- Waardering
- 2.657
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 96kg
- Vetpercentage
- 21%
Heeft wel bestaan denk ik.
Toen de dode zee rollen waren ontdekt is gebleken dat er in al die eeuwen vrijwel geen letter aan de bijbelboeken veranderd is. Die monniken waren dus zeer secuur met overschrijven.
Het oude testament dan wel en gedeelten van de boeken Exodus en Samuel verschillen vrij veel van de latere Masoretische teksten. Die Masoretische traditie van boeken overschrijven is daarnaast ook veel betrouwbaarder gebleken dan de vroege en latere christenen die het NT telkenmale overschreven en er zelf wijzigingen in aanbrachten.
Verder vind ik het gewoon een onzin hypothese aan te nemen dat hij niet heeft bestaan. Alsof 10 mensen een complot smeden verhalen over iemand te verzinnen. Bovendien heeft hij vele volgelingen, CHRISTENEN genaamd. Alsof de eerste christenen ontstaan zijn naar aanleiding van wat de complotmensen op papier zetten. Er moet wel echt een heel inspirerend persoon geweest zijn die dat op touw heeft kunnen zetten.
Mythologie vereist ook geen complot. Een historische Mithras zal je ook niet vinden maar er heeft wel een religie bestaan genaamd het Mithraisme. Ik noem specifiek het Mithraisme omdat mogelijk de vroegste christenen zaken geleend hebben van die religie.
Verder is er geen sprake van een complot, dan zouden eerdere religies ook gezien moeten worden als een complot. Het ontstaan van een religie is een complex en dynamisch proces en de eerste boeken van de bijbel laten ook zien dat er nog al enige tegenstrijdigheid was over hoe de messias en zijn daden omschreven moest worden.
Ok, dan zou je als argument kunnen nemen dat hij wonderen verricht heeft etc en dat dus ook onzin is, als argument dat de discipelen graag verhalen verzonnen. De bijbel bestaat voor een groot deel uit parabellen (verhalen met een morele boodschap), ik denk dat veel van die dingen dus ook figuurlijk opgevat moeten worden. (bv Hij liet een blinde zien > Hij bracht een ongelovige tot geloof)
Jij denkt dat maar nergens staat een tekstverklaring in de bijbel dat we bepaalde zaken niet letterlijk moeten nemen. Met de kennis van nu weten we dat bepaalde zaken onzin zijn maar lang genoeg is er geloofd dat die wonderen ook echt verricht. Een groot gedeelte van de christenen meent nog steeds dat die wonderen ook echt verricht zijn.
Voor zover van belang moet ik nog vermelden dat ik zelf atheistisch ben. Maar uit gezond verstand redenerend zijn de argumenten vóór veel talrijker/aannemelijker dan de argumenten tegen
Welke argumenten? Dat een religie ontstaan uit een soort van complot (in jouw woorden) minder geloofwaardig is dan een religie die is gebaseerd op een niet te verifieren historisch persoon en waarvoor dus ook geen enkele onafhankelijke historische en contemporaine bron te vinden is?
---------- Toegevoegd om 09:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:08 ----------
Natuurlijk is er niets aan de hand met de Bijbel, figuren die 700 jaar oud worden, pedofilie als normaalste zaak van de wereld en een aarde die 4000 jaar oud zou zijn.
Dat is het OT, daar gaat het nu niet om. Het christendom is gebaseerd op het NT, ook al zullen er genoeg christenen die menen dat het OT ook een historische waarde heeft. Archeologische opgravingen laten zien dat het OT 1 grote fraude is op het gebied van historische gebeurtenissen.
Wat betreft een vermeend complot zoals Daster het omschrijft, waarom zou het trucje van het OT niet een tweede keer lukken met een NT? Of moeten we de verhalen uit het OT ook maar voor waar aannemen?