AndroidHealthClinic

Fooi bezorging bankstel

:roflol: Had er eig nooit bij stilgestaan dat je het kan zien als een minieme vorm van corruptie. Zag het gewoon als een vriendelijk gebaar. & Heb mss max 6 keer een klein bedrag van 50 cent tot 2€ ontvangen. (niet aangenomen btw, werd in m'n zak gestopt of op de boeken gelegd).

Tjach, als iemand vraagt om iets aan de kant te houden vanwege z'n passie ben ik niet echt de persoon die zal zeggen dat ik dit niet doe omdat het niet fair is tegenover andere klanten. En als die man ook nog eens gepensioneerd is en wss een zeer klein pensioen geeft, enkel maar 2de hands boeken kan kopen en bovendien een vaste klant is..

Precies.

vergeet nooit meer dat mijn pa naar Roemenie ging voor het werk, eerste taxi die hij had vroeg hem na de rit of hij niet 10 euro extra wilde betalen. De taxichauffeur zou de reis op het bonnetje dan 20 euro duurder maken zodat hij dit bij de baas kon declareren, win win situatie volgens hem.

gekke oost europeanen

Dat soort landen is "fooi" geven heel normaal. Dan kan ook alles daar

Zeg je zeker ook tegen de medewerkers van de helpdesk van UPC als je weer eens tegen ze aan het ragen bent? Wees blij dat er nog iemand hele dagen zware zooi trappen op wil sjouwen, als iedereen drs, ing, ir, dr etc is moeten we anders straks weer mensen gaan importeren om dat kutwerk te doen.
Nee, daar houd ik me mond nu tegen,
stommer dan die mensen zijn er geloof ik niet...

en JA ik loop altijd te ragen wat `ragen` dan moge wezen ???
ik heb tenminste nog een vak geleerd ;)

Ja, de pakketbezorger wel. Als ik nou niet thuis ben brengt hij het wel ergens anders heen voor me.
Fooi is meer dan alleen een bedankje

Slim.

Geef verder wel overal minstens 10%.
Maar bezorgers bijna nooit, heb eigenlijk nooit cash bij de hand...

Geef nergens fooi aan of voor... meeste zaken kosten al genoeg en de kwaliteit staat ook bijna nergens hoog in het vaandel (bij bijv. bezorgdiensten).

Spendeer mijn geld liever aan gear :D

Wat ik wel doe is als de buurjongetjes een pakketje van de apotheek ofzo bij hun is afgeleverd omdat we niet thuis zijn. En ze komen dat brengen dan stop ik ze wel wat toe:o

En de verkoper in een winkel? Die krijgt vaak niks.
De kok in een restaurant? Als ze de fooi niet verdelen krijgt hij/zij ook niks.

Fooien zijn niet meer nodig in deze tijd. Iedereen krijgt minimaal het wettelijk minimum (jeugd)loon en een fooi is leuk, maar niet noodzakelijk.

Fooi geven is prima lijkt me, maar als iemand het niet doet is het niet per se een gier of zo

Wat een wijsheid...
Het gaat bij een fooi vooral om de waardering die je geeft en de waardering die jij weer terug krijgt, niet zo zeer het geld.

Waarom fooien juist in deze tijd niet meer nodig zijn begrijp ik al helemaal niet ,het zijn vaak de baantjes waarmee weinig verdient wordt en juist deze mensen hebben het moeilijker als ooit te voren in deze tijd.

Verder als je ergens vaste klant bent bij bijv. een restaurant, kroeg, terras, foodservice en je geeft altijd een goede fooi wordt je automatisch beter en sneller behandeld dan de gieren die niks geven.

Je kan wel stellen dat ze "gewoon" hun werk doen, maar zo gaat deze vlieger in de praktijk niet op.

Wat een wijsheid...
Het gaat bij een fooi vooral om de waardering die je geeft en de waardering die jij weer terug krijgt, niet zo zeer het geld.

Waarom fooien juist in deze tijd niet meer nodig zijn begrijp ik al helemaal niet ,het zijn vaak de baantjes waarmee weinig verdient wordt en juist deze mensen hebben het moeilijker als ooit te voren in deze tijd.

Verder als je ergens vaste klant bent bij bijv. een restaurant, kroeg, terras, foodservice en je geeft altijd een goede fooi wordt je automatisch beter en sneller behandeld dan de gieren die niks geven.

Je kan wel stellen dat ze "gewoon" hun werk doen, maar zo gaat deze vlieger in de praktijk niet op.

Als ze een fooi nodig hebben om fatsoenlijk hun werk te doen krijgen ze geen fooi.

Wat een wijsheid...

Dus ga ik voortaan aan iedereen fooi geven waar ik waardering voor heb en deze ook terugkrijg?

Ik heb nog nooit iemand fooi zien geven in een ziekenhuis. Ook niet bij een bejaardencentrum waar vrijwilligers de ouderen helpen, deze krijgen niet eens salaris, maar ook geen fooien.
Krantenjongen, fooi? En hoe zit het met de gemeente werkers die hier de struiken mooi opknappen voor ons zodat het er goed uitziet? En de vuilnisman?

Jeetje, met die instelling ben je heel veel fooien kwijt.

Iedereen mag zelf bepalen of ze fooi geven of niet, dit doe ik ook. Ik geef soms fooi in restaurant, maar IK zal nooit fooi geven aan een meubelbezorger. Dat is mijn mening en volgens mij mag dit ook gewoon.

Ik bedoel ermee dat iedereen hier een minimum salaris krijgt en ze dus niet hoeven te leven (lees; NODIG hebben) van een fooi.

Als ze een fooi nodig hebben om fatsoenlijk hun werk te doen krijgen ze geen fooi.

Pinneus!:D

---------- Toegevoegd om 22:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:53 ----------

Dus ga ik voortaan aan iedereen fooi geven waar ik waardering voor heb en deze ook terugkrijg?

Ik heb nog nooit iemand fooi zien geven in een ziekenhuis. Ook niet bij een bejaardencentrum waar vrijwilligers de ouderen helpen, deze krijgen niet eens salaris, maar ook geen fooien.
Krantenjongen, fooi? En hoe zit het met de gemeente werkers die hier de struiken mooi opknappen voor ons zodat het er goed uitziet? En de vuilnisman?

Jeetje, met die instelling ben je heel veel fooien kwijt.

Iedereen mag zelf bepalen of ze fooi geven of niet, dit doe ik ook. Ik geef soms fooi in restaurant, maar IK zal nooit fooi geven aan een meubelbezorger. Dat is mijn mening en volgens mij mag dit ook gewoon.

Ik bedoel ermee dat iedereen hier een minimum salaris krijgt en ze dus niet hoeven te leven (lees; NODIG hebben) van een fooi.

Als je niet begrijpt dat je met een fooi je waardering uit naar de persoon die je geholpen heeft dan wordt het lastig je verder wat bij te brengen.
Leuk met je voorbeelden, maar een krantenjongen krijgt wel degelijk fooi rond de kerst. En nog een flinke ook! Als je de waardering niet snapt, begrijp ik niet waarom je soms wel fooi geeft.

Je moet zelf bepalen of je als pinneus door het leven gaat ja. Volledig in je recht.

Voor een bankstel zou ik geen fooi geven. Bezorgers van eten geef ik ook vrijwel nooit, hoogstens doe ik het wisselgeld wel eens cadeau als het niet veel is. Met die minimale bestelbedragen, bezorgkosten en transactiekosten kost het al genoeg.

Zijn maar weinig dingen waar ik echt iets extra's voor geef:
in een restaurant geef ik meestal 10%
in een cafe max een tientje of als de service matig was rond ik het slechts af naar boven
masseur/masseuse tientje
kleermaker 5,- ofzo
taxi rond ik ook altijd af naar boven

Ik vind fooi wel een mooi middel als blijk van waardering maar niet iets wat vanzelfsprekend zou moeten zijn. Daarnaast als iets goed is bevallen kan dat naar mijn mening ook prima enkel met woorden uitgesproken worden, niet alles draait om geld.

Pinneus!:D

---------- Toegevoegd om 22:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:53 ----------

Als je niet begrijpt dat je met een fooi je waardering uit naar de persoon die je geholpen heeft dan wordt het lastig je verder wat bij te brengen.
Leuk met je voorbeelden, maar een krantenjongen krijgt wel degelijk fooi rond de kerst. En nog een flinke ook! Als je de waardering niet snapt, begrijp ik niet waarom je soms wel fooi geeft.

Je moet zelf bepalen of je als pinneus door het leven gaat ja. Volledig in je recht.

Als jij niet begrijpt dat de voorbeelden die ik noem, wel degelijk te maken hebben met waarderingen uiten naar personen die je geholpen heeft.

Als ik in het ziekenhuis beland en er beter uit kom, hebben zij mij geholpen. Daar wil je je waardering naar uiten (ik tenminste wel), maar niemand zou dan toch fooi geven?

Waarom zou ik dan wel waardering uiten door geld te geven aan iemand die mijn bank komt bezorgen?

Als jij niet begrijpt dat de voorbeelden die ik noem, wel degelijk te maken hebben met waarderingen uiten naar personen die je geholpen heeft.

Als ik in het ziekenhuis beland en er beter uit kom, hebben zij mij geholpen. Daar wil je je waardering naar uiten (ik tenminste wel), maar niemand zou dan toch fooi geven?

Waarom zou ik dan wel waardering uiten door geld te geven aan iemand die mijn bank komt bezorgen?

Waarom dan wel fooi geven in een restaurant wat je zegt te doen?

Waarom dan wel fooi geven in een restaurant wat je zegt te doen?

Omdat ik wel waardering wil uiten door geld te geven aan hen, maar niet waardering wil uiten door geld te geven aan bezorgers.
Hoe moeilijk is dat te begrijpen?

Ik uit mijn waardering in verschillende manieren, zoals eigenlijk iedereen wel doet. Vaak een ''bedankt'', soms een fooi, soms een kopje koffie ofzo.

Terug
Naar boven