MuscleMeat

help, ik zoek een goeie beginners-schema

superster

Cool Novice
Waardering
0
Goeiemorgen allemaal, ik ben nog steeds op zoek naar een goede schema om te kunnen beginnen met bodybuilding maar hoe meer ik lees hoe lastiger 't wordt. Aangezien ik letterlijk een beginner ben en nog zo goed als geen verstand heb van BB hoop ik dat jullie me kunnen helpen, alle trainingen ga ik thuis uitvoeren omdat ik daar de rust en de tijd hebt. Ik heb op m'n werk geregeld dat ik op Maandag, Woensdag en Vrijdag geen uitschieters krijg kwa werktijden zodat ik me kan concentreren op m'n nieuwe hobby:D
Alvast bedankt. superster

Er staat hier veel informatie over.
Wat wil je eigenlijk gaan doen?

Een full body schema of een split schema.
Fullbody houd in dat je alle spieren op een dag traint en split houd in dat je twee of minder spiergroepen per dag traint.

Je kan in dit geval een plitschema nemen, met 3 dagen lukt dat prima.

Post eens wat meer informatie over je zelf, hoe oud ben je, hoeveel weeg je en hoelang ben je?

training 1:

squat
overhead press
deadlift
row

training 2:

squat
bench
powerclean
chin-up

• Topic Starter Topic Starter
ik zal proberen de split-schema te doen omdat ik gelezen heb dat rust heel belangrijk vind en ben niet van plan in 2 weken super breed te worden dus alle suggesties zijn welkom.
ik ben 22 jaar
weeg ongeveer (schrik niet) 67 kg. (veel stress, weinig eten)
en 1.86 lang

heb vanaf m'n 12e in de bouw gewerkt tot m'n 17e als opperman/metselaar (stenen sjouwen) dus heb wel zichtbare spieren maar moet nog leren veel te eten, zit nu op 8 broodjes per dag maar door de stress krijg ik m'n avond-eten niet volledig naar binnen. heb wel alvast m'n moeder verteld want m'n nieuwe hobby is en ze is bereid te helpen maar zonder een goede eet-patroon heeft 't nog weinig zin, ik geef mezelf tot eind dit jaar de tijd om minimaal 70 kg. te wegen en ga daarna rustig beginnen met trainen.

Niet in 2 weken super breed? Kan makkelijk joh! :D

Zou idd proberen een voedingsschema op te stellen, en hier even te posten.
Check hiervoor het voeding gedeelte. Voeding en rust zijn zeker belangrijk
als je wilt groeien. Split schema is goed om mee te beginnen. Probeer de
stress ook te verminderen indien mogelijk. Niks traint lekkerder dan rust in je
kop ;)

Heb je voldoende apparatuur thuis eigenlijk?

Om alles spiergroepen goed te trainen, moet je namelijk nogal wat apparatuur
thuis hebben.

Ik heb gisteren en vandaag vrij genomen om even wat rust te krijg, ben vanaf 18e jaar heftruck-chauffeur maar werktijden van 06:00 tot 18:00 komt 4 v/d 6 werkdagen voor en als je geluk hebt heb je 3 kwartier pauze op 'n dag.
heb deze weeek gepraat met m'n chef waarom m'n collega niks uitvoert en ik al 't werk moet doen en er komen gelukkig veranderingen in 't bedrijf dus de stress zal binnekort minder zijn. Als ik 'n voedings-schema heb zet ik 'm meteen op de site maar tot nu toe is 't zo veel mogelijk proppen geblazen, ik kan zoveel eten als ik wil zonder veel aan te komen dus hoef niet echt op vetten te letten maar ben bezig met multivitamine in te slaan en eet wat meer groente, ipv 8 broodjes zijn 't er nu 6 zodat ik 's avonds wat meer honger heb.
En trainings-apparaten heb ik ook niet, heb wat stijger-ppen en kalk/zand-steen blokken v/d bouw liggen, en als klap op de vuurpijl ga ik ook buiten trainen zoals auto duwen van lantaarnpaal tot lantaarnpaal inclusief tijd-metingen.

daar moet je mee oppassen he... want als je heel veel vet eet, zonder merkbaar aan te komen rond je buik etc, dan wordt de kans op een hartinfarct aanzienlijk vergroot! want al dat vet gaat dan rond je kransslagaders zitten, waardoor die vernauwt worden. de kans op een hartinfarct wordt dan verhoogd.

te veel vet is niet goed, te weinig ook niet. vetten zijn belangrijke voedingsstoffen. ik zou iig wel meer gaan eten, maar ik zou me niet vol gaan proppen met vetten.

Meen je dat serieus? Wil je bodybuilder worden met ppen en auto duwen?

Waarom wordt je geen lid bij de sportschool? Begeleiding, en goeie apparatuur. Je kan niet elke oefening uitvoeren met een kalksteen of pijp
ofzo..

Als je serieus bent, zou ik een lidmaatschap toch ECHT overwegen.
Wil je veel aan komen, zorg dan dat je iig 6 maaltijden per dag eet en
gooi de KH lekker omhoog. Eventueel kan een weight gainer een
oplossing voor je zijn.

Iig geen slechte vetten. Zorg dat je omega 3 en 6 binnen krijgt. Hier kom je niet veel van aan, maar zijn wel belangrijk voor je anabole omgeving.

Vooral hoog gaan zitten in je complexe KH, oftewel geen suikers. Moet je denken aan brinta, rijst etc.

heb de sportschool al geprobeert maar er zitten daar van die types die niet accepteren dat er een beginner rondloopt en zijn nogal vervelend, niet dat ik me uit het veld laat slaan maar heb m'n motivatie zakte wel razend snel.:(
En probeer van alles naar binnen te krijgen maar bedank voor de tip over de vetten, zal 'r wat beter op letten.
heb v/d week testo sting-forte besteld voor een duwtje in de rug maar moet eerst leren welke oefeningen ik moet doen en daarna moet ik ze leren correct uit te voeren, ik ben erg goed in improviseren dus wil nog een catroll op 't plavon hangen zodat ik met een touw met wat stenen in een zak kan trainen en heb nog een rugzak waar ook flink wat stenen in passen om m'n benen te doen + kuiten, voor de bench-press heb ik nog een broer van 110 kg. hahaha:D
de auto weegt 1450 kg. maar zal afwegen om 't toch nog eens te proberen maar moet ook de taal nog leren, al die benaming die op dit forum gebruikt worden begrijp ik nog niet en dat maakt leren moeilijk, maar vind het super dat jullie me opweg helpen. :D

training 1:

squat
overhead press
deadlift
row

training 2:

squat
bench
powerclean
chin-up

Ik zou dan die powerclean vervangen door een row. (zoals meneer pendlay die doet bijvoorbeeld.) De powerclean is een complexe beweging. Je hebt echt een coach nodig om die goed uit te voeren.

Week 1:
Ma: trainig 1
Wo: trainig 2
Vrij: training 1

Week 2:
Ma: training 2
Wo: training 1
Vrij: training 2

Enz....

Voor meer info: zoek op "rippetoe starting strength routine".

hey bedank voor de 2 schema's, ik ga meteen even kijken maar waar kan ik de betekenis vinden van al die benamingen/ kan ik dat meteen even opschrijven zodat ik in de toekomst minder moeite heb om m'n schema aan te passen, sta momenteel echt te springen om te beginnen met trainen. tot nu toe helpt elke tip want wordt met de dag wijzer op dit forum:rolleyes:

hey daar, heb even gezocht naar rippetoe en opzich lijkt me dat een mooie schema, heb alle oefeningen bekeken op youtube en volgens mij kan ik hier voorlopig mee toe, als er nog mensen zijn die tips hebben of zelf een goede schema hebben die ook goed is voor beginners als ik hoor/lees ik dat graag. Ook voedingschema's zijn welkom, tot nu toe wil ik iedereen bedanken die me geholpen heeft en hoop dat er nog veel mensen reageren zodat ik mezelf kan verbeteren in de hoop (snel) groot te worden. :D

daar moet je mee oppassen he... want als je heel veel vet eet, zonder merkbaar aan te komen rond je buik etc, dan wordt de kans op een hartinfarct aanzienlijk vergroot! want al dat vet gaat dan rond je kransslagaders zitten, waardoor die vernauwt worden. de kans op een hartinfarct wordt dan verhoogd.

^^Bullshit

Ik vind het trouwens erg hardcore dat je met wat bouwmaterialen wil gaan trainen. Zo trainde men vroeger ook voor de uitvinding van de barbell. Het vereist mss een andere aanpak, maar volgens mij kan het wel tot op zekere hoogte lukken als je wat strongman-achtige dingen doet.

Goeiemorgen allemaal, ik ben nog steeds op zoek naar een goede schema om te kunnen beginnen met bodybuilding maar hoe meer ik lees hoe lastiger 't wordt. Aangezien ik letterlijk een beginner ben en nog zo goed als geen verstand heb van BB hoop ik dat jullie me kunnen helpen, alle trainingen ga ik thuis uitvoeren omdat ik daar de rust en de tijd hebt. Ik heb op m'n werk geregeld dat ik op Maandag, Woensdag en Vrijdag geen uitschieters krijg kwa werktijden zodat ik me kan concentreren op m'n nieuwe hobby:D
Alvast bedankt. superster

Hoe wou je dat eruit gaan laten zien?
Wat voor schemahad je ongeveer in gedachten en welke aparatuur wil je daarvoor gebruiken?

ik wil trainen met kalk/zandsteen blokken, zand zakken via een touw en katrol aan 't plavon, stijgerppen gevult met zand en ga zo maar door, ik geef toe dat de sportschool een betere optie zou zijn omdat je preciezer kan trainen maar weet uit ervaring dat als je een krui-wagen vol met stenen hebt en daar flink mee aan de gang gaat, ook je spieren traint. Misschien dat ik ooit op de sportschool ga maar zolang mensen beginnelingen lopen te trrijteren is 't voor mij geen optie. vr.gr.

Beginnelingen trijteren?

Kom op zeg, dat mag je echt niet weerhouden van de sportschool.
Je hebt nu de leeftijd om goed te gaan groeien.

En je word hier toch ook niet belachelijk gemaakt omdat je dingen vraagt?

Bedoel, iedereen is ooit begonnen..

Laat die ppen en bakstenen voor wat het is, en ga je inschrijven! ;)

ik wil trainen met kalk/zandsteen blokken, zand zakken via een touw en katrol aan 't plavon, stijgerppen gevult met zand en ga zo maar door, ik geef toe dat de sportschool een betere optie zou zijn omdat je preciezer kan trainen maar weet uit ervaring dat als je een krui-wagen vol met stenen hebt en daar flink mee aan de gang gaat, ook je spieren traint. Misschien dat ik ooit op de sportschool ga maar zolang mensen beginnelingen lopen te trrijteren is 't voor mij geen optie. vr.gr.

wat versta jij onder trijteren dan?
en wat is je persoonlijke ervaring hiermee?

dat ben ik ook met je eens, maar door de stress op 't werk ben ik snel op m'n teentjes getrapt dus misschien moet ik daar ook maar eens op trainen:p
misschien dat ik na 4/6 weken wel weer ga proberen en dat ik thuis eerst even een beginnetje maak om m'n lichaam te laten wennen maar dan zal ik straks op de gym eerst weer de goede houding moeten leren.
denk dat je gelijk hebt Vince, kan beter eerst aankomen en dan inschrijven bij de gym en thuis niks/weinig met gewichten doen:o

Mja, die bakstenen en ppen zijn op zich geen bezwaar als je je nog niet wilt in schrijven.

Het is gewoon zonde van je tijd als je echt serieus wilt groeien etc, en je beschikt niet over de middelen die dit bevorderen. Zonder een goeie workout wordt je van veel eten alleen maar rond :D

Terug
Naar boven