hun opgeslagen aminozuren weer in circulatie brengen. Daar de meeste lichaamscellen meer proteïne produceren dan nodig is om het leven van de cel in stand te houden, kunnen de cellen hun proteïne weer omzetten in aminozuren en deponeren in de aminozurenbank. Deze aminozurenbank is van groot belang om te kunnen begrijpen waarom volledige proteïnen niet noodzakelijk zijn in het dieet. Ik weet dat heb ingewikkeld lijkt maar wees gerust, ik zal nooit technischer worden in dit boek. De aminozurenbank bestaat, en als je dat beseft zal dat het einde betekenen van de proteïnen-mythe.’’

Oké dit is dus het verhaal wat beschrijft wat de aminozurenbank inhoudt. Gisteren begon ik hierover in een topic en 3XL vroeg mij om wat te posten hierover. Of het inmiddels achterhaald is weet ik niet, mocht het zo zijn. sorry:cool:

Zo ver ik weet kan het lichaam nauwelijks eiwitten/aminozuren bufferen of opslaan. Als je amino zuur pool (banK) verzadigd is wordt een overmaat aan eiwit als volgt afgehandeld:
de stikstofgroep wordt losgekoppeld en uitgeplast
de rest wordt na een aantal bewerkingen in glucose en dan in vet omgezet.

@dutchvince:

de ' bank'' heeft als hoofdfunctie het circuleren van aminozuren. Als je een overmaat aan eiwitten hebt worden deze opgeslagen in de lever. Zodra je ze nodig hebt worden ze via de 'aminozurenbank'' in circulatie gebracht. Ik denk dat dit wel overeenkomt met jouw ' amini acid pool''. Maar het is dus iets wat bewezen is?

eiwitstofwisseling gaat idd via een stikstofpoel. het binnenkomende eiwit wordt omgezet in peptides en aminozuren in de poel.

een deel gaat naar weefsels (spieropbouw), een deel repareert wat aan eiwit en enzymes afgebroken wordt en een deel wordt uitgeplast en gebruikt als metaboliet in normale energiestofwisseling.

of het voor een periode van 24 uur en langer veel uitmaakt of je 'snelle' danwel 'langzame' eiwitten inneemt is mij niet helemaal duidelijk. de gemiddelde bodybuilder eet toch meer dan genoeg eiwit. na een training kan het nut hebben.

Oke mijn excuses, dan ben ik even inde war met een ander.
Dus niemand weet precies hoeveel eiwit je lichaam kan opnemen.

Weet je wel zeker dat het eten van 500 gram kwark goed is voor de nacht en je lichaam er daadwerkelijk iets mee doet?

~Kwark is een langzaam eiwit, als je 500 gram kwark eet voor je gaat slapen is dat goed.
Als je de goede kwark hebt zit er rond de 56 gram eiwit in waarvan je lichaam maar 80% van opneemt.
Het is gewoon belangrijk wat je in de 4,5 uur na je training eet, o.a. een snelle koolhydraat waardoor je glycoceen weer gedeeltelijk word aangevuld, daarna, en alleen daarna openen de spiercellen zich. En zijn ze ontvankelijk voor andere voedingstoffen voor de herstelfase van 24 uur na je laatste training.

Dus om een lang verhaal kort te houden, die kwark van je gewoon opeten voor je gaat slapen.
Is altijd goed

eh jongens.. je lichaam kan per maaltijd zo´n dertig grap eiwit opnemen, en heeft daar drie uur voor nodig.. als je 50 gram eiwit in neemt.. word 20 gram niet gebuikt.. dus gaat OF de wc in.. of word omgezet in vet.

Daarom heeft het weinig nut een 500 gram volle bak kwark te vreten.. maar houdt het op een half bakje, met een banaantje.. (smaakt wat beter, en wat koolhydraathen die je lichaam ook goed kan gebruiken)..

dus als je het goed begrijpt neemt je lichaam de eerste 3 uur van je slaap die eiwitten op.. daarna stopt je lichaam ermee.. want er is gewoon geen eiwit meer. na ongeveer 4 uur slaap stopt je lichaam met anabolisch werken.. en gaat ze langzaam richting catablisch (spiertjes opeten)
met nadruk op langzaam.. als je overdag na 4 uur niet eet gaat je lichaam hard aan de spieren vreten.. snachts heel langzaam (omdat je rust. heeft niet zoveel proteine nodig, klinkt logisch toch?)

vandaar dat sommige bodybuiders voor het slapen gaan goed drinken.. zodat ze snachts wel uit bed moeten om te plassen.. en dan een shake nemen.. de wekker zetten kan ook.. maar dit is ies voor de die hards..

Is mischien niet het antwoord wat je horen wilt, maar probeer het een tijdje.

Persoonlijk neem ik vlak voor ik naar bed gaat en caseineshake (30gr). Doe het al jaren en voel me er best bij.

gebruik je daar gewoon kwark voor?

ehm heb ik in me studie gehoord.. maar goed wetenschap veranderd met de dag.. ik kan ernaast zitten..

Nogmaals, lees het gehele topic eens door, dan zie je dan niemand hier eigenlijk kan vertellen hoe ze aan die 30gr gekomen zijn en als je meerder eiwitvragen op het forum (en ander) doorneemt zie je dat er redelijk wat commentaar op is

Ik merk de laatste tijd dat het geen ruk uitmaakt hoeveel ik naar binnen werk.
Voeding op de juiste momenten binnen krijgen is veel belangrijker.

Lijkt me dat je dan al te laat bent

eh jongens.. je lichaam kan per maaltijd zo´n dertig grap eiwit opnemen, en heeft daar drie uur voor nodig.. als je 50 gram eiwit in neemt.. word 20 gram niet gebuikt.. dus gaat OF de wc in.. of word omgezet in vet.

juist, dus je kunt het niet opnemen, maar het wordt wel omgezet in vet. hoe gaat dat dan precies in zn werk volgens jou??

laten we dus maar aannemen dat wat niet opgenomen wordt in the air komt of in de wc. dus rotting of schijt.
als ik 250 g zalm op eet: zon 70 eiwit ongeveer?? dan wordt dus 40g omgezet in stank of komt in de plee, nou daar geloof ik dus helemaal niets van

Het verschilt toch ook wel persoon hoeveel eiwit je kan opnemen.
Iemand van 70 kg en iemand van 110 kg kunnen beide maar 30gr eiwit per 3 uur maximaal opnemen??

Ik denk dat niemand op dit forum deze vraag precie kan beantwoorden. Gewoon vreten die bak kwark kwark!

• Topic Starter Topic Starter
Oud topic :D En we weten het nog steeds niet zeker :p

Terug
Naar boven