MuscleMeat

HBO vs Universiteit

Haha iedereen breekt zn hoofd over dat achterlijke raadseltje van Isnogood...

Er is geen goed antwoord, dus het antwoord is 0%. Maar dat zou betekenen dat er tóch een goed antwoord is. Dus zou het 25% moeten zijn. Maar er zijn twee mogelijkheden van 25% dus is de kans dat je het goede antwoord kiest 50%. Dus het is een onzin'raadsel'

Volgens mij snappen jullie mijn punt niet.

Volgens mij snappen jullie mijn punt niet.

Ik snap je punt idd niet helemaal, als ik het goed begrijp zeg jij dat als we stellen dat 1 van de antwoorden correct is, je een kans van 1/3 hebt dat je het correcte antwoord is. Right?

Alle antwoorden spreken qua kansen elkaar tegen, dus er staat geen goed antwoord tussen.

A + D = 50% kans -> Antwoord = 25% (Incorrect)
B = 25% kans -> Antwoord = 50% (Incorrect)
C = 25% kans -> Antwoord = 0% (Incorrect)

Dus het antwoord staat er niet tussen, dus de kans is 0% dat het goede antwoord ertussen staat.

Maar 0% is 1 van de te kiezen antwoorden, en daar gaat het mis.

Het lijkt me ook niet aannemelijk dat je de kansen die in de antwoorden staan, mag vervangen door woorden. Aangezien het antwoord van een kansrekening niet uit komt als "Deadlift" of "Squat".

Correct me if im wrong ;)

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, echter maak je de aanname dat de antwoorden overeen moeten komen met de uitslag van de kansberekening. Dan is het een paradox.

De vraag geeft dat niet aan. Het zouden ook 25 koeien kunnen zijn ipv 25%. Het feit dat de keuzemogelijkheden in procenten worden gegeven en dat je ook een berekening maakt in procenten geeft verwarring.

Je kiest willekeurig een antwoord, maar je weet niet op welke vraag.

Stel dat de vraag zou zijn: welk percentage van de marsmannegtjes op venus heeft 6 vingers. Dan zou de kans 1/3 zijn dat je het goede antwoord kiest (gegeven het feit dat 1 van de antwoorden goed is). Je weet namelijk niet hoeveel vingers marsmannetjes hebben en je kiest willekeurig een antwoord.

Dus aangezien je niet weet op welke vraag de antwoorden slaan, zou de kans dat je goed kiest 1/3e moeten zijn.

Nee, daarom denk ik ook dat het geen paradox is want ik denk dat er wel een antwoord is (1/3).

Zolang er niet gesteld is dat het juiste antwoord ertussen staat is de kans niet te berekenen. Door er vanuit te gaan dat het juiste antwoord ertussen staat voeg je wat toe aan de vraagstelling, zo kan iedereen op zijn eigen manier de vraag beantwoorden.

zelf heb ik hbo gedaan makkelijker dan universiteit en beter want je hoeft niet zo ongelovelijk veel tijd aan je huiswerk te spenderen

Volgensmij is Angelus de enige op dit forum die de raadsel kan oplossen (srs) probeer is plz

Zolang er niet gesteld is dat het juiste antwoord ertussen staat is de kans niet te berekenen. Door er vanuit te gaan dat het juiste antwoord ertussen staat voeg je wat toe aan de vraagstelling, zo kan iedereen op zijn eigen manier de vraag beantwoorden.

Dat is waar, echter, door de vraagstelling: "hoe groot is de kans dat je het goede antwoord kiest" is het toch wel aannemelijk dat er een goed antwoord tussen zit. Er worden 4 opties gegeven en er wordt gevraagd hoe groot de kans is dat je de juiste kiest. Je zou idd kunnen stellen dat er geen goed antwoord tussen zit en de gehele vraag een leugen is. Maar dat is toch wel misleiding, en misleiding is strafbaar, en dan eis ik bij deze een rode kaart voor Isnogood.

ERIC!!?!

• Topic Starter Topic Starter
Haha, je zou hier beter een apart topic voor kunnen openen. Het raadsel van isnogood.

Dat is waar, echter, door de vraagstelling: "hoe groot is de kans dat je het goede antwoord kiest" is het toch wel aannemelijk dat er een goed antwoord tussen zit. Er worden 4 opties gegeven en er wordt gevraagd hoe groot de kans is dat je de juiste kiest. Je zou idd kunnen stellen dat er geen goed antwoord tussen zit en de gehele vraag een leugen is. Maar dat is toch wel misleiding, en misleiding is strafbaar, en dan eis ik bij deze een rode kaart voor Isnogood.

ERIC!!?!

het is een paradox..

"Officieel antwoord" met behulp van kansrekening:

The answer is 0. Here's how to look at this.

We have a sample space (the set of all possible choices) which is S={A,B,C,D}.
We have a probability measure P defined on S, namely, P(A)=P(B)=P(C)=P(D)=0.25.
We have a random variable X which is a function from S to R (the set of real numbers).
X is defined as X(A)=.25, X(B)=.5, X(C)=.6, and X(D)=.25.

An event is a subset of S. For example the event that .2 < X < .55 is the event of
making a choice where the answer is a number between .2 and .55. This occurs if you
choose A or B. So the event is the subset of S given by {A,B}. The probability of an
event is just the sum of the probabilities of the elements in the event. So The
Probability of making a choice where the result is a number between .2 and .55 is
P(A) + P(B) = .25 + .25 = .5. In more compact mathematical notation this would be
given as: event Q={ s in S : .2 < X(s) < .55}={A,B}. And P(Q)=.5. (The Q is just an
arbitrary letter assigned to this event)

For any real number c we can consider the event Q(c) = {s in S : X(s)=c}, that is
that we made a choice where the answer was c. For example if c=0.17, Q(c) is the
empty set since no s in S gives X(s)=.17. The probability of the empty set is always 0.
So P(Q(c))=0 in this case.

In Raymond's question "being correct" is the event Q(c) for which P(Q(c))=c, and the
"chance that you will be correct" is P(Q(c)) which equals c. So we need to find the number
c for which P(Q(c))=c.

Let's evaluate P(Q(c)) for all the possible values of c.

Q(.25) = {A,D} so P(Q(.25)) = .25 + .25 = .5
Q(.5) = {B} so P(Q(.5)) = .25
Q(.6) = {C} so P(Q(.6)) = .25

Q(c) = the empty set for any other value of c, so P(Q(c))=0 for any other value of c
and in particular P(Q(0)) = 0.

So we have answered the question : for what value of c is P(Q(c))=c, namely c=0

Aaaah dus zo zit het

X(A)=.25, X(B)=.5, X(C)=.6, and X(D)=.25

X(C)=0 toch?

Ja bij dat raadseltje was C 60%, hier is C 0%. Dat geeft een extra dimensie aan de vraag want het antwoord is 0% en NIET C.

An event is a subset of S. For example the event that .2 < X < .55 is the event of
making a choice where the answer is a number between .2 and .55. This occurs if you
choose A or B. So the event is the subset of S given by {A,B}.

En D dan?

Nog steeds gaan ze er vanuit dus dat de waarde van kansberekening overeen moet komen met 1 van de antwoorden (specifiek per antwoord keuze ook). Ze schrijven het alleen wat ingewikkelder op. Paradox is dus het antwoord. Vond mijn verklaring beter ;)

---------- Post toegevoegd Sat 18 Feb 2012 om 13:47 ----------

Dan klopt de vraag niet meer dus!

Dat maakt niet uit in principe. Het enige wat die uitleg aangeeft is dat de gokkans overeen moet komen met de antwoorden. Dat schrijven ze uit in kansberekening termen maar het komt neer op hetzelfde als wat iedereen hier al aangeeft.

Het punt is alleen dat de specifieke kans dat je antwoordt a kiest overeen moet komen met de waarde van het antwoord. Dat de kans 0 is en dat 0% ook tussen de antwoorden staat maakt het wat moeilijker begrijpen, maar het idee is hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Hbo ... :') Heb ooit eens kunstacademie gedaan. Lekker knutselen met wcrolletjes :') En maar interessant lullen. En maar dure woorden gebruiken. ''Ja en deze wc rol heb ik zwart geschilderd, het beeld de donkere periode in mijn leven uit'' blabla. Wat een onzin. Wat een flauwekul. Leraren die standaard een uur te laat komen. Hip man.

Ja maar dat is kunstacademie, imho een aparte tak van het hbo...

Terug
Naar boven