Fitness Seller

Flying Fox log

Flying Fox

Huge Freak
Waardering
0
Een nieuwe start (of in dit geval eerder een einde), een nieuw log.

Even kort samengevat:
Ik heb toen ik 16 was een ongeluk gehad met mijn bromfiets en mijn heup gebroken. In het begin verloop het herstel goed, maar na een jaar of zo bleek dat de bloedvaten in mijn heupkop niet hersteld waren, en mijn kraakbeen geen bloed meer kreeg.
Mijn kraakbeen sterft dus af en groeit niet meer aan (heupkopnecrose is het dacht ik).

Mijn dokter was er altijd nogal heel vaag over en het enige wat ik hoorde over mijn mogelijkheden was dat ik alles kon doen wat geen pijn deed, en als het zo erg was dat ik er niet mee kon leven moest ik een hipresurfacing laten doen.
Veel heb ik er dus niet aan gehad (ik verander waarschijnlijk van dokter, dus hopelijk kan die wat duidelijkheid scheppen).

Sinds een paar maanden ben ik serieus beginnen trainen (rippetoe's starting strength routine, zie vorige log) en had initieel geen problemen. Maar nu blijkt squatten toch ook niet zo'n goed idee te zijn, want ik krijg er ook pijn van. En als dat met squatten zo is, dan is dat ook zo voor alle andere oefeningen waarmee ik mijn heupgewicht belast (vooral als ik dan ook nog eens met die heup wil bewegen.

Om een lang verhaal kort te maken, ik ga niet meer squatten, deadliften en alles wat te belastend vind voor mijn heup (als er nog kans op genezing is, wil ik die hiermee niet verknoeien).
Het worden dus vooral UB-gerichte trainingen. Vandaar ook het log hier en niet meer in de PL sectie.

Doel momenteel is men OH-presses omhoog helpen (handstand pushups wil ik ook wel eens kunnen) en met meer gewicht chinnen (misschien ooit een OAC). Meer benchen mag ook altijd.

Zo, dat was de korte uitleg, eerste training volgt morgen (eigenlijk was die gisteren al, staat nog in men vorige log)

update 13/8/2007, opnieuw naar de dokter geweest:
Mijn heup is al minstens 2 jaar te ver ingezakt om hem te genezen, dus voor iets anders dan een heupprothese is het te laat. Met een heupprothese moet ik dus zo lang mogelijk wachten, omdat zo'n ding maar 15 jaar meegaat en ze kunnen geen prothese blijven steken (tis te zeggen, dat kan altijd, maar de kwaliteit zal sterk achteruitgaan). Al mag ik ook niet te lang wachten want een hipresurfacing kan enkel als er nog genoeg van de heupbol overblijft.
Ik moet het dus zolang mogelijk uithouden. Ik kan mijn heup minder belasten door een wandelstok te gebruiken en door bvb mijn rechterschoen een dikkere zool te geven en de pijn verlichten met ontstekingsremmers.
Ook goed nieuws: de necrose is sinds 2 jaar niet meer erger geworden en door de heup te belasten zal ik het proces ook waarschijnlijk niet versnellen.
Dat wil dus zeggen dat ik rustig enkele heupbelastende oefeningen kan proberen. Zolang ik geen pijn heb is er geen reden om het niet te doen.

Ik heb wat zitten nadenken na men laatste bezoek aan de dokter. Hij had verteld dat ik de necrose aan mijn heup niet zomaar kan verergeren door ze te belasten, en dat het vooral de tijd is die het erger maakt. Zolang ik ergens geen pijn van krijg kan ik het gerust doen.
Ik kreeg pijn toen ik 3 keer per week 3x5 squatte, en pas na enkele maanden. Dus misschien is het niet nodig om squatten helemaal te mijden, maar is het voldoende om de frequentie te verlagen en een laag volume te doen.

Om een lang verhaal kort te maken, ik ga de komende weken wat kijken waar men grenzen liggen wat betreft squatten (en deadliften en alle varianten). Eerst eens kijken wat het geeft als ik één keer per week wat singels, doubles en triples doe.

Laatst bewerkt:
Klote van je heup, succes verder!

Jammer dude! sterkte hier bij die Massa trainers..

Nou, wat een verhaal, rot voor je jong. :(

Sterkte ermee en succes met je log. Denk dat je wel wat benen training kan doen zonder je heupgewricht te belasten, maar dat is het best met een fisio te bespreken.

Ga je log in iedergeval weer volgen.

• Topic Starter Topic Starter
Nou, wat een verhaal, rot voor je jong. :(

Sterkte ermee en succes met je log. Denk dat je wel wat benen training kan doen zonder je heupgewricht te belasten, maar dat is het best met een fisio te bespreken.

Ga je log in iedergeval weer volgen.
Weer volgen? Ik heb je in men vorige log nooit gezien:treuren:

Maar bedankt:D

Erg jammer, maar toch vraag ik me af waarom je hier een log hebt geopend, ga je voor de echte massa? Want voor OAC's, HSPU's etc... is pure kracht meer nodig dan massa, en wat boeit het dat je je benen niet kan trainen en toch in het pl hok zit? pl'ers gaan toch ook voor kracht!?

Maar succes, en ik ben erg benieuwd hoe je progressie met de skills zal gaan!

:thumbup:

Ga ervoor!:wl:

Succes!

Erg jammer, maar toch vraag ik me af waarom je hier een log hebt geopend, ga je voor de echte massa? Want voor OAC's, HSPU's etc... is pure kracht meer nodig dan massa, en wat boeit het dat je je benen niet kan trainen en toch in het pl hok zit? pl'ers gaan toch ook voor kracht!?

Maar succes, en ik ben erg benieuwd hoe je progressie met de skills zal gaan!

:thumbup:
Ik redeneerde dat dit het fitness, bodybuilding en krachtsport gedeelte was. Nogal algemeen dus. De PL sectie is net specifieker.
Maar het maakt niet zoveel uit, een log is een log, en ik moet het ergens zetten.

En bedankt

Ik redeneerde dat dit het fitness, bodybuilding en krachtsport gedeelte was. Nogal algemeen dus. De PL sectie is net specifieker.
Maar het maakt niet zoveel uit, een log is een log, en ik moet het ergens zetten.

En bedankt

Oké. :)

Heb je al enig idee hoe je je progressie gaat plannen? Schema's en dergelijken..?

Oké. :)

Heb je al enig idee hoe je je progressie gaat plannen? Schema's en dergelijken..?
Mja, ik ga het eenvoudig houden. Altijd beginnen met een press en een pullup/row. Zal waarschijnlijk iets van 2 keer per week OH presses en pullups, en één keer per week bench en row.
Dan nog wat beenoefeningen die ik nog kan doen. Daar heb ik nog niet echt een goed beeld van, ik heb namelijk geen leg curl en extension. Hamstring raises en calf raises en dergelijke is wel goed te doen.
Dus eigenlijk vooral een goede quadoefening nodig.

Voor de rest nog wet corewerk en af en toe wat grip.
Belangrijkste wordt iig de press en de pullup, de rest bouw ik er wel rond

pm anders basscross eens (als ie terug is), die boekt ook vorderingen ondanks zijn heupnecrose.

Heb je al een eerste portie lijnzaadolie achter de kiezen? :D

Klote van je heup man. Ik weet wat het is:(

Goed dat je door blijft trainen en ga zsm naar een andere dokter en laat een mri-scan maken, want misschien kunnen ze het nog opereren.

Klote van je heup man. Ik weet wat het is:(

Goed dat je door blijft trainen en ga zsm naar een andere dokter en laat een mri-scan maken, want misschien kunnen ze het nog opereren.
Idd, andere dokter ga ik zeker doen. Maar te veel hoop heb ik niet, als er iets aan gedaan kon worden anders dan een prothese had mijn huidige dokter het wel gezegd. Als blijkt dat er iets aan gedaan had kunnen worden maar het nu te laat is kan ik hem nog altijd aanklagen.

Maandag met men huisarts er eens over praten (qua keuze van dokter en zo), ik moet er toch nog zijn.

Als je geen leg ext/curl hebt schaf dan wat bands aan, kun je ook van dat soort dingen thuis mee doen. Succes verder, je zult nog wel een gruwelijk ub kunnen bouwen.

Ik zie nu eigenlijk 3 mogelijkheden:
1) er is inderdaad niets meer aan te doen en dan schaf ik me een wandelstok aan (daar zijn de vrouwen van onder de indruk en ik kan er mee slaan)
2) er had iets gedaan aan kunnen worden maar mijn dokter was een idioot, dan klaag ik hem aan en krijg ik geld
3) er kan nog wel wat aan gedaan worden en ooit squat ik 300kg

Always look on the bright side :p

Als je geen leg ext/curl hebt schaf dan wat bands aan, kun je ook van dat soort dingen thuis mee doen. Succes verder, je zult nog wel een gruwelijk ub kunnen bouwen.
Goeie tip!

@Jesaja: idd, veel te plannen is er niet aan. Gewoon telkens meer OH pressen, meer benchen, meer pulluppen en meer rowen.

Ik zie nu eigenlijk 3 mogelijkheden:
1) er is inderdaad niets meer aan te doen en dan schaf ik me een wandelstok aan (daar zijn de vrouwen van onder de indruk en ik kan er mee slaan)
2) er had iets gedaan aan kunnen worden maar mijn dokter was een idioot, dan klaag ik hem aan en krijg ik geld
3) er kan nog wel wat aan gedaan worden en ooit squat ik 300kg

Always look on the bright side :p

2 gaat moeilijk worden. Ik heb erook al aan zitten denken, maar bij medische fouten heb je zogoed als geen kans. Bij mij ook gruwelijk veel fouten gemaakt.

Je moet bijvoorbeeld eigenlijk binnen 6uur na de val geopereerd worden, is dat bij jou gebeurd? Bij mij pas na 12uur.

2 gaat moeilijk worden. Ik heb erook al aan zitten denken, maar bij medische fouten heb je zogoed als geen kans. Bij mij ook gruwelijk veel fouten gemaakt.

Je moet bijvoorbeeld eigenlijk binnen 6uur na de val geopereerd worden, is dat bij jou gebeurd? Bij mij pas na 12uur.
Nja, je hebt waarschijnlijk wel gelijk. Ik kan hem nog altijd in een donker steegje opwachten met mijn wandelstok.

Ik weet niet meer wanneer ik geopereerd was, het is tenslotte al 4 jaar geleden of zo. Maarik denk dat het wel vrij snel was.

net getraind:

DB OH-press:
2x5x4
5x8
3x12
3x15
3x15
3x15
3x15
3x15
3x15

Pullup (pronated):
opwarmen
3xBW
3xBW
3xBW
3xBW
3xBW
3xBW

DB rows:
8x15
5x22
5x22
5x22
5x22

Push-ups:
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5
1 2 3 3
1 2 3 4
1 2 3
1 2

Chinup (supinated):
1 2 3 2
1 2

Plank:
met rugzak met 10kg in
30 sec
30 sec
25 sec

Back extensions:
10xBW
9xBW+10
10xBW+10

L-seat:
15sec
10 sec

DB presses heb ik gealterneerd met de pullups. Wel leuk, tijdsbesparend.
Push-ups was ook wel nog eens leuk.
Back extensions deed ik met men bankje, dus de rom was nogal klein:p
Voor zij die niet weten wat een plank is:
[Link niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven