Fitness Seller

Goeie uitvoering deadlift?

Bezoekers in dit topic

samme

Novice
+15 jaar member
Lid geworden
28 nov 2004
Berichten
11
Karma
7
Hoi! Sinds enkele weken bezig met stronglifts 5x5. Hierbij mijn uitvoering van deadlift.
Doe ik dit goed? Opmerkingen of advies welkom.


 
Ik vind het er wel goed uitzien allemaal, voor zover ik het kan zien in het filmpje in ieder geval.
 
Hoi! Sinds enkele weken bezig met stronglifts 5x5. Hierbij mijn uitvoering van deadlift.
Doe ik dit goed? Opmerkingen of advies welkom.


Bekijk bijlage 575638
Je doet geen DEADlift. Na elke rep even resetten en weer van voor af aan beginnen. Verder vind ik je erg diep beginnen, maar dat is niet gevaarlijk ofzo want je rug blijft redelijk neutraal (misschien een kleine bolling onderin maar dat is niet heel duidelijk). Je laat alleen kg's liggen zo. Krijg de indruk dat je je armen ook gebruikt.
Heb dan ook wel de indruk dat je een stuk zwaarder kan, en dan wordt de ware vorm pas echt zichtbaar.
Klinkt misschien een stuk negatiever dan ik bedoel want op zich ziet het niet verkeerd uit.

Na nog een paar keer kijken denk ik dat je te veel been gebruikt en de hip hinge beter kan. Misschien dat hamstrings, abs en/of glutes nog wat achterblijven, of meer core strength nodig?
 
Laatst bewerkt:
Voor touch and go ziet het er prima uit. Je bounced niet zoals hier uitgelegd
 
Je doet geen DEADlift. Na elke rep even resetten en weer van voor af aan beginnen. Verder vind ik je erg diep beginnen, maar dat is niet gevaarlijk ofzo want je rug blijft redelijk neutraal (misschien een kleine bolling onderin maar dat is niet heel duidelijk). Je laat alleen kg's liggen zo. Krijg de indruk dat je je armen ook gebruikt.
Heb dan ook wel de indruk dat je een stuk zwaarder kan, en dan wordt de ware vorm pas echt zichtbaar.
Klinkt misschien een stuk negatiever dan ik bedoel want op zich ziet het niet verkeerd uit.

Na nog een paar keer kijken denk ik dat je te veel been gebruikt en de hip hinge beter kan. Misschien dat hamstrings, abs en/of glutes nog wat achterblijven, of meer core strength nodig?
Bedankt voor je reactie.

Zou dus achterwerk meer naar achteren moeten steken? Meer vanuit de rug dan vanuit de benen werken? Zoals in prentje hieronder. Meer het linkse doen. Wat je vindt dat ik nu doe is meer het rechtse dan?

Wat bedoel je met je doet geen DEADlift? Wat moet ik exact meer gaan doen dan?
1673866150770.jpeg
 
Zou dus achterwerk meer naar achteren moeten steken? Meer vanuit de rug dan vanuit de benen werken? Zoals in prentje hieronder. Meer het linkse doen. Wat je vindt dat ik nu doe is meer het rechtse dan?
Juist, je ziet ook dat wanneer het gewicht naar beneden gaat je knieën iets in de weg zitten.
 
Vind het er niet verkeerd uitzien.
Echter met een gewicht waar meerdere reps mee toe doen zijn dan blijft de form meestal ok.
Probeer eens een filmpje te maken met een sub max, 3reps ofzo.
 
Zie en voel ook dat knieën in de weg zitten. Door eerst meer voorover te buigen en kont naar achter zal ik ze makkelijker passeren.

Ik ambieer geen records op 1 rep max. Daarmee voel ik me eigenlijk wel comfortabel bij wat @Bullshark opmerkt. Gecontroleerde touch and go doen en spanning deels blijven behouden.

Wil nu vooral verder geraken qua gewicht in het 5x5 programma dat ik volg. Dit programma stond bij de tips voor beginners. Wil eerst sterk worden op die 5 verschillende compound oefeningen.
 
Zie en voel ook dat knieën in de weg zitten. Door eerst meer voorover te buigen en kont naar achter zal ik ze makkelijker passeren.

Dit is een belangrijke indicatie dat je te weinig "hip-hinge" gebruikt en je omschrijft zelf al een oplossing.

Dat de een bij de lift-off wat "dieper" zit dan de ander heeft vaak te maken met hefboomfactoren, gebaseerd op morfologische kenmerken.
D.i. of je bijvoorbeeld lange of korte femuren hebt in combinatie met de lengte van de romp.

Op zich allemaal niet problematisch, zo lang je maar je techniek solide en netjes kunt houden.

Voor wat betreft de discussie ,wanneer Touch&Go met enige momentum (maar geen bouncing) en wanneer helemaal neerleggen en spanning er af waardoor het weer echt "dead weight" wordt?

Daar hebben vele -o.a. ik zelf- in het verleden al veel over geschreven op dit forum en daarom houd ik het kort:

- Touch&Go stijl heeft vooral nut bij hogere reps (>5) en wanneer je de deadlift meer doet als "middel tot" oefening.

- Spanning eraf, korte reset en dan weer omhoog is een DEADlift pur sang en dit doe je meestal met lagere reps (<5) en wanneer de deadlift een doel op zichzelf is qua krachtprestatie, zoals bij powerliften.
 
Vind het zeker geen verkeerde uitvoering.

Wanneer het te diep zitten echt te ver/verkeerd gaat zie je vaak bij de start eerst de heupen omhoog schieten voordat de stang van de grond komt. Die schieten dan zeg maar eerst naar de juiste start positie waar je eigenlijk had moeten beginnen te trekken.

Wat jij voor de lift-off wel lijkt te doen dat een heel klein beetje in die richting neigt is net een ietwat 'dynamische' start gebruiken, je zakt zelf iets omlaag (mogelijk om de spanning op de hams/posterior chain te krijgen) om dan ergens bij het weer omhoog gaan de bar eens mee te gaan nemen.

Het is maar een klein beetje maar ik denk dat daar net een betere start gevonden kan worden.

Wat ik zou voorstellen is om hierin te kijken waar je heupen zijn op het moment dat de bar van de grond komt en voortaan die positie als start aan te nemen. Moet ook weer geen stiff-legged positie worden, maar waarschijnlijk voelt het toch een beetje ongemakkelijk aan alsof je er net wat te hoog zit. Dan trekkracht aan de bar opbouwen totdat het uiteindelijk van de grond los komt, voordat je zelf beweegt.
 
Dit zijn meer dan 5 reps hé haha
 
Dit zijn meer dan 5 reps hé haha
Haha! In het zoeken naar juiste uitvoering doe ik al eens een rep teveel. Voorlopig goed te doen met wat er van gewicht aan hangt.
 
Bedankt voor de reacties. Vorige vrijdag al wat van de tips kunnen toepassen.
Deze ziet er volgens mij beter uit?
 

Bijlagen

FullSizeRender.MOV
6,4 MB · Weergaven: 0

Bedankt voor de reacties. Vorige vrijdag al wat van de tips kunnen toepassen.
Deze ziet er volgens mij beter uit?
Weinig meer op aan te merken, je zet alleen zo te zien nog niet veel spanning op je bovenrug voor aanvang, maar met dit gewicht kom je daar prima mee weg.
 
Weinig meer op aan te merken, je zet alleen zo te zien nog niet veel spanning op je bovenrug voor aanvang, maar met dit gewicht kom je daar prima mee weg.
Ik begrijp niet helemaal wat je wil zeggen. Wat zou ik dan anders moeten doen om dat te fixen? Met SL5x5 komt er 5kg bij iedere keer. “Dit gewicht” zal dus snel omhoog gaan.
 
Back
Naar boven