Het atheïsme heeft niet overal een antwoord op en kan niet alles bewijzen wat ze gelovrn dat er is gebeurd en hoe alles is ontstaan. Het is en blijft geloven vriend, hoe erg jullie dat woord ook hekelen.
Je kan nu toch niet serieus menen dat "geloven" in de evolutietheorie hetzelfde is als geloven in een god?
De theorie van Newton heeft eeuwenlang nauwkeurig zijn werk gedaan, terwijl hij ook niet klopte; zelfs foute theorien kunnen uitkomsten geven die kloppen met waarnemingen.
Dat is toch exact het punt dat ik wil maken? Iedereen weet dat de theorieën van Newton onvolledig zijn. Er is geen enkele wetenschapper die er vast blijft in geloven. Dat is nu juist het verschil met religie.
Je lijkt te denken dat alles wat niet onomstotelijk bewezen is een kwestie is van geloof. Maar is onomstotelijk bewijzen bestaat gewoon niet, zelfs voor de dingen die je met je eigen ogen kan zien. De wetenschap werkt met modellen die afhankelijk van hun elegantie, voorspellende waarde en overeenkomst met observatie.
Het model "god heeft de mens gecreëerd" is omwille van deze criteria onaanvaardbaar.
1) Niet elegant. Een goed model verklaard een ingewikkeld probleem in eenvoudigere termen. Hiervan is de evolutietheorie het ultieme voorbeeld. Het god-model verklaart een complex probleem, het onstaan van soorten, door het invoeren door een nog veel complexere entiteit: god.
2) Er is geen enkele observatie die het bestaan van een creator ondersteunt.
3) Het model heeft geen enkele voorspellende waarde.
Het koppig vasthouden aan een duidelijk ontoereikend model, zoals dit bij religie het geval is, noemen we "geloven". En dit geloof is duidelijk verschillend van het aannemen van de evolutietheorie vanuit rationeel denken.
Ik voel de volgende argument al aankomen: "wetenschap is niet de enige weg naar waarheid". Onzin, zeg ik, tenzij je mij haarfijn kan uitleggen welke andere weg er naar de waarheid is,