- Waardering
- 892
- Lengte
- 1m93
- Massa
- 106kg
Iedereen nog wel? Zelfs in de achtergebleven gebieden waar Paulus naartoe is afgereisd. Dat is nogal een aanname hoor. We hebben het over volkeren die in sommige gevallen semi-nomadisch leefden en amper structuur kenden. Knap als een Paulus deze mensen kon toespreken in een taal die ze begrepen.
Ik zou het verschil overigens niet kunnen duiden tussen de Evangelieen en de cultus van mythische figuren. Er zit soms niet eens een verschil in het aanhangen van de mythologische figuren en de opkomst van het christendom want in het Rome ten tijde van 'Jezus' was er nog steeds een zeer grote beinvloeding van de Romeinse mythologie/godsdienst d.m.v. het importeren van goden uit veroverde gebieden.
Daarbij komt nog dat de bijbelse schriftgeleerden vanuit het OT reeds historische gebeurtenissen verweefden met de levensloop van bijbelse mythologische figuren. Die cultuur zal bij de diverse sekten en groepen in de Joodse gebieden ook nog steeds bekend zijn geweest lang nadat het OT volledig was opgetekend. Copycatten konden de latere evangelisten in ieder geval net zo goed als de besten, de eerste evangelieen zijn dan ook gebaseerd op een verloren gegane evangelie van Q.
Iedereen is veel gezegd, maar het Midden-Oosten was toch vrij lang gehelleniseerd onder die Diadochenrijken. Dus de bovenlaag in die regio's sprak zeker nog wel Grieks, Trouwens dat gesprek aan structuur valt ook te betwijfelen, De hele mediterrane regio lag destijds onder Romeinse of Parthisch bewind.
Trouwens op dat verschil tussen de evangelieen en heidense mythen heb ik het al gewezen, het leven van Jezus werd gedateerd in een recent verleden, max 100 jaar voor het vastleggen van de evangelieen, de heidense goden en pre-zondvloed figuren veel vroeger. cruciaal verschil. Dat die twee type religies op het zelfde moment bestaan, doet er niet toe. Je gaat toch het kernfiguur van je religie niet verzinnen als de aanhangers daarvan wel bestaan hebben. Hoe kan het anders begonnen zijn (waar je trouwens zelf nog geen antwoord hebt gegeven)
---------- Toegevoegd om 16:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:31 ----------
Ik zeg niet dat hij heeft bestaan, ik zeg enkel dat het de meest aannemelijke hypothese is van alle mogelijke verklaringen. Daar hou ik de discussie bij zolang je met geen alternatieve verklaring afkomt. Nu ga ik bodybuilden.
QUED
Laatst bewerkt:

!