Fitness Seller

flyes zwaar en wat gebogen of lichter en gestrekt?

dat weet ik:p
ik dacht misschien kun je het verlies aan stimulatie dat je lijdt door kleinere rom deels terug winnen doordat je met een kleinere rom meer gewicht aankunt en dus weer wat extra stimulatie hebt:D

Lol nee. op ieder punt van de beweging pak je net weer een ander gedeeltje van de spier. Als je dus net dat ene stukje mist omdat je op de grond ligt train je een gedeelte van de spier niet. Het is niet de volledige beweging. Net zoals je met biceps bijvoorbeeld al op de helft zou beginnen dan train je de onderkant minder goed tot niet. snappie. Bovendien is de totale prikkeling minder lang. Aangenomen dat je de rep even snel uitvoert als je de volledige beweging zou doen.

ik snap hem:)
Kun je me vertellen welk stuk welk deel van de borstspier niet aangesproken wordt? of begrijp ik verkeerd dat een bepaald deel niet zal groeien?

nja niet zal groeien is misschien een beetje overdreven maar hij word niet optimaal geprikkeld. Buitenste gedeelte. Beetje de waaier zeg maar.

Ik buig ze een klein beetje, omdat dat beter voelt in de ellebogen, maar teveel buigen lijkt me niet goed.

En wat betreft het massa verhaal, ik denk dat je het beste alle types borst-oefeningen doet (uiteraard niet in één training op de superdude manier, maar gewoon afwisselen).

Persoonlijk heb ik het idee dat presses, evt met flyes erna (omdat je daarbij de triceps niet meer nodig hebt) het meest doen voor massa. Pre-exhausting kan ook goed werken, dus de flyes eerst, maar flyes als dé oefening voor borst.. neuh

Lol nee. op ieder punt van de beweging pak je net weer een ander gedeeltje van de spier.

Dat moet je even uitleggen, want volgens mij pak je gewoon op ieder deel van de beweging de spier over de gehele lengte.

ROM beperking kan je dus idd compenseren door meer gewicht te nemen (kijk naar principes zoals PFT)

Ben ik het niet mee eens. Bij flyes train je de spier van buiten naar binnen zo voelt het ook tijdens de oefening. De druk en energie verplaatst tijdens de oefening. Dat is hoe ik het voel in ieder geval. Als je een gedeelte van de beweging mist pak je niet de gehele spier goed aan. De bewegingen zijn te kort voor een goeie stimulatie. vooral als je armen helemaal gestrekt zijn in het begin ligt de druk op de pecs helemaal op de buitenkant dat mis je als je op een recht vlak (de vloer) begint

nummer 2, alleen dan maak ik er geen
scooby-doo grondoefening van :clown:

maar flyes als dé oefening voor borst.. neuh

Warom niet? Denk je dat het voor de spier veel uitmaakt of je een prerss of een flye doet?

Als je kijkt naar de beweging van de bovenarm (dat is uiteindelijk waar de pec. z'n insertie heeft) dan zijn press- en flye bewegingen verglijkbaar.

Enige wat je moet doen is dat je de flye met eenzelfde intensiteit en volume doet als de press, maar wat je mestal ziet is dat de flye gezien wordt als een sluit oefening met licht(er) gewicht en meer reps.

Doe gewoon flyes met 75-85%1RM voor een maximaal aantal reps en je bouwt er net zoveel massa mee als met presses.

En dan hebbe we het niet eens over trainee die schouder/arm dominant bankdrukken en klagen over een achter lopende borst

Ik vind flys een super goede oefening voor borst, heerlijk. Ik doe een beetje ertussen in.

Met flyes ligt de trekkende kracht meer op de pecs. Bij presses komen ook de triceps veel aanbod. dat is waar een groot verschil ligt. Ook de manier van bewegen is anders. Ik zou flyes niet vergelijken met presses

De druk op de buitenste vezels is veel lager als je horizontaal begint

Met flyes ligt de trekkende kracht meer op de pecs. Bij presses komen ook de triceps veel aanbod. dat is waar een groot verschil ligt. Ook de manier van bewegen is anders. Ik zou flyes niet vergelijken met presses

Bij presses ligt de trekkende kracht bij een verglijkbare beweging van de bovenarm ook op de pec.

Dat je ander spieren meer gebruik kan je zien aan het hogere totaalgewicht wat gebruikt wordt

---------- Toegevoegd om 19:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:25 ----------

De druk op de buitenste vezels is veel lager als je horizontaal begint

Dus idd een binenkant/buitenkant gelover.

OK, jij je zin

Dat moet je even uitleggen, want volgens mij pak je gewoon op ieder deel van de beweging de spier over de gehele lengte.

ROM beperking kan je dus idd compenseren door meer gewicht te nemen (kijk naar principes zoals PFT)
Waarom wordt dan altijd gezegd dat het zobelangrijk is een zo groot mogelijke ROM te maken... Kun je dus net zo goed een kleinere ROM met groter gewicht pakken.

Volgens mij beschadig je de spier meer met een grotere ROM dus is het wel degelijk beter lager gewicht met grotere ROM te pakken dan andersom

@ 3XL: is denk ik vooral gevoelsmatig, ik zie een borsttraining niet als volwaardig zonder een press-oefening

Waarom wordt dan altijd gezegd dat het zobelangrijk is een zo groot mogelijke ROM te maken... Kun je dus net zo goed een kleinere ROM met groter gewicht pakken.

Volgens mij beschadig je de spier meer met een grotere ROM dus is het wel degelijk beter lager gewicht met grotere ROM te pakken dan andersom

Voor een compound beweging warbij tijdens verschillende delen van de ROM de gebruikte spieren meer/minder aangesproken worden kan ROM en grote rol spelen, maar bij isolatie oefeningen niet.

ROM tov gewicht wordt dan lichter gewicht => minder spiervezels maar langer belast tegen zwaarder gewicht => meer spiervezels maar korter belast.

Nogmaals, lees eens wat door mbt tot Power Factor Training (PFT)

Als je puur stelt dat ROM bij flyes heel belangrijk is dan zouden hele diepe flyes waarbij je handen bijna de grond raken de beste uitvoering zijn en ik denk dat de meesten hier toch wel zullen beamen dat dit niet zo is.

---------- Toegevoegd om 21:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:28 ----------

ellebogen naar buiten, knieen naar voren.

Ellebogen naar buiten is idd meer borst.

Knieen naar voren zegt me niet veel zonder te weten wat de romp doet. Hoek romp/armen wordt dan bepalen voor welk deel van de borst je traint (verglijkbaar met vlak bankdrukken vs decline bankdrukken)

Terug
Naar boven