XXL Nutrition

gevolgen bb op gewrichten

RoAX

Novice
Waardering
0
Mijn trainingspartner doet nu al 2 jaar samen met mij aan bb. Maar hij heeft te horen gekregen van een beroepsmilitair dat bb niet goed is voor de gewrichten:

zware gewichten (met max herhaling 10x) zouden niet goed zijn voor de gewrichten. Dit zou je op jonge leeftijd niet merken, maar wel op oudere leeftijd. Dit mede door een smeersel dat de gewrichten soepel houdt. Dit smeersel wordt door ons lichaam aangemaakt en is normaal net genoeg voor 1 leven. Als je zwaar traint maakt ons lichaam meer van dit smeersel aan, zodoende dat je op latere leeftijd bijna geen smeersel meer hebt, en je gewrichten niet meer zo soepel zullen lopen. Beter is dus volgens hem, als je echt voor je gezondheid gaat, dat je meer herhalingen doet, bijvoorbeeld 20x.

Ook zei hij dat de meeste rugoefening slecht zijn voor de rug. Omdat het een bepaald stuk in de onderrug bij elkaar drukt en hier zou eigenlijk opening moeten blijven, voor goed te functioneren. Optrekken met rug, is dan wel weer een goede oefening omdat dit een stretch geeft aan dat bepaalde deel van de onderrug (weet de benaming niet).

Natuurlijk zal dit niet zo veel effect geven op die enkele jaren dat je volluit gaat. Maar wat als je echt blijft trainen voor bb? Is er enige waarheid in zijn standpunt? Iemand meer kennis om dit te ontkennen? Ik hoop het alleszins..

Tja, ik denk dat het wel klopt dat veelpowerlifters/bodybuilders/gewichtheffers last krijgen van kwaaltjes op latere leeftijd. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het nog altijd beter is dan helemaal niet sporten;)

Mijn trainingspartner doet nu al 2 jaar samen met mij aan bb. Maar hij heeft te horen gekregen van een beroepsmilitair dat bb niet goed is voor de gewrichten:

zware gewichten (met max herhaling 10x) zouden niet goed zijn voor de gewrichten. Dit zou je op jonge leeftijd niet merken, maar wel op oudere leeftijd. Dit mede door een smeersel dat de gewrichten soepel houdt. Dit smeersel wordt door ons lichaam aangemaakt en is normaal net genoeg voor 1 leven. Als je zwaar traint maakt ons lichaam meer van dit smeersel aan, zodoende dat je op latere leeftijd bijna geen smeersel meer hebt, en je gewrichten niet meer zo soepel zullen lopen. Beter is dus volgens hem, als je echt voor je gezondheid gaat, dat je meer herhalingen doet, bijvoorbeeld 20x.

Ook zei hij dat de meeste rugoefening slecht zijn voor de rug. Omdat het een bepaald stuk in de onderrug bij elkaar drukt en hier zou eigenlijk opening moeten blijven, voor goed te functioneren. Optrekken met rug, is dan wel weer een goede oefening omdat dit een stretch geeft aan dat bepaalde deel van de onderrug (weet de benaming niet).

Natuurlijk zal dit niet zo veel effect geven op die enkele jaren dat je volluit gaat. Maar wat als je echt blijft trainen voor bb? Is er enige waarheid in zijn standpunt? Iemand meer kennis om dit te ontkennen? Ik hoop het alleszins..

Heb hier het trainingprogramma met beelden van elite militairen en gewone van US. Zij gebruiken dan wel geen gewichten maar ze doen nooit 20 herhalingen ! en ze trainen wel tot het uiterste. Bijvoorbeeld bij dips vallen ze gewoon van hun baar omdat ze niet meer kunnen. Zelfde geldt bij optrekken. Dus ze trainen ook wel tot faillure.

als je alleen maar zwaar traint zonder ontspanningsoefeningen als stretchen , massage , rekken , cardio en zo nu en dan een hot bath heb je wel ergens gelijk denk ik.
door regelmatig de spierspanning te verlagen geef je je lichaam tijd om te herstellen op alle fronten.
de boog moet niet altijd gespannen staan;)

sorry maar het is grotendeels echt bs wat hij zegt.

• Topic Starter Topic Starter
Heb hier het trainingprogramma met beelden van elite militairen en gewone van US. Zij gebruiken dan wel geen gewichten maar ze doen nooit 20 herhalingen ! en ze trainen wel tot het uiterste. Bijvoorbeeld bij dips vallen ze gewoon van hun baar omdat ze niet meer kunnen. Zelfde geldt bij optrekken. Dus ze trainen ook wel tot faillure.

Hier heb je gelijk, maar dit heb ik niet gezegd. Hij zei alleen maar dat WIJ beter meer herhalingen zouden doen en gaf als voorbeeld 20x. Hij zei niet dat hij zelf zo trainde. Wanneer ze tot het uiterste gaan nemen ze dus niet hun bv. 85%RM en trainen ze dus met lichter gewicht meer keer.

natuurlijk trainen militairen anders als bb'ers. ze moeten immer vooral spieruithoudingsvermogen hebben.

Is maar te zien wat je doel is é. Zit je in het leger ?

Mijn doel is BB, maar na het gesprek met hem had ik enige onduidelijkheid over mijn gezondheid. Daarom dat ik dit post. Deze topic heeft eigenlijk niets te maken met het leger. Het is alleen maar geciteerd door iemand uit het leger en ik neem aan dat zijn kennis ook wel vrij betrouwbaar is.

Ja klopt maar ik dacht dat de topicstarter bedoelde dat militairen 20 reps maken en dus nooit tot faillure trainde omdat het niet goed zou zijn voor je lichaam

Juist als je functioneel wilt trainen (zoals je dat verwacht bij defensie, justitie) doe je dat met minder herhalingen.
Wanneer je de hindernisbaan bv neemt ga je niet 20 x over dezelfde touwladder ;).

3-5 met relatief veel gewicht.

Tot failure trainen heeft weinig met het aantal herhalingen te maken.

Wanneer je een trainingsroutine uitvoert tot failure dan doe je dat gedurende 6-12 weken (afhankelijk van herstel) gevolgd door 2 weken matig intensieve training.
Om wederom aan een intensieve routine te beginnen.

Train zelf nu 28 jaar (ook bij defensie!) en heb absoluut geen last van m'n gewrichten.
Niemand in m'n omgeving trouwens.

Geen probleem hoor. Als je even de ring wil instappen heb ik daar geen problemen mee.

Geflame over en weer verwijderd.

BB maakt in eerste instantie alles juist sterker en gezonder. De nadelen zoals hier vermeld komen pas boven drijven bij topsport. Er zijn studies die aantonen dat KT de botten , pezen en gewrichten helpt om sneller te herstellen na sportblessure. Het is ook bewezen dat ouderen juist minder last hebben van botontkalking, rugklachten en gewrichtsproblemen als ze regelmatig aan KT en beweging doen. Het hele verhaal is onzin als je het niet op topniveau doet.

Dit mede door een smeersel dat de gewrichten soepel houdt. Dit smeersel wordt door ons lichaam aangemaakt en is normaal net genoeg voor 1 leven
ja tuurlijk, 1 liter en dan is het op. zo gaat het zeker ook met maagsap, zoveel liter en dan is het op. kan toch niet kerel...

hehe zat ik ook te denken, het is niet alsof we ergens een reservoir hebben zitten met 1 liter van dat smeersel

Het is niet zó simplistisch, ons lichaam maakt dit aan voor ons. Welk orgaan juist weet ik niet. Maar het is wel zo dat door zware training dat orgaan meer moet aanmaken. En dat kan mss wel leiden tot het sneller ouder worden van dat deel van het orgaan omdat het zo hard moet werken. Zodat het op latere leeftijd dit smeersel niet meer goed kan aanmaken.

smeersel dat we maar in beperkt volume kunnen aanmaken ongeacht de verbruiksduur ervan...

owk

zoveel organen hebben we niet dus kom miss eens met wat specifiekere info...

Volgens mij zijn het gewoon klieren die het aanmaken, en blijft het lichaam deze stof gewoon aanmaken. Misschien als je zwaar en hard traint, dat de klieren de smeersel verbruik niet kunnen bijhouden en zo de gewrichten beschadigd raken, en dat je deze beschadigingen pas na zoveel jaar zwaar en hard trainen pas zult gaan merken. En dat wij normale hobby BB-ers geen last van zullen krijgen, maar dat de pro's vanwege zwaardere gewichten, en ga zo maar door op een gegeven moment wel last van kunnen krijgen. Maar volgens mij krijg de gemiddelde BB-er er geen last van. Beetje door het bos rennen vele uren lang per week is volgens mij zwaarder belastend dan bodybuilden.

Dat is mijn ideetje erover:P

Terug
Naar boven