[/COLOR]Ericr, hoe denk jij dat het christendom het best te verklaren valt?
Ik weet dat je dit niet aan mij vraagt, maar hoe bedoel je dat precies? Het 'succes' van christendom?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
[/COLOR]Ericr, hoe denk jij dat het christendom het best te verklaren valt?
Maar goed ben er niet bijgeweest dus met zekerheid zal het nooit gezegd kunnen worden. Snap dan ook niet dat sommige mensen meteen JA of NEE zeggen, je kunt het gewoon niet weten.
Jij bent hier de historicus, vertel jij het maar.
Persoonlijk denk ik dat religie een uiterst effectief middel is om mensen tot acties te drijven die ze normaal niet zouden doen.. vooral bij onze labiele soortgenoten, maar ik drijf een beetje af.
Ik weet dat je dit niet aan mij vraagt, maar hoe bedoel je dat precies? Het 'succes' van christendom?
Omdat er van Jezus minder bekend was wil niet zeggen dat hij niet bestaan heeft. Sommige figuren waren minder 'populair' en daarvan hebben ze geprobeerd om de sporen uit te wissen. Zelfs bij Nefertiti(toch?) heel veel hierogliefen over haar waren expres beschadigd, zelfs haar mummie was naar de kloten geholpen met een voorwerp zodat ze niet naar het hiernamaals zou kunnen gaan oid.Dat gebeurd ook zonder religie, maar dan in naam van een ideologie. Volgens sommigen is iedere ideologie een seculiere religie.
Nog niet maar ja, ik kan met zekerheid zeggen dat die heeft bestaan zonder dat ik daarbij was.
http://vridar.wordpress.com/2010/12...takenly-think-they-are-historians/#more-16423
Ga het hele stuk niet kopieren maar Neil Godfrey geeft wel goed aan dat het begrip historicus nogal mistig is als het aankomt op het vermeende leven van Jezus.
Het ontstaan, succes valt makkelijker te verklaren lijkt me.
Mistig wanneer uitgevoerd door theologen, dat is toch wat ik er uit kan afleiden. Maar om daar dan direct elk ander onderzoek apriori mee af te schrijven gaat me net iets te ver.
Theologen die zich voordoen als historici en daarmee het onderzoeksveld vervuilen.
Prima als er echt historisch onderzoek gedaan wordt naar het vermeende leven van Jezus maar het probleem blijft je dat grotendeels af moet gaan op bijbelse bronnen.
Dat is idd het spijtige. Misschien dat je hoogstens kan zeggen dat hij waarschijnlijk heeft bestaan, maar dat wat we over hem weten vooral mythevorming is en we daar nix zinnigs uit kunnen afleiden.
Dan komt het er uiteindelijk op neer om parallellen te zoeken met andere profetische geschriften en Joodse sekten waar we wel meer uit kunnen afleiden (vb de dode zeerollen).
Ik zeg eerder, waarschijnlijk niet. De OT-teksten zijn ook gebaseerd op fictieve personen, zie niet in waarom het NT opeens gebaseerd moet zijn op daadwerkelijk bestaand hebbende personen. Zeker niet als een Jezus en de gebeurtenissen er omheen een direct verband hebben met profetieën uit het OT. Nu zou je dat laatste nog kunnen afdoen als zijnde mythevorming rond een daadwerkelijk bestaand hebbende persoon maar de rol van die Jezus wordt dan wel heel erg marginaal.
Voor mij is het Christendom gewoon een afsplitsing van het Jodendom en gelet op de sekten of groepenstrijd rond en vlak voor het begin van de jaartelling is het niet zo vreemd dat er een nieuwe groep opstond die op den duur zeer invloedrijk werd. Het is nog minder vreemd als je bedenkt dat het christendom pas in opkomst kwam na de Joodse opstand, een opstand waarbij groeperingen als de Zeloten, Siccarii, Essenen, Farizeeen, Sadduceeën van het toneel verdwenen of aanzienlijk aan invloed verloren. Die sekten of groeperingen hebben het overigens nooit over een Jezus of Christus gehad, o.a. op te halen uit de Dode Zeerollen die geschreven zijn door Essenen. Een groepering die na de Joodse opstand van het toneel verdween.
En ben niet wederom gegaan naar Jeruzalem, tot degenen, die voor mij apostelen waren; maar ik ging henen naar Arabië, en keerde wederom naar Damaskus.
Door kracht van tekenen en wonderheden, en door de kracht van den Geest Gods, zodat ik, van Jeruzalem af, en rondom, tot Illyrikum toe, het Evangelie van Christus vervuld heb.
Ik heb het over de bijbelse figuren, niet over de historische figuren die genoemd worden in de bijbel. Figuren als een Mozes, Abraham, Noach etc. Er is geen enkel bewijs dat deze personen daadwerkelijk bestaan hebben en in veel gevallen zijn de verhalen gebaseerd op oudere sagen.
Sinds wanneer dienen mythes verklaard te worden. Dient een Mithras dan ook verklaard te worden? De god van het Mithraisme en waar de Romeinen een hele cultus omheen hadden gebouwd.
Van een Paulus is het overigens ook maar de vraag of deze heeft bestaan, er is net zoveel direct bewijs als voor Jezus. Geen. Wel mooie en amper te geloven verhalen over een Paulus die overal en nergens mensen met vlammende betogen kon overhalen tot het christendom maar dat hij daarbij op zijn minst gehinderd werd door taalbarrieres maakt zijn omzwervingen toch zeker vrij discutabel.
iedereen sprak wel een mondje Grieks destijds, trouwens wie heeft zijn brieven anders geschreven, straks ga je nog alle kerkvaders ontkennen.
En waarom zou een mythe niet verklaard dienen te worden?
Mithraisme baseert zich op een een mythisch tijdperk wanneer de wereld nog bevolkt werd door goden, De evangelieen spelen zich echter af in een vrij recent verleden met genoeg verwijzingen naar bestaande historische situaties en personages. Dus die vergelijking gaat imo niet op.