MuscleMeat

Help!

piep

Novice
Waardering
0
Lengte
1m71
Beste allemaal,

Dit is mijn eerste berichtje hier (na inmiddels al een jaar lidmaatschap), dus ik zal me even voorstellen;

* Piep
* Vrouw
* 22 jaar
* 1.71 m
* 50 kg
* eetstoornis verleden

Goed, nu weten jullie een beetje van mij. Helaas is het niet zo rooskleurig zoals het er staat; mijn eetstoornis heb ik inmiddels psychisch steeds meer onder controle. Heb ontzettend veel geleerd tijdens mijn opnames en de therapieen die ik nu nog steeds volg. Maar; mijn lichaam heeft het jarenlange lijnen (7 jaar) niet leuk gevonden. Lichamelijk gaat het prima met me, zit propvol energie. De vraag is alleen waar ik hem vandaan haal ???
Kort door de bocht komt het erop neer dat ik van zeer ernstig ondergewicht op een boterham per dag 10 kilo ben aangekomen. Mijn behandelaren vonden het al lang prima, maar inmiddels kom ik nog steeds aan *zucht*. Ik heb daarom het heft maar in eigen handen genomen, ben meer gaat eten, en gaan trainen. Dat meer eten ziet er inmiddels zo uit (niet schrikken, ik kom van een boterham of minder...);

Ontbijt:

- 60-70 gram biologische havermout
- 250-300 ml amandelmelk (maak ik zelf)
- 4 walnoten
- eetlepel lijnzaad
- Eetlepel chiazaad
- Eetlepel hennepzaad
- 1 appel
- 1 portie rood fruit (bessen, aardbeien etc)

Tussendoor;

- 1 ei of een portie rauwkost met een paar noten

Lunch;

- grote salade (zet geen zoden aan de dijk ;) maar wil ik wel blijven eten)
- 40 gram quinoa
- blik biologische wilde zalm (23 gram eiwit)

Tussendoor;

- rauwkost (kan van alles zijn)
- soms wat noten/eiwit

Diner;

- Bord groente

Ik schaam me diep om dit te moeten schrijven. Ik zou zo graag anders willen. ik weet dat ik best nog wat mag aankomen, maar ik moet erbij vermelden dat het de laatste jaren alleen maar aankomt in vet (heb ik in het ziekenhuis moeten laten meten). Mijn vetpercentage is dus niet overdreven laag. Mijn spiermassa daarentegen was het dubbele van de normale nederlandse vrouw :eek:, en ja, dat zie je ook.
Ik weet dat ik met mijn training ontzettend onder onderhoud eet, zeker nu ik zoveel train;

- 3/4 keer per week krachttraining (ongeveer 40 minuten, in cirquitvorm full body, 3 setjes van 10 herhalingen, 1 minuut pauze ertussen) + 20 minuten cardio

- 2/3 keer per week 30 minuten interval hardlopen

Uhm, tja, niet fraai dus, ik weet wel beter. Ik heb alleen weinig tot geen vertrouwen meer in m'n lichaam en voeding. Ik wil er echt wat aan DOEN!, vandaar dat ik jullie hulp inschakel. Wie kan mij helpen (ik krijg namelijk echt het apenzuur van al die dietistes met hun sultanas en evergreens *zucht*).

OT; ik eet/drink geen zuivel en eet geen brood. Beiden uit gezondheidsprincipe. Daarbij ben ik vegetarier.

Ik ben mij dus heel erg bewust van het feit dat mijn lichaam in de spaarstand staat. Ik ben zelf langzaam gaan opbouwen, maar helaas blijf ik dus aankomen. Ik had gehoopt dat mijn stofwisseling zich wel wat zou aanpassen, maar helaas. Hierop blijf ik dus steken, jammer, want ik weet dat ik moet doorpakken.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,

Piep

Laatst bewerkt:
Allereerst knap van je dat je je eetstoornis hebt overwonnen (als ik dat mag zeggen).
Toch raad ik je aan om naar een sport diëtiste te gaan, eventueel met nog psychologische ondersteuning.
Je moet altijd opletten dat je eetstoornis niet terugkomt, en ik ben bang dat dat risico vrij groot is als ik je reactie op evergreen's al zie...
Normaal gesproken zou ik zeggen, bereken je caloriebehoefte, stel een proper voedingsschema ervoor op en maak een goed trainingsschema.
Gezien je verleden raad ik je echter nogmaals aan om toch naar een sport diëtiste te gaan.
Sterkte!

Hoi Piep,

50 kilo voor een vrouw van 1.70 is nog aan de magere kant, dus die 10 kilo erbij is prima (ookal vindt je zelf natuurlijk van niet ;)) Je hebt niet echt een vraag overgelaten in je topic gezien je zelf aan aangegeven hebt dat je weet wat je moet doen: meer eten.

Langdurige grote kcal tekorten kunnen zorgen voor een deregulatie van het metabolisme van zo'n 30%. Je zult gewoonweg op onderhoud of boven onderhoud moeten eten voor bepaalde periode om je hormoonhuishouding weer op peil te brengen. Dit gebeurt alleen wanneer op of boven onderhoud wordt gegeten. Niet wanneer je je inname wat verhoogd maar nogsteeds chronisch te weinig eet.

Uit je eetschema blijkt onder andere door je keuze van voedsel duidelijk dat controle nog steeds een grote issue voor je is, dat is logisch voor iemand met een eating disorder. Een belangrijke stap voor jou wordt het jezelf mogelijk maken de controle op momenten te kunnen laten varen. Soms eens iets lekkers kunnen eten, wat minder strikt zijn..etc. Dit betekent niet dat je niet bewust kan eten en sporten, maar de enorme mate van controle die je nu uitoefend valt nogsteeds onder disordered eating. Maargoed je zal hier al genoeg over gesproken hebben met je behandelaren.

Je zal uiteindelijk de stap moeten zetten om écht op onderhoud te gaan eten, je zult hierbij een bepaalde mate van innitiele gewichtstoename moeten accepteren, hoe moeilijk het ook is. En proberen het eten dan weer bij te houden met overdreven veel cardio/sport zorgt dan enkel weer dat je wederom gewoon onder onderhoud eet (gezien onderhoud je BMR + activiteit inhoud)
Dit betekent niet dat je door goed eten en sporten niet gewoon weer in prima shape kan komen (als je al erg veel aan zult komen...)

Begin eens met gewoon avond te eten in plaats van alleen een bord rauwkost. (het mijden van koolhydraten later op de dag is trouwens een reeds volledig ontkrachte mythe, dus je hoeft niet koolhydraten te laten staan ;))
Enkele stappen die ik ook zou aanraden is langzaam ook enkel minder 'Strikte' producten toe te laten aan je eetschema, dit betekent niet dat je niet meer bewust en gezond kan eten, maar dat je jezelf kan toelaten om wat minder controle uit te oefenen. Probeer eens in de zoveel tijd ook eens wat lekkere dingen te eten, dat wordt een testje van zelfoverwinning voor je.

Eetstoornissen bestaan over het algemeen voor een groot deel uit een verslaving aan controle. Dit wordt verbonden met een distorted body image, maar de controle is een heel belangrijk aspect. Het probleem met verslavingen ivm eten is dat je het moet blijven doen. Je kan niet geheel onthouden. Een van de belangrijkste aspecten van jouw verslaving is het leren de teugels iets minder gespannen te houden. Verslavingen en eetstoornissen zijn trouwens zaken die niet zomaar af te schudden zijn, het zijn condities waarmee je moet leren leven en die ook continu op de loer liggen, er terug in kunnen sluipen zegmaar.

Kijk eens naar sommige vrouwelijke bbérs/fitness'ers op deze site. Zij eten erg gezond, sporten veel, zien er top uit maar kunnen ook gewoon een ijsje eten af en toe, en ook weleens een wat minder verantwoorde maaltijd. De rest van de tijd eten ze goed dus er is niets aan de hand. Zonder de enorme mentale problematiek blijven ze even goed (zelfs beter) in model. Dat is een voorbeeld om naar te kunnen streven.
Het gaat er niet om dat je nu normaal gaat eten in de zin dat je nu alleen wit brood met hagelslag en sultana's naar binnen moet gaan werken. Het gaat erom je mentale noodzaak om volledige en continue controlle uit te oefenen te overwinnen.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Wow Roy, wat een stuk en een waarheid als een koe!

Je hebt hoe dan ook gelijk met je stuk over mijn eetstoornis, ik moet je er alleen bij vermelden dat het beestje inmiddels naar chronisch nijgt. Niet dat ik me dat laat aanpraten hoor ;)
Waar het bij mij nu om draait is dat ik maar blijf aankomen van die ene boterham (inmiddels van +/- 40 kg naar 50 kg gegaan). Natuurlijk met erg weinig lichaamsbeweging want die energie had ik gewoon niet meer.
Nu ben ik dit zat, ik wil gewoon weer 'normaal' zijn. Met mijn eetstoornis moet ik leren leven, dit is een levenslang proces en gevecht helaas.

Wat ik wil bereiken is meer kunnen eten, zonder daar meteen van aan te komen. Snoepen....Na 7 jaar geen suiker meer in je mond te hebben gehad weet je echt niet meer hoe dit smaakt ;). Ik zal niet beweren dat de behoefte weg is, al gaat het vaak maar om het sociale aspect, maar op dit moment wil ik dit mezelf niet aandoen. Eerst maar eens de basis van normale maaltijden en tussendoortjes, variatie komt (hopelijk) later!

Mijn primaire doel is mijn stofwisseling (die vroeger abnormaal snel was....) weer wat opkrikken. Dat het niet meer wordt zoals het was, prima (15 bammetjes was ook niet altijd even leuk..), maar ik zou wel ongeveer 1500 kcal willen binnen krijgen zonder daar meteen mee op hol te slaan.

Een vraag; hoe zou jij dit aanpakken? Ik zou zeggen, niet meteen op onderhoud gaan eten maar langzaam opbouwen. De afgelopen weken heb ik wat opgebouwd, en tja, ook wel aangekomen (niet veel gewogen hoor, maar ik merk het aan m'n lichaam). Dat kan vocht zijn, maar ik denk ook wel wat vet.

OT; inmiddels heb ik me toch maar gewaagd aan het maken van een lijstje. Dat geeft wat houvast met het opbouwen. Aangezien ik best wel 'kwijt' ben wat ongeveer de juiste verhoudingen zijn bij een normale voeding, heb ik toch maar even wat sommetjes gemaakt (best eetgestoord, al zeg ik het zelf ;))

Ik wil toewerken naar 1500-1600 kcal, om te beginnen dan maar.

1500-1600 kcal (k: 40%, E: 30%, vet 30%)

koolhydraten; 600 kcal = 150 gram koolhydraten
eiwitten; 450 kcal = 110 gram eiwit
vet; 450 kcal = 50 gram vet

Ontbijt (kcal, K, E, V)
50 gram havermout ( 194; 35; 8; 4)
1 portie rood fruit ( 45; 8; 1; 0,5)
1 eetlepel chiazaad (46; 8,1; 1,0; 0,5)
1 eetlepel lijnzaad (53; 1,5; 2,2 3,6)
Totaal; 338 kcal

TRAINING
Tussendoor (K,E,V)
Shake;
1 banaan (125; 27,1; 1,7; 0,3)
100 gram spinazie (15; 0,6; 2,5; 0,3)
2 kiwi's (70; 15; 1,5; 1,4)
20 gram amandelen (120; 1,3; 4,1; 11)
Totaal; 330 kcal

Lunch
40 gram Quinoa (153; 64; 16,2; 7)
1 portie linzen/bonen (100; 15; 10; 0,7)
1 salade + 1/2 avocado (150; 1,2; 2,1; 14,7)
Totaal; 400 kcal

Tussendoor
1 ei (80; 0; 7,3; 5,8)
Rauwkost
Totaal; 100 kcal

Diner
1 portie vis/tahoe/tempeh (100; 0; 23; 2)
1 bord groente (80; 5; 7; 0)
totaal; 180-200 kcal

Tussendoor
20 gram Sunwarrior proteine shake (84; 4,2; 16; 1,4)
Totaal; 84 kcal

Totaal;

kcal; 1400
koolhydraat; 178 gram
eiwit; 104 gram
vet; 55 gram

Dit is ongeveer wat ik wil gaan bereiken de komende weken. Zoals ik zei, eerst maar eens de basis!

Nogmaals, bedankt voor je post!

Piep

Ik zie dat je 5 keer per dag eet, en gezien je verleden kan je omgaan met hongergevoel neem ik aan.
Waarom eet je niet 2 of 3 x per dag, en maak je deze maaltijden iets groter dan dat ze nu zijn? Op die manier krijg je niet meer kcal binnen dan je nu krijgt (kan je natuurlijk wel voor zorgen, wat beter zou zijn uiteindelijk) maar je lichaam went wel aan grotere maaltijden verwerken en je verbranding zal in ieder geval tijdelijk omhoog gaan.
De manier waarop je nu eet is nog steeds erg matigjes.
Ik weet niet of het veel verschil zal maken, maar het is denk il een poging waard..!
Succes meissie! Komt alles gut ja.

Oja, want jij ziet een vrouw die jaren lang amper eten in haar maag heeft gehad in 2 maaltijden straks 1000 kCal wegwerken? No way! :P

6 maaltijden is een prima streven. Dat is ook wat de meeste mensen doen. Het geeft je meer energie over de dag en je zit niet met een volle buik (dat slaap opwekt).

Je hebt hoe dan ook gelijk met je stuk over mijn eetstoornis, ik moet je er alleen bij vermelden dat het beestje inmiddels naar chronisch nijgt. Niet dat ik me dat laat aanpraten hoor ;)
Waar het bij mij nu om draait is dat ik maar blijf aankomen van die ene boterham (inmiddels van +/- 40 kg naar 50 kg gegaan). Natuurlijk met erg weinig lichaamsbeweging want die energie had ik gewoon niet meer.
Nu ben ik dit zat, ik wil gewoon weer 'normaal' zijn. Met mijn eetstoornis moet ik leren leven, dit is een levenslang proces en gevecht helaas.

Wat ik wil bereiken is meer kunnen eten, zonder daar meteen van aan te komen. Snoepen....Na 7 jaar geen suiker meer in je mond te hebben gehad weet je echt niet meer hoe dit smaakt ;). Ik zal niet beweren dat de behoefte weg is, al gaat het vaak maar om het sociale aspect, maar op dit moment wil ik dit mezelf niet aandoen. Eerst maar eens de basis van normale maaltijden en tussendoortjes, variatie komt (hopelijk) later!

Mijn primaire doel is mijn stofwisseling (die vroeger abnormaal snel was....) weer wat opkrikken. Dat het niet meer wordt zoals het was, prima (15 bammetjes was ook niet altijd even leuk..), maar ik zou wel ongeveer 1500 kcal willen binnen krijgen zonder daar meteen mee op hol te slaan.

Een vraag; hoe zou jij dit aanpakken? Ik zou zeggen, niet meteen op onderhoud gaan eten maar langzaam opbouwen. De afgelopen weken heb ik wat opgebouwd, en tja, ook wel aangekomen (niet veel gewogen hoor, maar ik merk het aan m'n lichaam). Dat kan vocht zijn, maar ik denk ook wel wat vet.

OT; inmiddels heb ik me toch maar gewaagd aan het maken van een lijstje. Dat geeft wat houvast met het opbouwen. Aangezien ik best wel 'kwijt' ben wat ongeveer de juiste verhoudingen zijn bij een normale voeding, heb ik toch maar even wat sommetjes gemaakt (best eetgestoord, al zeg ik het zelf ;))

Ontbijt (kcal, K, E, V)
Totaal; 338 kcal

TRAINING
Tussendoor (K,E,V)
Shake;
Totaal; 330 kcal

Lunch
Totaal; 400 kcal

Tussendoor
1 ei (80; 0; 7,3; 5,8)
Rauwkost
Totaal; 100 kcal

Diner
totaal; 180-200 kcal

Tussendoor
Totaal; 84 kcal

Totaal;

kcal; 1400
koolhydraat; 178 gram
eiwit; 104 gram
vet; 55 gram

Dit is ongeveer wat ik wil gaan bereiken de komende weken. Zoals ik zei, eerst maar eens de basis!

Piep

Ontbijt (kcal, K, E, V)
Totaal; 338 kcal

TRAINING
Tussendoor (K,E,V)
Shake;
Totaal; 330 kcal

Lunch
Totaal; 400 kcal

Tussendoor
1 ei (80; 0; 7,3; 5,8)
Rauwkost
Totaal; 100 kcal

Diner
totaal; 180-200 kcal

Tussendoor
Totaal; 84 kcal

Totaal;

kcal; 1400
koolhydraat; 178 gram
eiwit; 104 gram
vet; 55 gram

Piep

Beste Piep,
Het lijkt me inderdaad een goed idee om op te bouwen, maar trek er ook niet teveel tijd voor uit.
Je zult er toch even doorheen moeten ben ik bang.
Het feit dat je aankomt van 1 snee brood op dit moment zal zeker gaan veranderen naarmate je je lichaam gaat geven wat het nodig heeft.
Als je iemand 1 knikker geeft, zal hij die knikker vast willen houden. Terwijl als je degene 5 knikkers geeft hij er eerder af zal gaan geven.
Is misschien niet het beste metafoor maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel te zeggen.
Het schema zelf lijkt me ook een goed beginpunt om naartoe te werken.
Veel succes en zet hem op!

Hoi Piep,

Het eetschema dat je hebt opgesteld zou inderdaad al een goede stap zijn. Zoals je al aangaf denk ik dat de beste weg een gelijdelijke toename is.
Jouw onderhoud zou als het goed is rond de 2000 moeten liggen (mogelijk wat minder maar daar kom ik zo op)
Probeer bijvoorbeeld iedere week een afspraak met jezelf te maken om wat aan je dieet toe te voegen. Op dezelfde wijze zal je mogelijk met jezelf afspraken moeten maken om op bepaalde dagen eens wat te snoepen of een wat minder verantwoorde maaltijd te nemen.

Het is niet helemaal zeker of je metabolisme volledig zal herstellen. Dit komt omdat je al op je 15 bent begonnen met lijnen. Er zijn studies gedaan naar kinderen/jongeren nog in de groei waaruit naar voren kwam dat langdurige grote tekorten in deze levensfase weleens permanente aanpassingen zouden kunnen veroorzaken. Dit betekent niet dat dit zeker bij jou het geval zal zijn, maar het is mogelijk.

Zoals ik al zei is het belangrijk je te realiseren dat er waarschijnlijk nog wat gewichtstoename zal plaatsvinden wanneer je calorieen verhoogd. Je moet hierop voorbereid zijn en het kunnen accepteren. Mogelijk zijn er nog enkele andere gedragingen die je zult moeten aanpassen die je hierbij zullen helpen (denk aan obsessief wegen en in de spiegel kijken bijvoorbeeld).
Bespreek het ook met je behandelaren ;)

In ieder geval heel veel succes gewenst!

Oja, want jij ziet een vrouw die jaren lang amper eten in haar maag heeft gehad in 2 maaltijden straks 1000 kCal wegwerken? No way! :P

6 maaltijden is een prima streven. Dat is ook wat de meeste mensen doen. Het geeft je meer energie over de dag en je zit niet met een volle buik (dat slaap opwekt).

Ze geeft zelf aan meer te willen kunnen eten, dat is haar streven; dat gaat inderdaad prims lukken met 6 maaltijden van elk 180 kcal. I don't think so.
Juist wanneer ze minder maaltijden per dag eet kan ze dit bereiken zonder direct meer kcal te hoeven eten.

Ze geeft zelf aan meer te willen kunnen eten, dat is haar streven; dat gaat inderdaad prims lukken met 6 maaltijden van elk 180 kcal. I don't think so.
Juist wanneer ze minder maaltijden per dag eet kan ze dit bereiken zonder direct meer kcal te hoeven eten.

Wat dacht je van een combinatie van beide? Eerst je lichaam laten wennen aan de hoeveelheid energie, dan wel verspreid over 6 maaltijden om het geestelijk makkelijker te maken.
Vervolgens deze 3 van de 6 maaltijden (ontbijt, lunch en diner) uitbreiden naar normale porties...

Sorry heren, ik weet niet waarom het er zo vaak staat!
Ik kan het niet weghalen :s

Sorry!

---------- Post toegevoegd Mon 4 Jun 2012 om 13:58 ----------

Nu even reageren op jullie berichtjes;

- Het zal zich uit moeten wijzen wat mijn lichaam voor mij in petto heeft. Ik moet erbij vermelden dat ik bij mijn voorlaatste aankompoging 15 boterhammen per dag moest eten, nutri (aankomspul), pappen, avondeten moest eten en nog voor geen ene meter aankwam. Het gedoe is pas begonnen toen ik naar huis ging vanuit de kliniek en dacht wel wat minder tot me te kunnen nemen. Toen pas begon ik met aankomen, en zo zijn die 10 kilo er aan gevlogen. Het is erin geslopen, voor ik het wist zat ik op een boterhammetje per dag (ik wil niet zeggen dat dit buiten mijn 'weten' is omgegaan hoor ;)). Wat ik nu merk met meer eten is het volgende; ik zweet me te pletter en mij ontlasting (tja sorry hoor..) is waterdun. Ik herken dit uit die periode dat is zoveel moest eten, dus nu ga ik sowieso doorzetten en niet terugkrabbelen zoals de vorige keer.

-Ik dacht dat het 'beter' was om je maaltijden te verdelen in verband met je bloedsuiker die dan niet zo piekt. Zeg me als ik het fout heb! Het plan was eigenlijk om het lijstje gewoon van boven naar beneden af te werken en aan te vullen wat ik nu mis (verdeeld over een aantal weken). De volgende stap wordt dus de shake, die ik wel denk nodig te hebben na een uur training.

- Gewichtstoename zou ik vervelend vinden, maar goed, dat gebeurde op die boterham ook. Dan liever eten en aankomen!

Bedankt voor jullie tips, ik ga aan de slag (vandaag al begonnen!)

Piep

Laatst bewerkt:
Eet je wel vezels? Kan helpen bij ontlasting.
En nsar mijn weten is het juist niet ideaal je insulinespiegel constant te houden, omdat je er minder gevoelig voor wordt op deze manier.

Hey,

Nja, ik eet me helemaal vol met groente. 2 stuks fruit en vandaag bijvoorbeeld een portie linzen. Toen ik nog praktisch niets at, verliep het beter, vreemd ???

Ja, de meningen zijn daar inderdaad over verdeeld. Ik heb geleerd (studeer geneeskunde) dat het belangrijk is om zo min mogelijk insuline aan te maken. Insuline is het vet opslag hormoon....Maar hier in de sticky's ergens stond dat het beter is om juist je insuline te laten pieken. Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik ga het eens uitzoeken! Zo is het trouwens ook bij fruit; de een zegt dat dit zonder bijkomst van insuline naar de lever gaat, en dat het bij volle glycogeenvoorraden in de lever voor vetopslag zorgt, de ander zegt dat het wel voor de welbekende suikerdip zorgt, en nog een ander zegt dat de vezels in fruit dit weer teniet doen....*zucht*. Ik neem denk ik gewoon het beste die shake met fruit na de training of in de ochtend ergens, voel ik me prima bij!

Piep

Hey,

Nja, ik eet me helemaal vol met groente. 2 stuks fruit en vandaag bijvoorbeeld een portie linzen. Toen ik nog praktisch niets at, verliep het beter, vreemd ???

Ja, de meningen zijn daar inderdaad over verdeeld. Ik heb geleerd (studeer geneeskunde) dat het belangrijk is om zo min mogelijk insuline aan te maken. Insuline is het vet opslag hormoon....Maar hier in de sticky's ergens stond dat het beter is om juist je insuline te laten pieken. Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik ga het eens uitzoeken! Zo is het trouwens ook bij fruit; de een zegt dat dit zonder bijkomst van insuline naar de lever gaat, en dat het bij volle glycogeenvoorraden in de lever voor vetopslag zorgt, de ander zegt dat het wel voor de welbekende suikerdip zorgt, en nog een ander zegt dat de vezels in fruit dit weer teniet doen....*zucht*. Ik neem denk ik gewoon het beste die shake met fruit na de training of in de ochtend ergens, voel ik me prima bij!

Piep

Voor jou is belangrijk dat je daar nu juist wat minder over in gaat zitten ;)
Uiteindelijk zal het namelijk allemaal ook vrij weinig uitmaken als je de grote lijnen goed hebt. (genoeg vitaminen/mineralen/eiwit/vezels/EFA's wat variatie..)

Hier een goed artiekel van Alan Aragon om eens te lezen: The dirt on Clean Eating

Een kleine quote die wel van toepassing is:
In 1997, a general physician named Steven Bratman coined the term orthorexia nervosa [21], which he defines as, “an unhealthy obsession with eating healthy food.” It reminds me of the counterproductive dietary perfectionism I’ve seen among many athletes, trainers, and coaches. One of the fundamental pitfalls of dichotomizing foods as good or bad, or clean or dirty, is that it can form a destructive relationship with food. This isn’t just an empty claim; it’s been seen in research. Smith and colleagues found that flexible dieting was associated with the absence of overeating, lower bodyweight, and the absence of depression and anxiety [22]. They also found that a strict all-or-nothing approach to dieting was associated with overeating and increased bodyweight. Similarly, Stewart and colleagues found that rigid dieting was associated with symptoms of an eating disorder, mood disturbances, and anxiety [23]. Flexible dieting was not highly correlated with these qualities. Although these are observational study designs with self-reported data, anyone who spends enough time among fitness buffs knows that these findings are not off the mark.

Laatst bewerkt:
Kan mij heel goed vinden in beide berichten van roy.
Beter let je nu gewoon op je kcal + goede macroverhoudingen en je vitamines en mineralen. Ik weet niet hoe je dat de afgelopen jaren hebt gedaan, maar vitamines spelen een grote rol bij metabolisme oa. Zeker met je huidige eetpatroon is een multivitaminecomplex geen slecht idee.

En over je ontlasting: knikker dr desnoods een hele krop sla of rauwkost ofzo in. Dit telt nauwelijks op bij je kcals, maar het is wel allemaal massa die eruit moet. Ik zou verder brinta enzo willen aanraden, maar dat telt toch al gauw in de 100den kcals, dus laat dat nog maar even achterwege

@Roy,

Dat stukje is zeker van toepassing op mij, absoluut. Dat werd ook bedoeld met het 'chronisch' verloop zoals ze het noemen. Ik heb me erbij neergelegd dat ik bepaalde dingen de komende jaren niet meer zo snel zal bereiken (bijvoorbeeld eens een snoepje, koekje, patat...). Voor mij is het zaak eerst maar eens te zorgen dat ik voldoende binnen krijg, en ja, dat zal de komende tijd ubergezond zijn aangezien meer al een hele strijd is. In dat opzicht zit ik er eigenlijk nog steeds middenin. Ik probeer alleen nu het meer eten op een andere manier in te zetten. Op lange termijn weet ik dat ik niets bereik met mezelf uit te hongeren (anorexia), maar dat er wel meer mogelijkheden zijn met een gezonde basis (richting orthorexia). Zo kan ik tenminste wel nog mijn studie afronden. Er helemaal vanaf komen....Ik zie het somber in, maar hoop is er wel hoor!

Ja, ik moet het inderdaad niet uit gaan zoeken (doen jullie dat maar :p). Ik neem gewoon mijn stukjes fruit en werk langzaam mijn lijstje af!

Piep

Terug
Naar boven