Fitness Seller

Heeft Jezus bestaan

Peiling Peiling Heeft Jezus bestaan als historisch figuur?

• Ja

Stemmen: 82 39,2%
  • Nee

Stemmen: 59 28,2%
  • Ik sluit de mogelijkheid niet uit

Stemmen: 68 32,5%

• Totaal stemmers
    209
Status
Niet open voor verdere reacties.
Iedereen nog wel? Zelfs in de achtergebleven gebieden waar Paulus naartoe is afgereisd. Dat is nogal een aanname hoor. We hebben het over volkeren die in sommige gevallen semi-nomadisch leefden en amper structuur kenden. Knap als een Paulus deze mensen kon toespreken in een taal die ze begrepen.

Ik zou het verschil overigens niet kunnen duiden tussen de Evangelieen en de cultus van mythische figuren. Er zit soms niet eens een verschil in het aanhangen van de mythologische figuren en de opkomst van het christendom want in het Rome ten tijde van 'Jezus' was er nog steeds een zeer grote beinvloeding van de Romeinse mythologie/godsdienst d.m.v. het importeren van goden uit veroverde gebieden.

Daarbij komt nog dat de bijbelse schriftgeleerden vanuit het OT reeds historische gebeurtenissen verweefden met de levensloop van bijbelse mythologische figuren. Die cultuur zal bij de diverse sekten en groepen in de Joodse gebieden ook nog steeds bekend zijn geweest lang nadat het OT volledig was opgetekend. Copycatten konden de latere evangelisten in ieder geval net zo goed als de besten, de eerste evangelieen zijn dan ook gebaseerd op een verloren gegane evangelie van Q.

Iedereen is veel gezegd, maar het Midden-Oosten was toch vrij lang gehelleniseerd onder die Diadochenrijken. Dus de bovenlaag in die regio's sprak zeker nog wel Grieks, Trouwens dat gesprek aan structuur valt ook te betwijfelen, De hele mediterrane regio lag destijds onder Romeinse of Parthisch bewind.
Trouwens op dat verschil tussen de evangelieen en heidense mythen heb ik het al gewezen, het leven van Jezus werd gedateerd in een recent verleden, max 100 jaar voor het vastleggen van de evangelieen, de heidense goden en pre-zondvloed figuren veel vroeger. cruciaal verschil. Dat die twee type religies op het zelfde moment bestaan, doet er niet toe. Je gaat toch het kernfiguur van je religie niet verzinnen als de aanhangers daarvan wel bestaan hebben. Hoe kan het anders begonnen zijn (waar je trouwens zelf nog geen antwoord hebt gegeven)

---------- Toegevoegd om 16:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:31 ----------

Ik zeg niet dat hij heeft bestaan, ik zeg enkel dat het de meest aannemelijke hypothese is van alle mogelijke verklaringen. Daar hou ik de discussie bij zolang je met geen alternatieve verklaring afkomt. Nu ga ik bodybuilden.

QUED

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Daar mag je van het van mij ook bij houden, het gaat om het historische bewijs of Jezus bestaan heeft en niet hoe het christendom onstaan is of onstaan kan zijn. Dat een Jezusfiguur noodzakelijk is voor het ontstaan van het christendom begrijp ik ook wel maar dat maakt het nog niet noodzakelijk dat die Jezusfiguur ook daadwerkelijk heeft bestaan. Ik zie niet waarom je geen evangelie op kan hangen aan een fictieve verlosser die geleefd heeft in een recent verleden. De evangelieen zijn toch geschreven door personen die geen directe band hadden met Jezus en die ook op veel punten geen juiste geografische kennis hadden. Die schrijvers hadden dus ook geen probleem met personen die eventueel in het gebied geleefd zouden hebben waar Jezus zich ophield en zich niks konden herinneren van deze persoon. Waarbij die Evangelieen dan ook nog eens zeer arbitrair door Irenaeus van Lyon werd uitgekozen als zijnde de basis van het hedendaagse christendom en het toenmalige orthodoxe geloof. In de tussentijd waren die Evangelieen reeds meerdere malen gekopieerd en bewerkt.

Dat laatste maakt de Evangelieen al wat mythologischer en het verschil tussen het vermeende leven van Christus en de gekozen Evangelieen door Irenaeus is al zo'n 140 jaar. Genoeg tijd om een mythe te creeeren lijkt me. Dat andere Evangelieen simpelweg verbrand zijn of op andere wijze vernietigd maakt de overgebleven Evangelieen alleen maar tot minder betrouwbaar. Of zou Irenaeus in de tweede eeuw zoveel kennis hebben gehad dat hij wist welke Evangelieen de historische waarheid bevatten en welke niet?

Laatst bewerkt:
wie is die man dan op di kruis?
+ hij komt ook voor in de qoran maar heeft een andere status ( profeet)

Laatst bewerkt:
Hij heeft geleefd. Hij is een boodschapper van Allah, een profeet.
In de quraan staat er veel over hem, vrede zij met hem en over zijn moeder maryam, vrede zij met haar.
Tevens geloven moslims er niet in dat hij gekruisigd is.
Hij zal weer terug keren op de aarde wanneer de dag des oordeels naderbij komt.

Hij heeft geleefd. Hij is een boodschapper van Allah, een profeet.
In de quraan staat er veel over hem, vrede zij met hem en over zijn moeder maryam, vrede zij met haar.
Tevens geloven moslims er niet in dat hij gekruisigd is.
Hij zal weer terug keren op de aarde wanneer de dag des oordeels naderbij komt.
iets met de antichristus

• Topic Starter Topic Starter
Godver :mad:

Hij zal wel bestaan hebben, maar 1 of andere zeikerd zal van jezus een superfiguur gemaakt hebben door de jaren heen, terwijl hij maar een goede persoon was.

Saaleh moet wel een troll zijn

Jezus leeft, net als Allah en Elvis.

ik denk dat hij heeft bestaan en dat het een goed mens was. Hij zal wel zeer behulpzaam zijn geweest etc. Maar de rest eromheen is bullshit en is verzonnen met de jaren

Mwa goed..volgens de bijbel was Jezus best een geweldadig kereltje.

Lijstje van wat geweld in het nieuwe testament.
http://skepticsannotatedbible.com/cruelty/nt_list.html

Het oude testament staat daar trouwens ook op. Voel de liefde.

Hm ik ben gedoopt en ik geloof dus "i shall be saved"

maar ik kijk met lust naar vrouwen en commit adultery met dvp om de twee weken (binnenkort alle weken) dus zal ik branden

Which one is it !!!!!!!???!

Hm ik ben gedoopt en ik geloof dus "i shall be saved"

Ah, niet dat ik het topic OT wil gooien maar (heb je verhaal gelezen) geloof je echt? Geloof je dan in een bestaand geloof/idee of geheel persoonlijk? Geeft dit je een beter of veiliger gevoel oid. ?

Moet zeggen dat ik juist door m'n Atheïsme (gebrek aan theïsme dus, dus ook gebrek aan waarheid, zekerheden enz.) niet bang meer ben voor de dood en er eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben.
Voor mij zou juist geloven redelijk ondragelijk zijn..God zou maar echt bestaan, moet ik 'm de rest van m'n dood achterna zitten voor wat 'ie allemaal heeft uitgespookt en 'm eeuwig voor z'n b**kes timmeren. :yawn:

Ah, niet dat ik het topic OT wil gooien maar (heb je verhaal gelezen) geloof je echt? Geloof je dan in een bestaand geloof/idee of geheel persoonlijk? Geeft dit je een beter of veiliger gevoel oid. ?

Moet zeggen dat ik juist door m'n Atheïsme (gebrek aan theïsme dus, dus ook gebrek aan waarheid, zekerheden enz.) niet bang meer ben voor de dood en er eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben.
Voor mij zou juist geloven redelijk ondragelijk zijn..God zou maar echt bestaan, moet ik 'm de rest van m'n dood achterna zitten voor wat 'ie allemaal heeft uitgespookt en 'm eeuwig voor z'n b**kes timmeren. :yawn:

Hm, ik geloof in het feit dat het na het leven niet stopt...we gaan veder. Hoe wat waarom is niet duidelijk. Dood is mysterie en er is reden waarom leven leven is en dood dood..Als alles duidelijk zou worden heeft de "eeuwige rust" geen zin meer, want de levenden zouden het toch kunnen verstoren, ook al wil je graag iemand zien....

Nu, tijdens mijn bidden willen ik niet in het wilde weg gewoon als idioot zitten, het leven is soms zwaar ****ed up en at the end of the day, ben je weer alleen met jezelf. Niemand die naast je ligt en waarmee je ups & downs deelt...en dan begin ik gebed zelf te praten met de hogere macht genaamd GOD.

Voor de meesten komt dit debiel over, maar dat is me zo verteld geweest toen ik klein was, net zoals alle anderen in de familie en ik ben de enige van de kleinkinderen die besloot op z'n zestien er echt in te gaan geloven...De rest van ons vreest de dood omdat ze niet echt geloven, maar ik niet, want ik weiger te geloven dat het enkel leven is en niet meer...Zou ik komen te overlijden dan heb ik enkel spijt dat ik m'n hele leven niet heb gehad, het niet heb kunnen leven to tha max om het zo te zeggen (huisje, tuintje, kindje(s))

Dat alles compenseer ik door nu echt te leven hoe ik het wil, doen wat ik wil en nog een avontuurlijk leventje in de armen van dames van plezier. Voor de rest probeer ik deze hoop shit nog te reduceren naar iets moois.
Volg avondles, volgend jaar terug opleiding, lees vaak, dames van plezier bezoeken, regelmatig met de maten samenkomen, en eens op tijd filmpje pakken of theatervoorstelling en voor de rest nog wat tekenen (de gitaar heb ik even aan kant gezwierd want anders word ik gewoon gek) Heb het nu wel wat TE extreem aangepakt omdat ik al maanden rondrij met "I **** MILFS" op m'n koffer van m'n wagen..

maar in het Kort: Ik geloof in het feit dat het na de dood niet ophoud en het bestaan van een kerel genaamd jezus die heel aardig was en voor niemand onderscheid maakte...Is een mooie manier van leven. Neem ik nu ook voorbeeld aan. Maar het bestaan van GOD is nog een beetje twijfelachtig

Hm, ik geloof in het feit dat het na het leven niet stopt...we gaan veder. Hoe wat waarom is niet duidelijk. Dood is mysterie en er is reden waarom leven leven is en dood dood..Als alles duidelijk zou worden heeft de "eeuwige rust" geen zin meer, want de levenden zouden het toch kunnen verstoren, ook al wil je graag iemand zien....

Nu, tijdens mijn bidden willen ik niet in het wilde weg gewoon als idioot zitten, het leven is soms zwaar ****ed up en at the end of the day, ben je weer alleen met jezelf. Niemand die naast je ligt en waarmee je ups & downs deelt...en dan begin ik gebed zelf te praten met de hogere macht genaamd GOD.

Voor de meesten komt dit debiel over, maar dat is me zo verteld geweest toen ik klein was, net zoals alle anderen in de familie en ik ben de enige van de kleinkinderen die besloot op z'n zestien er echt in te gaan geloven...De rest van ons vreest de dood omdat ze niet echt geloven, maar ik niet, want ik weiger te geloven dat het enkel leven is en niet meer...Zou ik komen te overlijden dan heb ik enkel spijt dat ik m'n hele leven niet heb gehad, het niet heb kunnen leven to tha max om het zo te zeggen (huisje, tuintje, kindje(s))

Dat alles compenseer ik door nu echt te leven hoe ik het wil, doen wat ik wil en nog een avontuurlijk leventje in de armen van dames van plezier. Voor de rest probeer ik deze hoop shit nog te reduceren naar iets moois.
Volg avondles, volgend jaar terug opleiding, lees vaak, dames van plezier bezoeken, regelmatig met de maten samenkomen, en eens op tijd filmpje pakken of theatervoorstelling en voor de rest nog wat tekenen (de gitaar heb ik even aan kant gezwierd want anders word ik gewoon gek) Heb het nu wel wat TE extreem aangepakt omdat ik al maanden rondrij met "I **** MILFS" op m'n koffer van m'n wagen..

maar in het Kort: Ik geloof in het feit dat het na de dood niet ophoud en het bestaan van een kerel genaamd jezus die heel aardig was en voor niemand onderscheid maakte...Is een mooie manier van leven. Neem ik nu ook voorbeeld aan. Maar het bestaan van GOD is nog een beetje twijfelachtig

heb je nooit gedacht dat de momenten waarop je bid eigenlijk een gesprek met jezelf is?

heb je nooit gedacht dat de momenten waarop je bid eigenlijk een gesprek met jezelf is?

All the time en toch not at all,,,, ik bouw een safehaven voor mezelf op door gebed, het maakt het leven gewoon draaglijker. Maar langs de andere kant kan ik het niet negeren....Ik vind het gewoon zo goed. Het feit dat er een almachtige is die je berecht en sentenced is wel afschrikwekkend maar ik bezie die entiteit niet echt als baas over me...heb het al gezegd vaak zeg ik soms "Heer, ik weet dat dit je plan niet is, maar ik had je toch graag eens in de nuts getrapt"

Goede post, behalve de geloofspunten heel eind eens met je kijk erop verder.
Of huisje, tuintje en kindjes nou zo leven to tha max is..krijg altijd meer de indruk van het tegenovergestelde, maar dat is vast voor iedereen verschillend.
Moet lachen om je dames van plezier verhalen en vind het knap dat je dat kunt. Is een drempel die ik zelf niet kan nemen geloof ik. <forever alone gezichtje>
Jammer van gitaar maar lol@kofferbak.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven