fortuyn pijpte zelf marokkanen dus ik weet niet waarom jij met fortuyn komt aanzetten.
Wat bewijst dat hij geen racist was.
Gisteren zag ik op een Nederlandse zender een praatprogramma waar een man het had over het probleem met de Marokkaanse jongeren.
Het is duidelijk dat er een groot probleem is in onze samenleving maar ik denk dat het probleem breder is.
Ik heb zo een beetje het gevoel dat onze hele samenleving op zijn kop wordt gezet. Grote bedrijven vragen steeds meer flexibiliteit, meer werk voor minder loon, de pensioenleeftijd stijgt, het aantal mensen met kleine en grote schulden neemt toe terwijl de kloof tussen de laagste en hoogste lonen belachelijk groot is geworden.
De werkloosheid blijft toenemen, de leefkosten worden steeds hoger, de huisprijzen blijven drastisch stijgen.
Armere wijken, ongeacht wie er nu woont, worden steeds armer, vuiler, en de inwoners steeds wanhopiger.
Wat men ons op tv toont, films en clips met rijke gangsters" doet de jongeren dromen maar ze weten dat ze het nooit zullen bereiken. En omdat "misery loves ccompany" plegen ze de meeste delicten in hun eigen buurt.
Men moet meer investeren in het onderwijs. Ik ken schooljuffen die voor een klas staan met 30 kinderen; Het niveau daalt drastisch daar de leraars gedemotiveerd en uitgeput thuiskomen. Arbeiders werken zich uit de naad voor een peulenschil en zelf als beide ouders werken, raken ze niet uit de kosten. In Belgie is de stookolie (huisbrandolie) van 20 eurocent naar 90 eurocent gestegen op 10 jaar tijd. Een stijging van meer dan 400 procent. Dat wil zeggen dat indien je je huis toen verwarmde voor 50 euro per maand, dan kost je dat nu 230 euro ongeveer. Benzine en diesel aan de pomp idem. De lonen zijn praktisch niet gestegen en de huurprijzen zijn voor een kleine arbeiderswoning van 350 euro per maand naar 600 a 800 euro per maand gestegen.
Mensen raken uitgeblust, gedemotiveerd en dan kan het "hen allemaal niet meer schelen". Die mentaliteit zie je steeds vaker verschijnen; Ik denk dat jongeren die wanhopige situatie ook zien als ze puber zijn en door de straatcultuur steeds verder afwijken van het legale pad.
De energieprijzen moeten terug naar beneden, alsook de prijzen van de woning, dus in se, de vaste maandelijkse kosten. Om de werkloosheid tegen te gaan moet men misschien gaan nadenken over een 4 dagen werkweek en de pensioenleeftijd herzien: iemand boven de 55 zou bijv 3 dagen in de week een jongere kunnen opleiden op de werkvloer. En na een jaar dan op pensioen gaan. Ik ben geen econoom dus ik weet niet of dit financieel haalbaar is. Ik weet wel dat er een aantal zaken onze overheid enorm veel geld kosten: werkloosheidsuitkeringen voor miljoenen mensen, de kost van de criminaliteit omdat ouders geen tijd meer doorbrengen met hun kinderen. Ik ken koppels waar beiden in een fabriek werken. Die komen doormoe thuis; het kind van 6 (of ouder) heeft bijna begeleiding. Als het kind hulp vraagt met zijn huiswerk heeft geen van beide ouders nog de energie om het kind te helpen. Indien men nu eens wat minder vaste kosten had, en één van de ouders slechts deeltijds of helemaal niet hoefde te werken, dan zou dat toch wat beter zijn. Ik heb vrienden wiens vader in de jaren 70 of 80 een huis kocht voor de prijs van 12 maandlonen (loon van toen). Nu kost een woning al gauw 100 maandlonen. Dit is echt niet meer normaal.
In 1997 kocht ik een huis voor 100 000 die nu 480 000 euro waard is. Absurd. In Brussel betaal je voor een krot van een woning 250 000 euro, met 1 slaapkamer, een koer van 1 op 2 meter, en twee slaapkamers van 3 op 3 meter.