MuscleMeat

Gestart met Rippetoe - te lage gewichten?

Rockslide

Novice
Waardering
1
Hoi allen,

Ik ben deze week begonnen met het volgen van Rippetoe. Ik ben er achter gekomen dat het onverstandig is om met de Smithmachine te trainen, omdat dat alles makkelijker zou maken.

Ik vroeg me nu af of de gewichten die ik hanteer eigenlijk niet te licht zijn in verhouding met mensen van mijn postuur/leeftijd. Ik ben 22jr, 182cm en 115 kg (voornamelijk vet).

De gewichten die ik hanteer (excl lichte halter, schat 5kg):
Squat 30kg (Smithmachine)
Bench Press 40kg (Smitchmachine)
Deadlift 30kg
Press 10kg
Row 20kg
Clean Press - (dit moet ik nog echt helemaal leren)

Press met 10kg was echt onmogelijk, stond te shaken als een rietje.

Ben ik nou echt zo slap of zijn die lage gewichten normaal voor een onwetende/ongetrainde zoals ik .

Squat en deadlift zijn normaal hoger als bench.
Beter is om inderdaad niet in de smith te trainen. Dus die bench los doen, maar ik weet niet of er een squatrek is bij jou in de gym?

Verder zul je zelf wel aanvoelen hoe gemakkelijk het gaat. In begin mag het nog vlotjes gaan maar zie dat je na enkele weken (4 tot 6) wel echt moeite moet doen. Dus je moet zelf wat aanvoelen met hoeveel kg je in het begin verhoogt.

Dat is toch het gewicht per kant neem ik aan? En welk merk zijn de apparaten in je gym? Dan kan iemand je hier misschien vertellen hoeveel de bar weegt.

• Topic Starter Topic Starter
De bench ga ik in het vervolg los doen. Een squatrack is er niet, dus de Squat 'moet' in de Smith. De toestellen zijn allemaal van Technogym.

De gewichten zijn juist het totale gewicht wat ik gebruik. Daarom was ik ook beetje verontrust, ondanks dat ik net begonnen ben met liften.

Ik zou me er geen zorgen om maken. Hoge gewichten komt wel als je de techniek onder de knie hebt. Liever met 40kg benchen met een topuitvoering dan 60 maar 10cm boven je borst stoppen. Als je eenmaal bezig bent met de bovenstaande oefeningen ga je trouwens snel zat omhoog in gewicht, helemaal als je net begint.

Ik zou me er geen zorgen om maken. Hoge gewichten komt wel als je de techniek onder de knie hebt. Liever met 40kg benchen met een topuitvoering dan 60 maar 10cm boven je borst stoppen. Als je eenmaal bezig bent met de bovenstaande oefeningen ga je trouwens snel zat omhoog in gewicht, helemaal als je net begint.

+1

Iedereen begint laag en zoals hyper zij, techniek is veel belangrijker dan gewicht.

grtz

De bench ga ik in het vervolg los doen. Een squatrack is er niet, dus de Squat 'moet' in de Smith. De toestellen zijn allemaal van Technogym.

De gewichten zijn juist het totale gewicht wat ik gebruik. Daarom was ik ook beetje verontrust, ondanks dat ik net begonnen ben met liften.

Dan is het inderdaad wel laag. Maar dat zal wel snel verhogen.

Technogym lange bar is 10kg, die kleine en ez-bar is 7,5kg.

Bedankt voor de reacties. Kwestie van gewoon blijven trainen dus. Na een tijd kom ik dan wel op het startniveau van de meesten ;)

Is niets erg aan.
Ik vermoed dat je ecto bent maar ja, je bent niet alleen :D

Je hebt nu de tijd om de techniek onder de knie te krijgen. Eens je de oefeningen correct uitvoert, zullen de gewichten snel stijgen.
Mensen die 60 benchen met een halve uitvoering, zullen niet echt veel progressie boeken. Jij zal hen daarentegen binnen enkele weken al ingehaald hebben.

Succes :thumbs:

Ecto is toch dat je soort magere lat bent? Ik ben namelijk 'nogal een dikke' zoals dat in die Rippetoe FAQ staat :P

Endo dus :D

Raar dat je niet sterker bent dan :P

Mijn sportschool heeft trouwens 2,5kg als laagste gewicht aan schijven. Kan ik dan het beste per 2 trainingen 5kg omhoog gaan bij de pulls, las dat 2,50 per sessies the way to go was voor Rippetoe.

Het gaat wel snel straks, ik ben nu in mijn derde week en het gaat al veel beter dan in het begin. Dit zal ook bij jou ongetwijfeld in het begin zijn. Het is vooral wennen aan de oefeningen en je op je gemak voelen denk ik wat ervoor zorgt dat het vlot sneller gaat.

Succes:)

zie dat we kwa lichaam ongeveer allebij dikke gozer zijn :D

gewoon laag beginnen, gewicht gaat snel genoeg omhoog.

Haha, jah ik weet nog wel dat ik met 40 KG begon :D:D. Geloof me begin gewoon vanaf dit punt, ga lekker omhoog in gewicht elke training en je komt er wel :thumbs: Ben in 2 maanden tijd van een SQ 40 KG naar een SQ 100 KG+ gegaan, goeie voeding erbij en je word echt lekker sterk. Een lekkere schema inderdaad, straks ga ik ook weer over naar rippetoe maar dan The Texas Method. Succes

Fijn om te lezen dat iedereen mijn 'probleem' serieus oppakt en er niet lullig over doet. Ik ben in ieder geval gemotiveerd en ga het morgen weer lekker oppakken :)

Nu ik erachter gekomen ben dat ik mijn blik moet fixeren op een punt op de muur, is mijn gewicht voor de Press in iedergeval gestegen van 10 tot 20 en nu zonder moeilijkheden om het gewicht gecontroleerd te bewegen.

Duidelijk gevalletje beginner :P

Mijn sportschool heeft trouwens 2,5kg als laagste gewicht aan schijven. Kan ik dan het beste per 2 trainingen 5kg omhoog gaan bij de pulls, las dat 2,50 per sessies the way to go was voor Rippetoe.

Dat gaat inderdaad wel lastig worden, in het begin niet maar vanaf dat je aan je maximum begint te komen wel. Als je iedere keer ineens je bench press of press moet verhogen met 5kg is het wel een stuk moeilijker dan dat je maar met 2,5kg verhoogt.

Je kan mss vragen of ze enkele 1,25kg schijven willen aankopen?

Terug
Naar boven