AndroidHealthClinic

hele dag moe (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

eingelijk is ketosis dieet 1 van de goedkoopste dieeten die ik ken. Ik zelf zat onder de 15gram carbs op een dag.

Cristhian Thibaudeau heeft als ik me niet vergis 2 jaar het ketosis dieet gedaan maar dan wel het TKD versie

lees dit anders even zeer interresant
http://www.bodybuilding.com/fun/keto.htm
http://www.bodybuilding.com/fun/dorian6.htm

Bulken met keto (wordt mijn dieet in december)
http://www.bodybuilding.com/fun/keto2.htm
zal ze even doorlezen, mijn ervaring is wel dat bulken op high carb beter gaat dan op low carb. relatief meer size t.o.v. gewicht gewonnen bij high carb.

Je kan juist veel doen met je insuline, je bent veel gevoeliger in ketose. De carbs die je rond je training neemt worden veel beter benut.


Eet je wel genoeg vetten?
Hoor je bij een keto dieet wel 1x in de week te refeeden? Als je in ketose wilt raken en je geeft je lichaam elke week een dag lang carbs zal het langer duren voor je leeg bent, miss ben je na die 4 dagen wel pas 'leeg'.
Waarom niet alleen maar carbs rond de training plannen en dan snelle suikers gebruiken? Dit heb ik wel vaker gezien bij keto dieeten dat ze het zo aanpakten.
wat bedoel je nou? ik heb het er juist over dat het raar is dat je maar 50gram carbs per dag mag, daar zit je al heeeel snel aan, denk ook niet dat je een knappe pwo kunt hebben als je ook de carbs van gedurende de dag erbij neemt. (groenten, fruit mag schijnbaar niet eens :eek:)

een keto dieet schijnt dus geen keto meer te zijn als je die carbs zoals mij rond je workout plant.
 
eingelijk is ketosis dieet 1 van de goedkoopste dieeten die ik ken. Ik zelf zat onder de 15gram carbs op een dag.

Cristhian Thibaudeau heeft als ik me niet vergis 2 jaar het ketosis dieet gedaan maar dan wel het TKD versie

lees dit anders even zeer interresant
http://www.bodybuilding.com/fun/keto.htm
http://www.bodybuilding.com/fun/dorian6.htm

Bulken met keto (wordt mijn dieet in december)
http://www.bodybuilding.com/fun/keto2.htm
als ik dat eerste artikel lees wordt ketosis ook vooral gedefineerd als een fase waarin het lichaam meer ketonen heeft dan tijdens een high carb dieet. ik zie niet dat het lichaam "ketosis" betreed, maar meer dat er gebruik wordt gemaakt voor vetten voor energie, daarvoor lijkt me die 50gr carbs per dag niet per se nodig. maar als iemand mij de wetenschappelijke onderbouwing kan geven dat meer dan 50gr carbs je uit ketosis haalt, graag. anders blijft het voor mij een soort van mythe.

ook lijkt het me raar dat een "goed" dieet voor een tekort aan bepaalde vitaminen zorgt. het feit dat er vitaminen, mineralen en vezelsupplementen nodig zijn zegt mij eigenlijk al een hoop. (of is dat omdat het artikel op een supplementenwinkelsite staat?)
bovendien mis ik referenties, maargoed, dat zie je natuurlijk zelden op bb.com

ben bij artikel 2 maar gestopt met lezen, te weinig onderbouwing en veel info die mij al lang bekend was.
 
50gr is een richtlijn, is voor iedereen anders en verschilt ook per activiteitsniveau.
 
Je bent keto als je je energie uit vetten haalt, of je dan wat carbs rond je training neemt maakt niet uit zolang je lichaam normaliter vet als energiebron ziet. Zolang je in ketose blijft maakt het niks uit.
 
maar keto is imo geen toestand waar je "in" of "uit" kunt zijn, iig zo zie ik het nergens beschreven. keto is volgens mij gewoon een toestand waarin je lichaam voornamelijk vet verbrandt.

dus ik snap dat gedoe om die 50 gram ook niet om "in ketosis" te blijven.
 
Riggard,

Er wordt gesproken over "in" of "uit" ketose omdat je lever deze in grote mate, of (bijna) niet kan aanmaken.

Wanneer je koolhydraten eet zal je lichaam vrijwel geen ketonen aanmaken, dan zijn ze niet nodig. Alleen wanneer koolhydraten ontbreken (of zeer weinig, zoals 30 tot 50 gram) worden ketonen wel nodig. De meeste onderdelen van je lichaam kunnen draaien op de energie die uit vetten gehaald wordt. Je hersenen en nog wat kleine dingen kunnen dat alleen niet en daarvoor gaat je lichaam ketonen aanmaken, daar kunnen ze wel op draaien.

Er zijn sticks te koop die aangeven of je "in ketose" bent. Daar plas je overheen en die verkleuren dan. Dat kan doordat je het teveel aan ketonen uitplast, die worden gewoon afgevoerd. Dat is dus een voordeel ten opzichten van cutten met koolhydraten. Wanneer je met koolhydraten cut en je zou teveel eten, dan wordt dit weer in vet omgezet. Wanneer je in ketose bent is dat zeer lastig omdat je het overtollige gewoon weer uitplast.

Maar ketose is dus geen noodzaak voor het afvallen. Het is alleen een indicatie dat je: 1) weinig koolhydraten binnen krijgt, 2) je insuline laag is 3) je lichaam vet gebruikt voor energie (uit eten of lichaamsvet). Het is dus een handige indicator.

Het eigenlijke proces waar het natuurlijk om gaat is dat je lichaam vet gaat zien als voornaamste energiebron. Maar als ik jou posts lees doe je dat ook al grotendeels.

Ik kan wel enkele redenen verzinnen waarom dit dieet toch zo is opgezet:

- Het is een handige indicator, je weet zeker dat je goed zit
- Je haalt het maximale uit je vetverbranding (als je bijv. 100 gram koolhydraten eet zul je toch insuline pieken hebben, je verbrand dus niet constant vet)
- Koolhydraten stillen de honger niet zo goed als vet/ veel mensen hebben door koolhydraten alleen maar méér zin in koolhydraten

Je mag trouwens wel gewoon volop groenten eten met een keto dieet hoor. Die bevatten maar enkele koolhydraten en het meeste is vezel (die tel je niet mee in je koolhydraat totaal). Dat gebrek aan vitaminen waarover gesproken wordt heeft vooral betrekking op de eerste weken. Dan is je lichaam aan het wennen aan vet als energiebron (kan zo'n 3 weken duren) en dan haalt het niet het maximale uit je voeding. Daarom wordt dan geadviseerd vitamines te nemen om dat op te vangen. Maar daarna is het in principe niet nodig als je voldoende groentes etc. eet (Fruit is wel tricky, maar kan bij refeed).

Ik las in een andere post van jou dat jij niet razendsnel hoeft te cutten, maar gewoon massa wil aanzetten en rustig aan vet wil kwijtraken. Keto is denk ik wel meer voor als je puur aan het cutten bent en niet zozeer voor de half half (niet dat je geen spier kan aanzetten). Maar in jouw situatie is jouw dieet wel het beste denk ik.

Nou een vraag voor jou. Hoe kan je spelen met je insuline? Daar zat ik zelf al over na te denken om uit te proberen na m'n keto dieet. Een dieet gebaseerd op de insuline waardes. Maar wanneer heb je hoge en wanneer lage insuline waardes nodig? Net voor of na het trainen? Weet je daar iets over?
 
Riggard,

Er wordt gesproken over "in" of "uit" ketose omdat je lever deze in grote mate, of (bijna) niet kan aanmaken.

Wanneer je koolhydraten eet zal je lichaam vrijwel geen ketonen aanmaken, dan zijn ze niet nodig. Alleen wanneer koolhydraten ontbreken (of zeer weinig, zoals 30 tot 50 gram) worden ketonen wel nodig. De meeste onderdelen van je lichaam kunnen draaien op de energie die uit vetten gehaald wordt. Je hersenen en nog wat kleine dingen kunnen dat alleen niet en daarvoor gaat je lichaam ketonen aanmaken, daar kunnen ze wel op draaien.

Er zijn sticks te koop die aangeven of je "in ketose" bent. Daar plas je overheen en die verkleuren dan. Dat kan doordat je het teveel aan ketonen uitplast, die worden gewoon afgevoerd. Dat is dus een voordeel ten opzichten van cutten met koolhydraten. Wanneer je met koolhydraten cut en je zou teveel eten, dan wordt dit weer in vet omgezet. Wanneer je in ketose bent is dat zeer lastig omdat je het overtollige gewoon weer uitplast.

Maar ketose is dus geen noodzaak voor het afvallen. Het is alleen een indicatie dat je: 1) weinig koolhydraten binnen krijgt, 2) je insuline laag is 3) je lichaam vet gebruikt voor energie (uit eten of lichaamsvet). Het is dus een handige indicator.

Het eigenlijke proces waar het natuurlijk om gaat is dat je lichaam vet gaat zien als voornaamste energiebron. Maar als ik jou posts lees doe je dat ook al grotendeels.

Ik kan wel enkele redenen verzinnen waarom dit dieet toch zo is opgezet:

- Het is een handige indicator, je weet zeker dat je goed zit
- Je haalt het maximale uit je vetverbranding (als je bijv. 100 gram koolhydraten eet zul je toch insuline pieken hebben, je verbrand dus niet constant vet)
- Koolhydraten stillen de honger niet zo goed als vet/ veel mensen hebben door koolhydraten alleen maar méér zin in koolhydraten

Je mag trouwens wel gewoon volop groenten eten met een keto dieet hoor. Die bevatten maar enkele koolhydraten en het meeste is vezel (die tel je niet mee in je koolhydraat totaal). Dat gebrek aan vitaminen waarover gesproken wordt heeft vooral betrekking op de eerste weken. Dan is je lichaam aan het wennen aan vet als energiebron (kan zo'n 3 weken duren) en dan haalt het niet het maximale uit je voeding. Daarom wordt dan geadviseerd vitamines te nemen om dat op te vangen. Maar daarna is het in principe niet nodig als je voldoende groentes etc. eet (Fruit is wel tricky, maar kan bij refeed).

Ik las in een andere post van jou dat jij niet razendsnel hoeft te cutten, maar gewoon massa wil aanzetten en rustig aan vet wil kwijtraken. Keto is denk ik wel meer voor als je puur aan het cutten bent en niet zozeer voor de half half (niet dat je geen spier kan aanzetten). Maar in jouw situatie is jouw dieet wel het beste denk ik.

Nou een vraag voor jou. Hoe kan je spelen met je insuline? Daar zat ik zelf al over na te denken om uit te proberen na m'n keto dieet. Een dieet gebaseerd op de insuline waardes. Maar wanneer heb je hoge en wanneer lage insuline waardes nodig? Net voor of na het trainen? Weet je daar iets over?
klopt, zo ver kon ik het ook volgen, ketonen als er geen alternatieve bronnen zijn. wat ik nergens kon terugvinden is dat wanneer je bepaalde perioden wat meer eet je meteen uit ketosis komt.
wat ik tot nog toe heb gelezen lijkt vooral te zeggen dat je niet "in" of "uit" ketosis kunt raken maar dat het meer een "vloeiend" proces is, waar je lichaam in eerste instantie even aan moet wennen. (wat dan natuurlijk beter gaat met zo min mogelijk carbs, maar dat is niet per se noodzaak)

dat uitplassen van ketonen klinkt inderdaad aantrekkelijk, graag zou ik eens willen zien waar dat op gebaseerd is. ik denk niet dat je lichaam veel meer ketonen aan zal maken dan dat je hersens nodig hebben. (en het lijkt me dat de hersens een vrij constante hoeveelheid nodig hebben) dit is gewoon een theorie van mij. daarom zou ik er graag eens wat meer over lezen ;)

maar als ik zo alles voor mezelf op een rijtje zet is ketosis gewoon een infrerieure manier om je hersens van voeding te voorzien. omdat je hersens normaal gesproken met kh's moeten worden gevoed. de rest van je lichaam kan dan wel gewoon op vet werken.

klopt, ik haal ong 50 a 60% van m'n kcals uit vetten.

bij die 100gr carbs zal m'n insuline inderdaad wel wat hoger liggen, maar ik haal m'n carbs voornamelijk uit m'n kwark, fruit en noten en dat zijn heeele trage energiebronnen. dus ik denk dat het wat dat betreft meevalt.

het langzame cutten duidt vooral op mijn calorieinname. bij een lagere calorische inname zonder af en toe een "bulkweek" tussendoor zal het sneller gaan, maar dan lever je spiermassa in. ik denk ook dat de methode die ik hanteer te prefereren is boven ketosis, vooral vanwege spierbehoud.

zelf hou ik m'n pieken na m'n training en in de morgen (niet altijd 's morgens), dan is je spiermassa het meest gevoelig voor insuline en kan je dus lichaam ook veel energie gebruiken/opslaan zonder dat het meteen in vetwinst resulteert. 's weekends doe ik dan vaak ook nog een refeed, met wat junkfood ertussendoor ;) pizza enzo.

wanneer je voornamelijk vetten neemt is je glycogeen zowieso nooit vol en ben je altijd insulinegevoeliger. daarom maakt het imo niet eens zo heel veel uit wanneer je je carbs pakt, de kans dat het omgezet wordt in vet valt meestal reuze mee. ik kies alleen wel voor wat tragere carbs, omdat je vanwege je insulinegevoeligheid ook minder insuline nodig hebt.
 
[Link niet meer beschikbaar]

Misschien zal dat wat van je vragen beantwoorden.
 
Back
Naar boven