MuscleMeat

Graag advies: 5x5 stronglifts of iets anders?

Dreumes

Dutch Bodybuilder
Waardering
10
Lengte
1m70
Dag allemaal,

Ben er een tijdje uit geweest. Heb momenteel veel vrije tijd en weer begonnen met trainen. Ben nu begonnen met 5x5 stronglifts om weer wat sterker te worden. Ik vind het het schema zelf heerlijk trainen, omdat je mooie compoundoefeningen doet en geen tal van isolatie-oefeningen

Echter vind ik een nadeel van dit schema dat ik maar 3 dagen kan trainen en het wordt afgeraden om cardio toe te voegen aan rustdagen. Ik houd mij dan ook aan het schema en doe enkel 15 minuten cardio na mijn training om toch wat extra vet te kunnen verbranden.

Hoe lang raden jullie dit schema aan te volgen of hebben jullie misschien betere alternatieven voor mij, die net weer begint, zodat ik bijvoorbeeld een dag of 4/5 kan trainen. Vind het zelf prettig als de nadruk ligt op compound en niet op isolatie.

Hopelijk hebben jullie wat advies.

Groet,

Dreumes

Als het je niet uitmaakt op welke dagen je traint (incl. zaterdag en zondag) zou je push/pull/legs kunnen doen (PPL). Anders LB/UB met nadruk op compounds en 1 a 2 assistentie oefeningen per spiergroep.

Zelf vind ik het een beetje BS dat je geen cardio zou kunnen doen bij stronglifts. Zolang je het vol kan houden kun je het gewoon doen toch? Heb een tijd gebokst icm fullbody, toen trainde ik 5x per week met constante progressie net als stronglifts en nergens last van gehad..

Je zou gewoon Stronglifts kunnen doen, wil je 4 dagen trainen dan is Candito's UB/LB ook prima: [Link niet meer beschikbaar]

• Topic Starter Topic Starter
Thanks. Dagen maakt voor mij sowieso niet uit en tijden ook niet. Train bij 24/7 gym en dat is chill. UB/LB heb ik inderdaad vroeger ook gedaan en vond ik een prettig schema. Het is voor mij ook de afweging: ga ik daar meer resultaat mee behalen dan mijn 5x5, aangezien ik even in moet komen. Moeilijk. Alleen al 1 dag extra voor cardio zou al fijn zijn.

Even snel gepuzzeld:

Ga eerst tot minimaal week 6 kracht opbouwen met mijn 5x5 met daarbij op rustdagen, wanneer ik daar kracht voor heb en zin in heb wat cardio.

Daarna wil ik overstappen op dit UB/LB-schema. Ik heb compounds toegevoegd waar het kon en probeer af te wisselen:

Upper A)

Bench
Lat pully
Standing MP
Tricep push down
Hammer curl

Lower A)
Squat
Deadlift
Leg curl
Leg extension
Calfs

Upper B)
Barbel row
Incline bench
Side raises
Preacher curl
Dips

Lower B)
Squat
Leg press
Leg extension
Leg curl
Buik

Op lower A doe je de squats minder zwaar neem ik aan?

Als dat verstandiger is wel. Ik zou het zonde vinden om de squat eruit te moeten halen voor de DL. Wil ze eigenlijk graag beide behouden.

Kan makkelijk, ik bedoel eigenlijk vooral dat je op die dag niet zwaar moet gaan op squats, omdat anders je deadlift eronder lijdt.

Kan makkelijk, ik bedoel eigenlijk vooral dat je op die dag niet zwaar moet gaan op squats, omdat anders je deadlift eronder lijdt.

Ik volg je inderdaad. Heb het eerder ook gedaan. Er werd mij wel (terecht) aangeraden om eerst te squaten en dan de DL te pakken. Ik doe hem ook maar 1x5.

Maar bedankt voor tips :)

Front squat voor deadlifts?

Ik volg je inderdaad. Heb het eerder ook gedaan. Er werd mij wel (terecht) aangeraden om eerst te squaten en dan de DL te pakken. Ik doe hem ook maar 1x5.

Maar bedankt voor tips :)
Meestal is dat wel de weg die bewandeld wordt. Maar als je deadlifts als je main lift van die dag beschouwt kan je ervoor kiezen om bijvoorbeeld frontsquats als ondersteuning te doen na het deadliften. Dan ben je ook het meest fris op je deadlift. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan in The Simplest Strength Template van 5/3/1.

Front squats en deadlifts gaan idd goed samen. Eigenlijk zou iedereen moeten frontsquaten.

Terug
Naar boven