Fitness Seller

GABA ivm medicatie

hardcorebuilder

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
359
geachte dbb gasten :D

Ik zou graag het supplement GABA eens willen uitproberen maar zit met een klein probleempje.

GABA is een rustgevende neurotransmitter.
Nu slik ik ook medicatie (fevarin/fluvoxamine) = serotonineheropnameremmers = neurotransmitter.

Nou vroeg ik me af, of ik dus GABA erbij mag nemen.
Nu heb ik me huisarts eral over gebeld en hij zou het onderzoeken en zou me volgende week weer terug bellen met een antwoord.

Nu vind ik dat prima.
Alleen bedacht ik me zonet dat GABA (Gamma-aminoboterzuur) ook in voeding zit.
Nou probeer ik op Google erachter te komen hoeveel er nou in voeding zit.
zal wel niet veel zijn, maar ben toch nieuwsgierig.

Maar tot nu toe ben ik nog niks tegengekomen.

Wel ben ik deze PDF pagina tegengekomen en staat er bij nr 5.1 het volgende:
Fluvoxamine heeft geen tot weinig effect op de heropname van andereneurotransmitters zoals norepinephrine en dopamine

link: [Link niet meer beschikbaar]
al snap ik niet helemaal met ze met heropname bedoelen maargoed...

Maargoed me vraag is dus eigenlijk of iemand een site weet waarop de hoeveelheid van
Gamma-aminoboterzuur word aangegeven in voeding.

Zou niet weten waarom je het niet zou mogen nemen. Toen ik nog anti-depressiva's nam, nam ik ook elke dag voor het slapengaan 3 GABA pillen van XXL. Ben er wel na een maand mee gestopt omdat ik niet echt vond dat het echt iets deed.

Bij anti-depressiva mag je ook alcohol drinken en zo, alleen kan je er wel wat suf door worden. Dus als alchohol geen kwaad kan, kan GABA het ook niet aangezien alcohol voornamelijk ook GABA beïnvloed.

Laatst bewerkt:
oh hardcorebuilder, ik dacht altijd dat jij zo'n bikkel was joh. waarom slik je ssri's?

Je kan GABA perfect combineren met SSRI's,

SSRI's binden aan de serotonine transporter wat serotonine wegneemt van de plaats waar het zijn effect heeft, er blijft dus meer serotonine in actieve gebieden wat dus een antidepressief effect zou moeten veroorzaken. Fluvoxamine heeft dus weinig effect op de concentratie van dopamine en noradrenaline.

Effexor, een SNRI is een andere antidepressiva die ook de heropname van noradrenaline werkt en dus ook energiegevend is.

Overigens is GABA maar beperkt actief (het geraakt niet door de BBB), pharmagaba is een betere bron.

Gaba slaat op andere neurotransmitters dan antidepressiva.
Het supplement wat je neemt is waarschijnlijk geen gaba zelf maar een stofje dat de opname van gaba bevorderd of zoiets.

Voor zover ik weet geen complicaties dus, maar ik snap niet dat je het hier vraagt je kunt het beter gewoon aan de dokter vragen.

GABA werkt niet in op serotonine dacht ik. Zal dus ook niet de werking van je anti-depressiva verstoren.

---------- Toegevoegd om 13:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:59 ----------

Je kan GABA perfect combineren met SSRI's,

SSRI's binden aan de serotonine transporter wat serotonine wegneemt van de plaats waar het zijn effect heeft, er blijft dus meer serotonine in actieve gebieden wat dus een antidepressief effect zou moeten veroorzaken. Fluvoxamine heeft dus weinig effect op de concentratie van dopamine en noradrenaline.

Effexor, een SNRI is een andere antidepressiva die ook de heropname van noradrenaline werkt en dus ook energiegevend is.

Overigens is GABA maar beperkt actief (het geraakt niet door de BBB), pharmagaba is een betere bron.

Niet helemaal waar, want het vrijgeven van serotonine betekend een grotere afgifte van dopamine toch?

GABA werkt niet in op serotonine dacht ik. Zal dus ook niet de werking van je anti-depressiva verstoren.

---------- Toegevoegd om 13:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:59 ----------

Niet helemaal waar, want het vrijgeven van serotonine betekend een grotere afgifte van dopamine toch?

Hangt ervan af, de interactie tussen de verschillende serotonine systemen en dopamine is verschrikkelijk ingewikkeld. (Het 5HT2C complex onderdrukt dopamine en heeft een antidepressief effect wanneer het onderdrukt word met een selectieve antagonist, vreemd genoeg veroorzaken 5HT2C agonisten ook een acuut antidepressief effect, wss door het verhogen van BDNF expressie).

SSRI's hebben wel een antidepressief effect bij sommige mensen doordat ze serotonine verhogen wat leid tot activatie van de 5HT1A receptor. Het duurt altijd wel enkele weken voordat ze werken alhoewel ze serotonine acuut verhogen.

Dit komt doordat SSRI's ook nog andere serotonine receptoren activeren wat juist een depressief effect heeft (onderandere 5HT2C) en de 5HT1A presynaptische receptoren geactiveerd worden wat de hoeveelheid serotonine dan weer verlaagd, na enkel weken worden die echter minder gevoelig.

BDNF expressie speelt een grote rol bij het antidepressief effect van SSRI's.

SSRI's werken enorm inefficient en zijn daarom bij veel mensen niet beter dan placebo. Selectieve 5HT1A agonisten zitten in de lift en zullen een rebust antidepressief effect veroorzaken, alleen duurt het nog jaren voordat die op de markt komen.

---------- Toegevoegd om 13:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:12 ----------

Alsof bikkel en een probleem met serotonine productie elkaar uitsluiten.

De lage serotonine productie als oorzaak van depressie theorie is al lang achterhaald, wat depressie veroorzaakt weet niemand, in sommige gevallen word het veroorzaakt door teveel stres wat neurogenesis stopzet in de hippocampus, veel antidepressiva draaien dit om door het verhogen van BDNF expressie en zo neurogenesis te veroorzaken.

Maar dit is niet het enige want er zijn massas mensen die niet reageren op antidepressiva. Wel lijkt neurogenisis essentieel te zijn want als je dit tegenhoud verliezen veel antidepressiva hun werking in ratten.

• Topic Starter Topic Starter
Dus ik kan het gewoon nemen?
Anders begin ik gewoon laag, en dan kijk ik eerst of er negatieve effecten heeft :)

btw, fluvoxamine kan voor meerdere eeh klachten gebruikt worden, waarom jullie steeds over antidepressiva hebben is me een raadsel.

Dus ik kan het gewoon nemen?
Anders begin ik gewoon laag, en dan kijk ik eerst of er negatieve effecten heeft :)

btw, fluvoxamine kan voor meerdere eeh klachten gebruikt worden, waarom jullie steeds over antidepressiva hebben is me een raadsel.

Ach, zo worden de SSRI's gewoon genoemd, zo worden ze ook tegen vroegtijdig klaarkomen gebruikt, is weer helemaal iets anders:p

Je kan het gwn nemen, maar zoiezoe zie ik GABA als een nutteloos supplement, er zijn betere varianten.

is Macuna Pruriens hetzelfde verhaal?

Citaat:
Fluvoxamine heeft geen tot weinig effect op de heropname van andereneurotransmitters zoals norepinephrine en dopamine

link: [Link niet meer beschikbaar]

serotonine is net als norepinephrine en dopamine een monamine. Dus ik neem aan dat ze die groep neurotransmitters als geheel niet als bezwaarlijk zullen vinden om te gebruiken naast fluvoxamine.

okee...
je noemt het een mood booster, mwa die mood heb ik niet nodig :D

ff uit me hoofd, weet niet of het 123 klopt.
theanine = voor: alertheid, concentratie- en slaapgedrag
EGCG = stofje in groene thee wat zorgt voor vetverbranding
Pharmagaba = gaba?
picamillon = geen idee
Mucuna pruriens = stimuleert de hormoonproductie

Alleen die laatste lijkt me dus wel interessant :D

okee...
je noemt het een mood booster, mwa die mood heb ik niet nodig :D

ff uit me hoofd, weet niet of het 123 klopt.
theanine = voor: alertheid, concentratie- en slaapgedrag
EGCG = stofje in groene thee wat zorgt voor vetverbranding
Pharmagaba = gaba?
picamillon = geen idee
Mucuna pruriens = stimuleert de hormoonproductie

Alleen die laatste lijkt me dus wel interessant :D

Theanine zit in mijn stack voor het glutamate antagonisme en zo hopelijke tolerantie te vertragen/tegen te houden.
EGCG om het enzyme te onderdrukken dat ldopa en 5HTP omzet in serotonine en dopamine.
GABA = SHIT, afripperij dat niet in de hersenen geraakt, pharmaGABA is gaba wat door de BBB geraakt. Net hetzelfde met picamillon.
Mucuna voor de LDOPA.

Die gebruiken wat jij zegt zijn er ook ja:D

Theanine zit in mijn stack voor het glutamate antagonisme en zo hopelijke tolerantie te vertragen/tegen te houden.
EGCG om het enzyme te onderdrukken dat ldopa en 5HTP omzet in serotonine en dopamine.
GABA = SHIT, afripperij dat niet in de hersenen geraakt, pharmaGABA is gaba wat door de BBB geraakt. Net hetzelfde met picamillon.
Mucuna voor de LDOPA.

Die gebruiken wat jij zegt zijn er ook ja:D

okee,
ook enig idee waar je die mucuna en pharmagaba in nederland kan verkrijgen dan?

Terug
Naar boven