AndroidHealthClinic

Guts Forever

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.781
Waarom die fetish voor high reps?

Af en toe maxen (1 tot 5rm) is volgens mij toch belangrijk voor krachtgains via neurale adaptatie te winnen.

10 reppers zijn je spieren wel leeg, maar heb je niet echt moeten strainen op zware gewichten.

Maar tegen dit tempo zit jij eerder aan 200 squat dan mij, dus ik moet zwijgen :(

'hoge gewichten' vind ik nogal relatief, net als dat 'hoge reps' een relatief gegeven is :D Mijn doel is 'sterk worden', en dat kan perfect met 20 reppers, of 10 reppers, je CNS moet niet constant belast worden door het grootste deel van de tijd in de 90% range te trainen, Ken leistner heeft vele PL'ers getraind, en die trainde heel het jaar op hoge reps, en enkele weken voor de wedstrijd stapte ze over naar low reps, en das al dat nodig was :)
Westside barbell doet het volledig tegenovergestelde en dat werkt wss ook, maar ik vind persoonlijk dat ik beter gain op high reps + de cardiovasculaire is mooi meegenomen.
Als je echt wil weten waarom ik zo pro-high rep ben moet je the nautilus training principles eens lezen daar staat alles in :)

---------- Post toegevoegd Wed 7 Nov 2012 om 19:13 ----------

en btw, je 10rm tov je 1rm is een 5 to 6 ratio (83%), en das exact hetzelfde als je 5x5rm :) dus een 10rm is 2/5 van de reps, 1/5 van de sets, alleen zijn er geen rustpauzes, dus ik denk dan, waarom 25 reps met een gewicht doen, als je hetzelfde effect kunt behalen met 10 reps, maar alleen met een klein beetje meer gepuf ;)

'hoge gewichten' vind ik nogal relatief, net als dat 'hoge reps' een relatief gegeven is :D Mijn doel is 'sterk worden', en dat kan perfect met 20 reppers, of 10 reppers, je CNS moet niet constant belast worden door het grootste deel van de tijd in de 90% range te trainen, Ken leistner heeft vele PL'ers getraind, en die trainde heel het jaar op hoge reps, en enkele weken voor de wedstrijd stapte ze over naar low reps, en das al dat nodig was :)
Westside barbell doet het volledig tegenovergestelde en dat werkt wss ook, maar ik vind persoonlijk dat ik beter gain op high reps + de cardiovasculaire is mooi meegenomen.
Als je echt wil weten waarom ik zo pro-high rep ben moet je the nautilus training principles eens lezen daar staat alles in :)

---------- Post toegevoegd Wed 7 Nov 2012 om 19:13 ----------

en btw, je 10rm tov je 1rm is een 5 to 6 ratio (83%), en das exact hetzelfde als je 5x5rm :) dus een 10rm is 2/5 van de reps, 1/5 van de sets, alleen zijn er geen rustpauzes, dus ik denk dan, waarom 25 reps met een gewicht doen, als je hetzelfde effect kunt behalen met 10 reps, maar alleen met een klein beetje meer gepuf ;)

Dit kan je niet zomaar stellen:

-squats reppen is anders dan presses reppen (vermoeiing triceps, kleinere spiergroep)

-5x5 afhankelijk van hoeveel rust je pakt, uiteindelijk als je blijft verhogen en 5-6min pakt tussen elke set kan je r nooit 10 reps mee knallen

Al die mensen die vinden dat je bij 5jes moet blijven, haha
Beter dat je een keer wat anders doet. Als je 20x140 weet te halen zit 180 er sowieso in!t

Is inderdaad wel duidelijk dat je erop vooruit gaat. Heb je ook het gevoel dat je spiermassa ervan aan zet? Want in het algemeen wordt 1 zware set, ook al is het bijvoorbeeld een 10-15 repper, niet gezien als optimaal voor het gainen van spiermassa omdat je daarvoor meer 'work' nodig hebt.

• Like
Waarderingen: Guts
Al die mensen die vinden dat je bij 5jes moet blijven, haha
Beter dat je een keer wat anders doet. Als je 20x140 weet te halen zit 180 er sowieso in!t
In theorie misschien, maar dat is daarom niet zo in praktijk.
Als je niet gewoon bent om lage reps met hoog gewicht te doen ga je volgens mij niet onmiddellijk de 180 squaten als je 20x140 kan.
Daarvoor moet je je CNS eerst trainen dat het die zware gewichten opnieuw aankan, met als gevolg dat je eerst een paar weken moet trainen met lage gewichten.:)
Ik heb altijd getraind met 5jes, vaak 5x5 of 3x5, en als ik een max attempt probeerde geraakte ik niet zoveel hoger als mijn 5RM. Gewoon omdat ik het niet gewoon was.

Maar ik betwijfel niet dat je met hoge gewichten kracht bijkomt.
Bill Starr verteld in een artikel over een periode waarin hij enkel met lage gewichten kon trainen. Dus trainde hij met hoge reps zodat hij aan dezelfde workload kwam, en na 6maanden kon hij amper 10kg minder squaten (als ik het mij goed herinner toch:p het was indrukwekkend in ieder geval:p). En dat waren dan echt lage gewichten, veel lager dan 140kg.

• #1.787
Dit kan je niet zomaar stellen:

-squats reppen is anders dan presses reppen (vermoeiing triceps, kleinere spiergroep)

-5x5 afhankelijk van hoeveel rust je pakt, uiteindelijk als je blijft verhogen en 5-6min pakt tussen elke set kan je r nooit 10 reps mee knallen

ok kooby dat is waar, uiteraard zijn de factoren bij een 10je anders dan bij een 5x5je, daarom dat er ook 2.5x zoveel reps nodig zijn om ongeveer hetzelfde effect te verkrijgen als met een 10rm, enkel en alleen omdat het element 'rust' wordt geïntroduceerd. Laten we het er gewoon over eens zijn dat een 10rm en een 5x5rm met 2-3 minuutjes rust tussen de sets bijna altijd allebei in de 80-85% range liggen :)

was dit mss bestemd voor sandro's log? :D

Is inderdaad wel duidelijk dat je erop vooruit gaat. Heb je ook het gevoel dat je spiermassa ervan aan zet? Want in het algemeen wordt 1 zware set, ook al is het bijvoorbeeld een 10-15 repper, niet gezien als optimaal voor het gainen van spiermassa omdat je daarvoor meer 'work' nodig hebt.

ik merk net dat de hoge reps merkbaar beter zijn voor massa, ik zit nu al weer op 93kg zonder er speciaal meer voor moeten te eten, maanden geleden deed ik ook 20 reppers en toen weet ik nog goed dat mijn dijen opeens echt uit mijn broeken begonnen te scheuren :) en in de week van de 10x130 set merkte ik opeens allemaal striemen op in mijn liesstreek die er ervoor niet waren :') niet zo erg omdat het niet zo zichtbaar is maar wel een teken dat het werkte :D

In theorie misschien, maar dat is daarom niet zo in praktijk.
Als je niet gewoon bent om lage reps met hoog gewicht te doen ga je volgens mij niet onmiddellijk de 180 squaten als je 20x140 kan.
Daarvoor moet je je CNS eerst trainen dat het die zware gewichten opnieuw aankan, met als gevolg dat je eerst een paar weken moet trainen met lage gewichten.:)
Ik heb altijd getraind met 5jes, vaak 5x5 of 3x5, en als ik een max attempt probeerde geraakte ik niet zoveel hoger als mijn 5RM. Gewoon omdat ik het niet gewoon was.

Maar ik betwijfel niet dat je met hoge gewichten kracht bijkomt.
Bill Starr verteld in een artikel over een periode waarin hij enkel met lage gewichten kon trainen. Dus trainde hij met hoge reps zodat hij aan dezelfde workload kwam, en na 6maanden kon hij amper 10kg minder squaten (als ik het mij goed herinner toch:p het was indrukwekkend in ieder geval:p). En dat waren dan echt lage gewichten, veel lager dan 140kg.

nogmaals, 'zware gewichten' is relatief, ik zit met mijn 10 reppers al hoger dan mijn vorige 5rm, en bijna zo hoog als mijn 3rm, dus 'lichte gewichten' is in mijn geval niet meer toepasselijk :D
daarbuiten vind ik al die praat over CNS een beetje overroepen, mensen in de krachtwereld denken iets te dogmatisch soms, allemaal dingen die je wel of niet mag doen, high reps low reps etc. Als je opwerkt naar 20x200, denk ik dat je CNS eender wat kan weerstaan, maar das mijn humble opinion.

verder denk ik gewoon: 'alles proberen' :) ik heb nu een jaar op 5x5 en 1x5 getraind en de gains waren zeker nice, en nu probeer ik dit, ik ben jong genoeg om alles te proberen dat er maar dan ook geschreven is :D werkt het niet? so be it :)

Ja maar deze log staat toch onder powerlifting daarom.

Ja maar deze log staat toch onder powerlifting daarom.

Wat is dat nu weer voor onzin? Hij wordt toch duidelijk sterker? Ga jij bepalen wat Powerlifting juist inhoudt? Mogen hier enkel nog mensen loggen die zich focussen op de grote 3?

• #1.790
mijn doel is dan ook zo sterk mogelijk worden, en ooit een natty PL wedstrijd of SM wedstrijd te draaien :)

• #1.792
Son, did you even watch ?

Jij was toch bezig met die grip shizle, nu heb je iets om naartoe te werken :D

haha :D I did wotch, zieke grip feats, spijtig genoeg zijn barbarian plates niet zo goed voor pinches omdat je met je vingers achter de rand kunt haken :)

hoeveel kon jij die coin pinch nou? WR was toch 20kg ofzo?

Als je opwerkt naar 20x200, denk ik dat je CNS eender wat kan weerstaan, maar das mijn humble opinion.

Dat dogmatisch denken klopt voor veel mensen, maar je kan ook niet om de neurofysiologie van het cns heen. Ik wil niet zeggen dat ik er alles/veel van weet, maar mij cursussen neuroanatomie, inspanningsfysiologie en motorische leren zeggen mij toch iets anders

• Like
Waarderingen: Guts
  • #1.795
hoeveel kon jij die coin pinch nou? WR was toch 20kg ofzo?

de max dat ik deed was 10x8,75 maar mijn muntstuk zit aan een draadje dus dat maakt het makkelijker omdat je 1. het hele muntstuk kunt vasthouden, en 2. een beetje kunt hooken (munstuk scheefhouden). Het WR is gezet op een grip top van David Horne, das maar een half muntstuk en je kunt het niet scheefhouden, dus op die manier trek je veel minder :)

• #1.796
Dat dogmatisch denken klopt voor veel mensen, maar je kan ook niet om de neurofysiologie van het cns heen. Ik wil niet zeggen dat ik er alles/veel van weet, maar mij cursussen neuroanatomie, inspanningsfysiologie en motorische leren zeggen mij toch iets anders

als je veel triples en singles doet, zal je CNS wennen aan zware triples en singles, doe je 20 reppers, zal je CNS wennen aan 20 reppers, dat lijkt me idd een feit, maar dat wilt niet zeggen dat je heel het jaar zware triples en singles moet doen om een CNS te kweken dat optimaal om kan met singles. Ik doe geen wedstrijden en dat zal ook nog lang duren, maar stel dat ik nog 6 jaar train op 20 reppers, en dan een wedstrijd doe, zou het mss maar 6-8 weken duren om gewoon te raken aan de zware gewichten in de 1-3 range, wat op een periode van 6 jaar niks is. Ik hoorde Louie Simmons in een interview zeggen:

"We don't need any prep time, my athletes are always ready to step onto the platform"

en at komt omdat hij zei dat ze heel het jaar door in de 1-3 rep range trainen, ze zijn zodanig geconditioneerd en omdat zijn athleten meerdere wedstrijden per jaar draaien is dat een heel goed idee, maar voor iemand als mij is dat totaal niet nodig :) dit zijn geen bedenkingen van mijzelf ik zeg gewoon maar wat Ken Leistner en Arthur Jones erover te zeggen hebben.

Wat jij zegt zou betekenen dat een bodybuilder na 6 weken PL wedstrijd prep even efficient presteert als een powerlifter?

• #1.799
Wat jij zegt zou betekenen dat een bodybuilder na 6 weken PL wedstrijd prep even efficient presteert als een powerlifter?

nee, omdat het werk wat de gemiddelde BB'er tegenwoordig doet moeilijk nog meetbaar is in zake 'kracht', hoe ga je 6x12 in de squat kunnen overhevelen naar een 1rm? dat zijn geen significante gewichten, maar als een BB'er bewust traint voor kracht op een ietwat meetbare manier, zoals HIT van arthur jones (niet Mentzer) dan zou het niet lang moeten duren om een PL'er voort te brengen, en er zullen wss al veel voorbeelden gepasseerd zijn in de geschiedenis, maar ik ken er geen. Casey Viator deed tijdens het Colorado experiment van Arthur Jones 13x500lbs, dat is een meetbaar getal waar gemakkelijk een mooie 1rm uit gehaald zou kunnen worden.

wel een interessante discussie:D hoop nog een paar meningen te horen:)

Terug
Naar boven