XXL Nutrition

Groeien in de lengte?

Niks te oertijd, is puur cultuur. Hollywoord, disney... Er zijn stammen in Afrika, die dichter bij de "oertijd" aansluiten waar lengte geen drol belang heeft. In de oertijd waren de lange mannen wsl de eerste om te sneuvelen => meer energie nodig voor de zelfde inspanning. En wat betreft bescherming, kijk maar eens naar Mike Tyson, ook niet echte een lange man. Gevechtsporten zijn ingedeeld in gewichtsklasses en niet in lengteklasses. Het is alleszins een nature/nurture-debat, ik neig naar nurture.

Ik zei subconcious(ly). Een goed boek om de basis te snappen is 'the evolution of desire' van David Buss , de vader van evolutionaire psychologie. Vroeger waren we (veel) kleiner dan nu , de man stond centraal iN het verzamelen van eten en als bescherming tegen mogelijk geweld tegen z'n vrouw en kroost. Daarbij helpt lengte en dus in de meeste gevallen gewicht/massa. Lange mannen zouden ook een groter territorium hebben en dus genoeg eten. Je punt over gewichtsklasses speelt alleen in mijn kaart. Subconciously leggen ze de link met lengte = meer kracht = meer kans dat ik en m'n nageslacht overleven. Nu zijn we al wat slimmer conciously en snappen we dat gewicht veel belangrijker is qua kracht dan lengte.

Onze genen willen praktisch nog altijd wat ze in de oertijd wilden. En dit geld voor emoties en angsten ook. Om even een voorbeeld te geven , mensen die een irrationele angst hebben voor slangen en spinnen. Terwijl ze helemaal niet in een gebied wonen waar zo'n dieren een gevaar vormen.

Ik weet dat jij ook niet groot bent (qua lengte) , ik ook niet. Maar uit verschillende posts van je gelezen te hebben krijg ik toch de indruk dat je onzeker bent over je lengte. Juist hierom is het wel nuttig om dat boek eens te lezen , kan je het relativeren waarom meisjes over het algemeen niet iemand kleiner willen dan hunzelf. En niet de idiote reden van 'omdat het er stom uitziet'.

• Met de formule van Havlicek kan u bij benadering de lengte van uw kind voorspellen aan de hand van de grootte van beide ouders:

Voor jongens:
(lengte vader + lengte moeder) x 1,08, gedeeld door 2

Voor meisjes:
(lengte vader x 0,923) + lengte moeder, gedeeld door 2

Klopt wel aardig.

Kom ik op 1.86 uit. Weet nu al dat ik dat wss nooit zal halen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zou dan op 1,78m uit moeten komen -__-" ben veel kleiner dan dat

• Met de formule van Havlicek kan u bij benadering de lengte van uw kind voorspellen aan de hand van de grootte van beide ouders:

Voor jongens:
(lengte vader + lengte moeder) x 1,08, gedeeld door 2

Voor meisjes:
(lengte vader x 0,923) + lengte moeder, gedeeld door 2

Klopt wel aardig.

Wat een pech, ik ben 1.80 en vind dat al klein???

ik zou zeggen we leven in Nederland, een van de langste volkeren op aarde.
verhuis naar azie/midden-oosten en je ziet weer iedereen op ooghoogte :D heheh

Als je er echt niet mee kan leven zou ik naar jamaica/brazilië/portugal of zo verhuizen. Mannen zijn daar gemiddeld ook niet veel groter dan 1m70 en het zit daar vol lekkere wijven.

Terug
Naar boven