XXL Nutrition

Sticky Het Auto Topic

Bruto?
Ik zat als interim chef op 11 per maand.
Zelfstandig werkend kok is rond de 7 per maand obv 40 uur. Ex reiskosten. Maar je mist natuurlijk vakantiedagen.

Bruto?
Zelfstandig werkend kok is rond de 7 per maand obv 40 uur. Ex reiskosten. Maar je mist natuurlijk vakantiedagen.
Als je dat consistent volhoud uiteraard :o Elke keer switchen want 'het bevalt niet' brengt weinig geld binnen. Vervolgens draag je nog genoeg af, dus netto houdt je daar een stuk minder aan over.

Bruto?
Je doet jezelf ernstig tekort als je dat verstaat onder 'zonder een vak te leren'. Wellicht kan je prima zonder diploma's, maar je maakt mij niet wijs dat het toegankelijk is voor iemand die niet beschikt over de vaardigheden en ervaring.

Bruto?
Maar als je 11k bruto pm pakt waarom woon je dan in een flat en ga je niet groter wonen. Een huis is een spaarpot en je legt er nooit geld bij, sterker nog het word alleen maar meer waard.

En dat lukt prima zonder een vak te leren? Ik ben benieuwd welke kinky shit er op het of kanaal van @apfelstrudel staat!
Als je 40 uur per week wekt was dat €42 en is dat €45 per uur. Dat lijkt me best te doen als zzp’er die bij een opdrachtgever zijn uren kan declareren. Maar in de praktijk is dat natuurlijk niet te vergelijken met iemand die het zelfde verdient in loondienst en nogmaals daar is het modaal salaris op gebaseerd.

Als je 40 uur per week wekt was dat €42 en is dat €45 per uur. Dat lijkt me best te doen als zzp’er die bij een opdrachtgever zijn uren kan declareren. Maar in de praktijk is dat natuurlijk niet te vergelijken met iemand die het zelfde verdient in loondienst en nogmaals daar is het modaal salaris op gebaseerd.
Ja. Je pensioen, je backup als je ziek wordt, investering in materiaal telt ook mee.

Ja maar jij bent zzp’er en dat geldt niet volgens Steks!!!!
Je kan de bruto inkomsten van een zzp’er imo niet 1 op 1 vergelijken met het bruto salaris van iemand in loondienst.

Perplexity geeft aan:
Om een inkomen als zzp'er te hebben dat vergelijkbaar is met twee keer modaal in loondienst, moet je rekening houden met verschillende factoren. Laten we dit stap voor stap bekijken:
Modaal inkomen in Nederland:
Het modale inkomen in 2025 is naar schatting ongeveer €40.000 bruto per jaar. Twee keer modaal zou dus ongeveer €80.000 bruto per jaar zijn.
Werkbare uren:
Als zzp'er heb je gemiddeld 45 niet-werkbare dagen per jaar, vergelijkbaar met een werknemer1. Bij een 40-urige werkweek en 90% declarabele uren, kom je uit op ongeveer 1548 factureerbare uren per jaar1.
Uurtarief berekening:
Om €80.000 bruto te verdienen met 1548 uur, zou je uurtarief ongeveer €51,68 moeten zijn (€80.000 / 1548 uur).
Aanvullende kosten:
Als zzp'er moet je zelf zorgen voor:
Pensioenopbouw
Arbeidsongeschiktheidsverzekering
Reservering voor ziektedagen
Vakantiegeld
Deze kosten worden voor een werknemer door de werkgever gedragen. Om hiervoor te compenseren, moet je je uurtarief verhogen.
Belastingvoordelen:
Als zzp'er heb je recht op zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling, wat je effectieve belastingdruk verlaagt1.
Risico's:
Houd rekening met periodes zonder werk of onvoorziene omstandigheden.
Rekening houdend met al deze factoren, zou een realistisch uurtarief voor een zzp'er die een vergelijkbaar inkomen wil als twee keer modaal in loondienst, ongeveer €65 - €75 per uur moeten zijn.
Bij een uurtarief van €70 en 1548 factureerbare uren kom je uit op een bruto jaaromzet van €108.360. Na aftrek van kosten, belastingen en reserveringen voor pensioen en verzekeringen, zou dit een netto inkomen moeten opleveren dat vergelijkbaar is met twee keer modaal in loondienst.
Houd er rekening mee dat dit een ruwe schatting is en dat de exacte berekening afhangt van je persoonlijke situatie en branche. Het is altijd verstandig om een financieel adviseur te raadplegen voor een nauwkeurige berekening.

Ik kwam een schatting tegen van €46500 per jaar als modaal volgens het CPB, dan zou je dus een jaaromzet van €126.000 moeten hebben, wat neerkomt op €10.500, dus je zou kunnen zeggen dat @apfelstrudel ergens wel gelijk heeft.

Laatst bewerkt:
Maar als je 11k bruto pm pakt waarom woon je dan in een flat en ga je niet groter wonen. Een huis is een spaarpot en je legt er nooit geld bij, sterker nog het word alleen maar meer waard.
En dat terwijl niets zo hard zijn waarde verliest als een auto.

Toegevoegd: ik dacht even dat je op iemand anders doelde.

Laatst bewerkt:
Als je dat consistent volhoud uiteraard :o Elke keer switchen want 'het bevalt niet' brengt weinig geld binnen. Vervolgens draag je nog genoeg af, dus netto houdt je daar een stuk minder aan over.
Kben 1x geswitched sinds 2021. En die opdracht ging toch stoppen vanaf 13 dec omdat ze stopten met zzp'ers vanaf 1 jan. 13 dec tm 1 jan waren er geen zzp'ers nodig want geen catering/banqueting. Dus de laatste week heb ik ze vriendelijk bedankt.

A. Omdat ik natuurlijk niet het hele jaar door dit verdien. Afgelopen jaar zat ik net onder de 100k totaal. Dit is natuurlijk inclusief mijn OF.
B. Ik moet 3 jaar opgeven aan de bank. Dus volgend jaar kan ik idd een hypotheek aanvragen, al vind ik de huizen prijzen en rente belachelijk op t moment.
Chef is trouwens tussen de 50 en 60 per uur.
C. Ik investeer wel en hopelijk met een jaar of 2 ook in een koopwoning.
Je doet jezelf ernstig tekort als je dat verstaat onder 'zonder een vak te leren'. Wellicht kan je prima zonder diploma's, maar je maakt mij niet wijs dat het toegankelijk is voor iemand die niet beschikt over de vaardigheden en ervaring.
Klopt, 15 jaar praktijk ervaring. Maar niks geleerd uit de boeken (via een studie althans). Maar online staat alles dat je nodig hebt.

Als je dat consistent volhoud uiteraard
Dat wordt nog spannend volgend jaar maar we gaan het zien.

Groter wonen is ook meer maandelijkse lasten, als hij alles wat hij nu overhoudt in ETFs pomp en zijn jaarruimte maximaal gebruikt is hij beter af.

Je kan de bruto inkomsten van een zzp’er imo niet 1 op 1 vergelijken met het bruto salaris van iemand in loondienst.
Nee dat klopt. Maar voor een zzp’er is het makkelijker om ongeschoold tweemaal modaal te verdienen dan iemand in loondienst.

Ik mag een nieuwe uitzoeken... leasebudget is niet onbeperkt maar. Ik zit te denken aan de nieuwe elektrische audi a6, of anders een Q6, polestar 4.. of weer een EX40. Eea zal ook wel afhankelijk zijn van de bijtelling. Ik heb geen zin om 900 euro bijtelling te gaan betalen eerlijk gezegd.

Groter wonen is ook meer maandelijkse lasten, als hij alles wat hij nu overhoudt in ETFs pomp en zijn jaarruimte maximaal gebruikt is hij beter af.
Je hebt ook nog iets zoals levenskwaliteit. Zou jij met een kindje in een flat wonen als je de optie hebt om een huis met tuin te kunnen kopen zodat je samen kunt voetballen?

Je leeft nu en later meer vermogen om dood te gaan in een bentley is niet mijn manier als je jou prime jaren hutjemutje moet doorkomen.

Kben 1x geswitched sinds 2021. En die opdracht ging toch stoppen vanaf 13 dec omdat ze stopten met zzp'ers vanaf 1 jan. 13 dec tm 1 jan waren er geen zzp'ers nodig want geen catering/banqueting. Dus de laatste week heb ik ze vriendelijk bedankt.

A. Omdat ik natuurlijk niet het hele jaar door dit verdien. Afgelopen jaar zat ik net onder de 100k totaal. Dit is natuurlijk inclusief mijn OF.
B. Ik moet 3 jaar opgeven aan de bank. Dus volgend jaar kan ik idd een hypotheek aanvragen, al vind ik de huizen prijzen en rente belachelijk op t moment.
Chef is trouwens tussen de 50 en 60 per uur.
C. Ik investeer wel en hopelijk met een jaar of 2 ook in een koopwoning.

Klopt, 15 jaar praktijk ervaring. Maar niks geleerd uit de boeken (via een studie althans). Maar online staat alles dat je nodig hebt.

Dat wordt nog spannend volgend jaar maar we gaan het zien.
Jij zegt aan de ene kant dat een ZZP'er zonder vak te leren makkelijk tweemaal modaal verdient maar in deze post geef jij aan reeds vijftien jaar ervaring te hebben maar nog altijd niet drie jaaropgaven aan de bank kunt tonen voor een hypotheek.

Dat wil kortweg zeggen dat ook jou het dertien jaren heeft gekost om een (erg) goed salaris te verdienen. Dat noem ik niet makkelijk.

Wel heb ik er alle respect voor, begrijp mij niet verkeerd. Ik ben alleen van mening dat men niet kan spreken over een makkelijk haalbaar salaris als dat betreffende salaris enkel de top één of twee procent van Nederland is toebedeeld.

Zelf heb ik 11 jaar aan een echte universiteit gestudeerd en ook nog eens 4 jaar voor mijn phd, maar ik verdien nu erg weinig. Ook nauwelijks pensioen door te lang als vrijwilliger ontwikkelingswerk te doen in de derde wereld en daardoor ook haast geen aow. In de verenigde staten kan je meteen de politiek in na zo´n voorbereiding.

Terug
Naar boven