XXL Nutrition

Peiling Geloof jij in een god of goden?

Peiling Peiling Geloof jij in een god of goden?

• Ja

Stemmen: 65 22,0%
  • Nee

Stemmen: 231 78,0%

• Totaal stemmers
    296
Ook zo'n onzin argument....
Pistolen, geweren en bommen zijn gemaakt door de wetenschap... Dus ookal helpen we wat mensen van kanker af, ze vermoorden er meer!

Dus wetenschap is slecht.

Pistolen, geweren, bommen??

Ik weet het niet maar het geloof gaat al een stuk langer mee dan deze uitvindingen dus het is eigenlijk een onzin argument.
Kan ik zomaar iemand neerschieten en de uitvinder van het pistool de schuld geven.

laten we de vraag omdraaien, waarom zou je dat niet doen ?
we hebben het toch zo goed hier in het westen? waarom zou je niet een deel kunnen afstaan aan je naasten, buren, of mensen die het wat minder hebben ?
Why not? Is het iets slechts om mensen met honger te voeden? Wanneer heb jij voor het laatst aan het goede doel iets gegeven.
De vraag omdraaien is niet echt een antwoord.
- Laten we alle mensen tussen 1m77 en 1m78 gewoon afmaken.
- Waarom?
- Waarom niet?

Natuurlijk is het geven aan de armen aan goede daad. De vraag is, waarom zou je de koran daar in volgen? Omdat het de koran is en dus het woord van God, of omdat jijzelf het een goede daad vindt?

Dubbel fout,
Die passage is voor alle mensen om je heen, ook ongelovige met honger.

2de;
Een moslim mag gewoon vriendschappelijke relaties aangaan met ongelovige (mohammed zelf had ongelovige vrienden, zijn ouders zijn ook als ongelovige gestorven).

Een moslim mag dus in deze wereld gewoon omgaan met ongelovige, echter wanneer zij sterven als ongelovige is de band verbroken.
Waarom? Ongelovige 'branden in de hel' zoals jullie het zo graag willen noemen.

Maar zolang een persoon een moslim niet verhinderd in het geloven dan heeft een moslim geen recht om hem iets aan te doen.
oh man, je bent echt te achterlijk voor woorden, ik ga echt gewoon geen moeite meer verspillen om WEERAL versjes in de koran te googlen die in directe tegenspraak zijn met je achterlijke beweringen. Doe dat zelf maar:) Maar hoe dan ook ben ik toch zeker dat je weigert de waarheid in te zien, of gewoon daar niet toe in staat bent.

Je niveau is zelfs beneden dat van mijn 7jarige nichtje, succes verder nog in het leven! Ik heb zo het gevoel dat je het zal nodig hebben:o

Why not? Is het iets slechts om mensen met honger te voeden? Wanneer heb jij voor het laatst aan het goede doel iets gegeven.

true, waarom niet. Maar het ging over een voorbeeld van goede dingen die gebeuren met religie ALS OORZAAK. Niet een leuke richtlijn die in de koran staat.

google maar eens wat er gebeurt wanneer een moslim zijn geloof opgeeft.
Ipv een richtlijn is het een bevel aan andere moslims om hem te vermoorden, gek hé?:rolleyes:

Ja de wetenschap (waar ik 100% vertrouwen in heb) is goed in het verklaren HOE alles werkt, alleen is er geen antwoord op de vraag waarom alles werkt zoals het werkt en waarom de big bang gebeurd is (willekeur?). Dan kun je alleen maar uitkomen bij iets waar je als mens niet bij kunt met je verstand. Of je dan uitkomt bij iets bovennatuurlijks, of gewoon bij 'Moeder natuur' of "De kosmos" of wat voor rare term je er ook aan wilt geven, zou ik niet weten. Het is maar net wat voor naam je het geeft.
De reden waarom wij er zijn en waarom het universum is onstaan horen nog steeds tot het gebied van de wetenschap.

Loptr, hoe kan jij in godsnaam denken dat jij in staat bent om versen uit de quran goed te kunnen begrijpen?

Dat is het zelfde als een psycholoog uitspraken gaat doen over raketwetenschap op grond van een artikeltje dat hij heeft gevonden met google.

Alleen omdat religie geen 'wetenschap' is, betekend niet dat de hele cultuur, interpretatie en 'grotere' doelen daarmee makkelijk te begrijpen zijn.

Als je op een wetenschappelijke manier gaat kijken zou je dit als 'cultuur' kunnen zien. Jij bent niet in de positie om de validiteit van een artikel te kunnen beoordelen.

Ik heb laatst nog een hoorcollege gehad op school over evidence bases practice van een fysiotherapeut, daar hebben wij tevens gesproken over d validiteit van onderzoeken.
Ook in de wetenschap zijn er onderzoeken die echt te dom voor woorden zijn uitgevoerd.
Dus als jij naar google gaat en zoekt op 'why is islam for r**ards' vind ik het niet zo vreemd dat jouw hoofdje gelijk denkt dat alles wat daar staat met een goede intentie van de auteur is geschreven.

+, waarom dat schelden met 'je bent een mong**l, r*tard' ect ect.

Hoor je mij zeggen dat ik alles van wetenschap verwerp en dat ik terug wil naar het rijden op een kameel?

Ik heb gewoon een andere opvatting, maar ik sta toch niet elke dag voor jouw duur 'allah akbar' te roepen? Van waar dan die drang om alles wat met geloof te maken heeft belachelijk te maken?

'omdat de wereld beter af is zonder geloof'.... Ik denk dat de wereld ook gewoon blijft draaien als jij per ongeluk onder en auto komt.

Pistolen, geweren en bommen zijn gemaakt door de wetenschap... Dus ookal helpen we wat mensen van kanker af, ze vermoorden er meer!
Klopt, maar wapens zijn gewoon werktuigen om mensen te doden of verwonden, niet de oorzaak van geweld. De wetenschap is hier niet de filosofie die aan de grond ligt van geweld, dat zou een sterke misvatting zijn van het concept 'wetenschap'. Religie kan duidelijk echter wel aanleiding geven tot geweld. Ik zou hierbij niet de kruistochten aanhalen, waarbij volgens mij relegie meer werd gebruikt als excuus. Nee, kijk dan eerder naar modern terrorisme of dingen als inquisitie. Het is moeilijk te ontkennen dat dit soort geweld gebeurt puur uit haat ten opzichte van een ander geloof door interpretatie van één of ander boek. Je kan natuurlijk aanhalen dat dit dan de verkeerde interpretatie is, maar dat is onzin. Het altijd een interpretatie, en wie zijn wij om te zeggen welke de juiste is, 2000 jaar nadat het boek geschreven is.

Daarmee wil ik niet zeggen dat wetenschap niet als filosofie kan gebruikt worden om geweld te plegen. Ik kan me inbeelden dat iemand vanuit de theorie van Darwin gaat afleiden dat ze het recht hebben om bepaalde "zwakkere" individuen te doden. Dit zou echter om verschillende redenen een misinterpretatie zijn van zowel de theorie zelf als de wetenschap in het algemeen. Het probleem met een filosofie baseren op wetenschappelijke theorieën is het feit (waar elke wetenschapper zich bewust van is) dat elke theorie fout of onvolledig kan zijn, en dat bijna zeker ook is.
Dit is niet zo bij religie, waar het woord van God zogezegd onveranderlijk is.

Dat zijn eigen invullingen van mensen over hoe zij tegen het bovennatuurlijke aankijken.

Als er al een "God" bestaat, zal die naar mijn inzicht geen gedaante hebben en in principe dus ook geen naam. Dan heb je het meer over een kracht die ervoor zorgt dat alles wat bestaat 'is zoals het is'.
in hoeverre is het dan nog nuttig om daarover te spreken is de vraag:)
Zelf via een religie dingen gaan verzinnen en invulling gaan geven aan wat dat bovennatuurlijke zou zijn, is belachelijk. Het gaat mij niet om het bewijzen dat een bepaald achterlijk verzinsel niet echt is. Het gaat mij erom dat alles wat bestaat zo ongelooflijk complex in elkaar zit en toch goed functioneert, dat het moeilijk is om te geloven dat de Big Bang dit per toeval heeft gecreeerd.
heeft de wetenschap een antwoord op, is die kennis je 4 uur van je tijd waard?

zoja: check dan deze filmpjes:)

Ja de wetenschap (waar ik 100% vertrouwen in heb) is goed in het verklaren HOE alles werkt, alleen is er geen antwoord op de vraag waarom alles werkt zoals het werkt en waarom de big bang gebeurd is (willekeur?). Dan kun je alleen maar uitkomen bij iets waar je als mens niet bij kunt met je verstand. Of je dan uitkomt bij iets bovennatuurlijks, of gewoon bij 'Moeder natuur' of "De kosmos" of wat voor rare term je er ook aan wilt geven, zou ik niet weten. Het is maar net wat voor naam je het geeft.
daar is de wetenschap aan bezig, en goed bezig als ik zo vrij mag zijn.
Als je je inbeeld dat we niet zolang geleden ons nog afvroegen: 'waarom regent het?', 'waarom is er dag en nacht?', 'waarom worden we oud?',...

Maar ik hoop dat jullie snappen dat zodra religie weg is, mensen gewoon even veel oorlog en moorden blijven plegen alleen dan met een ander excuus?

Of denken jullie echt dat geloof de oorzaak is van al het kwaad en dat met verwijdering hiervan, iedereen ineens samen hand in hand liedjes gaat zingen?

Loptr, hoe kan jij in godsnaam denken dat jij in staat bent om versen uit de quran goed te kunnen begrijpen?
'he who rejects their faith, put he to death' kan je moeilijk op meerdere manieren interpreteren:roflol:

Kan dat versje bv voorleggen aan mijn 7jarige nichtje en ze snapt m, vandaar dat ik haar ook al eerder aanhaalde in de discussie. Ze is namelijk een expert in het begrijpen van koran versjes:)

Dat is het zelfde als een psycholoog uitspraken gaat doen over raketwetenschap op grond van een artikeltje dat hij heeft gevonden met google.
Een psycholoog kan ook daadwerkelijk perfect uitspraken doen over raketwetenschap als dat artikeltje over raketwetenschap ging en het wetenschappelijk correct was:)

Alleen omdat religie geen 'wetenschap' is, betekend niet dat de hele cultuur, interpretatie en 'grotere' doelen daarmee makkelijk te begrijpen zijn.
sinterklaas is ook cultureel, betekent niet dat je niet achterlijk bent als je er nog in gelooft wanneer je 20 bent:)

Als je op een wetenschappelijke manier gaat kijken zou je dit als 'cultuur' kunnen zien. Jij bent niet in de positie om de validiteit van een artikel te kunnen beoordelen.

Ik heb laatst nog een hoorcollege gehad op school over evidence bases practice van een fysiotherapeut, daar hebben wij tevens gesproken over d validiteit van onderzoeken.
Ook in de wetenschap zijn er onderzoeken die echt te dom voor woorden zijn uitgevoerd.
Dus als jij naar google gaat en zoekt op 'why is islam for r**ards' vind ik het niet zo vreemd dat jouw hoofdje gelijk denkt dat alles wat daar staat met een goede intentie van de auteur is geschreven.
ik heb nog nooit gezocht naar 'why is islam for r**ards', dat heeft zichzelf uitgewezen:roflol:

+, waarom dat schelden met 'je bent een mong**l, r*tard' ect ect.

Hoor je mij zeggen dat ik alles van wetenschap verwerp en dat ik terug wil naar het rijden op een kameel?

Ik heb gewoon een andere opvatting, maar ik sta toch niet elke dag voor jouw duur 'allah akbar' te roepen? Van waar dan die drang om alles wat met geloof te maken heeft belachelijk te maken?

schelden? ik maak gewoon een objectieve observatie:)

Definitie van achterlijk: Mentale retardatie[1] (letterlijk geestelijke vertraging), intellectuele stoornis, geestelijke/verstandelijke handicap of mentale handicap is een naam voor een ontwikkelingsstoornis waarbij de verstandelijke vermogens zich niet met de normale snelheid ontwikkelen en meestal ook nooit een normaal niveau bereiken. De persoon heeft door het cognitief tekort moeite om volledig te functioneren, in vergelijking met leeftijdgenoten. Daarom wordt wel gesproken van een verstandelijke handicap of een verstandelijke beperking.

Wij leggen uit waarom je fout bent en je snapt het niet, volgens mij voldoe je gewoon aan die definitie hoor:)

'omdat de wereld beter af is zonder geloof'.... Ik denk dat de wereld ook gewoon blijft draaien als jij per ongeluk onder en auto komt.
de wereld zal ook blijven draaien, maar als ik onder een auto terechtkom zal er geen verschil blijken in het lijden van andere mensen. Als religie niet meer bestaat daarentegen is er een hoop minder lijden:)

laten we de vraag omdraaien, waarom zou je dat niet doen ?
we hebben het toch zo goed hier in het westen? waarom zou je niet een deel kunnen afstaan aan je naasten, buren, of mensen die het wat minder hebben ?
Ooit gehoord van belastingen????????????

---------- Post toegevoegd Tue 26 Jun 2012 om 13:01 ----------

Dus wetenschap is slecht.

Wetenschap zorgde voor pijnstillers. ALs jij dus ooit een migraineaanval lrijgt of dringend medische hulp nodig hebt dan mag je daar geen gebruik van maken aangezien je wetenschap slecht vindt. Doe je dat wel dan ben je hypocriet.

Killy.. Angelus voelt zich als een vis in het water bij religie discussies..

er zijn verschillende studies gedaan die uitwezen dat je van sperma slikken veel beter feiten kan onthouden...

en dat is?:roflol:

dat is niet echt een geloof, eerder een wetenschappelijke waarschijnlijkheid...

Citaat: ''Het bovennatuurlijke is datgene waarvan men gelooft dat het zich onttrekt aan natuurlijke processen die de empirische wetenschap onderzoekt. De natuurwetten zijn er niet op van toepassing, het bovennatuurlijke staat als het ware 'boven de natuur'. Geloof in het bovennatuurlijke omvat onder meer een geloof in god(en), mirakels, voorspellingen en een leven na de dood.''

Ik geloof wel licht in mirakels, hoort ook bij bovennatuurlijke :)

Citaat: ''Het bovennatuurlijke is datgene waarvan men gelooft dat het zich onttrekt aan natuurlijke processen die de empirische wetenschap onderzoekt. De natuurwetten zijn er niet op van toepassing, het bovennatuurlijke staat als het ware 'boven de natuur'. Geloof in het bovennatuurlijke omvat onder meer een geloof in god(en), mirakels, voorspellingen en een leven na de dood.''

Ik geloof wel licht in mirakels, hoort ook bij bovennatuurlijke :)

buiten dat je licht in mirakels gelooft heb je nu nog niet meer duidelijkheid geschept.
'Dingen die buiten de empirische wetenschap staan' kan veel betekenen: Daar vallen dingen zoals eenhoorns, 7 jaar ongeluk bij het breken van een spiegel, het geloof in spoken, het bestaan van mijn ingebeelde vriendje Invosdipahua onder, en tegelijkertijd ook dingen zoals de multiverse hypothese.

Daarenboven is het onmogelijk om in mirakels te geloven zonder het geloof in god/goden (waar jij eerder zei niet in te geloven). Een mirakel impliceert dat er iemand verantwoordelijk voor is, anders is het gewoon een shitload aan geluk en komt er geen 'geloven in' aan te pas. Ofwel heb je een shitload aan geluk gehad, ofwel niet...

Killy,

Het probleem met religie is dat het twee kanten heeft en die twee kanten kunnen we opdelen in extreem veel verhaaltjes.

De eerste kant zijn de leuke verhaaltjes en de tweede kant zijn de vaak lugubere kwaadaardige verhaaltjes.

Op het moment dat jij als leider een volk hebt wat voornamelijk bijvoorbeeld Christelijk is heb je opeens een enorme macht zonder dat datzelfde volk dat doorheeft.
De kracht van religie en waarom het ook werkt is dat het inderdaad ook voor 50% hele goede moralen weerspiegelt en aangename kanten heeft en als je alleen die kanten leest (wat heel veel religieuzen doen) er helemaal niets mis mee is. (los van de valsheid dan)

Het probleem bij religie is dat het in staat is een hele bevolking de wereld door de lens van in dit voorbeeld te bijbel te laten bekijken.
Juist omdat het ook zo extreem veel gewelddadige verhalen bevat is het op dat moment voor een leider met kwade bedoelingen heel simpel om moraal twijfelachtige beslissingen te maken en die te verantwoorden naar zijn geïndoctrineerde volk door hun religie te misbruiken.

Hij hoeft enkel naar de bijbel te grijpen om een verhaaltje te vinden wat in grove lijnen aansluit bij zijn gedrag, vervolgens interpreteert hij het verhaal opnieuw en legt het geïndoctrineerde volk, wat enkel kijkt naar beslissingen van hun leider door de lens van de bijbel uit waarom hij dit doet en waarom God het met hem eens zou zijn, ze hoeven enkel even dit en dat verhaaltje te lezen en dan begrijpen ze het wel want God deed toch precies hetzelfde?

Sommige misdadige leiders maken het zichzelf nog makkelijker en claimen contact te hebben gehad met God en een opdracht te hebben gekregen die ze opvallend genoeg zelf ook goed uitkomt.

Wat ik probeer te zeggen is dat een volk wat niet meer rationeel kan denken omdat het geloof alles mogelijk maakt makkelijk is te misleiden het maakt de religieuzen dus niet slecht het maakt de religie op zichzelf nog niet eens heel slecht maar het creëert omstandigheden in een samenleving die voor mensen met kwaad in de zin een mogelijkheid bied tot misbruik van de religieuzen en hun religie.

Dit is een heel simpel voorbeeld waarom het geloof zo eenvoudig misbruikt kan worden en ontzettend veel nadelen heeft en niet de juiste manier is om door het leven te gaan.
De meeste mensen hebben van nature een redelijk moraal denkbeeld en zijn sociaal, religie is in staat de mensen te laten denken dat ze niet zo zouden zijn geweest als religie er niet was het heeft het voor elkaar gekregen de moralen te stelen van de mensen zelf het heeft de mensen vergiftigd om daarna het antigif aan te bieden.

Het heeft ervoor gezorgd dat iedere niet religieuze in bepaalde samenlevingen potentieel als gevaar werd gezien en heeft ervoor gezorgd dat je in sommige samenlevingen al heel lang niet meer kan spreken van vrijwillig geloof want van het geloof afstappen zorgt in de betreffende samenlevingen voor directe uitsluiting in de maatschappij.

Het heeft er ook voor gezorgd dat waarschijnlijk tal van potentieel intelligente mensen nooit de kans hebben gehad om zich te ontwikkelen en wat te betekenen voor de mensheid omdat ze geïndoctrineerd werden vanaf hun geboorte en religie werd gepresenteerd als een waarheid waar geen vragen over mochten worden gesteld.

Het heeft ervoor gezorgd dat mensen die wel vragen durfden te stellen werden verketterd en soms zelfs vermoord.

Toegegeven, wij in Nederland hebben weinig last van religieuzen maar juist die vrijheid zorgt voor een redelijk groot verzet tegen religie van mensen die zich erin hebben verdiept en hebben ontdekt dat de schade die religie aanricht in de wereld nog steeds bestaat.

Jij denkt blijkbaar dat dat een zwakke manier van denken is maar ik denk dat als je objectief rationeel nadenkt dat je enkel tot de conclusie kan komen dat religie veel meer schade aanricht dan dat het goed doet en ik denk dat jij jezelf simpelweg niet goed hebt geïnformeerd of dat je de eventuele gevaren die religie met zich meebrengt onderschat.

Religie heeft zelfs in onze samenleving helaas nog een voorgetrokken positie en atheïsten willen voornamelijk als eerste stap van die voorgetrokken positie af.
De Islam , het Christendom of het Boeddhisme het is allemaal prima als je als mens in een vrije samenleving uit de religieuze leer lessen wilt halen maar religie moet nooit teveel status krijgen in een samenleving dan ontstaan enge toestanden dat valt gewoonweg niet te ontkennen als je naar de geschiedenis of naar religieuze landen kijkt.

Laatst bewerkt:
Gaat er bij mij niet in dat uit levenloos leven is ontstaan.

Volgens mij is Killy wel zo'n beetje de domste dbb'er.

buiten dat je licht in mirakels gelooft heb je nu nog niet meer duidelijkheid geschept.
'Dingen die buiten de empirische wetenschap staan' kan veel betekenen: Daar vallen dingen zoals eenhoorns, 7 jaar ongeluk bij het breken van een spiegel, het geloof in spoken, het bestaan van mijn ingebeelde vriendje Invosdipahua onder, en tegelijkertijd ook dingen zoals de multiverse hypothese.

Daarenboven is het onmogelijk om in mirakels te geloven zonder het geloof in god/goden (waar jij eerder zei niet in te geloven). Een mirakel impliceert dat er iemand verantwoordelijk voor is, anders is het gewoon een shitload aan geluk en komt er geen 'geloven in' aan te pas. Ofwel heb je een shitload aan geluk gehad, ofwel niet...

Waarom zit die afgunst in je post? Ik doe toch niets verkeerd met het geloven in mirakels en niet in god.. Ik kan het zelf niet verklaren waarom ik in mirakels geloof maar het is gewoon zo.

Terug
Naar boven