Fitness Seller

Fooi bezorging bankstel

Omdat ik wel waardering wil uiten door geld te geven aan hen, maar niet waardering wil uiten door geld te geven aan bezorgers.
Hoe moeilijk is dat te begrijpen?

Ik uit mijn waardering in verschillende manieren, zoals eigenlijk iedereen wel doet. Vaak een ''bedankt'', soms een fooi, soms een kopje koffie ofzo.

:roflol:

Jij spoort echt niet.

En nee, dat heeft niet te maken met of je wel of geen fooit geeft. Doei.

:roflol:

Jij spoort echt niet.

En nee, dat heeft niet te maken met of je wel of geen fooit geeft. Doei.

Wait wut?

Je wilt daarmee zeggen dat wat ik zeg niet klopt?
Dus ieder die een fooi geeft in restaurant, moet fooi geven aan een bezorger, anders spoort hij niet?

Volgens mij spoor jij dan niet..

Edit: of je begrijpt werkelijk niet hoe een mens in elkaar steekt en hoe de maatschappij werkt. Helaas weet ik dat wel ;)
Als puntje bij paaltje komt, doe ik met mijn geld wat ik ermee wil doen (buiten verplichtingen om) en dat is WEL besteden aan een fooitje in een restaurant en dat is NIET besteden aan een fooi aan een bezorger.

Dus ga ik voortaan aan iedereen fooi geven waar ik waardering voor heb en deze ook terugkrijg?

Ik heb nog nooit iemand fooi zien geven in een ziekenhuis. Ook niet bij een bejaardencentrum waar vrijwilligers de ouderen helpen, deze krijgen niet eens salaris, maar ook geen fooien.
Krantenjongen, fooi? En hoe zit het met de gemeente werkers die hier de struiken mooi opknappen voor ons zodat het er goed uitziet? En de vuilnisman?

Jeetje, met die instelling ben je heel veel fooien kwijt.

Iedereen mag zelf bepalen of ze fooi geven of niet, dit doe ik ook. Ik geef soms fooi in restaurant, maar IK zal nooit fooi geven aan een meubelbezorger. Dat is mijn mening en volgens mij mag dit ook gewoon.

Ik bedoel ermee dat iedereen hier een minimum salaris krijgt en ze dus niet hoeven te leven (lees; NODIG hebben) van een fooi.

als krantenjongen krijg je met oud en nieuw veel fooi hoor

Je mist het punt.

Mijn punt is, waarom is het raar dat als iemand wel af en toe fooien geeft in een restaurant, geen fooi wilt geven aan een banken bezorger?

Dat is het enige.

Er wordt gezegd: fooi geef je om je waardering te tonen.
True, maar je kan meer dingen geven of doen om waardering te tonen..dat is gewoon mijn punt, als je (wie dan ook, niet per se aan jou gericht) denkt dat dat dom is, dan behoor je niet in deze maatschappij.

Je mist het punt.

Mijn punt is, waarom is het raar dat als iemand wel af en toe fooien geeft in een restaurant, geen fooi wilt geven aan een banken bezorger?

Dat is het enige.

Er wordt gezegd: fooi geef je om je waardering te tonen.
True, maar je kan meer dingen geven of doen om waardering te tonen..dat is gewoon mijn punt, als je (wie dan ook, niet per se aan jou gericht) denkt dat dat dom is, dan behoor je niet in deze maatschappij.

omdat het 1 als normaal wordt gezien en het andere niet.

omdat het 1 als normaal wordt gezien en het andere niet.

Dat is jouw invulling en het kan goed zijn dat grotendeel van de maatschappij hier ook aan meedoet, maar ik geef bij het ene wel fooi omdat ik het wil en bij de ander niet omdat ik het niet wil.
Ik ga geen fooi geven als ik het niet wil en ik geef het wel als ik het wel wil, of dit nu komt doordat het ene als normaal wordt gezien of niet, is voor mij in ieder geval niet de eerste beweegreden hiervan.

Het lijkt mij dat iemand blijer is met een complimentje dan met 1 euro fooi.

Een complimentje -> kan je hele dag goed maken.

1 euro -> geeft je een tijdelijk (minimaal) goed gevoel.

In een restaurant ofzo geef ik wel fooi. Ongeveer 5% minimaal.
Bij een bezorger ligt het er maar net aan. Ik zou ze niet zomaar 5 euro geven, maar als ik iets terplekke moet afrekenen zou ik er bijvoorbeeld best 5 euro bij doen.

Het is maar net of ik het geld dus al in mijn handen heb. anders vind ik het ook een beetje awkward. Ik bedoel: Het komt een beetje arrogant over om iemand die even oud is als ik 5 euro te geven omdat de mijn bankstel naar binnen sjouwt. Als het een gastje van 16 is die goed zijn best doet zou ik het nog wel kunnen doen.

---------- Toegevoegd om 21:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:06 ----------

Daarnaast scheelt het ook wel of het een restaurant is waar ik de volgende keer nog graag wordt gezien en er vaker wil eten. Of dat het bij een eenmalig bezoek is ergens.

Als je ergens bekent staat als een vaste klant die ook nog eens goed is voor het personeel wat er werkt doet datzelfde personeel weleens iets extra voor je. Als je haast hebt brengen ze je eten sneller, ze komen eens wat vaker bij je kijken of alles wel naar wens is, etc.

Terug
Naar boven