XXL Nutrition

Heeft Jezus bestaan

Peiling Peiling Heeft Jezus bestaan als historisch figuur?

• Ja

Stemmen: 82 39,2%
  • Nee

Stemmen: 59 28,2%
  • Ik sluit de mogelijkheid niet uit

Stemmen: 68 32,5%

• Totaal stemmers
    209
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hij heeft denk wel bestaan alleen hij kon niets speciaals.
Serieus degene die religie uitgevonden heeft lacht zich krom in zijn graf.
Degene heeft ervoor gezorgd dat merendeel van de wereldbevolkiong in zijn verhaaltjes is gaan geloven.

Degene die dit verhaal verzonnen heeft had een flinke hoeveel copelandia's op.

Tjonge, EricR komt wel goed beslagen ten ijs.

Ik vermoed dat hij wel bestaan heeft. De bijbel is vast nog wel èrgens op enige waarheid gebaseerd. De bijbel was in den beginne waarschijnlijk gewoon een lief verhaaltje over een barmhartige baas die flink wat mensen hielp. Gewoon een beetje de dorpsgek. Later is dat verhaal mooi aangekleed om er een moraal uit te trekken.

Zo door al die jaren heen kunnen ze van een klein echt verhaaltje vast wel een heel lulverhaal maken.

Ik vermoed dat hij wel bestaan heeft. De bijbel is vast nog wel èrgens op enige waarheid gebaseerd. De bijbel was in den beginne waarschijnlijk gewoon een lief verhaaltje over een barmhartige baas die flink wat mensen hielp. Gewoon een beetje de dorpsgek. Later is dat verhaal mooi aangekleed om er een moraal uit te trekken.

Zo door al die jaren heen kunnen ze van een klein echt verhaaltje vast wel een heel lulverhaal maken.
Het is wel bewezen dat er in die tijd meerdere van die 'dorpsgekken' rondliepen dus inderdaad is het niet onwaarschijnlijk dat ook dit figuur bestaan heeft en dat vanwege zijn grotere populariteit mensen er een boek over zijn gaan schrijven.

Het enige wat vreemd blijft is dat buiten dat ene boek er weinig goede bewijsstukken zijn.

Ja:

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde. En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden;opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden. Ik geloof in de Heilige Geest. Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;vergeving der zonden;wederopstanding des vlezes;en een eeuwig leven.Amen

Ik ben ook de zoon van God, hoe durf je te zeggen dat Jezus zijn enige zoon was. Gij zult eeuwig in het hellevuur branden!

Een zwaar uit de hand gelopen bijgeloof
'T is het geloof, 't is niet mijn geloof
Want ik ben geen sukkel die bang is om te sterven
En vreest dat de ziel m'n hele lichaam zal bederven
Alle geloof is gebaseerd op angst
Want in hun hart zijn juist de gelovigen het bangst
Want zij kunnen geestelijk niet accepteren
Dat zij na hun dood tot as zullen verteren
En dat er daarna helemaal niets is
Daarom maken zij elkaar wijs dat er iets is
Wat wij stervelingen niet kunnen begrijpen
Ruiken, proeven, horen, zien of grijpen
Conclusie: het moet wel niets zijn
Want als dat alles is dan moet het wel triest zijn
Om daar je hele leven aan te wijden
Want de dood kun je toch niet vermijden

Godvoordomme, god is voor dommen
Fok alle bronen die die shit hebben verzonnen
Je bent nog niet verloren als je er mee bent begonnen

Gelovige mensen brainwashen zichzelf
Doen net als ze gelukkig zijn maar voor de helft
Zijn ze alreeds gestorven en in geestelijke nood
Want hun hele leven staat al in het teken van de dood
Ze doen echt alles voor hun geloof
Ze maken van zichzelf een afhankelijke sloof
Laten hun hele leven door een boek runnen
Waarvan ze nog niet eens de schrijver kunnen
Ze staan als kuddedieren liederen te zingen
En proberen hun geloof aan ons op te dringen
In de media, met foldertjes en zelfs aan de deur
Proberen die jehova's jou te vangen in hun sleur
Ben je bang voor de dood kom er dan maar bij
Want de lieve heer is er ook voor jou en mij
Maar waarom is die lul dan niet zo goed
Dat ie eens wat aan de ontwikkelingslanden doet?

Het geloof, wat een pure waanzin
Ik kan het journaal nog maar nauwelijks aanzien
Overal oorlog in de naam van allah
Of god of andere dramatische gevallen
Verschillende geloven drijven mensen uit elkaar
Wat voor de een een plicht is vind de andere een bezwaar
Elk mensenleven wordt neutraal begonnen
En dan wordt door de ouders het geloof op gedrongen
Zonder dat een kind er ooit om vraagt
Splitsen idioten het geloof in je maag
Ze zeggen dat het hoort bij je educatie
Maar het geeft alleen waanzin en frustratie
En als je opgroeit moet je ook nog gaan kiezen
Je leven weggooien of je ouders verliezen
Fok die ouders, dan geloven ze maar wel
Want als ze dood gaan gaan ze toch al naar de hel

Amen

Door te ontkennen dat Jezus heeft bestaan, schaar je jezelf onder een zeer kleine minderheid in de velen die diepgaand onderzoek hiernaar hebben gedaan.
Vanaf het moment waarop Jezus zou hebben geleefd, verwijzen zowel vele Joodse als niet Joodse schrijvers naar hem. Ze verwezen soms met afkeer naar hem, maar ontkenden hem niet.
Het NT is al beginnen te ontstaan rond het jaar 50. Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit zo zou aanslaan als Jezus niet had bestaan. Zeer veel mensen hadden dit immers kunnen controleren omdat ze zelf in die tijd leefden en getuigen waren.

Laatst bewerkt:
Door te ontkennen dat Jezus heeft bestaan, schaar je jezelf onder een zeer kleine minderheid in de velen die diepgaand onderzoek hiernaar hebben gedaan.
Vanaf het moment waarop Jezus zou hebben geleefd, verwijzen zowel vele Joodse als niet Joodse schrijvers naar hem. Ze verwezen soms met afkeer naar hem, maar ontkenden hem niet.
Het NT is al beginnen te ontstaan rond het jaar 50. Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit zo zou aanslaan als Jezus niet had bestaan. Zeer veel mensen hadden dit immers kunnen controleren omdat ze zelf in die tijd leefden en getuigen waren.

Gelieve pas te reageren na het doorlezen van dit topic, en dan met nadruk de posts van EricR.

Dank U.

Nee.

God is voor die het niet kunnen hebben dat ze een keer doodgaan en dat er dan niets meer is. Het willen ontlopen van de realiteit omdat ze mentaal te zwak zijn om het te kunnen accepteren. Geloof in jezelf

Of Jezus bestaan heeft: wellicht. Zo ja, ongetwijfeld niet in de vorm die in het Nieuwe Testament beschreven is.

Verder heeft het wel of niet bestaan van een messias geen invloed op mijn geloofsdenken. Ik geloof niet in een god omdat er geen bewijs is voor zijn bestaan. Zodra er onomstotelijk wetenschappelijk bewijs komt dat god bestaat, zal ik me onmiddelijk bekeren tot welke religie dan ook die deze god aanhangt. Dit is niet cynisch bedoeld; als je in de wetenschap gelooft moet je ook de mogelijkheid toegeven dat de wetenschap ooit een bewijs voor een god zal vinden.

Het bestaan van een god gaat echter tegen alle wetenschap in, en dan niet op de manier van het Higgs-Boson deeltje wat plausibel maar onbewezen is, maar op een manier dat miljarden gelovigen eigenlijk al duizenden jaren lang voor plaatsvervangende schaamte zorgen bij atheïsten.
http://www.youtube.com/watch?v=bBUc_kATGgg

Ik vond mijn post toch wel een goede afsluiter van dit topic hoor. K*t bump.:(

heb je dat gedichtje zelf geschreven :roflol:

• Topic Starter Topic Starter

Oh ja, zoals welke schrijvers?

Ik zal mezelf nog even citeren :

Voor het bestaan van Jezus heeft de bijbel in feite alleen maar een verklaring. Alle onafhankelijke bronnen zijn in latere eeuwen door Christenen herschreven, wat die bronnen op zijn minst discutabel maakt.

De belangrijkste bron, het Testimonium Flavianum van Josephus is een vele malen herschreven passage en mogelijks zelfs een volledige vervalsing.

In Suetonius - Het leven van de 12 keizers wordt 1 vermelding gemaakt van een Chrestus die ter berde wordt gebracht door Joden die leven in Rome en door Claudius in het jaar 49 worden verbannen omdat ze voor oproer zorgen omdat ze het niet eens zijn met de behandeling van die Chrestus. Suetonius schreef dat boek overigens 70 jaar later en het boek zelf word beschouwd als roddelwerk. Op 1 verwijzing na met een verkeerde naam ook niet echt een historische bron te noemen.

Plinius de jongere in 112 of 113 maakt melding in een brief aan Trajan (de Keizer in die tijd) over christenen die een Christus aanhangen zijnde een god. Geen bewijs dat Jezus geleefd zou hebben, wel een vermelding van een goddelijke christus. De basis van het christendom in feite.

Tacitus, de annalen uit 109. Een vermelding over Christus die ter dood is gebracht door Pontius Pilatus. Zelfs door christelijke schriftgeleerden wordt aangenomen dat de vermelding van Christus door Tacitus is overgenomen van christenen zelf. Mogelijk uit de Evangeliën. Hij gebruikt de titel van Jezus niet zijn naam waar hij onder bekend stond.

Dan hebben we de Evangelieen nog, die elkaar gedeeltelijk tegenspreken en geschreven zijn tientallen jaren na de dood van de vermeende Jezus.

Het klopt wel dat er concensus is over het bestaan van Jezus maar dat is vooral omdat het onderzoek plaatsvind in theologische hoek en niet in de hoek van historici.

Hoe theologen er mee omgaan blijkt wel uit het volgende interview :

Trevin Wax: You write that “rules for doing Jesus scholarship don’t just materalize out of think air: someone – someone who wants to win the game – makes the rules.” What are some of the “rules” today in historical Jesus studies and where did they come from?

Nick Perrin: Historical Jesus studies today are at a bit of a crossroads, where certain scholars cling to certain methodological procedures which other scholars are finding more and more questionable. (The criterion of dissimilarity is a great example of this.)

My point in the book is to disabuse readers of the notion that Jesus scholars are scientists wearing white lab coats. Like everyone else, they want certain things to be true about Jesus and equally want certain others not to be true of him. I’m included in this (I really hope that I am right in believing that Jesus is both Messiah and Lord.) Will this shape my scholarship? Absolutely. How can it not? We should be okay with that.

Die vooringenomendheid tref je bij meerdere theologen aan. Ze willen dat bepaalde zaken waar zijn, Jezus moet bestaan hebben en bepaalde feitelijkheden aangaande zijn leven moeten waar zijn.

Met historisch onderzoek heeft de zoektocht naar een historische Jezus weinig te maken. Ook niet als het aan komt op archeologie waar bijvoorbeeld een Ken Dark een bewijs lijkt te leveren voor het bestaan van Nazareth ten tijde van het vermeende leven van Jezus. Diezelfde Dark hoereert zichzelf wel als gastspreker bij een christelijke reisorganisatie die reizen organiseert naar het gebied waar Jezus geleefd zou hebben. Jezus als industrie dus.

Laatst bewerkt:
Er wordt echt nog wel serieus onderzoek gedaan naar de historiciteit van Jezus vanuit een onpartijdig standpunt, je moet het gewoon niet gaan zoeken bij charlatans en christelijke exegeten.

---------- Toegevoegd om 12:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:01 ----------

Ericr, hoe denk jij dat het christendom het best te verklaren valt?

• Topic Starter Topic Starter
Er wordt echt nog wel serieus onderzoek gedaan naar de historiciteit van Jezus vanuit een onpartijdig standpunt, je moet het gewoon niet gaan zoeken bij charlatans en christelijke exegeten.

http://vridar.wordpress.com/2010/12...takenly-think-they-are-historians/#more-16423

Ga het hele stuk niet kopieren maar Neil Godfrey geeft wel goed aan dat het begrip historicus nogal mistig is als het aankomt op het vermeende leven van Jezus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven