AndroidHealthClinic

Noob Rippetoe: vraag mbt focus techniek - gewicht

hmm, kan niet zeggen dat ik het zelf fijn vind om die 2 samen te doen.
Kon niet lekker squatten nadat ik gedeadlift had en eigenlijk daarna heb ik eigenlijk de 2 oefeningen nooit meer samen gedaan.

Beetje rondgekeken op het internet. (ging toch twijfelen)
Sommige vinden het fijn en andere niet.
Lijkt mij nog steeds verstandiger om ze apart te houden zeker als het gewicht richting je max gaat ook om blessures te voorkomen.

Daarintegen kan je ze wel samen blijven doen en zal je lichaam er wel aan wennen.
zou zeggen als je er meer van wilt weten ga naar google type in "deadlift and squat same day" dan kan je discussies lezen in andere bodybuild forums.
Ik ga eerst douchen en dan zal ik weer even verder rondzoeken :)

Klopt ook ja, ik doe het sindsdien ook niet meer, maar het kan wel prima gaan op het starting strength schema. De volgorde op die dag is ook relevant natuurlijk: squats komen eerst en worden gevolgd door een press zodat je benen en rug weer een beetje bij kunnen komen.

Je zou kunnen zeggen dat dit dan gelijk een van je eerste ervaringen is waar je toekomstige beslissingen op kunt baseren. Door gelijk beiden niet op 1 dag te trainen zul je nooit weten hoe goed het gaat.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb die deadlift ook zonder opwarming gedaan en direct 30 kilo omdat ik geen plek zag om de barbell op te tillen zonder schijven.. dom, dom...en mijn squat is nog niet perfect. Baal wel van die onderrug.. heb geen zin in blessures en vind het moeilijk om te oordelen wat het is (overbelasting, spierpijn) en hoe erg. (rusten in de zin van minder gewicht of helemaal niet trainen?). Aan de andere kant was deadlift maandag al en gister vrij licht BOR gedaan. Kreeg vandaag pas echt beetje last halverwege de middag van een potje voetballen in het park.

De ontelbare onderrug topics geven wel aan dat het geen uitzondering is :P

Laatst bewerkt:
Klopt ook ja, ik doe het sindsdien ook niet meer, maar het kan wel prima gaan op het starting strength schema. De volgorde op die dag is ook relevant natuurlijk: squats komen eerst en worden gevolgd door een press zodat je benen en rug weer een beetje bij kunnen komen.

Je zou kunnen zeggen dat dit dan gelijk een van je eerste ervaringen is waar je toekomstige beslissingen op kunt baseren. Door gelijk beiden niet op 1 dag te trainen zul je nooit weten hoe goed het gaat.

Word niet helemaal wijs van de laatste zin, denk ook niet dat die aan mij gericht is?

Zou in het begin niet heel veel uitmaken.
Denk dat Doef ermee kan experimenteren.
1-samen in een training.
2-apart van elkaar maar even intens.
3- apart en wisselen van intensiteit.
bijvoorbeeld week 1 zwaar squatten en lichter deadliften en week 2 precies het omgedraaide.
Ieder lichaam reageert anders zoek hetgene waar jij lekker opgaat.

Maar als ik zo de reacties van Doef lees heeft ze onderrug het niet makkelijk.
Snap overigens niet waarom je de barbell niet zonder schijven kon tillen?
Kan ook zijn dat je je rug tijdens het deadliften niet neutral houd maar onbewust bol/hol trekt of te ver naar achter gaat?

Met die laatste zin bedoel ik dat je niet kunt weten of je moeite ondervindt van squats en deadlifts op dezelfde dag als je niet eerst een tijd op die manier traint. Dat soort truukjes en experimenten zijn meer voor na starting strength. Je zult toch eerst sterk genoeg moeten worden om uberhaupt je lichaam te kunnen belasten. 20 kg squat en 20kg deadlift kunnen echt wel in 1 training. Intensiteit hoef je nog lang niet mee te spelen.

Don't mess with the program, zeker niet als net de eerste 2 trainingen achter de rug zijn. Het zit zo in elkaar voor redenen die je niet moet ontkrachten zonder ervaring of op basis van technieken die pas later in heel andere schema's van toepassing zijn.

Ga nou maar eerst gewoon trainen, die onderrug moet even wennen en je moet de uitvoering onder de knie krijgen. Als het over een week of 2 nog steeds niet anders/beter voelt wordt het misschien pas tijd om aan een oplossing te denken. Volg eerst uberhaupt het programma maar.

Snap overigens niet waarom je de barbell niet zonder schijven kon tillen?

Hehe, ik kan hem wel optillen, maar omdat hij dan helemaal plat op de grond ligt til ik hem eerst op in een slechte houding en als ik de barbell dan halverwege mijn schenen heb ga ik pas in de goede houding staan om de deadlift te doen. Helemaal vanaf de grond deadliften zonder schijven is me te laag. Dat bedoel ik. Zal hem in het vervolg ergens op leggen.

Je kan wat schijven pakken en m daar op leggen.

Er is geen powerrack in de buurt dus? Daar kan het op de juiste hoogte liggen ongeacht welke schijven je er op doet.

Op schijven is inderdaad ook goed mogelijk. Je zult sowieso snel op de 60kg zitten en dan is het geen probleem meer.

Geen powerrack nee. Wel een squatrack maar die kan niet laag genoeg. Goed idee van die schijven.

of 2 van die step bankjes kom je ook goed uit.

Waar ik bij mijn techniek aan twijfel is het omhoog komen. Ik kom wel gemakkelijk omhoog maar als ik dan in de spiegel kijk is mijn boven lichaam iets meer voorover gebogen dan bij het startpunt. Alsof het in dezelfde hoek ten opzichte van de vloer staat als op het laagste punt van de squat. Moet je bij het omhoog komen geleidelijk je bovenlichaam weer recht doen? Want het omhoog gaan zelf doe je met de kracht in je benen lijkt mij. Of doe je het bovenlichaam pas weer wat naar achteren als je benen klaar zijn zeg maar?
in de spiegel kijken verkloot je houding, film jezelf in de plaats als je je techniek wilt zien!!!

No problem man, als je wat ervaring opgedaan hebt kun je weer hetzelfde voor anderen doen. :)

Als ik je nog 1 advies mag geven m.b.t. starting strength in het algemeen is het om na de eerste paar weken (1-2 maanden) toch zeker wat oefeningen voor de armen toe te voegen. En dan niet 6 verschillende curls en flys, maar: dips en pullups (als die niet al in jou variant zitten) en barbell curls. Anders krijg je dit soort dingen: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=136663391 180kg deadlift 50kg shoulder press. Laat het niet ten koste van de basis oefeningen gaan, though, dus doe rustig aan met die extra's.
armen trainen is niet nodig, je lichaam gaat er echt niet van uit verhouding gaan. Dat komt doordat je het ene anders/beter traint of gewoon omdat die spieren sneller groeien, herstellen of iets dergelijks. Maar ik vind het ook fijn om armspieroefeningen te doen, zolang het maar geen curls zijn. Doe pull/chin ups, is dat te gemakkelijk, hang er gewicht aan.Doe gewichtjes in een rugzak en trek je op met die rugzak, steek een dumbbell tussen je knien, ... wees creatief, maar ik zou geen curls doen. verder vind ik dips niet nodig aangezien je triceps goed getraind worden bij de presses.

Ik heb die deadlift ook zonder opwarming gedaan en direct 30 kilo omdat ik geen plek zag om de barbell op te tillen zonder schijven.. dom, dom...en mijn squat is nog niet perfect. Baal wel van die onderrug.. heb geen zin in blessures en vind het moeilijk om te oordelen wat het is (overbelasting, spierpijn) en hoe erg. (rusten in de zin van minder gewicht of helemaal niet trainen?). Aan de andere kant was deadlift maandag al en gister vrij licht BOR gedaan. Kreeg vandaag pas echt beetje last halverwege de middag van een potje voetballen in het park.

De ontelbare onderrug topics geven wel aan dat het geen uitzondering is :P
Het is niet dom om deadlift te beginnen met 30kg, ik ben begonnen met 40kg en mijn pr is voorlopig 115kg, terwijl ik eigenlijk al zwaarder zou moeten zitten had ik niet zoveel trainingen overgeslaan. Onderrug gaat ZEKER niet overbelast zijn. Je hebt 2 trainingen gedaan, hij kan onmogelijk overbelast zijn. Zeker niet met dat gewicht. Hij is gewoon stijf, gewoon doortrainen. Het is normaal!

verder heb ik denk ik nog ergens iets gelezen waaronder ik uitmaakte dat je je rows fout deed. Weet niet precies meer waar (dus kan niet quoten) en ik kan het natuurlijk fout geïnterpreteerd hebben. Maar voor de zekerheid zet ik hier maar iets neer waar het staat zoals ik het doe, en heb nog nooit last gehad: http://stronglifts.com/how-to-master-barbell-row-technique/

Bedankt voor de feedback! Waarschijnlijk ga ik komende week met iemand van dit forum samen trainen, kan ik gelijk m'n techniek laten checken en misschien ook filmen.

armen trainen is niet nodig, je lichaam gaat er echt niet van uit verhouding gaan. Dat komt doordat je het ene anders/beter traint of gewoon omdat die spieren sneller groeien, herstellen of iets dergelijks. Maar ik vind het ook fijn om armspieroefeningen te doen, zolang het maar geen curls zijn. Doe pull/chin ups, is dat te gemakkelijk, hang er gewicht aan.Doe gewichtjes in een rugzak en trek je op met die rugzak, steek een dumbbell tussen je knien, ... wees creatief, maar ik zou geen curls doen. verder vind ik dips niet nodig aangezien je triceps goed getraind worden bij de presses.
Allemaal leuk en aardig maar curls horen er ook bij, en armen goed trainen is zeker wel nodig bij starting strength. Nu moet je ze niet meteen de eerste week met 3 verschillende swingende curls per dag trainen, maar na een paar weken of maanden kan een goede curl en triceps extentie zeker een belangrijke toevoeging vormen.

Ook Rippetoe zegt dat chinups niet voldoende zijn om je armen te trainen, dat niet hun primaire doel is, en slechts aan het begin je armen groeien omdat ze 'toevallig' meegetraind worden.

Ze staan niet voor niets in het boek. Ik heet je welkom om het tegendeel te bewijzen door epische armen (of armkracht) te tonen wanneer je het programma redelijk afgerond hebt, maar tot die tijd luister ik graag naar Rippetoe zelf en m'n eigen observaties van minstens tientallen gevallen die simpelweg ver achterlopende armen hadden na starting strength. Genoeg daarvan zelfs met curls en extenties toegevoegd.

Z'n opmerking dat hij ze uitlegt 'omdat je het toch wel gaat doen' heeft er een beetje voor gezorgd dat mensen al het directe armwerk uit starting strength zijn gaan verbannen terwijl dat niet alleen z'n bedoeling niet was, maar ook zeer averechtse resultaten veroorzaakt. Je benen en rug gaan wel enorm vooruit op dit programma, daar gaat een curl hier en daar echt niks aan veranderen.

Laatst bewerkt:
Ik heb niet gezegd dat armen trainen niet nodig is.;-)
Ik heb enkel gezegd (alhoewel dat ik moet toegeven dat ik het wel anders verwoord heb:p) dat ik (weighted) chin/pull ups verkies boven de curls omdat het nog altijd compounds zijn.

Voor de rest zegt rippetoe dat curls (en in het algemeen armoefeningen) aanvullende oefeningen zijn die dus niet nodig zijn voor het programma.:) Je hoeft deze niet te doen, dat ligt eraan wat je doelstellingen zijn.:) Als je een mooi gespierd lichaam wilt om op het strand rond te lopen in je bloot bovenlijf dan doe je ze inderdaad beter wel. Wil je gewoon sterk worden is het minder nodig.

Je hebt wel letterlijk gezegd dat armen trainen niet nodig is. :)

Onhandige uitingen dat direct armwerk er niet bij hoort probeer ik tegen te gaan, want als die uitingen gevolgd worden levert dat voor heel veel mensen teleurstellende resultaten op. Ik heb zelf ook koste wat kost armwerk ontweken, en zie op allerlei forums de typische resultaten daarvan, om er achter te komen dat het helemaal niet overeen komt met het advies van de maker van het programma zelf.

Chinups zijn uiteraard belangrijker dan curls, maar zijn niet bedoeld om sterke armen te trainen, en net als rows zijn ze daar buiten het prille begin ook niet genoeg voor.

Chinups hoef je echter niet te verkiezen boven curls, want je kunt zowel chinups als curls doen!

Aanvullende oefeningen zijn inderdaad afhankelijk van je doelstellingen. Echter, ik ken niemand met het doel om huge benen te hebben met het bovenlichaam van een 10 jaar oud jongetje, of met het doel om 180 te squatten en maar 60 te pressen. Totaal uit proportie, maar wel zeer typerend voor starting strength, omdat iedereen denkt dat je geen armen mag trainen.

Vrijwel niemand komt met de basis van SS op een sterke bench of press uit. Althans, niet in verhouding met de squats en deadlifts. Daar is het alternaten van die 2 oefeningen elke training gewoon niet goed voor.

Kracht in het bovenlichaam is dus een van de zwakke punten van de basis van het programma. Na een tijdje chinups, dips/triceps extensions, en curls toevoegen kan daardoor een belangrijke aanvulling zijn, zowel voor het uiterlijk als voor kracht. Ze zijn niet nodig, behalve als je sterke armen wilt.

Pressen staat los van je armoefeningen. Je press gaat niet beter als je curls doet. en je triceps trainen gaat niet zoveel helpen bij je pressen. Ik doe stronglifts, een variant van ss maar het is zo goed als hetzelfde, en er zijn veel mensen die een goede bench en press hadden en ook een goede squat zonder curls te doen. Het enigste armwerk dat ze deden is dips of chin ups, als ze die al deden. Je kan gerust groot worden zonder direct armwerk, je kan goed benchen en pressen ook al train je je armen niet. Maar als je grote armen wilt moet je inderdaad wel direct armwerk in je training steken.
Maar ik blijf erbij dat het niet noodzakelijk is, en dat je lichaam niet uit proportie gaat zijn als je dat niet doet. Toch niet zolang je ss doet.
Als SS niet meer werkt omdat je te ver gevordert bent is dat iets anders, maar daar gaat het hier ook niet over.

-edit: tsja-

Laatst bewerkt:
Pressen staat los van je armoefeningen. Je press gaat niet beter als je curls doet. en je triceps trainen gaat niet zoveel helpen bij je pressen.

Presses zijn compoundbewegingen die ook gebruik maken van je armspieren (triceps en biceps). Dus tenzij je zeker weet dat de zwakste schakel niet bij de armen zit kan je nooit stellen dat een oefening gericht op het sterker maken van je armen je presses niet zal verbeteren.

curls helpen je presses toch niet?

Laatst bewerkt:
Sterkere biceps beteken meer ondersteuning thv de schouder (biceps loopt over de schouder). Sterkere biceps en brachialis ondersteunen bij het horizontaal stabiliseren.

Dus ja, curlen kan je presses ondersteunen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven