AndroidHealthClinic

HBO vs Universiteit

• Topic Starter Topic Starter
Mochten er meer mensen een mening of advies hebben, schroom je niet!

Ik zit zelf nu ook met het dilemma of HBO of WO.

Heb al een aantal jaar gewerkt, maar wel gemerkt dat ik toch een diploma zal moeten hebben om verder te kunnen komen.
Ik denk toch voor WO te gaan omdat HBO naar mijn mening niet meer veel voorstelt. Praktisch iedereen die ik ken kan wel een HBO opleiding, het stelt echt niks voor. De mensen die ik op de basisschool de 'dommere mensen' vond slaan zich er ook met gemak doorheen. En ze kunnen geen van allen spellen of rekenen.

HBO alleen doen als je denkt dat je WO niet aan kan vind ik.

Checklist ga ik wo of hbo doen:
1. Mag ik naar het wo? Nee? hbo, hbo propedeuse of vwo Ja? vraag 2
2. Kan ik het niveau aan? Nee hbo Ja? vraag 3
3. Heb ik de motivatie om het ook ECHT af te maken? Nee hbo ja? WO

Hoe je het ook bekijkt, voor elke hbo studie geldt dat zijn gelijke op het wo beter is.

De vergelijkingen tussen verschillende alfa en beta studies op hbo en wo zijn volledig afhankelijk van welke opleiding je bekijkt.

Stel dat je willekeurig een van onderstaande antwoorden kiest, wat is dan de kans dat je het juiste antwoord kiest?
A) 25%
B) 50%
C) 0%
D) 25%

Is het niet gewoon 1/3e?

Er zijn 3 keuzemogelijkheden die allen een kans van 1/3e hebben om waar te zijn. Je hebt 50% kans om 25% te kiezen als die correct is (1/3e). 25% kans om 50% te kiezen als die correct is (1/3e) en 25% kans om 0% te kiezen als die correct is (ook 1/3e).

Dus je hebt ((1/2x1/3)+((1/4x1/3)x2))=1/3

Het is verwarrend omdat je percentages in de antwoorden hebt staan maar die hoeven volgens de vraagstelling niet te slaan op de vraag die we hier op proberen te lossen. Je vraag ook: wat is de kans? Een kans druk je niet uit in een letter A, B, C of D. Dus lijkt me niet dat je hier 1 van de opties moet kiezen, maar gewoon een kansberekening maakt die je uitdrukt in p. En ik denk p = 1/3

Als ik het goed heb dan wil ik bij deze beweren dat je beter WO kan doen. Als ik het mis heb kan je maar beter zo snel mogelijk gaan werken ;)

Laatst bewerkt:
Ik zit zelf nu ook met het dilemma of HBO of WO.

Heb al een aantal jaar gewerkt, maar wel gemerkt dat ik toch een diploma zal moeten hebben om verder te kunnen komen.
Ik denk toch voor WO te gaan omdat HBO naar mijn mening niet meer veel voorstelt. Praktisch iedereen die ik ken kan wel een HBO opleiding, het stelt echt niks voor. De mensen die ik op de basisschool de 'dommere mensen' vond slaan zich er ook met gemak doorheen. En ze kunnen geen van allen spellen of rekenen.

HBO alleen doen als je denkt dat je WO niet aan kan vind ik.

Niet helemaal mee eens, maar wel deels, zijn ook zat mensen (like me) die eigenlijk wel slim genoeg zijn voor WO maar gewoonweg niet de dicipline hebben voor school. Dan liever gewoon 20-30u les per week, houd je veel makkelijker op de baan.

Niet helemaal mee eens, maar wel deels, zijn ook zat mensen (like me) die eigenlijk wel slim genoeg zijn voor WO maar gewoonweg niet de dicipline hebben voor school. Dan liever gewoon 20-30u les per week, houd je veel makkelijker op de baan.

Als je niet de discipline hebt om WO te doen, kun je het gewoon niet aan. Dat is een beetje hetzelfde als dat dikke mensen zeggen dat ze makkelijk af kunnen vallen als ze het zouden willen.

Stel dat je willekeurig een van onderstaande antwoorden kiest, wat is dan de kans dat je het juiste antwoord kiest?
A) 25%
B) 50%
C) 0%
D) 25%

Is het niet gewoon 1/3e?

Er zijn 3 keuzemogelijkheden die allen een kans van 1/3e hebben om waar te zijn. Je hebt 50% kans om 25% te kiezen als die correct is (1/3e). 25% kans om 50% te kiezen als die correct is (1/3e) en 25% kans om 0% te kiezen als die correct is (ook 1/3e).

Het is verwarrend omdat je percentages in de antwoorden hebt staan maar die hoeven volgens de vraagstelling niet te slaan op de vraag die we hier op proberen te lossen. Je vraag ook: wat is de kans? Een kans druk je niet uit in een letter A, B, C of D. Dus lijkt me niet dat je hier 1 van de opties moet kiezen, maar gewoon een kansberekening maakt die je uitdrukt in p. En ik denk p = 1/3

Als ik het goed heb dan wil ik bij deze beweren dat je beter WO kan doen. Als ik het mis heb kan je maar beter zo snel mogelijk gaan werken ;)
Mooie uiteenzetting :thumbs:. Inderdaad verwarrend dat er percentages in de antwoorden staan. Maar tegelijkertijd zou je het kunnen zien als A is gelijk aan D is gelijk aan 25%... Afijn, heb eigenlijk niks meer toe te voegen aan je uitleg.

PS. Het is "bij dezen" in plaats van "bij deze". Excuses voor mijn betweterigheid. :o

Laatst bewerkt:
Als je niet de discipline hebt om WO te doen, kun je het gewoon niet aan. Dat is een beetje hetzelfde als dat dikke mensen zeggen dat ze makkelijk af kunnen vallen als ze het zouden willen.

Ook de reden waarom ik nu over HBO twijfel.. Heb nogal slechte discipline en concentratievermogen. Maar HBO vind ik gewoon k*t, dus ik denk dat ik toch maar voor WO ga

Herkenbaar Daster. Is het niet een idee voor je om je hbo-p te halen en dan door te gaan naar wo? Of heb je al een hbo afgerond (gezien je leeftijd)? Dan niet natuurlijk..

Ik twijfel juist om wél HBO te doen, ik heb VWO gedaan dus kan sowieso WO doen ;)

Daarna gewoon gelijk aan t werk gegaan, dus daarom wat ouder ondertussen

Aight. Nou dan kun je toch hbo "proberen", haal je in ieder geval je p heb je die op je cv staan. Kun je daarna alsnog naar wo (wel zo handig om dan (soort)gelijke studie te kiezen).

Weet eerlijk gezegd alleen niet hoeveel meerwaarde een hbo-p tegenwoordig nog heeft.

Volgens mij miscommuniceren we, maar goed :p

Nah ik ben denk ik niet duidelijk genoeg. Ik bedoel dat mocht hbo niet bevallen je alsnog over kunt stappen op wo - met als extraatje dat je dan wel een p hebt en het niet voor niks hebt geprobeerd.

Gewoon wo gaan doen Daster, heb nog nooit zo weinig uren gemaakt voor studie/school. :D

Heheh ik twijfel zelf ook. Maar ik heb alleen havo, dus ik zou of een colloquium doctum kunnen doen of een hbo-p, als ik wo wil doen.

Ik zou ziezo doorstuderen. Dat is mijn advies.
heb zelf een Hbo-diploma,in sept. ga ik mijn master doen op de uni.
Na je Uni.Heb je later ook een hoger start salaris/meer kans een baan/persoonlijke ontwikkeling en nog veel meer. Is gelul over dat daar niet naar gekeken wordt hbo of uni. Tegenwoordig kan iedereen Hbo doen, er zijn te veel mensen die hbo doen. Als ik zie wat er bij mij op school allemaal rondliep :S

succes

---------- Post toegevoegd Fri 17 Feb 2012 om 06:27 ----------

A) 25%
B) 50%
C) 0%
D) 25%

PARADOX

Ik zou ziezo doorstuderen. Dat is mijn advies.
heb zelf een Hbo-diploma,in sept. ga ik mijn master doen op de uni.
Na je Uni.Heb je later ook een hoger start salaris/meer kans een baan/persoonlijke ontwikkeling en nog veel meer. Is gelul over dat daar niet naar gekeken wordt hbo of uni. Tegenwoordig kan iedereen Hbo doen, er zijn te veel mensen die hbo doen. Als ik zie wat er bij mij op school allemaal rondliep :S

succes

---------- Post toegevoegd Fri 17 Feb 2012 om 06:27 ----------

A) 25%
B) 50%
C) 0%
D) 25%

PARADOX

Waarom een paradox?

Je weet niet wat de vraag is (iig niet de orginele vraag waar de antwoordmogelijkheden op slaan) én je weet niet wat het juiste antwoord is. Dit laatste is cruciaal. Heel simpel gezegd is het gewoon een stelling waarvan je zeker weet dat 1 van de antwoorden goed is, je weet niet welke.

Laten we het even aanpassen.

A) Deadliften
B) Bankdrukken
C) Squatten
D) Deadliften

Er zijn 3 verschillende opties:
Deadlift
Squat
Bench

Allemaal met 1/3e dat ze het correcte antwoord zijn.

Dan kijk je hoeveel kans je hebt dat je die specifieke keuze maakt. Dat is:
Deadlift: 50% (2 van de 4 keuzes zijn deadlift)
Bench: 25% (1 van de 4 keuzes)
Squat: 25% (1 van de 4 keuzes)

En dan is het simpelweg vermenigvuldigen van kans op correctheid en kans op voorkomen voor iedere optie, en dit optellen. Dus:

Deadlift: 33% kans dat het het goede antwoord is x 50% kans dat ik hem kies = 1/6
Bench: 33% kans dat het het goeede antwoord is x 25% kans dat ik hem kies = 1/12
Squat: 33% kans dat het het goeede antwoord is x 25% kans dat ik hem kies = 1/12

1/6 + 1/12 + 1/12 = 1/3

De kans dat ik het goede antwoord kies, gegeven dat het 100% is dat 1 van de keuzes goed is, is dus 33%.

Dit zou iig een interpretatie kunnen zijn, anders is de vraagstelling niet goed genoeg afgebakend imo. Want iedereen gaat er vanuit dat de uitkomst van de kansberekening overeen moet komen met 1 van de omschrijvingen van de antwoorden. Dit lijkt me echter niet op te maken uit de vraagstelling.

Laatst bewerkt:
een paradox heeft geen antwoord he rob

A) 25%
B) 50%
C) 0%
D) 25%

Is het niet gewoon 1/3e?

A en D zijn samen 50% kans, maar ze zeggen beide 25%. Dit klopt dus al niet.

Zelfde geldt voor B en C, de kansen kloppen niet met de antwoorden. Dus het goede antwoord staat er niet tussen.

Als we zeggen dat het goede antwoord er niet tussen staat, betekent dat dus dat de kans 0% is dat deze er tussen staat.

0% is een mogelijk antwoord, hier onstaat dus de Paradox ;)

Terug
Naar boven