XXL Nutrition

Fitter, sterker en sneller

Caleidoscoop

Cool Novice
Waardering
4
Lengte
1m88
Massa
92kg
Fitter, sterker en sneller (nu met foto's!)

Beste DBB'ers

Ergens in februari ben ik hier lid geworden. Ik woog toen 105kg en was verre van fit. Ik at verkeerd, dronk verkeerd en trainde verkeerd. Ik ben toen beginnen lezen op dit forum en heb er enorm veel van opgestoken. Toch ben ik maar wat blijven aanmodderen voor zo'n maand of 4. Op die 4 maanden ben ik niet veel gewicht kwijtgespeeld. Misschien 1kg of zo, maar die tijd heb ik wel veel bijgeleerd.

Wat ik in die maanden bijgeleerd heb, ben ik sinds begin juli beginnen toepassen. Gezond eten, goed trainen, discipline en motivatie. Het doel? Zoals de titel al zegt, fitter, sterker en sneller worden. Dat laatste heeft vooral te maken met het fietsen. Ik droom er stiekem van om eens de koers voor inwoners van het dorp te winnen. Dat lijkt misschien niet zo spectaculair, maar dat zijn geen pannenkoeken die daar meerijden.

Tot zover de historie. Ik ben nu 22 jaar, ben 1m88 groot en weeg op dit moment 99.5kg 's avonds en ongeveer 98kg 's morgens. Dat is dus 4-5kg er af sinds begin juli.

Ik werk niet volgens een strikt voedingsschema dat gebonden is aan tijdstippen. Ik wil wat kunnen schuiven met wat ik wanneer eet. Meestal ziet het er wel als volgt uit:

1. 3-4 boterhammen met magere kaas en/of filet de saxe + sinaasappelsap (soms zelf geperst, soms uit de fles)

2. 200gr magere yoghurt met banaan of ananas

3. 4-5 boterhammen met magere kaas en/of filet de saxe, of kip, als dat voor handen is

4. 200gr magere yoghurt met banaan of ananas

5. Avondeten (meestal vlees, groenten en aardappelen, ik probeer zoveel mogelijk kip en vis af te dwingen, maar mijn moeder kookt hier thuis, dus zij beslist wel. Als ik zelf kook is het meestal kip met rijst)

6. 1 of 2 eiwitshakes tussendoor, meestal rond de KT.

Kortom, elke dag ontbijt, middag en avondeten, met daartussen nog kleine maaltijden met de yoghurt.
Als ik snel uitreken wat ik ongeveer binnen heb, krijg ik het volgende:

Kcal: +-2300 Eiwit: 200gr Vet: 42gr Koolh: 270gr
(Dit is maar een schatting, maar zal er niet zo ver af zitten)

Als training heb ik het volgende schema:

Training 1
Borst
DB Flyes: 4x12 met 10kg (begin juli was dat 7kg)
DB Press: 3x12 met 16kg/hand en 1x10(of8) met 18kg (begin juli was dat 4x12 met 12kg)
Cable Flyes: met zoveel als ik kan alles er nog eens uitpersen op 4 setjes van 12 reps. na een set doe ik telkens nog een paar keer chestpress met de cables, om echt helemaal leeg te zijn.

Schouders
Shoulder press: op zo'n apparaat (weet niet hoeveel kg dat is)
Lateral raise: 4x12 met 5kg (Bizar, maar hier ga ik echt al mee kapot)
Back Flyes : met zo'n kabels

Triceps
Pushdowns: 4x12 met zo veel als ik kan
DB Kickbacks: minstens 4x12 met weinig gewicht (4kg), maar wel tot ik ze keihard voel branden.

Nadien nog wat buikspieroefeningen en cardio

Training 2
Rug
Wide grip pulldown: ben ik qua gewicht in geminderd omdat ik merkte dat mijn uitvoering niet zo goed was. (Neem nu 45 op dat toestel)
Close grip pulldown: gaat goed, maak veel progressie, maar is met zo'n vast toestel dus ken het gewicht niet helemaal (ben begonnen op 45 en zit nu op 60)
Nog eens pulldowns op zo'n vast toestel, waar je de bar achter je trekt, ken de naam niet direct.

Biceps
Hammer curl: gestart op 9kg. Zit nu op 4x20 (10 per arm) met 12kg
Bar Curl: geen idee wat het gewicht is, het is ook met zo'n schijven op vast toestel, maar ga wel lekker vooruit

Benen
Enkele oefeningen, vooral bovenbenen. Hierbij doe ik gewoon heel veel reps met relatief weinig gewicht.

En natuurlijk nog wat buikspier en cardio er bij.

Deze 2 trainingen wissel ik af. Ik ga normaal 4 keer per week trainen. Verder fiets ik in het weekend en als het heel mooi weer is ook in de week (ipv een KT dan). Vorige week heb ik zo toch 200km bij elkaar gereden.

Na mijn vakantie (half september) zal ik eens een foto van voor en een foto van na posten. Ben er zelf benieuwd naar :D

Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik borst/schouders & benen/rug niet in één en dezelfde training doen in de mate zoals je dit nu doet.
Zelf zou ik eerder voor een 3-split gaan of fullbody, omdat je ook net begonnen bent. (dus i.p.v. 4 dagen naar 3 dagen)
Dan kun je eventueel wat intensiever cardio doen op de "rustdagen"

• Topic Starter Topic Starter
Waarom niet?
Merk er zelf niet veel nadeel aan eigenlijk.

Train ook al langer dan begin juli. Maar dan was het maar wat vanalles doen, zonder echt te weten waarom.

Omdat je met je met je borstoefeningen je schouders ook al aardig aanspreekt en deze dus minder efficient kunt trainen.

En omdat benen & rug op één dag gewoon behoorlijk zwaar/intensief is en je hier meer uit zou kunnen halen door deze twee uit elkaar te houden.

Maar als jij met dit schema prima uit de voeten kunt, wie ben ik dan om te zeggen dat je het anders kunt doen.

veel succes :)

Hmm, ik zal misschien eens wat anders proberen dan.

Misschien dat ik over een paar weken/maanden wel last krijg door die zaken bij elkaar te doen. Dan zal ik nog eens aan je denken :D Bedankt voor de tips in ieder geval!

Morgen 2 uur met de koersfiets op pad en er na KT doen. Zorgen dat ik wat meer koolhydraten binnen heb er voor dus.

Wat is jullie mening over benen trainen in combinatie met veel fietsen? Met veel fietsen bedoel ik niet als half uur cardio na je KT wat ronddraaien met de trappers op ee hometrainer, maar wekelijks zo'n 200km met een racefiets rijden aan een degelijk tempo.

Haalt die training voor je benen dan nog wel veel uit?

Vandaag anderhalf uur cardio met trainingsschema 1 er achter.

De flyes deed ik 4 setjes van 12 keer 10kg en er na toch eens met 12kg geprobeerd. Daarmee kon ik er een setje van 8 reps uitduwen.

Verder ging het vrij goed allemaal. Let meer en meer op een trage negatieve beweging om de spieren harder uit te putten.

Supertraining vandaag!

Flyes deed ik een setje met 12kg, de rest bij borst ging ook heel lekker. DB Press ook een setje met 18kg ipv 16kg. (telkens 12 reps)

Schouders gingen uitzonderlijk makkelijker en triceps voel ik nu nog steeds :D

Zo mag het altijd gaan!

Biceps vandaag met 14kg gedaan ipv met 12kg. Gaat echt lekker vooruit.

Rug gaat minder goed helaas. Wide grips ben ik zelfs wat minder gewicht bij gaan nemen, om zo de uitvoering beter te houden.

Verstandig dat je uitvoering over gewicht kiest, daar kunnen sommigen nog wat van leren.
Daar kwam ik bij sommige oefeningen pas achter toen ik door een rugblessure tijdelijk met lagere intensiviteit moest trainen.

Jup, het is kwestie van je trots even in te slikken om zo meer vooruitgang te boeken :)

Vandaag 3 setjes flyes met 12kg gedaan en 1 met 10kg. Volgende keer 4 setjes met 12 dus.
DB press 4 sets met 18kg. De laatste set kwam ik maar aan 11 reps. Daarna nog maar eens alles er uit geperst met 14kg.
Schouders gaan eindelijk echt vooruit en triceps branden altijd lekker, krijg altijd een warm gevoel in heel mijn bovenarm.

Daarna 20 minuten gefietst. Liters zweet verloren. Daarna was het sluitingstijd helaas, anders had ik nog wel 10 minuutjes bij gedaan.

2 uur gereden met de racefiets, 50km gedaan, 28km/h gemiddeld.

Erg lekker denk ik zo. Zometeen nog rug, biceps en benen gaan trainen. Misschien daarna nog ff 20 minuten fietsen als er nog wat in de tank zit :D

Weer 2 uur op de fiets vandaag. Lekker weer wel :) Rustig rijden en zweten als een paard.

Probeer eens te deadliften/squaten =)

Ga ik over 3 weken mee beginnen. Waar ik nu train hebben ze er helaas het materiaal niet voor.

DB Press een setje van 10 reps met 20kg gedaan.

Schouders ook weer omhoog gegaan. Triceps laten branden als gek en daarbij nog keihard buikspieren getraind.

Morgen rustdag, maar misschien toch nog even de fiets op, of gaan zwemmen.

Vandaag een uurtje gezwommen.

Vandaag weer gewoon KT en cardio gedaan.

Morgenmiddag een uurtje zwemmen en 's avonds KT. Vrijdag 2 uur fietsen en dan KT.
Ik moet er van profiteren zolang ik de tijd heb :)

2km gezwommen. Nu KT gaan doen. Borst, schouders en triceps, mijn favoriete training!

Die 2km zwemmen heeft meer gedaan dan ik dacht :D
Ik kon er bijlange niet zoveel reps uit persen als gewoonlijk.

Terug
Naar boven