Fitness Seller

Help: ik krijg een cystoscopie

aaaaaaarrrrrrh jij liever dan ik

Ik herinner me nog goed toen ze de sonde uit mij trokken...

Is wel helemaal iets anders (niks verdovende gel, stak er al paar dagen in en moest van binnen na buiten) maar toch....

Zal best meevallen.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Persoonlijk ben ik van mening dat een goede instelling op te verwachten pijn positief werkt. Het moet gebeuren. Klinisch, maar waar. Ikzelf heb nog nooit een herinnering van pijn overgehouden en toch een paar keer flink wat pijn gehad.
Nog langer met de pijn rondlopen is geen optie. Je slaapt er zo slecht van en je wordt er chago van ;) (afgezien van eventuele complicaties die het mee kan brengen). Dus ik zet gewoon door.
ps. voor de zekerheid kun je phreak natuurlijk een k*thumeur bezorgen en van hem eisen dat hij meekijkt tijdens de operatie. Een humeur als een drieste bizon van zo'n 120 kg in de nek van je arts zal deze sowieso héél voorzichtig maken :o
Er is heel veel voor nodig om hem zo kwaad te krijgen. Maar als hij eenmaal zo kwaad is, ben ik ook niet graag in de buurt... :o

Persoonlijk ben ik van mening dat een goede instelling op te verwachten pijn positief werkt. Het moet gebeuren. Klinisch, maar waar. Ikzelf heb nog nooit een herinnering van pijn overgehouden en toch een paar keer flink wat pijn gehad.

Idd het moet.

Ik heb ook gastro gehad , ik wou geen roes want voor die 5-10 minuten zo slang in je bek ga ik geen 2-3 uur in zo'n ziekenhuis liggen .

ik vond het wel meevalen , als die ligt waar die moet wezenen goed door je neus ademt is er geen reet aan .

Al zo'n anderhalve maand loop ik met problemen met mijn blaas en nieren. Ze doen enorm pijn en ik voel me ziek.

De huisarts heeft een blaasontsteking en nierstenen kunnen schrappen van het lijstje mogelijkheden en stuurde me naar een uroloog.

Die beste man heb ik gisteren gesproken. Misschien is er alsnog sprake van een infectie ergens, maar voor de zekerheid wil hij over een paar weken een cystoscopie doen. Hij gaat dan met een soort camera op een slangetje via mijn plasbuis de binnenkant van mijn blaas bekijken... :(

Ik zie daar wel heel erg tegenop! Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben (en mij een beetje gerust kunnen stellen)?

ik ben geen biologie-expert, maar ik denk dat het als vrouw toch comfortabeler is als bij een man, daar kan je je misschien aan optrekken

klopt urinebuis is bij de man 2x zo lang als bij de vrouw.

Goed, dat is wel erg logisch, het zal misschien wat minder oncomfortabel zijn. (maar nog steeds niet mijn favo date op de kalender)
ik ben geen biologie-expert, maar ik denk dat het als vrouw toch comfortabeler is als bij een man, daar kan je je misschien aan optrekken
Mannen kunnen makkelijker tegen een boom plassen. Voor vrouwen is het soms een hele toer om te wildplassen. Mogen jullie als tegenprestatie iets meer lijden bij een cystoscopie. :D

Zo, net bij de uroloog geweest. De cystoscopie viel inderdaad erg mee.

De assistente riep me bijna een half uur eerder binnen dan afgesproken. Ach, ben ik er snel vanaf ook. Eerst nog een plasje doen en dan broek en onderbroek uit en op de tafel gaan liggen.

Ondanks dat de sfeer erg goed was (zou zo een theekransje kunnen zijn), lig je toch niet helemaal op je gemak. De assistente dekte me af met een handdoek en begon de boel te desinfecteren. Daarna moest de gel ingespoten worden. Deze gel verdooft iets en maakt dat de cystoscoop makkelijker naar binnen glijdt. Dat was toch wel een heel vreemd gevoel: er zat ook wat lucht bij, waardoor het op een omgekeerde natte scheet leek.

En dan wachten op de arts...
Die kwam binnen 2 minuten al de kamer binnen stappen. Even doodleuk gedag zeggen en vragen hoe het gaat. Tja, en dan dat instrument erin. Het voelt even raar als het voorbij de sluitspier (van de blaas) gaat, maar valt ook reuze mee. Het inbrengen gaat alleen zo plots dat ik een enorm verbaasd en vooral verwijfd "wooh!" uitstootte. Meer een kreetje dat je verwacht als je plots in je bil geknepen wordt.

Op het scherm konden Phreak en ik meekijken in mijn blaas. De assistente wees verschillende onderdelen (uiteinde urineleiders) aan op het scherm ales een volleerd Rad-van-Fortuin assistente. Opvallend hoe lichtroze de blaas is. Nu zat er ook een luchbel in de blaas (waarschijnlijk van het inbrengen van de gel). Dat was voor de arts aanleiding om met een brede grijns eens op mijn buik te duwen, was waarschijnlijk erg grappig. Nu kon ik door die scoop niet plassen, anders had ik door de druk recht in zijn gezicht gepiest.

Alles bleek prima, dus de blaas leeg laten lopen (raar gevoel dat de druk op je blaas mindert, zonder dat je plast) en alles er weer uit. Van de assistente een washandje en handdoek gekregen om op te frissen en een luier tegen het lekken van de gel.

Omdat ze hier niets mee hebben kunnen vinden, krijg ik weer een onderzoek. Nu een blaasfunctieonderzoek, waarmee ze meten hoeveel er in de blaas past en hoeveel druk die kan hebben. Daarvoor moet niet alleen een slangetje in de plasbuis, maar ook nog een ballonnetje in de endeldarm.
-zucht-

Terug
Naar boven