MuscleMeat

Peiling Geloof jij in een god of goden?

Peiling Peiling Geloof jij in een god of goden?

• Ja

Stemmen: 65 22,0%
  • Nee

Stemmen: 231 78,0%

• Totaal stemmers
    296
Ik heb poosje terug mooie documentaire gezien van de BBC wat aardig aansluit bij dit onderwerp. Laat je in ieder geval dieper nadenken over veel dingen!

Op Youtube staat hij alleen in lage kwaliteit, voor een torrent moet je ff zoeken naar: BBC Horizon: What Is Reality?

Edit: HD versie gevonden op youtube

http://www.youtube.com/watch?v=8DrIRUFFn4M

Laatst bewerkt:
Haha the monkeys have so much potential if they only would apply themself, so true :(

Nee ik geloof in mezelf, dat is meer dan voldoende.

Yes

"Goden, demonen" etc. zie ik meer als hebbende een archetypische, symbolische waarde binnen de psyche van de menselijke geest. In mijn perceptie worden "God en zijn engelen" of "Satan en z'n demonen" dan ook gevonden in jezelf. De negatieve en duistere zaken die men niet accepteert in zichzelf en de wereld, schrijft men soms toe aan "Satan en zijn demonen". Het lijkt ook soms een manier om de verantwoordelijkheid voor de eigen daden te ontlopen. De demonische populatie in mijn psyche, heb ik heden ten dage omarmt en we maken er regelmatig een feestje van in mijn hoofd. Een sedatief middel, gezellig muziekje erbij, soms een pilsje, we vermaken ons wel. Ik houd er een meer agnostische perceptie op na, dwz. ik ontken niet dat er meer zou kunnen zijn. Ik geef mogelijkheid aan de antropomorfische existentie van "goden, engelen en demonen" buiten mijzelf. Maar voor mij is het belangrijk zoveel mogelijk earthbound te zijn, om beter in de stof, de materie te kunnen leven. Ik zie dan ook niet in wat de toegevoegde waarde van een religie is in mijn leven. Ik ben (in mijn eigen leven) immers zelf god.

Dus: Nee.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

God is dood

Ik geloof wel in een hoger iets natuurlijk, maar niet een god of meerdere goden dat niet.

Universele energie. Of noem het karma hoe je wil

Ik geloof dat alles gebeurd voor een reden. Ik geloof niet in een god/goden.
Eigenlijk zie ik dat meer als een 'iets' om achter te schuilen of zaken te rechtvaardigen. "omdat god/allah/blablabla het wil'

Goden worden al eeuwen gebruikt om mensen te onderdrukken en dom te houden. Daarnaast heb ik me wel eens verdiept in verschillende godsdiensten en deze zijn volgens mij voornamelijk op hetzelfde gebaseerd alleen dan door tig mensen doorverteld waardoor je verschillende stromingen hebt.

Nee, totaal niet.

Het onverklaarbare betekent dat we nog niet genoeg weten, niet dat er iets of iemand is die het wel weet.

Karma, het lot etc. geloof ik ook niet in. Zou mooi zijn als het zo werkte. Maar zolang er bijvoorbeeld nog kinderen met kanker zijn, kan je wat mij betreft de pot op met je geloof.

Geloof wordt meestal gebruikt als houvast. Zo kunnen mensen bepaalde dingen rechtvaardigen of beter begrijpen. Het idee dat "volgens de wetenschap" het leven "geen reden" zou hebben is meestal een nare gedachte voor ze die zie niet (willen?) begrijpen.

Nee, totaal niet.

Het onverklaarbare betekent dat we nog niet genoeg weten, niet dat er iets of iemand is die het wel weet.

Karma, het lot etc. geloof ik ook niet in. Zou mooi zijn als het zo werkte. Maar zolang er bijvoorbeeld nog kinderen met kanker zijn, kan je wat mij betreft de pot op met je geloof.

Er is een reden waarom god lijden toelaat.
Staat in de bijbel.
Als je meer wilt weten zeg je het maar.

Terug
Naar boven