XXL Nutrition

Fysio adviseert: niet squatten

Hoeft natuurlijk niet. Ik heb een fysio die het als uitdaging ziet me zo snel weer op gang te krijgen en moet meestal pijnlijke oefeningen juist wel blijven doen, maar dan veel lichter.

Ligt echt helemaal aan het soort blessure.

Gewoon terug naar de fysio met je vragen of een andere zoeken.

Ik weet niet of z'n kniepijn van z,n rug komt. Het is niet onmogelijk, maar atypisch en niet consistent met wat hij vertelt. Weet meer van de rug dan van de knie maar pijn bij lopen lijkt me meer ligamentair of een kraakbeenprob.
En ik ben geen fysio, bestaat toch niet in België :-)

Nuja, raadpleeg je huisarts!

Zonder de diagnose van de fysiotherapeut ( die officieel niks mag diagnosticeren) in twijfel te trekken:

Hardlopen is vele malen belastender voor je knieën dan het squatten. Komt tegenover te staan dat je de squat natuurlijk wel met perfecte form moet uitvoeren; zeker als je met zware gewichten tilt.

Persoonlijk zou ik het hardlopen eruit gooien. Het squatten ook. Over een week of twee zou ik het squatten in lichte sets weer oppakken en zien hoe dat gaat. Hardlopen kun je na een langere pauze, langzaam weer oppakken in combinatie met andere cardio ( als het om cardiodoeleinden gaat).

Trainen op geleidde van de pijn lijkt me een juiste keuze. Pijnschaal 1-10 , mag over het algemeen een 4 gehaald worden.

Je kunt je fysiotherapeut ook gewoon aangeven dat je als doel van de behandeling wilt hebben dat je pijnvrij kunt squatten; als dit volgens hem/haar niet mogelijk is kun je dan om een goede uitleg vragen.

vr.gr.
Jay

Zonder de diagnose van de fysiotherapeut ( die officieel niks mag diagnosticeren) in twijfel te trekken:

Hardlopen is vele malen belastender voor je knieën dan het squatten. Komt tegenover te staan dat je de squat natuurlijk wel met perfecte form moet uitvoeren; zeker als je met zware gewichten tilt.

Persoonlijk zou ik het hardlopen eruit gooien. Het squatten ook. Over een week of twee zou ik het squatten in lichte sets weer oppakken en zien hoe dat gaat. Hardlopen kun je na een langere pauze, langzaam weer oppakken in combinatie met andere cardio ( als het om cardiodoeleinden gaat).

Trainen op geleidde van de pijn lijkt me een juiste keuze. Pijnschaal 1-10 , mag over het algemeen een 4 gehaald worden.

Je kunt je fysiotherapeut ook gewoon aangeven dat je als doel van de behandeling wilt hebben dat je pijnvrij kunt squatten; als dit volgens hem/haar niet mogelijk is kun je dan om een goede uitleg vragen.

vr.gr.
Jay

Heldere mail, ik wil er alleen ter nuancering aan toevoegen dat fysiotherapeuten wel gerechtigd zijn te diagnosticeren; zij doen aan gevolgen diagnostiek en komen zo tot een fysiotherapeutische diagnose.

Zelfs waarschijnlijkheids uitspraken op biomedisch vlak (zeg maar: klassieke diagnostiek) zijn geoorloofd en gebruikelijk. Enige reserve is daarbij altijd wenselijk, omdat gouden standaarden -mits bestaand- in de 2e lijn liggen.

Wat een hoop zure mensen hier ten aanzien van fysiotherapie zeg! Blijkt maar weer dat er een hoop mensen zijn hier op het forum die het allemaal wel denken te weten.
Ook nog uitgedaagd worden om een foto van een diploma of een ander bewijs te plaatsen is wel erg triest natuurlijk. Er wordt om advies gevraagd en als mensen die dit voor hun werk doen dat hier gratis geven aan een paar anonieme forum bezoekers, denk ik dat je alleen maar blij mag zijn.
Dat er hier mensen zijn die vervelende ervaringen hebben met een of meer fysiotherapeuten is heel vervelend, maar om dan gelijk alle therapeuten te schofferen.

Ik wens de topicstarter veel succes met zijn klachten, ik ben er weer van genezen om mensen hier van advies te voorzien. Mensen die echt geholpen willen worden sturen maar een PM, dan kan je in mijn praktijk langs komen in Dordrecht voor een duidelijke diagnose, behandeling en advies, zonder die roeptoeters langs de lijn die er zoveel minder verstand van hebben dan ze zelf denken te hebben.

Terug
Naar boven