AndroidHealthClinic

Even voorstellen en maar gelijk met de deur in huis vallen

Digilicious

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
64kg
Hallo allemaal,

zal me eerst maar even voorstellen, voordat ik verder ga. Mijn naam is Bianca, een trotse mama van twee (bijna) puberende heren, huisvrouw (god, wat stereotype) en, jawel, postbezorgster (en tóch blijf ik 'de mama van', ondanks de reclames). 31 jaar, bijna 1.80 en een schamele 64 kilo, veels te licht vind ik zelf, maar er komt geen gram bij. [sarcasme] Lang leve de snelle stofwisseling [/sarcasme]

Zo lang als ik al werk, is het fysiek zwaar geweest, dus geen kantoor baantje van 9 tot 5, maar gewoon stevig doorzetten en niet onder doen voor de heren; als zij met pallets zeulen, kan ik het ook, ook al ben ik dan 30 weken zwanger (dit is al wat jaartjes geleden). Nu, als postbezorgster, is het ook fysiek zwaar; zware tassen, met je karretje door de sneeuw (mama gebruikt een slee, slim bezig) en zware bundels post met een route van ongeveer 2 uur. Waarom ik dit vertel.. ik denk om iedereen een beetje inzicht te geven over wat ik doe op een dag, buiten het moederen om.

Sinds Augustus met manlief de sportschool ingedoken (als of ik al niet genoeg aansport doe, haha) omdat ik, zoals zo veel mama's, van dat ellendige buikje af wil, wat niet alleen vet is, maar meerendeel los vel. Manlief gaat voor z'n hele lichaam. We zijn dus tegelijk begonnen, maar verdomd als het niet waar is, hij boekt resultaat, en ik niet, buiten m'n conditie om; dat vervelende stuk vel blijft ijskoud op z'n plaats en verdomd het om ook maar iets in te krimpen.

Nou hebben we de cola afgezworen en zijn een stuk gezonder gaan eten (met twee koters die op voetbal en zwemmen zitten is een snelle hap niet te vermijden), maar verschil in omvang zie ik nog niet. Manlief heeft voor zichzelf, mede dankzij dit forum (geen idee of hij ook member is) een complete turnaround gemaakt in zijn levensstijl, en daar ben ik super trots op, maar stiekem toch ook jaloers. Hij eet 's avonds niet met de pot mee, maar heeft z'n eigen maaltijden, overdag eet hij ook z'n eigen maaltijden, shakes, poeders, supplementen en weet ik wat nog meer.

En nu komt het. Ik ben een verschrikkelijke eter (dat stukje in de faq hierover moest ik erg om giegelen, omdat dit heel erg op mij slaat) en daar komt bij dat ik het niet zie zitten om 4 verschillende avond maaltijden te bereiden (het komt wel eens voor dat we iets eten wat een van de twee kids niet lust, dus dan wordt voor hem wat anders gemaakt) omdat ik hier simpelweg de tijd niet voor heb. Nu even terug naar mijn 'eet probleem'. Ik ga al over m'n nek als er een schilfertje paprika door m'n eten zit, laat staan dat er een halve paprika door mn roerbak groente zwerft. Zelfs de spaghetti saus-mix gaat door een zeef om de groentes eruit te vissen. Bruin brood houd ik niet binnen, en brinta.. geef mij maar rijstebloem pap met vanille, als ik moet kiezen. Vlees, zuivel producten en fruit zijn geen probleem, héérlijk juist, en vis lust deze mama ook wel. Het zijn de groentes die ik niet eet (niet alle groentes, hoor!), en ik weet van mezelf dat ik een verschrikkelijke eter ben; zelfs uit beleefdheid eet ik het niet.

Om nou op te noemen wat ik niet eet.. dan ben ik morgen nog bezig, dus daarom type ik maar wat ik wél eet:
Spinazie
Boontjes
Bloemkool
Zuurkool
Taugé
Doppertjes en peentjes
Bieten
Erwtensoep (maar alleen als alle groente helemaal kapot gekookt is)

Ja, en daar houd mijn lijstje eigenlijk wel op. Rijst eet ik met kip en saus, soms wat taugé en/of cashewnoten. Je zou bijna kunnen zeggen dat ik een omgekeerde vegetariër ben (die arme groentes kunnen zichzelf niet verdedigen tegen ons!). Maar, alle gekheid op een stokje, ik ben eigenlijk een klein beetje ten einde raad en sta bijna op het punt om maar gewoon te accepteren dat mijn buikje blijvend is. Natuurlijk is manlief een hele goeie drive om door te gaan, en de kids vinden het ook geweldig dat mama naar de sportschool gaat (want daar zijn toch alleen maar hele stoere mannen) maar ik weet het niet meer.

Ik ben 99% van m'n tijd intensief bezig, zo niet met werk, dan wel thuis met de was, de hond uitlaten, stofzuigen, etc, of in de sportschool in de weer met de apparaten, ik eet redelijk gezond (1x in de week patatjes), heb in twee maanden al geen chocola of cola meer aangeraakt (en dat water komt me nu wel de strot uit)... Ik wíl van dat ellendige buikje af, ik wéét dat het kan, dat ík het kan, anders zou ik niet in de sportschool zijn, maar snotverdorie, ik begin er nu zo tegen op te zien. Het boeit me niet wat anderen van me zeggen, ik doe dit voor mezelf, maar een klein beetje resultaat, al is het maar een centimeter minder, is dat echt te veel gevraagd?

(Sorry voor de lange, lange post/rant, ben lichtelijk gefrustreerd, komt wel weer goed.)

Met die groenten kan je prima varieren. Zie niet in waarom dat een belemmering moet zijn om gewoon een voedingsschema op te stellen zoals iedereen.

Ik zou inderdaad eens een voedingsschema en trainschema posten zodat je goede tips kan krijgen van ervaren mensen, hielp mij heel erg!

• Topic Starter Topic Starter
Ma/Wo/Vr zijn sportschool dagen (dus straks weer daar naar toe). Momenteel is het puur interval cardio wat ik daar doe; oordoppen in en gáán. Voorheen was het opwarmen (10 minuten lopen naar de sportschool), daarna met de apparaten spelen (van alles een beetje, maar niet met de losse gewichten) en dan weer terug naar huis wandelen. Dit komt neer op ongeveer 90 minuten.

Eten, tja.. Ik weet nu al dat ik heel wat boze blikken zal krijgen, maar goed.

's Ochtends: Vaak niks, soms met mazzel twee plakken ontbijtkoek onderweg.
's Middags: Vaak niks, soms tot wel zes boterhammen (liefst met ei, gebakken of gekookt, jammie), of wat beschuitjes (geen boter, wel pindakaas, het plakt zo lekker).
's Avonds: Aaraddpels en groente, of pasta, of rijst (1x in de week patat en 1x in de week brood).
Tussendoor: Niet veel, toevallig gisteravond nog wat beschuit naar binnen geschoven, of yoghurt met muesli als ik het in huis heb.

Ik heb geen vaste tijden dat ik eet, m.u.v. het avond eten, omdat ik op verschillende tijden thuis kom van m'n werk. En ik weet dat ik nagenoeg niks eet (die calorie wijzer wordt ik niet veel wijzer van, ik ben zo cijferblind als de neten, help?).

En nou ik toch bezig ben, kan ik net zo goed m'n doelen uit typen.
Ik wil pertinent níét verder afvallen (was 66 kilo voor ik begon met sporten, en die 64 kilo vind ik best wel griezelig om te zien op de weegschaal. Go figure), wat meer conditie is altijd mooi meegenomen, en die buik hè. Nou is het niet zo dat 'ie huge is, als ik sta dan valt 'ie niet eens echt op, maar als ik zit.. mja, hij bloused lekker over m'n broek heen, zeg maar. Komt bij dat ik een complete noob ben wat betreft voedingsschema's en de hele reutemeteut, maar de wil is er, heb alleen een klein beetje begeleiding nodig, een klein duwtje in de goede richting, ze maar.

Hoi,

Je zegt dat je redelijk gezond eet in je 1e post in dit topic maar dan kom je met onderstaande voedingsschema:

's Ochtends: Vaak niks, soms met mazzel twee plakken ontbijtkoek onderweg.
's Middags: Vaak niks, soms tot wel zes boterhammen (liefst met ei, gebakken of gekookt, jammie), of wat beschuitjes (geen boter, wel pindakaas, het plakt zo lekker).
's Avonds: Aaraddpels en groente, of pasta, of rijst (1x in de week patat en 1x in de week brood).
Tussendoor: Niet veel, toevallig gisteravond nog wat beschuit naar binnen geschoven, of yoghurt met muesli als ik het in huis heb.

Gezond eten is niet alleen maar afblijven van de junkfood e.d. maar ook regelmatig eten. Hoe wil je je lichaam aan het werk krijgen om te veranderen als het niets krijgt om mee aan de slag te gaan?
Ga eerst eens de stickys lezen in het voedingsstopic en in het vrouwentopic. Dan krijg je een beetje door hoe je lichaam werkt en wat daar voor nodig is, plaats dan een voedingsschema waarvan jij denkt dat goed is en dan kunnen anderen daar misschien nog tips/adviezen op geven. We kunnen je nu wel een voedingsschema gaan geven maar als je nog niet door hebt hoe sport & voeding werkt dan zal het resultaat tegenvallen.

Over het koken: als je man wel tijd heeft om zijn eigen voeding te maken en jij niet dan kunnen jullie misschien de taken iets anders verdelen zodat jij ook wat meer tijd krijgt?

Of je eet met je man mee. Hoef je alleen nog voor de kids te koken, scheelt weer tijd!

Voor de laatste vervelende stukken, zoals je buikje, is alleen sporten niet genoeg. Lees je inderdaad eens in en stel een solide voedingsschema op, dan zijn er genoeg mensen die je van dvies kunnen voorzien. Het komt je helaas niet aanwaaien ;)

Ik heb de sticky's gelezen, maar al wat ik zie zijn een hoop getallen waar ik niks mee kan omdat dit een hoop getallen zijn; cijferblindheid doet dat met een mens, heel raar. Voor wie niet weet wat cijferblindheid is, denk aan dyslectie, maar dan met cijfers. Met andere woorden, ik heb dus hulp nodig. Ik weet wel, daarintegen, welke invloed voeding heeft op het lichaam, wat een lichaam nodig heeft, etc.
Mijn man maakt zijn eten van te voren en vriest het in in hapklare brokken, om het zo maar even te zeggen. Mee eten is geen optie om de simpele reden dat ik het niet lust, en of ik nou voor 2 of 3 man moet koken, qua tijd maakt dat niks uit, kooktijd blijft hetzelfde. ;) Maar lief dat je het voorsteld.
Buikje is niet de laatste vervelende issue, 'tis het enige issue, daarom ben ik ook hier gekomen (nadat manlief me een paar links had gegeven van dit forum), zodat ik dus niet 'zo maar' met iets start, met alle gevolgen van dien, maar met een paar aanwijzingen op zak.

Regelmatig eten is zo'n aanwijzing waar ik wat mee kan, al wordt het tricky; kinderen komen nog altijd eerst bij mij, m'n lichaam bungelt ergens onderaan in de lijst van dingen die belangrijk zijn, al staat het dan wel iets hoger dan m'n werk. Iets waar ik waarschijnlijk mee aan de slag moet.

Even een voedingsschema uit de losse pols dan maar, zonder alle cijfers en de berekeningen, misschien dat iemand me dan wat pointers kan geven.

08:00 - Een bak yoghurt met muesli en een kop koffie.
10:00-12:00 - Werk (handen vol met post/geen mogelijkheid om rustig wat te eten).
12:30 - 5/6 boterhammen met ei (wit brood, zonder boter)
13:15 - Sporten; 1 liter water of water met dextro poeder.
14:30 - Yoghurt met muesli.
17:30 - Avond eten.
20:00 - Een halve komkommer.
Over de hele dag: Water, koffie, thee, bronwater met citroen, 99% kans op fruit en-route van of naar de sportschool/werk/school.

Is dit wat, of kan ik een draai om m'n oren verwachten nu? ;)

Waar ik mee begon om te cutten met de regels uit de sticky's waren deze regeltjes:

1e maaltijd bij opstaan : complex carbs + lean protein (complexe koolhydraten en snelle protein)
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/voedingswaarden-voorbeeldschemas-24805/
in dit topic kun je zien wat daar allemaal onder valt

en voor het slapen magere kwark of melk(langzame proteine om je spieren 's nachts op te laten bouwen).

Als 2e tip heb ik gekozen voor 5-7x per dag kleine porties, met +- 3 uur speling ertussen. Zo eet je regelmatig en is je stofwisseling continu bezig. (Vetverbranding)

Voor het sporten 1,5 uur geen koolhydraten, en tijdens niet. Zodat je lichaam zich tijdens het sporten op vetverbranding richt, en niet op koolhydraat verbranding. (ik zou zelf dus niet 5 boterhammen eten, en 3 kwartier later gaan sporten).

Verder proberen een ratio aan te houden van 35%eiwit-40%koolhydraat-25% vet.. Ik snap dat je cijferblind bent.. maar ik raad je aan om hier een dagboek in te vullen:
http://eetmeter.voedingscentrum.nl/mijn-dagboek/

Zo precies als kan, en dan klik je op "bereken" en dan krijg je mooi een lijstje waarin precies staat hoeveel eiwitten, koolhydraten, vetten en kcal je hebt gegeten. Je hoeft dus zelf niks te rekenen!

En je kunt er lekker mee uitproberen in het dagboek, totdat je de goede verhouding hebt. En dan eet je dat de volgende dag (Vooruit plannen!:p)

Ik zou ook je dagelijkse behoefte uitrekenen.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/cutten-begin-112937/
dit is een hele goede link die je kunt doorlezen en
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/begint-maken-goed-voedingsschema-68557/

Dit heeft mij heel erg geholpen! Tis even wat huiswerk ;) Maar het is het waard:D

Let op: ik ben ook een beginner, dus dit is puur wat ik tot nu toe overal heb gelezen hier in t forum. Maar ik denk ook dat, dat wel even genoeg is om mee te beginnen:D

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Verwarrend allemaal, haha. Maar heb hier kan ik wel wat mee, hoop ik. Zo niet, eis ik dat manlief me gaat helpen, hij is toch al beter met cijfers dan ik. Maar heb wel heel dapper een poging gedaan om de dagelijkse energie behoefte te berekenen, met dat rekensommetje in een van de sticky's. Ik kwam uit op 1500 caloriën, ver naar boven afgerond. Ben bang dat ik ergens een foutje heb gemaakt, want dat lijkt me toch wel erg weinig. Of niet? Iemand bereid om het na te rekenen voor me?
Was deze rits met cijfertjes, en heb alvast leeftijd, lengte en gewicht ingevuld.

447,593 + (64 X 9,247) + (178 X 3,098) - (31 X 4,33)

De laatste link ook gelezen en maar weer snel weggeklikt voordat ik helemaal de moed verlies.

Thanks voor de hulp, Romy! :)

als ik morgen thuis ben. Help ik wel even mee. Komt goed

Verwarrend allemaal, haha. Maar heb hier kan ik wel wat mee, hoop ik. Zo niet, eis ik dat manlief me gaat helpen, hij is toch al beter met cijfers dan ik. Maar heb wel heel dapper een poging gedaan om de dagelijkse energie behoefte te berekenen, met dat rekensommetje in een van de sticky's. Ik kwam uit op 1500 caloriën, ver naar boven afgerond. Ben bang dat ik ergens een foutje heb gemaakt, want dat lijkt me toch wel erg weinig. Of niet? Iemand bereid om het na te rekenen voor me?
Was deze rits met cijfertjes, en heb alvast leeftijd, lengte en gewicht ingevuld.

447,593 + (64 X 9,247) + (178 X 3,098) - (31 X 4,33)

De laatste link ook gelezen en maar weer snel weggeklikt voordat ik helemaal de moed verlies.

Thanks voor de hulp, Romy! :)

Denk dat dat je BMR is, het aantal kcal dat je nodig hebt als je helemaal niets doet. Voor iemand die lichamelijk werk doet, veel bezig is en sport, kan je dat rustig met 1.5 vermenigvuldigen. Dan kom je op 2250 uit als onderhoudsniveau. Naar gelang je wilt aankomen of afvallen ga je daar resp. wat boven of onder zitten.

En manlief gaat je zo te zien helpen. Succes!

Thanks dames, zat er echt even helemaal doorheen vandaag, maar manlief is al een beetje aan het puzzelen geweest voor me en ik heb nu weer wat frisse moed. We zullen zien wat hij mee brengt morgen! :)

Terug
Naar boven