AndroidHealthClinic

Peiling Geloof jij in een god of goden?

Peiling Peiling Geloof jij in een god of goden?

• Ja

Stemmen: 65 22,0%
  • Nee

Stemmen: 231 78,0%

• Totaal stemmers
    296
Dan komen we bij de typische stelling: god bestaat want het staat in de bijbel, en wat in de bijbel staat is correct, want het is door god geschreven.
Aan zo'n "bewijs" kan je toch geen belang hechten als je jezelf een beetje serieus neemt?

Denk dat ik mezelf maar ga terugtrekken uit dit topic. Ik kan me zo druk maken in het gebrek aan logica soms, en het heeft uiteindelijk toch geen zin want iedereen blijft toch bij zijn eigen idee. :)

Kan je er een paar voor me noemen?

het zijn trouwens ook altijd lullige feitjes, vb dat de aarde rond is , wat ze hier in het westen toen al 1000 jaar wisten. Ben benieuwd of je er ook diepere shit in kan vinden, quantumonbepaaldheid, genetic drift. ... dan pas ben ik echt overtuigd.

Hier een voorbeeld: even snel gezocht op internet!

De zeeën die zich niet met elkaar mengen

Eén van de eigenschappen van de zeeën welke pas onlangs ontdekt is, wordt in een Koranvers als volgt omschreven:
Hij heeft de twee zeeën losgelaten om elkaar te ontmoeten. Tussen hen is een scheiding die geen van beiden voorbij kan gaan. (Koran 55:19-20)
De eigenschap van zeeën, n.l. dat ze bij elkaar komen, zonder dat er vermenging met elkaar plaatsvindt, is pas onlangs door oceanografen ontdekt. Door de fysieke kracht, die "oppervlaktespanning" genoemd wordt, vermengen de wateren van naast elkaar liggende zeeën zich niet met elkaar. Dit wordt veroorzaakt door een verschil in dichtheid van hun wateren, de oppervlaktespanning voorkomt de menging met elkaar, net alsof er een dunne muur tussen hen is. (Davis, Richard A., Jr. 1972, Principles of oceanography, Don Mills, Ontario, Addison-Wesley publishing, p. 92-93.)
Het is interessant, dat in een tijd dat de mensen geen kennis van natuurkunde, van oppervlaktespanning of van oceanografie hadden, dit in de Koran is geopenbaard.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Er zijn grote golven, sterke stroming en getijden in de Middellandse zee en de Atlantische oceaan. Het water van de Middellandse zee, komt bij Gibraltar, de Atlantische Oceaan in. Maar de temperatuur, het zoutgehalte en de dichtheid veranderen niet vanwege de grens die hen scheidt.

Komt van dit site [Link niet meer beschikbaar]
Lees er staat veel meer!

Ik geloof niet zozeer een 'een' God.

ik geloof wel dat er meer is dan enkel dit leven, maar hoe of wat en wat daarvan écht waar is, kom ik pas achter als mijn tijd gekomen is.

Laatst bewerkt:
Lol, als je die wetenschappelijke verklaringen er in wil zien, kan je ze er in zien ja. Ze konden evengoed iets anders betekenen. Beetje zoals de voorspellingen van Nostradamus. Met genoeg fantasie was hij ook bij elke voorspelling juist.

Hoe ze uit "Hij is de Voortbrenger van de hemelen en de aarde. (Koran 6:101)" afleiden dat de Koran de big bang bevestigt, is mij ook een raadsel ???

Eén van de eigenschappen van de zeeën welke pas onlangs ontdekt is, wordt in een Koranvers als volgt omschreven:
Hij heeft de twee zeeën losgelaten om elkaar te ontmoeten. Tussen hen is een scheiding die geen van beiden voorbij kan gaan. (Koran 55:19-20)
De eigenschap van zeeën, n.l. dat ze bij elkaar komen, zonder dat er vermenging met elkaar plaatsvindt, is pas onlangs door oceanografen ontdekt. Door de fysieke kracht, die "oppervlaktespanning" genoemd wordt, vermengen de wateren van naast elkaar liggende zeeën zich niet met elkaar. Dit wordt veroorzaakt door een verschil in dichtheid van hun wateren, de oppervlaktespanning voorkomt de menging met elkaar, net alsof er een dunne muur tussen hen is. (Davis, Richard A., Jr. 1972, Principles of oceanography, Don Mills, Ontario, Addison-Wesley publishing, p. 92-93.)
Het is interessant, dat in een tijd dat de mensen geen kennis van natuurkunde, van oppervlaktespanning of van oceanografie hadden, dit in de Koran is geopenbaard.
Er zijn grote golven, sterke stroming en getijden in de Middellandse zee en de Atlantische oceaan. Het water van de Middellandse zee, komt bij Gibraltar, de Atlantische Oceaan in. Maar de temperatuur, het zoutgehalte en de dichtheid veranderen niet vanwege de grens die hen scheidt.

Lees er staat veel meer!
Ten eerste is het de vraag of ze met dat zinnetje wel precies dat ene bedoelen. Ten tweede kun je dat met het blote oog zien, ik heb bij natgeo wel is beelden gezien daarvan, en het ene water is gewoon van heel andere kleur, daar hoef je geen natuurkundige voor te zijn om te constateren dat het net lijkt of er een muur tussenzit.

Ten eerste is het de vraag of ze met dat zinnetje wel precies dat ene bedoelen. Ten tweede kun je dat met het blote oog zien, ik heb bij natgeo wel is beelden gezien daarvan, en het ene water is gewoon van heel andere kleur, daar hoef je geen natuurkundige voor te zijn om te constateren dat het net lijkt of er een muur tussenzit.

Yup dat bedoelen ze ermee, en dat je het met blote oog kan zien wie weet.. Maar dat is pas deze eeuw ontdekt terwijl dat allaaaaang in de koran is gemeld.

Verder hier nog wat filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=CeLNY0wA0Co

http://www.youtube.com/watch?v=656eHLz8d_0

http://www.youtube.com/watch?v=bfP9vKUpGQw

http://www.youtube.com/watch?v=0P-5O48zHZE

Er is echt veel over te vinden, maar vaak willen de meeste mensen geen aandacht aan besteden en gewoon maar roepen wie is god??

Lees er staat veel meer!
Welke professor is nu dan moslim geworden die dit ontdekt heeft? En ik had wel iets concreters verwacht in de koran. Je kan ongetwijfeld wel met een sterker voorbeeld komen.

Yup dat bedoelen ze ermee, en dat je het met blote oog kan zien wie weet.. Maar dat is pas deze eeuw ontdekt terwijl dat allaaaaang in de koran is gemeld.

Het is duidelijk te zien, Daster z'n plaatjes werken niet maar het waren dus deze:
2ldgdht.jpg

-------------.jpg

Slechts nu weten we waarom dit zo is, en dat staat ook niet in de koran beschreven.

vermengen de wateren van naast elkaar liggende zeeën zich niet met elkaar.
Ik vind dit zinnetje overigens opmerkelijk van die site, want ze mengen wel gewoon, het is alleen een traag proces.

Lol, zo'n typisch voorbeeld van religieus "bewijs" ook weer he.

Lol, zo'n typisch voorbeeld van religieus "bewijs" ook weer he.

Mja, strict gezien had de koran het dus zelfs fout als we het dan toch als wetenschappelijk bewijs gaan aanvoeren, oceanen mengen namelijk wel, ook al gaat dit traag. Verder is het totaal niet duidelijk wat er precies bedoeld wordt, en geeft het ook geen enkele beschrijving waarom de oceanen zo langzaam mengen. Verder was het dus toen ook al met het blote oog zichtbaar, niks bijzonders dus.

• Topic Starter Topic Starter
Die 'wetenschappelijke verklaringen' zijn inderdaad ook een leuk onderwerp. Stel jezelf eens de volgende vragen als je dat gelooft:

- Waarom begreep niemand die verklaringen in de tijd dat het boek geschreven werd? Alleen nu zien en begrijpen we ze blijkbaar. Dan waren ze in die tijd dus niet erg nuttig als uitleg. God of Allah kon miljoenen mensenlevens gered hebben, gewoon door uit te leggen hoe je penicilline maakt en waar het goed voor is. Vond hij dat niet belangrijk?

- Waarom zijn het altijd vage teksten die op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden? Waarom niet een duidelijke tekst die zonder enige twijfel een wetenschappelijk proces uitlegt dat onmogelijk in die tijd door de mens geweten kon zijn?

- Waarom zou een bovennatuurlijke entiteit die alwetend, alomtegenwoordig, en oneindig goed is iets al een boek gebruiken om te communiceren? Wetende dat talen veranderen, wetende dat mensen fouten maken zowel bij het schrijven als bij de vertalingen.

Er zijn vast nog wel andere vragen die je kan stellen, maar dit schiet me als eerste te binnen.

Ik ben er van overtuigd dat 'iets' ons gecreëerd heeft, en dan bedoel ik niet alleen de mensheid maar het hele universum. Wat dat 'iets' mag zijn zullen wij nooit te weten komen omdat we dat simpelweg niet kunnen bevatten.

Om de reden van ons bestaan toch nog enigzins begrijpelijk te maken zijn er religies ontstaan die inspelen op de innerlijke behoeftes van de mens en ons een houvast geven in donkere tijden. :roflol:

@ getxxl: Ik heb me niet helemaal verdiept in zulke feiten, heb dan ook snel wat gekopieerd en geplakt. Maar geloof me al die vragen van jou zijn allang gesteld aan moslim geleerden en hebben het kunnen beantwoorden. Mssn staat nu ook op internet allemaal. Ben namelijk niet echt bezig met of Islam wel echt is.

@ Big-T: God kon zoveel voor ons doen, maar wordt duidelijk in koran aangegeven jullie hebben hersenen en zullen veel bereiken qua technologie. Dat is ook gebeurd als je kijkt de dag vandaag wat een mens allemaal kan doen.

Nogmaals ik kan niet alle vragen beantwoorden, daar ben ik niet opgetraind. Kan wel dingen noemen maar jullie willen alles duidelijk hebben, daar heb ik helaas geen tijd voor anders doe ik het met plezier.

Moslim geleerden? Maar dat zijn geen wetenschappers, dat zijn schriftgeleerden die iets uitleggen op basis van wat woorden in een niet wetenschappelijk boek.

@ getxxl: Ik heb me niet helemaal verdiept in zulke feiten, heb dan ook snel wat gekopieerd en geplakt. Maar geloof me al die vragen van jou zijn allang gesteld aan moslim geleerden en hebben het kunnen beantwoorden. Mssn staat nu ook op internet allemaal. Ben namelijk niet echt bezig met of Islam wel echt is.
Nou, kom maar op met die antwoorden dan. Oceanen mengen in ieder geval wel. Er bestaat namelijk geen discontinuiteit tussen twee mengbare vloeistoffen (zoals beschreven in de continuummechanica), verder betekent dichtheids stratificatie niet dat iets niet mengt, het remt alleen menging. Gezien er een stroming is (en anders was er nog de wet van fick), verzoorzaakt de stroming vooral de menging. Met gebruik van het getal van richardson kom je er ook al snel achter dat deze oneindig moet zijn, wil de koran gelijk krijgen. Helaas is dit onmogelijk.

Zoek voor mij een moslim geleerde die dit weet te ontkrachten, beginnend met de continuummechanica.

Je kan wel van alles roepen, maar het klopt gewoon niet.

Om te beginnen dus:
  1. De koran beschrijft iets wat met het blote oog zichtbaar is. (de scheiding tussen de oceanen, deze vormen worden veroorzaakt door het warmte- en zoutconcentratieverschil, de dichtheid dus. Warmte balanceert sneller dan de concentratie zout waardoor je die mooie figuren krijgt die je ook op satellietbeelden kan zien)
  2. De koran geeft hier vervolgens geen verklaring voor.
  3. Hedendaags is duidelijk waarom de oceanen niet 'lijken' te mengen (dit is dus wel het geval, menging verloopt echter traag, maar het mengt dus wel) De koran heeft achteraf gezien dus zelfs ongelijk.

Al met al, ook al zouden oceanen daadwerkelijk voor geen druppel met elkaar mengen, dan is die passage uit de koran nog steeds niks meer dan 'n observatie van het blote oog vastgelegd op papier. Verder is het geeneens nauwkeurig beschreven, maar nogal vaag, zoals ik gewend ben van vrijwel alle religieen, wat het dus nog minder wetenschappelijk maakt dan dat het al was.

Laatst bewerkt:
Moslim geleerden? Maar dat zijn geen wetenschappers, dat zijn schriftgeleerden die iets uitleggen op basis van wat woorden in een niet wetenschappelijk boek.

Na profeet Mohamed zijn er hele tijd vertegenwoordigers van islam bezig om mensen alles duidelijk te maken. Hun kennis is meer dan gewoon de imams. Zulke mensen gebruiken sunnah en hadith om samen tot hun conclusies te komen.

Nou, kom maar op met die antwoorden dan. Oceanen mengen in ieder geval wel. Er bestaat namelijk geen discontinuiteit tussen twee mengbare vloeistoffen (zoals beschreven in de continuummechanica), verder betekent dichtheids stratificatie niet dat iets niet mengt, het remt alleen menging. Gezien er een stroming is (en anders was er nog de wet van fick), verzoorzaakt de stroming vooral de menging. Met gebruik van het getal van richardson kom je er ook al snel achter dat deze oneindig moet zijn, wil de koran gelijk krijgen. Helaas is dit onmogelijk.

Zoek voor mij een moslim geleerde die dit weet te ontkrachten, beginnend met de continuummechanica.

Je kan wel van alles roepen, maar het klopt gewoon niet.

Helaas ken ik niemand om me heen die zomaar dat kan beantwoorden, maar ik zal kijken wat ik eraan kan doen.
Je moet ook niet alleen naar dat voorbeeld kijken, er is meer. Nu klinkt het allemaal ok, tuurlijk door de technologie kunnen we heel veel. Maar terug in de tijd was er niemand die daarvan gehoord had. Laat staan het onderzoeken:)

Laatst bewerkt:
Tuurlijk mengen deze "zeeën" wel. Alle zeeën mengen.

Kijk naar de relatief zoute Middelandse Zee: bij Gibraltar mixt deze met de minder zoute Atlantische Oceaan. Die laatste stroomt gewoon (door het dichtheidsverschil) bovenlangs de Middelandse Zee in.

Religieuze mensen komen altijd met "onverklaarbare" waarnemingen. De volgzame gelovigen zullen dan zeggen: ohja, wat vreemd, dit moet het werk van God zijn.

Zo lullen ze altijd hun eigen cirkeltje weer rond.

Evolutietheorie ontkracht je hooguit het scheppingsverhaal mee. Ik geloof zelf niet in een God, maar het blijft wonderlijk dat er ooit leven is ontstaan hier. De best wetenschappers kunnen geen leven creëren uit een paar moleculen, dus dat dat ooit zomaar ergens hier op Aarde gebeurt blijft statistisch gezien eigenlijk onmogelijk. En de complexiteit en verscheidenheid van organismen verbaast me ook nog regelmatig.

Als ik er dieper over ga nadenken blijven er veel vragen bij me opkomen die wetenschappelijk gezien nooit verklaarbaar zullen zijn dus enigszins kan ik me wel voorstellen dat er mensen zijn die daar op die manier een verklaring aan willen geven. Maar religie in de zin van wetten en regels geloof ik absoluut niet in.

Sorry, ik heb niet heel het topic gelezen, maar je kan wel 'leven' creëren in een lab.

Aan iedereen die zegt dat er niemand hoger bestaat, en voor hem/haar het hoofdstuk is afgesloten, heb ik toch een vraag. Eentje die ik mezelf ook wel eens heb gesteld. Ik heb namelijk een wetenschappelijke achtergrond, en zou niet iets geloven indien het niet bewezen is, of sterk wordt aangenomen. Je kan vrij veel zaken bij benadering perfect uitleggen, zonder steun te moeten zoeken bij een geloof, omdat je iets NIET weet. Want daar dient een geloof toch voor? Om een leegte op te vullen, waar je anders geen raad voor weet. Of zelfs angst voor hebt. Als zoveel met de wetenschap valt op te lossen, dan stel ik me de vraag wie ruimte heeft gecreeerd. Tijd hebben we zelf in het leven geroepen, maar ruimte moet gecreeerd worden, en zelfs na dit raadsel zullen er nog vragen blijven rijzen. Je kan niet alles omvatten, en daar waar wetenschap niet is, is er plaats voor een geloof.
Wetenschap en geloof gaat ook samen, ik heb eens een deftig gesprek gehad met iemand uit mijn jaar, zelf islamiet maar wetenschappelijk ingesteld. Boeiend!

Terug
Naar boven