AndroidHealthClinic

Heeft Jezus bestaan

Peiling Peiling Heeft Jezus bestaan als historisch figuur?

• Ja

Stemmen: 82 39,2%
  • Nee

Stemmen: 59 28,2%
  • Ik sluit de mogelijkheid niet uit

Stemmen: 68 32,5%

• Totaal stemmers
    209
Status
Niet open voor verdere reacties.
  • Topic Starter Topic Starter
langs de andere kant, zijn er geschriften die enige leiders uit die tijd beschrijven?

Romeinse leiders zeker maar van een prefect als Pilatus is alleen die steen gevonden. Het bestaan van Romeinse historische figuren staat overigens niet ter discussie, ook al werd Pilatus lange tijd wel als een mythisch figuur gezien. Ook door theologen.

Oh werkelijk waar, die replies van jou...echt epic:haha:
Anyway, als je echt zo'n bijbelfanaticus bent weet je ook wel dat 'Hij' met een hoofdletter geschreven wordt en niet de bijbel, comediant.

De Bijbel is ook met hoofdletter geschreven :rolleyes:

Hij was ik gewoon met hoofdletter vergeten schrijven.

en jij bent epic jij :rolleyes:

Niiet de thread om zeep helpen met onzinnige aanvallen richting elkaar.

Het zou me wat zijn trouwens als echt keihard bewezen kon worden dat Jezus niet bestaan heeft. Staan er mooi een miljard mensen met de mond vol tanden :D

Het zou me wat zijn trouwens als echt keihard bewezen kon worden dat Jezus niet bestaan heeft. Staan er mooi een miljard mensen met de mond vol tanden :D
Zou me niet verbazen als ze er dan alsnog een draai aan geven en de rest wel als waarheid zien. Of ze geloven niet eens je hard bewijs, zelfs als je het zwart op wit voor hun neus legt, want die types bestaan er ook genoeg.

Het zou eerder wat zijn als keihard bewezen kon worden dat hij wel heeft bestaan, het probleem ligt er in dat de notie ontstaan is dat hij wel heeft bestaan. Mede 'dankzij' het NT krijg je dat er niet zomaar uit.

De sceptici hebben redelijk vakkundig aangetoond dat er teveel onregelmatigheden zijn in de beschrijving van een historische Jezus. Volledig uitsluiten dat iemand bestaan heeft is echter onmogelijk, dat is net zoiets als 100% bewijs dat god niet bestaat. Het bewijzen van niet bestaande zaken is volgens mij iets wat op historisch gebied bijna onmogelijk is. Of het moet gaan om zaken die reeds eeuwenlang beschreven zijn als mythe en eigenlijk nooit als bestaand persoon in de geschiedenis.

Aantonen dat bepaalde gebeurtenisen niet hebben plaatsgevonden kan nog worden opgelost door de archeologie, dat soort middelen heb je niet als het aankomt op 1 persoon. Ook al kan je dan wel de wonderbaarlijke krachten van een persoon in twijfel trekken, in het geval van Jezus een hele waslijst. Maar die lijst van toegekende wonderen sluit het bestaan van de persoon nog niet uit.

Ik ga mijn eerste standpunt nu tegenspreken, maar dat het zo moeilijk is om materiële bewijsstukken te vinden is wel iets wat eerder wijst op mythisch dan historisch figuur. Ik bedoel, 2000 jaar is in de gehele tijdlijn van de mens maar een relatief korte periode. Je zou toch verwachten dat indien al die verhalen gebeurd zijn, daar tenminste een paar goede bewijzen van terug te vinden zijn. En dan toevallig zou er helemaal niets te vinden zijn, behalve dan een hoop fantastische verhalen geschreven door volgelingen :scratch: Zou me hier echter eens beter in moeten verdiepen maar ben momenteel wat andere zaken aan het lezen.

Het bewijzen van niet bestaande zaken is volgens mij iets wat op historisch gebied bijna onmogelijk is.

Dus je bedoeld dan het bewijzen van zaken die in het verleden al dan niet gebeurd zijn...?

Anders zit ik een beetje in de knoei met dingen zoals zwaartekracht ed... Wetenschap draait er toch rond om dingen te bewijzen die momenteel onbestaande zijn? (Onbestaande in de zin van; we ontkennen het ("Nee, er is niet iets zoals zwaartekracht, de aarde is plat.") of we weten gewoon niet dat er iets is.)

Dus je bedoeld dan het bewijzen van zaken die in het verleden al dan niet gebeurd zijn...?

Anders zit ik een beetje in de knoei met dingen zoals zwaartekracht ed... Wetenschap draait er toch rond om dingen te bewijzen die momenteel onbestaande zijn? (Onbestaande in de zin van; we ontkennen het ("Nee, er is niet iets zoals zwaartekracht, de aarde is plat.") of we weten gewoon niet dat er iets is.)

Wetenschap is de poging tot het uitdrukken en begrijpen van de werkelijkheid in woorden, concepten en theorieën dmv feiten.

Aangezien Jesus in het verleden vermoedelijk geleefd heeft, is dit moeilijk te bewijzen omdat het verleden geen werkelijkheid heeft. Alleen met zeer betrouwbare bronnen zoals meerdere ooggetuige verslagen kan je zo'n evenement uit het verleden bevestigen.

Laatst bewerkt:
Geen idee of die bestaan heeft, maar z'n avatar heeft veel mensen in hetzelfde pak genaaid.

De kerk heeft beslist wat naar buiten komt van de geschriften. Aangespast natuurlijk. Wat hij gedaan heeft wordt natuurlijk overdreven, maar zijn boodschap was wel duidelijk.

...

Laatst bewerkt:

Ik heb het over historische zaken niet over zaken die wetenschappelijk nu nog kunnen worden aangetoond als bestaand of niet. Het begrip ether werd ook lange tijd voor waar aangenomen maar kon door wetenschappelijke methoden afgewezen worden als bestaand fenomeen.

Blijft wel staan dat je ook wetenschappelijk niet kan aantonen of een vermeende entiteit bestaat of niet als meerdere personen menen dat die entiteit bestaande is of bestaan heeft. Je kan wel wetenschappelijk aantonen dat de kans op het bestaan zo goed als nihil is. In het geval van geschiedenis heb je de historische methode en als het aankomt op het bestaan van Jezus kan je wel stellen dat op zijn minst het toepassen van die historische methode in dat geval nog al rammelt.

Laatst bewerkt:

Ach, religie heeft ook de evolutiewetenschap overleefd, astrologie, natuurkunde, scheikunde etc. Er staan al miljaren mensen eigenlijk met hun mond vol tanden. Maarja, probeer dat hun maar eens wijs te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven