AndroidHealthClinic

Hamstring flexibiliteit

  • Topic starter rob91
  • Startdatum
  • Reacties 11
  • Weergaven 3K
  • Volgers 6

Bezoekers in dit topic

rob91

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
5.466
Waardering
1.742
Lengte
1m87
Ik doe altijd wel een paar stretches voor en na mijn training voor hamstrings, maar ik kan niet zeggen dat mijn mobiliteit er beter van is geworden. Ik doe een paar stretches en wat dynamic werk als leg swings. Ik doe oefeningen als SLDL en goodmornings waarbij ik goed let op de stretch. Dit is duidelijk niet genoeg.

Wat moet ik dagelijks doen voor oefeningen om over een paar weken/maanden verbetering te zien? Ik heb sterk het gevoel dat ik mijn hamstrings onvoldoende gebruik bij deadlifts en dat ik te maken heeft met mijn korte hamstrings.
 
Ga in een deuropening liggen met 1 been gestrekt tegen de post en 1 been gestrekt de andere ruimte in. Flink spanning op je hamstring zetten via de hoek die je maakt en 1 minuut vasthouden (statisch). Dan ander been via de andere kant. Dit is zeker in het begin een ontzettend klotegevoel, echt tanden bijten. Ik zit nog liever met mijn vingers tussen de deur, maar het rekt de boel goed op. Ook effectief: romanian deadlift met licht gewicht vasthouden op laagste positie. Dit soort dingen doe je de eerste weken best 1 of 2x per dag, daarna is na elke LB training genoeg.

Sterker wordt je er overigens niet van op de deadlift, tenzij je uitgangspositie niet optimaal was door gebrekkige mobiliteit. Ik heb er na jaren foute techniek de juiste form mee bereikt, maar dat werkte niet in mijn voordeel qua gewicht (stap terug). Maar ik heb dan ook een slechte bouw voor de deadlift, zodanig dat 'fout' liften eigenlijk wel loont.
 
hamstringstretch0708.jpg


deze doe ik altijd, omdat ik er mooi lui bij kan gaan liggen en ondertussen tv kan kijken.
al moet ik toegeven dat ik het wel te weinig doe om te zeggen dat het echt resultaat geeft (is meer een beetje onderhouden)
 
Elke dag 2 x dan pas merk je verschil. Maar denk erom hamstrings rekken voor trainen gaat je kracht kosten.
 
Ga in een deuropening liggen met 1 been gestrekt tegen de post en 1 been gestrekt de andere ruimte in. Flink spanning op je hamstring zetten via de hoek die je maakt en 1 minuut vasthouden (statisch). Dan ander been via de andere kant. Dit is zeker in het begin een ontzettend klotegevoel, echt tanden bijten. Ik zit nog liever met mijn vingers tussen de deur, maar het rekt de boel goed op. Ook effectief: romanian deadlift met licht gewicht vasthouden op laagste positie. Dit soort dingen doe je de eerste weken best 1 of 2x per dag, daarna is na elke LB training genoeg.

Sterker wordt je er overigens niet van op de deadlift, tenzij je uitgangspositie niet optimaal was door gebrekkige mobiliteit. Ik heb er na jaren foute techniek de juiste form mee bereikt, maar dat werkte niet in mijn voordeel qua gewicht (stap terug). Maar ik heb dan ook een slechte bouw voor de deadlift, zodanig dat 'fout' liften eigenlijk wel loont.

Thanks voor de tips, ga het eens proberen. Over dat laatste, ik heb nogal moeite om met een recht/holle rug in de startpositie te komen, iets wat al helemaal lastig wordt bij een deficit deadlift. Aannemelijk dat het ligt aan mijn hamstring mobiliteit, maar wat je zegt over die slechte bouw en fout liften klinkt ook logisch. Deadlifts voelen de laatste tijd erg sterk en goed bij mij voor het eerst in mijn leven. Ik let veel minder op die holle rug en probeer gewoon zo hard mogelijk alles daar te bracen. Op vids lijkt mijn rug bol te zijn, maar ze voelen wel goed.

hamstringstretch0708.jpg


deze doe ik altijd, omdat ik er mooi lui bij kan gaan liggen en ondertussen tv kan kijken.
al moet ik toegeven dat ik het wel te weinig doe om te zeggen dat het echt resultaat geeft (is meer een beetje onderhouden)

Inderdaad een hele goed stretch! Toevallig gister voor het eerst gedaan. Ik krijg mijn benen nog niet zo ver als op de afbeelding, dus de mobiliteit kan beter.

Elke dag 2 x dan pas merk je verschil. Maar denk erom hamstrings rekken voor trainen gaat je kracht kosten.

Ik doe tegenwoordig altijd een stretch sessie voor het trainen. Niet heel uitgebeid en eigenlijk voornamelijk dynamische stretches zoals leg swings enzo. De deadlifts voelen dan wel lekkerder, maar dit kan ik beter na het trainen doen dus?
 
Ik vind dat het ten koste gaat vd explosiviteit.
 
het is ook al wetenschappelijk bewezen dat statisch stretchen voor de training je kracht verminderd.
 
Ik vind dat het ten koste gaat vd explosiviteit.

Is een beetje dynamisch stretchen om de heupen enzo wat losser te maken wel oke?
 
Back
Naar boven